Regeringen inkluderar nu el i reduktionsplikten. Det i sig är bra, men eftersom ökningen av reduktionsplikten är så låg, lär det få liten effekt och istället lägga en död hand över all produktion av biodrivmedel.
Visa på X →400
inlägg
Några tankar från dagens pressträff med regeringens klimatbluff kring reduktionsplikten. Häng med! 🧵


@GunborgStrom @mseid Hade regeringen agerat borgerligt hade de sänkt skatten på förnybart och behållit den på fossilt. Det de nu sysslar med är värsta sortens petropopulism.
Visa på X →Regeringens klimatsvek fortsätter. En pluttig höjning som inte är i närheten av att kompensera för de utsläpp de orsakat. Den här politiken kostar redan svenska folket 40 miljarder i uteblivet EU-stöd och då är inte ens klimatkostnaden inräknad. Skärpning!


@AdvokatEmma @nielspaarup Credit till dig som rättar dig. ☺️
Visa på X →När ska regeringen fatta att vi inte kan ha det såhär. Det snålas in tågen, nattåg slopas och spåren förfaller samtidigt som fossila färdmedel stöttas. Det är ovärdigt, arrogant och rent skadligt.
Visa på X →@BorPaLandet Nybyggd vind och storskalig sol får inga subventioner.
Visa på X →@vonohlson El är helt klart viktigt. Det betyder inte att det måste toksubventioneras för ett vist produktionsslag när likvärdiga alternativ finns.
Visa på X →@to_gunnarsson De reaktorerna hade teknisk livslängd till 2025. Så de hade lagts ned senast nästa år om inte bolagen fattar besluten själva tidigare. Kom med i matchen.
Visa på X →@jigert @MuharremDemirok Vi är inte motståndare till teknik. Tvärtom. Däremot är vi motståndare till höjda skatter och statliga subventioner.
Visa på X →@FredrikUllman Jag har motionerat om att ta bort tvånget att ansluta fungerande avlopp ☺️
Visa på X →@RoyalLoch Nja. Det förutsätter 0 kostnadsökning. Och bara olympiska spel är bättre på att dra över budget än kärnkraft. Ser du de andra siffrorna som utredningen lade fram blir det klart högre (än jag skrev). Värt att komma ihåg att detta var 4-5 reaktorer. Regeringen vill bygga 10.
Visa på X →Värt att komma ihåg att detta var 4-5 reaktorer. Regeringen vill bygga 10. De kommer inte vara marknadsmässiga de heller…
Visa på X →Det här är ett hafsverk och ett beställningsjobb. Det får gärna byggas ny kärnkraft, men notan för det ska inte landa hos skattebetalarna. Jag hade åtminstone förväntat mig ärliga siffror på kostnaderna. Inte ens det fick vi idag.
Visa på X →Man hänvisar också till en rapport från Energiforsk när det kommer till kostnad för ny kärnkraft. Den är från 2021 och ingen anser de priserna giltiga idag. Kostnaderna har gått upp radikalt. Så varför ens använda den?
Visa på X →Räknar du med Vattenfalls siffror (de lär veta bäst eftersom de planerar för nya reaktorer) och räknar seriöst med SvK:s siffror blir den tilltänkta skatten 3-4ggr högre. Varför mörka det från utredningens sida?
Visa på X →Utredningen räknar dessutom med att det behövs prissäkring på 80öre. Men Vattenfall säger att kostnaden är 90-112 öre för nu kärnkraft. Dessutom har man ful-räknat på SvK:s scenario och inte tagit alla elområden (bara det dyraste) för att hålla kostnaden för subventionen låg.
Visa på X →Varje hushåll ska ställa ut en check på närmare 100 000 och dessutom betala en rejäl kärnkraftsskatt. Bara för att uppfylla regeringen vallöften. Vi har inget emot ny kärnkraft, men den ska konkurrera på samma villkor som andra kraftslag, inte toksubventioneras av staten.


@Sambandet @Centerpartiet Landbaserad vind får inga subventioner när den byggs nu. Försök igen.
Visa på X →@BJ_Borgman Du missar inte vad det är när du är där. Det här är riktigt dålig omdöme. Har du en story där du försöker sälja att du tar mer ansvar än andra behöver du göra det själv också. Och då räcker inte en ursäkt.
Visa på X →Det här är helt sjukt. Ja, ATG har bett om ursäkt, men det räcker inte. Hur tänkte de ens tanken att göra spelreklam i monumentet för Förintelsens offer? ATG som talar sig varma om ansvar och vill ha lägre skatt för att de är bättre än andra. Detta hjälper inte direkt till…
Visa på X →@Visthusboden Har säkert hänt vid något tillfälle (Kristersson gjorde det ju delvis vid könstillhörighetslagen), men det är klart ovanligt och att skylla på att det blev fel som MP gör är bara dumheter och efterhandskonstruktioner.
Visa på X →@hrhellman https://omni.se/a/5EGrJO Det är sällan jag litar på SD, men här har de ju rätt.
Visa på X →Det här är ett sånt monumentalt svek. Av MP, V, M och L. Man säger en sak före valet och en annan sak efter valet… Ser ni inte vilka konsekvenser det här kan få? Hur det här kan/kommer missbrukas? Att det är ytterligare ett steg mot att tysta folk! https://omni.se/a/5EGrJO
Visa på X →@hrhellman Tack! Väldigt glad och hedrad över att ha dig på vår sida.
Visa på X →