Att ha engagemang är inget fel, men att enbart ha ett engagemang för att styra landet men inte ge besked om varken innehåll eller med vem. Det är ingen häst jag skulle satsat på. https://www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/magdalena-andersson-brinner-for-byrakratin/
Visa på X →Sök
Spärrfri tunnelbana = brottsvåg. Tjuvåkning fördubblad. Stölder +300 %. Socialdemokraterna: ”Inte ett misslyckande.” Jo. Ett monumentalt misslyckande. När justitieministern måste påminna Magdalena Andersson om sunt förnuft, då vet man att S tappat greppet.


Jag får då och då ta del av kritik som antingen går ut på att ingenting görs eller att det går för långsamt när det gäller att få på plats en ny migrationspolitik. Den som säger att ingenting görs är uppenbarligen omedveten om vad som pågår. Regeringen började direkt efter valet arbeta med att tillsätta utredningar som skulle ta fram lagstiftning för den nya migrationspolitiken. Det finns kanske en och annan som inte vet hur lagstiftningskedjan fungerar. Normalt sett går det till så här: först tar en utredning fram ett betänkande som skickas ut på remiss. Därefter utarbetas en lagrådsremiss baserad på betänkandet och remissyttrandena, som Lagrådet yttrar sig över. Sedan lägger regeringen fram en proposition som riksdagen ska rösta om. Det är därför som mycket av lagstiftningen på migrationsområdet kommer att komma på plats först under våren 2026. Att påstå att ingenting görs är alltså helt fel. Däremot stämmer det att den svenska lagstiftningsprocessen är långsam. Det kan man förstås ha olika åsikter om. Fördelen är att lagstiftningen får en större legitimitet när den bygger på en gedigen utredning, där man analyserar konsekvenserna, hur lagstiftningen fungerar i dag och vilken effekt liknande lagar haft i andra länder. Det minskar utrymmet för spekulation. Dessutom utgör utredningsbetänkandet ett förarbete, vilket minskar risken för feltolkning vid tillämpning. Nackdelen är självklart att processen tar tid. Men mycket kommer att hinna genomföras innan mandatperioden är slut: Skärpta regler för medborgarskap, som gör det omöjligt för bidragstagare och personer utan förankring i landet att bli svenska medborgare. Kvalificering till välfärden för utlänningar. Avskaffande av permanenta uppehållstillstånd för skyddsbehövande. Skärpta regler för anhöriginvandring. Utvisning och återkallande av uppehållstillstånd på grund av bristande vandel. Ett skärpt regelverk om utvisning på grund av brott, där fängelsedom ska leda till utvisning och åklagaren har en skyldighet att yrka på utvisning. Bara för att nämna några exempel. Hur kan jag vara så säker på detta? Därför att mycket redan är klart. Alla de tidigare stegen i lagstiftningskedjan är avklarade, nu återstår slutfasen. Det här kommer att genomföras innan valet. Påståendet att Sverigedemokraterna inte lyckats åstadkomma någonting är därför antingen ett tecken på okunskap eller ett försök att vilseleda. Man kan fråga sig varför vissa väljer att sprida en sådan bild, i stället för att hålla sig till sanningen. Och redan innan dessa reformer har hunnit träda i kraft syns resultaten. Om man bortser från invandringen till följd av kriget i Ukraina har antalet beviljade uppehållstillstånd sjunkit från 95 163 år 2021 till 82 857 år 2024. Asylinvandringen ligger på rekordlåga nivåer. Den lågkvalificerade arbetskraftsinvandringen har minskat och lagstiftningen på området kommer att skärpas ytterligare. Antalet beviljade medborgarskap minskar redan i år tack vare Sverigedemokraternas påtryckningar, och när den nya lagen om medborgarskap träder i kraft kommer antalet att störtdyka. Rom byggdes inte på en dag. Framstegen sker steg för steg. Man kan börja klaga när vi inte längre tar steg framåt, men just nu är det precis vad vi gör. Allt detta var inte på väg att ske under Socialdemokraternas tid vid makten. Nu ser vi en tydlig förändring. Vi är inte i mål än men vi kommer dit före valet. Man måste också fundera över alternativet. Det verkar som att många glömt hur det var när Socialdemokraterna styrde. Minns ni när Sverige fick sin första kvinnliga statsminister? Magdalena Andersson satt i sju timmar eftersom oppositionens budget vann i riksdagen och Miljöpartiet hoppade av regeringen. Stabilitet är inget man kan ta för givet. Socialdemokraterna kommer att försöka regera tillsammans med partier som vill rulla tillbaka alla våra migrationsreformer, samtidigt som de själva inte vet om de kan enas sinsemellan. Det är så alternativen ser ut. Sammanfattningsvis: Ja, processen är långsam. Men lösningen är inte att Sverigedemokraterna får mindre inflytande, tvärtom. För att snabba upp reformerna krävs att vi får ännu mer inflytande.
Visa på X →Lördagsintervjun var tydlig: Magdalena Andersson = svag ledare. Svaga Magda verkar tro att svensk politik funkar som Harry Potter: ”Vi sätter oss i ett rum och sen… Expecto Governus!” Men verkligheten är att S, V, C & MP är oense om allt som spelar roll: kärnkraft, skatter, välfärden och försvaret. Som @FFurtenbach konstaterade: regeringsfrågan är hennes akilleshäl.


Magdalena Andersson talar klarspråk: ”Barn svälter samtidigt som lastbilar med mat och medicin stoppas vid gränsen till Gaza. Maten måste in och gisslan måste släppas.” ”Regeringens splittrade linje riskerar att ge legitimitet åt Israels krigföring.” https://www.dn.se/sverige/s-ledaren-ebba-busch-anvands-i-israels-krigskommunikation/
Visa på X →Kan Socialdemokraterna garantera att inga sekretessbelagda handlingar försvann under S-regeringen? I så fall vill Baudin ge Magdalena Andersson sparken.
Visa på X →Magdalena Anderssons regeringsunderlag bröt just samman. S och MP i konflikt om kärnraften.

Magdalena Andersson (S) verkar tillslut lagt prestigen åt sidan, tagit sig samman och kommit till sans om kärnkraften – trots att hon röstade emot i riksdagen innan sommaren. Kan hon garantera samma besked från sitt regeringsalternativ; V, C och MP? https://www.dn.se/sverige/s-beskedet-oppnar-for-statligt-stod-till-ny-karnkraft/
Visa på X →Förr var argumentet att man inte skulle samarbeta med Sverigedemokraterna eftersom partiets migrationspolitik ansågs vara ”extrem”. Nu är Sverigedemokraternas migrationspolitik mittenpolitik. Både Moderaterna och Socialdemokraterna har, utifrån sina perspektiv, närmat sig Sverigedemokraternas linje. De som är extrema idag är Vänsterpartiet och Miljöpartiet, som fortfarande lägger fram förslag i riksdagen om att illegala migranter som levt länge i Sverige ska få uppehållstillstånd, eller att Sverige ska utfärda visum för att fler ska kunna komma hit och söka asyl. Trots detta förs det ingen diskussion i medierna där man problematiserar Socialdemokraternas samarbete med dessa två extrema partier. Det är inte många journalister som frågar Magdalena Andersson om hon delar samma ”värdegrund” eller ”värdegemenskap” som Miljöpartiet och Vänsterpartiet. För vad dessa partier i praktiken säger är att alla har rätt att komma till Sverige och att alla är välkomna. Det finns 123 miljoner människor på flykt. Om Miljöpartiet och Vänsterpartiet får bestämma är det bara att öppna portarna. Och det är tillsammans med dessa partier Socialdemokraterna vill regera. Det är viktigt att Socialdemokraterna är tydliga med om de tänker ge extremister inflytande över svensk migrationspolitik. Jag förstår varför medierna inte ställer den frågan. De vill gärna framställa Socialdemokraterna som ett slags SD-light numera. Men Sverigedemokraterna skulle aldrig ge inflytande över politiken till partier som sätter illegala migranter före svenska medborgare.
Visa på X →Förebilden för Magdalena Anderssons vallöfte om att inrätta en statlig investeringsfond får regalskeppet Wasas jungfruresa att framstå som en triumffärd.
Visa på X →Ja, det är faktiskt mer oklart vad Magdalena Andersson gjort.
Visa på X →Alla ska med MEN VI SKA HA ALLT FÖRST! Och då blev det inget kvar till alla lurade pensionärer! Inte ens en ursäkt från Magdalena Andersson. Sossesolidaritet i all sin prakt:
Visa på X →Magdalena Andersson (S), när ska du städa upp i ditt parti och ditt brokiga regeringsunderlag? #svpol

Noterar att Johan Croneman, Dagens Nyheters egen Putinömkare, som varje vecka rasar mot valfritt inslag i TV-tablåerna, själv har obefintlig tröskel för att rasa när politiker (i detta fall Simona Mohamsson och Magdalena Andersson) har synpunkter på saker som rör radio och tv. Börjar bli tröttsamt.
Visa på X →Jag instämmer helt med Simona Mohamsson. Magdalena Andersson och Socialdemokraternas syn på invandrare är inte bara skev, den är direkt skadlig. Det var Socialdemokraterna som under sina åtta år vid makten lade grunden för många av dagens integrationsproblem. Nu försöker de framstå som lösningen, på de kriser som de själva skapat. Hyckleriet är monumentalt i det parti som dessutom är splittrat i migrationsfrågan. Andersson försöker låtsas vara för en stram politik, medan Sara Kukka-Salam som styr Solna kommun vill öka invandringen. Nu vill Socialdemokraterna dessutom börja tvångsförflytta människor, i ett desperat och ovärdigt försök att dölja sina egna misslyckande. Istället för att ta ansvar för decennier av politiska felsteg, väljer de att skapa ännu mer kaos. Det är inget annat än politisk galenskap – i en tid då vi borde fokusera på att bryta utanförskapet, så det inte blir ett permanent arv som nästa generation ärver.


Nej SVT! Magdalena Andersson var inte den första kvinnliga finansministern. Det var Anne Wibble! @svt

Det måste finnas polisnärvaro i hela landet! – Oavsett var man bor ska man vara trygg med att det finns en lokalt närvarande polis, säger Magdalena Andersson. Regeringen är ansvarig och får inte ducka! https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/63a40O/s-kraver-stopp-for-nedlaggningar-av-polisstationer?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Magdalena Andersson satt i P1-morgon för en stund sedan och förnekade inte att sossarnas plan för att lösa segregationen fortsatt går ut på att flytta människor mot deras vilja. Men det kommer INTE lösa segregationen – utan fortsatt dölja den. Jag tycker det är viktigt att påminna om vilka problem sossarna lämnade efter sig efter att ha styrt Sverige i åtta år; ❌ Språkmisslyckanden ❌ Skolhaveri ❌ Bidragsberoende ❌ Kriminalitet ❌ Hedersförtryck och parallellsamhällen. Och nu? NU vill de flytta människor som pjäser på ett schackbräde – i stället för att ta ansvar för den politik som skapat problemen. Tror de på allvar att utanförskap blir lösta med tvångsförflyttningar? Magdalena Andersson försöker nu ludda till Lawen Redars mest skarpa förslag, men tar alltså inte avstånd från det. Kom ihåg det. Samtidigt säger hon sig ha bytt linje i både migration och integrationspolitiken. Men det spelar ingen roll vilken omsvängning Andersson själv gjort. För så hennes regeringspartners Centern, Vänsterpartiet och Miljöpartiet fortfarande vill ha en generös migration och kravlös integration så kommer problemen inte lösas. En röst på S är med andra ord en röst på fortsatt haveri. Men det finns ett annat vägval. Liberalerna har varit med och bytt kurs i den borgerliga regeringen. Vi driver en politik som handlar om att gå från bidrag till arbete. Från tystnad till språk. Från undanflykter till ansvar. Från förtryck till frihet. 2026 står vi inför ett avgörande val. Tillbaka till 2015 – eller framåt med en integrationspolitik som fungerar och en stram migration för att bryta utanförskapet.
Visa på X →Under Magdalena Anderssons 8 år vid makten fördubblades vårdköerna. S lämnade efter sig lägst antal vårdplatser per capita i EU och det finns regioner som hellre placerar patienter i kö än att vända sig till en annan vårdgivare för att den som är sjuk ska få vård.
Visa på X →”Magdalena Andersson, det står naturligtvis dig och dina kamrater fritt att föregå med gott exempel och flytta till valfritt utanförskapsområde. Blanda er bäst ni vill, men tvinga det inte på oss.” - @jimmieakesson #almedalsveckan #svpol #SD2026

Fängelseplatser i Estland, nu är det upp till Magdalena Andersson. Här är det äntligen – avtalet mellan Sverige och Estland om att hyra fängelseplatser. Snart kan kriminella som döms i Sverige få avtjäna sina straff i Estland. ✅ Över femton års arbete i riksdagen har nu lett till konkreta resultat. Sverigedemokraterna har drivit den här frågan sedan 2010. ✅ Detta är första gången som sverigedemokratisk politik har fått sådant genomslag att Sverige sluter avtal med andra länder. ✅ Det är ett viktigt steg för att avlasta svensk kriminalvård, som är akut överbelastad till följd av att vi låser in fler kriminella och att fängelsestraffen blir längre. ✅ Genom lägre dygnskostnader och snabb tillgång till flera hundra platser väntas överenskommelsen bli ett kostnadseffektivt komplement till den pågående svenska utbyggnaden av Kriminalvården. ❓För att detta ska bli verklighet på riktigt krävs att Socialdemokraterna röstar ja. Nu är det upp till Magdalena Andersson att välja. Kommer S stödja Tidöpartiernas fortsatta städning av Sverige eller kommer man att vika ner sig och sätta käppar i hjulen?

Det märks att oppositionen vill vinna ett val baserat på missnöje och lögner. Det minsta man kan förvänta sig av en förtroendevald politiker är att kontrollera sanningshalten i det man publicerar i sociala medier. Men det kanske är för höga krav för vissa politiker. Nu har Socialdemokraterna haft sin kongress. Är det inte dags att de börjar tala om sin politik? Det är gott om slagord, men så fort man börjar ställa frågor blir det ganska luddigt. Och det är viktigt att ställa de frågorna nu. Magdalena Anderssons eventuella regeringsunderlag består av tre partier som varken är överens med varandra eller med Socialdemokraterna. Om Vänsterpartiet och Miljöpartiet får bestämma ska alla migrationsreformer rullas tillbaka, och vi ska till och med ta emot fler migranter än vad vi gjorde under Löfven.

Hur ska det splittrade Sverige bli ett, menar egentligen Socialdemokraterna? Hur ska denna tvångsblandning av det svenska folket gå till? Ska höghus byggas i villaområden nu? Det är dags för Magdalena Andersson att tydligare ge svar på tal om hur den alltför utbredda segregationen ska lösa sig.
Visa på X →Nu får det räcka! Attenius som nyligen blev invald i S innersta krets hjälper islamister att ordna lokaler i Göteborg och legitimerar därmed deras separatistiska verksamhet. Det är ett hot mot vårt demokratiska samhälle och ett svek mot alla de som drabbats av islamismens hemska förtryck. Magdalena Andersson måste nu omedelbart ta avstånd och ge besked om Attenius verkligen kan sitta kvar i Socialdemokraternas verkställande utskott.
Visa på X →