@OhrnRobert @emmawiesner Enkelt sagt: Sänk skatten på förnybart, sänk avgifter, plus en del annat inkl ökad produktion. -> 4kr lägre vid pump (vilket ju var ungefär vad slakten av reduktionsplikten gav) och några tiotusentals nya jobb.
Visa på X →400
inlägg
@OhrnRobert @emmawiesner Nej då. Vi lade fram förslag som både sänkte priset vid pump och sänkte utsläppen. Det går. Om man vill prioritera det. Det ville inte regeringen. 🤷♂️
Visa på X →@PatrickIsaksson @rnord @Erik_Ostholm @emmawiesner @mLundback Det rimliga är väl att de kraftslag som inte bidrar till olika systemtjänster (vilket ju varierar beroende på vad för något vi talar om) betalar för det gap som ev finns.
Visa på X →@rnord @Erik_Ostholm @emmawiesner Det är väl ändå inte politiken som ska bestämma exakt vilka kraftslag som ska byggas. Det är bolagen bäst på. Det är därför det är dumt att ge ensidiga subventioner.
Visa på X →Magiskt bra av @emmawiesner - En enorm mängd förslag för minskade utsläpp. Det är hos C förslagen finns när andra tjafsar om målen är rätt eller om vi ska göra åtgärder i andra länder. 👊🍀🇪🇺

Det är en direkt skadlig syn SD (och även regeringen) framför när det gäller klimatet. Det enda som händer om vi ska satsa i andra länder är att vi får betala två gånger (vi måste ju göra omställningen här också förr eller senare) och tappar konkurrenskraft här och nu. Vansinne!

Klockrent av @emmawiesner! Det är långt mycket dyrare att låta bli att nå klimatmålen än att nå dem. Det behövs mer än kärnkraft och ett klimatlås på EU:s budget så att länder som fuskar med arbetet inte heller får EU-stöd. #euval #ckampanj #hållgränsen

@hrhellman Tack! Det är en klart oroväckande utveckling. Jag uppskattar också dina inlägg, de ger inspiration, är rakryggade och välgrundade!
Visa på X →Ett förslag som göms i en bisats. Ett genomförande veckan efter remisstiden går ut. Ett sätt att kringskära civilsamhällets finansiering. Med de små stegens tyranni marscherar regeringen mot avgrunden. Det är dags att sätta stopp nu. https://www.altinget.se/rikspolitik/artikel/tidopartierna-riggar-spelet-om-lotterna?SNSubscribed=true&ref=newsletter&refid=altinget-se-rikspolitik-onsdag-og-fredag-kl-6-398&utm_campaign=Altinget%20SE%20-%20Rikspolitik&utm_content=Altinget%20SE%20-%20Rikspolitik%20(onsdag%20og%20fredag%20kl%206)&utm_medium=e-mail&utm_source=nyhedsbrev
Visa på X →Det är välförtjänt kritik mot Klimatministern som ett enighet KU levererar på min anmälan. En from förhoppning vore ju att regeringen tar till sig av kritiken och börjar både bedriva och kommunicera en politik i linje med lagen. De har ju en tuff syn på lagbrott i övrigt…

@gronamobilister @Martin_Kinnunen @H_Storckenfeldt @CamillaBrodin @RPourmokhtari @DWestlen @DanielHellden @LinusLakso @GunillaSvantorp @fritzon_h @mikaeldamberg @lindasnecker @luddekollberg @DrivkraftS @PreemSverige @St1Sverige @CircleK_Sverige @OKQ8_PA Jag lyfte frågan med regeringen så sent som förra veckan. Intresset var mycket svagt…
Visa på X →@DanielSpiro1 @AnnaCarenS @RPourmokhtari @DWestlen @Martin_Kinnunen @BuschEbba @CamillaBrodin @H_Storckenfeldt @LinusLakso @ElinSoderbergmp Intressant!
Visa på X →@JacobHros Väldigt lockande att nörda ner sig i sånt här. Hela energifrågan kan ju också ha tryckt undan andra frågor från debatten. Så även om den inte var viktigast för väljarna (i deras ranking) kan den ju också ha tagit utrymme (media/debatt) från sjukvård som ju låg högt.
Visa på X →@Ramosen26 Ungefär som kärnkraft då. 😉
Visa på X →@Ramosen26 Då är det ju inget att vara rädd för. Om man inte hittar lönsamhet kommer det ju inte byggas. Så bara att godkänna de tillstånd som samlar damm på regeringens bord. ☺️
Visa på X →@Ramosen26 Det stämmer ju helt enkelt inte. Såväl SvK som Energimyndigheten och industrin pekar ju ut inte minst vindkraft som det som går att bygga på kort sikt. Gärna även mer kraftvärme exempelvis.

@MasterArne75 Näringslivet vill ha långsiktiga beslut och blocköverskridande överenskommelser. Det är jag beredd att ingå.
Visa på X →@Ramosen26 @Backman68 @Mo71Jo Den statliga styrningen av bolag sker inte genom riksdagen. Dumheterna vore att låtsas något annat.
Visa på X →@Backman68 @Ramosen26 @Mo71Jo Det beror på att regeringen fattade det beslutet i sin budget.
Visa på X →@Backman68 @Ramosen26 @Mo71Jo Jag ljuger inte. Skärp dig eller lämna mitt flöde.
Visa på X →Om jag var i det svenska näringslivet hade jag varit orolig. Moderaterna ger inga svar på vad som ska göras på kort sikt för att möta elbehoven och nu börjar de misstro vätgasen som lösning för industrins behov. Vad håller ni på med?

@Backman68 @Ramosen26 @Mo71Jo Påståendet att vi lade ner fungerande elproduktion är i sig både felaktigt och ohederligt.
Visa på X →Vi hade kallat @naturvardsverk till Miljö- och Jordbruksutskottet för att en gång för alla reda ut vad som gäller. En sak blev mycket tydlig. Regeringen var fullt medveten om läget. NVV hade vid flera tillfällen, både muntligen och skriftligen, påtalat behovet av undantag.

@Backman68 @Mo71Jo Över vilken tid då? Ser du över tid så ser du att de varierat rätt rejält.
Visa på X →@Mo71Jo @Backman68 Jasså? Elpriserna förra året var på tämligen ”normala” nivåer. Skatten däremot skenade.
Visa på X →