@enamandah Tack snälla Amandah!! 🤗
Visa på X →400
inlägg
@CarlOskar Tack Carl-Oskar! 🙏
Visa på X →@BengtIvarsson @Centerpartiet Tack Bengt! 🙏
Visa på X →@Tjomme18 @SiljanNews Tack så mycket!! Och lycka till med ditt uppdrag också…💙😅
Visa på X →Hedrande och stort att idag föreslås att bli 2:e vice ordförande i Centerpartiet. Men när @SiljanNews vill göra en intervju om det, så är beskedet att det kan bli först efter att de intervjuat @Tjomme18 i Leksands IF. Viktigt att veta sin roll i den lokala hierakin. Även idag!
Visa på X →@JohanPehrson @BenjaminDousa Tack både Benjamin och Johan!! 🙏💯🇸🇪
Visa på X →Tydligt besked på tågstationen i Borlänge om rökförbudets grund. Föredömligt.


- Det är inte försvaret som går med i NATO, det är nationen Sverige som går med. Viktig påminnelse från ÖB Bydén på Folk & Försvar i Sälen, där både det militära och civila försvaret är i fokus idag.
Visa på X →Äntligen en leksing på scenen på Folk och Försvar i Sälen. Och väl där påpekar @LiberalaErik tyvärr helt korrekt att både Sverige och Leksands IF behöver ett bättre försvar.
Visa på X →- Sverige är vår bästa vän och partner. Tryggt och fint sagt av Finlands utrikesminister Pekka Haavisto på Folk & Försvars konferens i Sälen.🇸🇪🇫🇮🇺🇦


@tinnirappe 🖤
Visa på X →Jag var nära att fråga chans på killen i elljusspåret som tände en cigg när han ställde sig på längdskidorna och sen åkte iväg. Men jag har precis åkt klart och tänkte hinna hem till hockeyn. En annan gång.
Visa på X →@RichardJomshof @annieloof Då detta är ett nytt uppdrag för mig sen i höstas så har jag inte tidigare kritiserat någon öht för dessa typer av uttalanden. Men bortsett att just Annies uttalande tog sikte på partiets uteslutningsärende av nämndemannen i fråga, så gäller min inställning även C-politiker.
Visa på X →@lars_almen @RichardJomshof @annieloof Tack.
Visa på X →@ClaLar67 Jag kommer ju direkt från 12 år av klassiskt Allians-samarbete i en svensk kommun, men förstår vad du menar. Att fördöma gärningar/saker som gjorts är rimligt, men inte att fördöma rättsväsendets jobb innan lagakraftvunnen dom. Jag är som sagt lite gammaldags i denna fråga.
Visa på X →@SederholmF Ja håller med, men i detta fall har domen inte vunnit laga kraft.
Visa på X →@RichardJomshof @annieloof Jag ser hellre att vi politiker avvaktar tills domar vunnit laga kraft och att vi sen kommenterar ifall vi behöver agera utifrån vårt mandat som lagstiftare. Uppenbarligen finns det olika sätt att se på detta. Jag är nog lite konservativ i den här frågan.
Visa på X →@BjrnOlsson13 Åsiktsfrihet gäller även för riksdagsledamöter och ett enskilt uttalande kan inte ses som att ”bestämma” över en domstol, men jag skulle ändå säga att man bör inse att ens position kan medföra att uttalanden kan uppfattas så. Så skriv hellre lag än tweets. (RF 11:3)

@DavidLindmark3 Det finns vissa brister i systemet med politiskt valda nämndemän. Särskilt då tex antalet medlemmar/aktiva i partierna minskar. Jag tror att vi på sikt behöver hitta ett delvis annat sätt att utse de folkets representanter som ska komplettera juristdomarna.
Visa på X →@olle_jonsson Stämmer att åsiktsfrihet gäller för riksdagsledamöter och att ett enskilt uttalande nog inte kan ses som att ”bestämma” över en domstol, men jag skulle ändå säga att man bör inse att ens position kan medföra att uttalanden kan uppfattas så. Skriv hellre lag än tweets. (RF 11:3)

@haggstrom1 Det finns brister i systemet med politiskt valda nämndemän. Särskilt då tex medlemskåren i partierna minskar. Jag tror att vi på sikt behöver hitta ett delvis annat sätt att utse de folkets representanter som ska komplettera juristdomarna.
Visa på X →@gustave_gaudras @oisincantwell Sant. Jag försvarar verkligen inte, utan fördömer helt, den stenkastning mm som riktade sig mot poliser och andra. Men om det behövs nya verktyg/resurser/lagar för att få dem fällda så är det det vi som riksdagsledamöter ska prata om och inte om huruvida domen i sig var korrekt.
Visa på X →@eriklann @PappaHutten Fast jag tror att det var just det jag gjorde. 😉
Visa på X →@marcusbholmberg Rent praktiskt så finns först tre instanser domstolar som kan pröva/överpröva åtal, sen kan regering utreda och/eller föreslå ny lagstiftning ifall man ser behov av det. Det görs hela tiden. Men att riksdag dömer i enskilda mål istället för att göra nya lagar är ingen bra idé.
Visa på X →Jag har varit jurist i domstol. Jag har varit åklagare. Jag är nu riksdagsledamot & sitter i justitieutskottet. Det är grundläggande för rättssystemet att man inte samtidigt kan ha rollerna att utreda, döma & lagstifta. Jag & kollegorna i riksdagen är lagstiftare och inget annat.
Visa på X →