Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sök

Det känns desperat. Svantesson har nu hittat 80 miljarder i reformutrymme. Är det med ”hitte på” inför valåret som man tror man ska kompensera tre förlorade år, 100 000 fler arbetslösa och en tillväxt i EU:s bottenliga. Moderaterna har tappat kontrollen.

Visa på X

Moderaterna i Stockholms län påbörjar nu processen för att fastställa riksdagslistan till valet 2026. Jag har anmält min kandidatur för omval. Skälet är enkelt: Sverige måste fortsätta i rätt riktning. För mig handlar det ytterst om vilket land min dotter ska växa upp i. Utvecklingen gick länge åt fel håll. I mitt arbete som polis, vid den nationella underrättelseenheten, bevittnade jag på nära håll hur gäng och klaner gjorde Sverige allt farligare. Oförmågan att kontrollera invandringen ledde till ett allt mer splittrat samhälle. Vi närmade oss snabbt ett irreversibelt tillstånd. Om detta varnade jag återkommande för, bland annat i SvD:s ledarsida och med boken ”Gangstervåld: den nya brottsligheten”. Men Socialdemokraterna tog aldrig problemen på allvar, och tillräckliga åtgärder uteblev. Betydelsen av maktskiftet 2022 kan svårligen överskattas. Sedan dess förs en moderat politik för ett tryggare, rikare och mer sammanhållet land. Skjutningarna har minskat – tre år i rad. Asylinvandringen är den lägsta på 40 år. Slapphet och naivitet ersätts av rättvisa, rationalitet och realism. Vi är på god väg att lösa de allvarliga samhällsproblem Sverige lidit av, men viktigt arbete återstår. När vi fullföljt Tidö-avtalet behövs ett fortsatt reformarbete, och inte bara när det gäller migrations- och kriminalpolitiken. Vad jag ser att vi behöver göra sammanfattade jag med min senaste bok Lag & Ordning, men kan även läsas på min hemsida. Jag vill fortsätta att vara en del i det lagarbete som politiken är, och bidra med mina erfarenheter från Polisen och mina kunskaper som kriminolog. Därför söker jag förtroendet att även nästa mandatperiod få representera Moderaterna i riksdagen. För att fortsätta jobba för lag och ordning — för att våra barn ska växa upp i trygghet och frihet.

Visa på X

Förr var argumentet att man inte skulle samarbeta med Sverigedemokraterna eftersom partiets migrationspolitik ansågs vara ”extrem”. Nu är Sverigedemokraternas migrationspolitik mittenpolitik. Både Moderaterna och Socialdemokraterna har, utifrån sina perspektiv, närmat sig Sverigedemokraternas linje. De som är extrema idag är Vänsterpartiet och Miljöpartiet, som fortfarande lägger fram förslag i riksdagen om att illegala migranter som levt länge i Sverige ska få uppehållstillstånd, eller att Sverige ska utfärda visum för att fler ska kunna komma hit och söka asyl. Trots detta förs det ingen diskussion i medierna där man problematiserar Socialdemokraternas samarbete med dessa två extrema partier. Det är inte många journalister som frågar Magdalena Andersson om hon delar samma ”värdegrund” eller ”värdegemenskap” som Miljöpartiet och Vänsterpartiet. För vad dessa partier i praktiken säger är att alla har rätt att komma till Sverige och att alla är välkomna. Det finns 123 miljoner människor på flykt. Om Miljöpartiet och Vänsterpartiet får bestämma är det bara att öppna portarna. Och det är tillsammans med dessa partier Socialdemokraterna vill regera. Det är viktigt att Socialdemokraterna är tydliga med om de tänker ge extremister inflytande över svensk migrationspolitik. Jag förstår varför medierna inte ställer den frågan. De vill gärna framställa Socialdemokraterna som ett slags SD-light numera. Men Sverigedemokraterna skulle aldrig ge inflytande över politiken till partier som sätter illegala migranter före svenska medborgare.

Visa på X

>> kallar det som Säpo kallat till extra Insynsråd om att ”bara vara träning”. Är inte Katarina Tolgfors själv är en säkerhetsrisk? Vad tycker M-partiet i Örebro län @moderaterna om Tolgfors uttalanden. Vad säger M-toppen och ordförande @osvard om detta? @NApunktSE @SR_Nyheter

Visa på X

@anderslindberg Du har möjlighet att sätta agendan. Var är dina ledare där du hyllar regeringens arbete med inflationen? Den låg på 12% när Moderaterna tog över finansdepartementet, nu 2,8%. Sätt agendan och hylla regeringen, så får du debatten att handla om det du vill. Eller?

Visa på X

@FSannemo @ThomasMorell12 @sdriks @moderaterna @Mariastockhaus @RashidFarivar @kdriks Vi jobbar med att försöka höja hastigheten på landets vägar 👍

Visa på X

Noterade att Sveriges statsminister inte närvarade i årets pridetåg. Riktigt dåligt i ett läge där hbtqi-rättigheter hotas av Moderaternas högerextrema kompisar.

Visa på X

@LenaNie79211894 @bertilsson86 @moderaterna S körde Sverige i botten genom världens högsta skattetryck.

Visa på X

Moderaternas ekonomisk-politiska arbetsgrupp vill – inspirerat av Danmark – korta professionsprogram med en termin bl.a. genom att slopa krav på examensarbete. Bra att debatten är igång. Tänkte bemöta några synpunkter nedan 🧵⬇️ https://omni.se/a/OoKBmO

Visa på X

@KristerThelin @dansonesson @moderaterna @liberalerna @kdriks @ttnyhetsbyran Jodå, aktiviteter pågår, bl a efter initiativ från undertecknad.

Visa på X

Fler borde bli medlemmar i ett politiskt parti. Om man är ideologiskt orienterad och tydligt sympatiserar med ett parti, borde man lösa medlemskap i det partiet – åtminstone för att delta i de interna omröstningar som påverkar vilka som ska stå på valsedlarna. I mitten av 1900-talet nyttjade betydligt fler denna demokratiska möjlighet. De dåvarande riksdagspartierna hade långt större medlemstal än i dag. Även Socialdemokraterna, när deras fackliga tvångsanslutning räknas bort. Ett undantag var dock Vänsterpartiet kommunisterna, som lockade få med deras erbjudande om sovjetiska brödköer. De flesta var passiva stödmedlemmar, men fyllde en viktig funktion genom att rösta för vilka som skulle företräda Bondeförbundet, Socialdemokraterna respektive Högerpartiet. I höst är det dags för alla medlemmar i Moderaterna att rösta på kandidater inför valet 2026. Det vore en demokratisk förtjänst om fler både röstade och ställde upp i denna nomineringsprocess. Så om man röstar på Moderaterna i de allmänna valen, och sympatiserar med partiets liberalkonservativa ideologi, borde man utan tvekan bli medlem – för att stödja och stärka partiet, och i förlängningen demokratin och nationen Sverige. 🇸🇪

Visa på X

@IngemarNilsson_ @Aida_Hadzialic @moderaterna Tack! Och du har en framtid som kommentator på avstånd från makten. Vi ses därifrån ni brukar stå, vid sidan av ansvarstagandet.

Visa på X

Moderaterna har verkligen ingenting att skryta med när det gäller synen på migrationspolitiken. Vill väljarna vara säker på att vi har en stram migrationspolitik även framöver så är det en röst på SD som kommer säkerställa detta. Det som sker nu är att regeringen med M i spetsen genomför SD:s migrationspolitik. #svpol

Visa på X

Moderaternas nutida historia (under Wykmans tid som ledande företrädare) med massinvandring och mångkulturalism förstörde Sverige i grunden för all överskådlig framtid. Att ett parti förstör ett land är värre än att ett parti hade medlemmar med dumma åsikter.

Visa på X