Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sök

Dadgostar beter sig som en skrikig ungdomsförbundare. Skriker, avbryter och svarar alltid med att ta ett sidospår. Dessutom villkorar hon sitt stöd till Magdalena Andersson med att kräva ministerpost. Herregud.

Visa på X

Stram migration och bättre integration hänger ihop. Jag vet att högern gärna vill ha konflikt här, men Magdalena Andersson är tydlig: med henne som statsminister kommer migrationspolitiken vara mycket stram.

Visa på X

”Med mig som statsminister kommer migrationen vara stram”, säger Magdalena Andersson. Men hon hade åtta år på sig att göra något åt en havererad och rättsosäker migrationspolitik – som nuvarande regering nu tar ansvar för att rätta till.

Visa på X

Magdalena Andersson talar gärna om “ordning och reda”, men när hon styrde ökade asylinvandringen med 50 %. Det är svårt att ta migrationspolitik på allvar från någon som tappade kontrollen så snabbt. 🇸🇪

Visa på X

Trams av Magdalena Andersson att påstå att hon som statsminister, utan tydlig majoritet, skulle kunna vända de utmaningar som den här regeringen nu tar ansvar för @kdriks #pldebatt

Visa på X

Magdalena Andersson pratar om att värna hårt arbetande människor, men vill höja skatterna med 80 miljarder. Man kan inte både stå på löntagarnas sida och samtidigt ta mer av deras lön.

Visa på X

Nu har partiledardebatten börjat i Agenda. Utanför SVT-huset har samtidigt Palestinarörelsen samlats och skanderat vidriga slagord som ”Sveriges regering har blod på sina händer”. Det sker samtidigt som ett avtal slutits mellan Israel och Hamas, humanitär hjälp nu når Gaza i större omfattning, och gisslan äntligen ska friges imorgon. Både de som fortfarande är vid liv och de som mördats av Hamas. Trots det fortsätter dessa grupper som om kriget pågick för fullt. De visar total likgiltighet inför det palestinska folkets lidande och att avtalet kan bli början på en varaktig fred. Hatet mot Israel och dess folk är så pass starkt att det trumfar allt annat. Hatretoriken mot judar fortsätter obehindrat. Det är oacceptabelt och måste bemötas med kraft och tydlighet. För vi ser hur delar av den här rörelsen utvecklats till en organiserad global intifada som utgör ett direkt hot mot judars trygghet även här i Sverige. Ett av kvällens debattämnen handlar om Gaza. Jag förväntar mig att Magdalena Andersson markerar tydligt mot den extrema svans som finns inom vänstern och hennes block. Inga fler judiska familjer ska behöva packa sina väskor och lämna Sverige pga hat, hot och otrygghet som delar av Palestinarörelsen i två år gjort sig skyldiga till sedan terrorattack mot Israel. Punkt.

Visa på X

Med tanke på att Sverige haft Europas mest extrema massinvandring borde vi också ha Europas högsta arbetslöshet. Att arbetslösheten ändå är hög i europeisk jämförelse är dock inte denna regerings fel. Kom ihåg, Magdalena föredrar än idag partier som vill öka invandringen! #svpol

Visa på X

Partiledarsamtal i TV4. 11 månader till valet och Magdalena Andersson har fortfarande inget svar på något. Inga reformer. Inget regeringsalternativ. Bara samma gamla angrepp. Hon vill styra landet, men kan inte ens styra sitt parti. Medan S fortsätter att prata, bygger regeringen Sverige starkare reform för reform.

Visa på X

För drygt två år sedan bedömde Magdalena Andersson att SD:s ”högerregim” förde en politik som innebar att totalitarism började ta form i Sverige. Så vilken del av ”högerregimens” politik var hon emot? Och fick vi totalitarism i Sverige? Är det någon, bortsett från Magdalena Andersson, som har känt att vi varit på väg att få totalitarism i Sverige? Det är den här skojaren som nu vill bli statsminister. Beredd att säga precis vad som helst, oavsett om det är sant eller falskt. Det spelar ingen roll. Att Sverige är på väg att bli en diktatur är sådant man förväntar sig att hitta på ryska trollkonton, men nu var det Magdalena Andersson som skrev det. Vad tycker hon idag? Hur kommer det sig att ingen journalist ställer henne den frågan? Egentligen borde den frågan ställas till varje socialdemokrat som öppnar truten: varför sa de att Sverige höll på att bli en diktatur, och vad har egentligen ändrats sedan dess? Det är de här människorna som sprider desinformation och polariserar samhället. De har ingen politik. Det enda de kan är att lura folk.

Visa på X

Tre år av tystnad. Tre år av mörkläggning. Alla såg vad som hände i Botkyrka. Alla utom Magdalena Andersson, eller låtsades hon bara?

Visa på X

Magdalena Andersson teatergrät när hon bedyrade vilken toppenkille Jamal El-Haj var, och gick upp i falsett i förnekandet av gängkriminellas inblandning i Socialdemokraterna i Botkyrka. El-Haj fick gå, och Expressen har nu avslöjat hur det faktiskt låg till i Botkyrka. Genant.

Visa på X

I Botkyrka blandade S ihop fritidsgårdar med gängklubbar. Nu åtalas ännu en gängkriminell som spelade roll i S-makten. Är det så här Magdalena Andersson menar med “ordning och reda”?

Visa på X

Jag har blivit informerad av några vänner och kollegor om ett drev som pågår i sociala medier mot återvandringsbidraget. Det är inget drev. Det är en ren desinformationskampanj eftersom det i grund och botten baseras på felaktiga uppgifter. Men jag tycker ändå att jag behöver gå igenom vad återvandringsbidraget innebär. Det finns många missförstånd. 1. Att vi överhuvudtaget måste införa ett återvandringsbidrag är en tragedi, eftersom det innebär att politiker i det här landet har fört en så dålig migrationspolitik att vi nu har utlänningar som befinner sig lagligt i Sverige som aldrig borde ha fått tillstånd från första början. Vi inför alltså inte återvandringsbidrag för att det är roligt, utan för att städa upp efter inkompetenta och naiva politiker. Magdalena Andersson är en av dessa politiker. 2. Återvandringsbidraget måste ställas i förhållande till alla andra reformer som genomförs. Det är fler som kommer få sina uppehållstillstånd återkallade än utlänningar som kommer få återvandringsbidrag. Regeringen och Sverigedemokraterna har avsatt 100 miljoner kronor årligen för att återkalla uppehållstillstånd, samtidigt som vi gör det lättare att återkalla. Återvandringsbidraget är därför mer en komplettering till de större reformerna, där huvudfokus är att återkalla och utvisa utan att betala ut något. 3. Återvandringsbidraget är ingen rättighet. Det kan lämnas om utlänningen uppfyller villkoren och det finns medel kvar för utbetalningen. Om medlen är slut betalas inget ut. 4. För att tydliggöra att återvandringsbidraget handlar om uppstädning efter Socialdemokraterna och Alliansen finns ett brytdatum. Har du fått uppehållstillstånd efter den 12 september 2024 får du inget återvandringsbidrag. Alla som fått uppehållstillstånd i Sverige efter det datumet får inget återvandringsbidrag. Det är uppstädning. 5. Man kan inte bli miljonär på återvandringsbidrag genom att skaffa många barn. Det finns ett tak på 500 000 kronor för makar och sambor samt 600 000 kronor per familj. 6. Om du återvänder till Sverige efter att ha tagit emot återvandringsbidrag måste du betala tillbaka hela summan. Jag har sett kommentarer om att mottagare inte kommer ha pengarna kvar. Men vi går mot ett Sverige där bristande vandel, vilket inkluderar skulder och allmän bristande regelefterlevnad, kommer leda till att du inte får uppehållstillstånd. Om du återvänder med 350 000 kronor i skulder till staten får du alltså inget nytt uppehållstillstånd. Dessutom blir det framöver betydligt svårare att överhuvudtaget beviljas uppehållstillstånd. 7. Återvandringsbidraget är en statsfinansiell och samhällelig vinst. En engångssumma på 350 000 kronor ersätter de stora kostnader som dessa personer annars skulle innebära för Sverige. Det handlar om kostnader på flera miljoner som i stället ersätts av 350 000 kronor. Det är en vinst för Sverige om de väljer att ta emot återvandringsbidraget. 8. Utbetalningarna sker i omgångar och hela summan betalas inte ut förrän uppehållstillståndet har återkallats. 9. Den skärmdump som nu sprids i sociala medier har ingenting med återvandringsbidraget att göra och är inte ens från Migrationsverkets hemsida. Den är publicerad på Valdemarsviks kommuns hemsida och gäller det återvandringsbidrag som finns idag, inte det återvandringsbidrag som regeringen ska införa den 1 januari 2026. Här är länken till Valdemarsviks kommuns hemsida där ni kan se citatet om att det NUVARANDE återvandringsbidraget inte har någon betydelse om man återvänder till Sverige: https://www.valdemarsvik.se/frivillig-atervandring/ Allt det här som jag skrivit står på regeringens hemsida. Där finns promemorian Ett höjt bidrag vid återvandring som jag också länkar till här: https://www.regeringen.se/contentassets/c179783803df4eec85450564f1583d1d/promemoria-ett-hojt-bidrag-vid-atervandring.pdf Allt det jag har sagt ovan står där. Det som däremot är intressant är vilka som har spridit den här skärmdumpen och varför de ger fel information till människor. Vad är agendan? Det kan man fråga dem. Varför ljuger man? Det kommer att komma många sådana här desinformationskampanjer fram till valet, av den enkla anledningen att Sverigedemokraterna har levererat. Istället för att prata om vad Sverigedemokraterna har gjort tillsammans med regeringen väljer man att sprida lögner. Börjar man jämföra vad Socialdemokraterna gjorde under åtta år med vad Sverigedemokraterna har gjort under de tre senaste åren så tror jag att jämförelsen inte ser särskilt fördelaktig ut för Socialdemokraterna. Jag misstänker därför att större delen av Socialdemokraternas valkampanj kommer att baseras på desinformation istället för sakpolitik.

Visa på X

S kommer inte att vilja gå till val på att lägga ned kärnkraftsprojektet. Nu funderar Magdalena Andersson på hur hon ska kunna ansluta sig till Tidö även i den här frågan utan att tappa ansiktet. Det blir sannolikt på samma sätt som med fängelset i Estland: utan att få något i utbyte. Sveriges största parti är också landets sämsta förhandlare. Skrämmande att tänka på vad det skulle innebära i en regeringsförhandling med MP och V…

Visa på X

Magdalena Andersson vs Ulf Kristersson. Bidrag vs arbete och egen försörjning. Utanförskap eller gemenskap. The game is on!

Visa på X

Magdalena Andersson ljuger skamlöst. Hon påstår att hennes parti har ett ”offensivt program för att rycka upp brottsligheten med rötterna” med ”en svensk maffialag”. Här är dock den politik de lagt fram i justitieutskottet. Knappt två sidor med uppblåst textstorlek. Döm själva.

Visa på X

Om Aftonbladet motvilligt erkänner Kristerssons seger… …då förstår man att Magdalena hade en riktigt, riktigt dålig kväll.

Visa på X

När Magdalena Andersson avfärdar kritik om “terrorromantik” som befängt låtsas hon som om problemen inte existerar. Men det gör de, från El-Haj-skandalen till S-toppar som aldrig förmår markera tydligt mot Hamas. Det är inte ord som skadar kampen mot extremism. Det är Socialdemokraternas tystnad.

Visa på X

Statsminister Ulf Kristersson har rätt. Delar av Palestinarörelsen visar gång på gång en aggressivitet som liknar ren terrorromantik. Och tyvärr har vi sett att samma mönster finns i S och V, där högt uppsatta företrädare spridit antisemitism och Hamas judehat. Så nej Magdalena Andersson, det räcker inte att vara upprörd i tv. Vi såg hur det slutade när du försvarade Jamal El-Haj. Ta istället ansvar för den svans som finns på din sida av politiken om sossarna ska framstå som trovärdiga i kampen mot antisemitismen.

Visa på X