Om det är något jag lägger tid på så är det sakfrågor. Att mejsla ut de allra viktigaste kraven när vi vill ha inflytande efter nästa val. Vi har ett antal reformgrupper tillsatta som gör just det. På så sätt har en källa rätt. Vi ska ha kraven först. Så jobbar vi också redan.4/X
Visa på X →400
inlägg
När det gäller vindkraften så var det enkelt. Övriga 3 partier har kommit till samma slutsats som vi. Stamnätet måste byggas ut till havs. Då är det tämligen självklart att skriva under på det när frågan ges. Alternativet vore att inte stå upp för vår politik. Det är korkat. 3/X
Visa på X →I det arbetet behövs både bra underlag och genomtänkta resonemang. Jag hör många olika tankar, vilket är bra och gör mig och andra klokare. Att det bara finns en slutsats att dra stämmer inte och det får i så fall stå för källan som själv inte kunde se fler vägar. 2/X.
Visa på X →Det här är faktiskt rent struntsnack. Självklart pratas det strategier inför 2026. Men inte om att byta partiledare. Jag lyssnar på många medlemmar. Mitt fokus är att vi ska få inflytande över politiken efter nästa val. 🧵 1/X

Vilken fars! Regeringen efterlyser hög effektivitet, men man har med kirurgisk precision monterat ned det som är mest effektivt, med skenande utsläpp som följd. Svaret från regeringen är en utredning vars förslag inte kan bli verklighet förrän nästa mandatperiod.

@AppelgrenHenric Om de gör något vettigt så lovar jag att vara glad. ☺️
Visa på X →Pressträff fredag eftermiddag innan höstlovet. Klassiskt för att leverera obekväma nyheter. Är det nu de lägger ner/gör om Fossilfritt Sverige till en tandlös utredning som inte ska vara klar förrän nästa mandatperiod? Vore ännu ett hårt slag mot industrins omställning.

Ingen är förvånad. Alla är förbannade. Regeringen låtsas som det regnar. Det här är skandal som inte kan underskattas. Det är skadligt både för vårt klimatet och för Sveriges konkurrenskraft. Tusentals jobb hotas bara i Västsverige när regeringen negligerar omställningen.

Det här var på tiden. Hade det kostat 5kr mer vid pumpen för diesel hade det varit ”alle man på däck” från regeringen. Nu har det dragits i långbänk. Vi har hela tiden pushat för förändring och gett lösningar. Nu måste beslutet genomföras omgående! https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/10/sverige-aterfar-sin-skattebefrielse-for-biogas/
Visa på X →@Alexanderkerman De anger ju två skäl. Fokus på nya fyndigheter och infrastruktur. Det senare är ju i allra högsta grad elsystemet.
Visa på X →Ett efter ett ser vi hur stora industriprojekt senareläggs eller till och med faller/flyttar. När regering lutar sig tillbaka, sänker ambitionerna och säger att allt ska ske sen är detta resultatet. Det är djupt skadligt för såväl klimatet som Sverige. https://www.di.se/nyheter/lkab-satter-hybrit-i-kiruna-pa-paus-gruvproduktion-prioriteras/
Visa på X →@PEverhill @LinusLakso Well. Det är ju knappt enda skälet till att det inte byggs vind.
Visa på X →@anderslindberg Åtminstone en expertpanel efteråt som kan granska påståenden i sak och döma av. Det måste kosta att ljuga/hitta på/skarva oavsett vilken fråga det är.
Visa på X →@PeterBrjesson10 @BuschEbba Det är ju det jag gör. Och kommer fortsätta göra.
Visa på X →Muharrem har rätt. Inbjudan om energiförhandlingar från @BuschEbba är bara luft. Det har varit glorifierade fikastunder hittills. Är man verkligen beredd att göra upp bjuder man in seriöst. Det förväntar sig både vi och en enig energibransch.

Räknas det som att vara inlåst kort tid om dörrarna på bröllopsfesten var stängda? 🤔

”– Regeringen har låst sig vid kärnkraften som lägger en våt filt över investeringar. Det är inte ett teknikneutralt förhållningssätt och det är inte bra för marknaden.” En av många sanningar i denna artikel. Läs! https://www.dn.se/ekonomi/intresset-for-havsvindkraft-i-sverige-har-svalnat/
Visa på X →Regeringen förändringar i lagstiftningen gynnar bara storskalig vattenkraft. Alla små byar byggda kring dammar offras. Gör om gör rätt!
Visa på X →Verkar som att Ebba förbereder sin egen avgång, för det remitterade förslaget handlar bara om de storskaliga, småskalig vattenkraft kommer knappast räddas…

Sammanfattningen av regeringens politik står tydlig i deras egen budget. Man uppnår i princip inget. Det är både skamligt och skadligt för Sverige!

@Tomas_Potatis Korrekt. (Även om träd kan ge god avkastning såvida inte regeringen tvingar skogsägarna till minskade avverkningar för att man gått vilse i klimatpolitiken).
Visa på X →Siffertrixande och kreativ bokföring. Höjda utsläpp och tveksam statistik. Det är vad den här regeringen levererat efter två år vid makten. Sverige förtjänar bättre!


Det spelar ingen roll hur många siffror de trixar med, regeringens utsläppsgris kan inte sminkas grön. För att vara en regering som vill ta kampen mot lagbrytare så tar man väldigt lätt på brott mot klimatlagen.


@WagePeaceGenX Även kärnkraft?
Visa på X →@Rebecca14243644 Gäller det samtliga sådana?
Visa på X →