Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Rickard Nordin

Centerpartiet

@rickardnordin (X)

400

inlägg

@Bj03rnBj03rnson Precis. Att ändra förutsättningarna för alla som installerat är inte schysst!

Visa på X

Regeringen rycker undan mattan för alla solcellsägare! De 60öre/kWh som alla som säljer el får som kompensation tas nu bort. Kalkyler omkullkastas och ryckigheten är total när saker sker utan förvarning. Återigen försämrar man för förnybar energi. Huvudlöst!

Visa på X

Noterar att statsministern ratar subventioner som medel för att styra Sverige. Bra! Ser fram emot att det även gäller fossila bränslen och kärnkraft…

Visa på X

Det finns bra saker i regeringens förslag, saker Centerpartiet drivit i decennier. Samtidigt ser vi hur Tidöpartierna lokalt är de som sätter stopp för ny elproduktion. Nu måste de sluta vara bromsklossar för omställning på samma sätt som regeringen måste sluta öka utsläppen.

Visa på X

Flera bra saker i regeringens pressträff idag (när hörde ni mig säga det senast?!). Många saker som Centerpartiet drivit länge som Tidö-gänget nu anslutens till. Dock inga besked om NÄR ersättningar till närboende kommer och enbart fokus vindkraft. Alla borde omfattas.

Visa på X

@PatrickIsaksson @BuschEbba Som sagt. Det finns många olika sätt. Där olika kraftslag kombineras. Vilket ju visats av många. Men den här debatten har vi ju haft och du vill ju subventionera kärnkraft av rättviseskäl som du sa senast så tror vi båda kan lägga vår tid på bättre saker än att diskutera här.

Visa på X

@PatrickIsaksson @BuschEbba Inte då. Det finns ju många sätt att möta dem på som du vet.

Visa på X

@jakobforssmed @MiaWidell @BuschEbba @MuharremDemirok Står du bakom uttalandet att vi inte ska ha några subventioner till enskilda kraftslag som Ebba var väldigt tydlig med under första halvan?

Visa på X

@andersaakesson @jnyst @BuschEbba Miljarder till och med. Och det räcker ändå inte ens till hälften så många reaktorer som de vill ha…

Visa på X

Ett socialistiskt planekonomiskt experiment med skattebetalarnas pengar som riktar sig till ett kraftslag. En god sammanfattning av utredningen kring kärnkraftens förutsättningar.

Visa på X

Dagens bluff: @BuschEbba argumenterar för att vi inte ska använda skattebetalarnas surt förvärvade pengar för att subventionera ett enskilt kraftslag. Hur kan du då försvara utredningen kring finansiering av kärnkraft?

Visa på X

@AppelgrenHenric Låt oss hoppas att frågan om energiförsörjningen kan hanteras med den seriositet den förtjänar och långsiktighet som behövs. Det är min önskan och ambition. Tyvärr delas den ju inte av regeringen.

Visa på X

@PatrickIsaksson Vi har länge föreslagit att SAMTLIGA kraftslag ska få anslutningen betald. Det är konsekvens. Du ser ingen inkonsekvens i att bara erbjuda statliga lån, enorma differenskontrakt och andra garantier till endast en teknik. Och vägra utreda alternativ?

Visa på X

@Ericson_ubbhult Släpp det där nu. Den tekniska livslängden var till 2025, så oaktat vems version av nedläggningen som stämmer så hade de inte producerat länge till.

Visa på X

@agnilsson62 Släpp det där. Tekniska livslängden var till 2025, så oaktat hur det gick till när de stängdes (där har vi nog lite olika åsikt) så hade de inte fortsatt köras länge till.

Visa på X

Klimatsveket fortsätter. Regeringens politik får effekt i praktiken. När regeringen beskattar el mer än fossilt, skrotar miljlbilsbonusar och gör allt för att öka utsläppen är det inte konstigt att kunderna agerar och företagen tvingas följa efter. Sorgligt!

Visa på X

@energigunnar @PEverhill Eftersom det finns en sisådär 60 miljarder i flaskhalsintäker (om jag minns rätt) som ligger hos Riksgälden oanvända så behöver ju inte nätavgifterna höjas än på länge även om vi betalar anslutningen till ny produktion (av olika slag). ☺️

Visa på X

@HansOlofHansson Varför säger då regeringen att utsläppen ökar när skatten avskaffas? 🤷‍♂️

Visa på X

@NordvallThomas Synd att du inte läste längre än rubriken. Jag ser gärna en annan utformning (som fokuserar på mer biobränsle), men det är inte det ni förslår. Ni föreslår rak avskaffning vilket ökar utsläppen. Vad hände med KD:s förvaltarskapstanke?

Visa på X