Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Rickard Nordin

Centerpartiet

@rickardnordin (X)

400

inlägg

@LBrygga @jingezon Det sa vi många gånger även under förra mandatperioden. Svaret både då och nu är för få i förhållande till vad som behövs.

Visa på X

@LBrygga @jingezon Klart att det finns exempel på motsatsen, men helheten är tydlig. C är bäst på ja.

Visa på X

@PatrickIsaksson Det är ett mycket högt tempo kring kärnkraft ja. Allt annat är på undantag eller har till och med motarbetats.

Visa på X

@Andreas_Ceder @SamStromersten @mLundback Behovet är skapat av industrins omställning. Om du har missat det är vi mer oense än vad jag trott.

Visa på X

@Andreas_Ceder @SamStromersten @mLundback Synd bara att den funktionen är så ensidig när det finns många vägar till samma resultat.

Visa på X

@Andreas_Ceder @SamStromersten @mLundback Du menar en politik som går i linje med dina åsikter. För om du läste SvK så har de ju en annan syn än regeringen på behoven och möjligheterna på kort sikt.

Visa på X

@Andreas_Ceder @SamStromersten @mLundback Nu var ju även stora delar av den här regeringen med på energipolitiken då, så sluta fokusförflytta från en undermålig analys från den här regeringen.

Visa på X

@jingezon Hade ju varit bra att ge dem mer incitament att säga ja. Förslagen finns. Bara att besluta. Jag kritiserar även de kommunpolitikerna, som ju domineras av SD/KD/M. Centerpartiet är de som är bäst på att säga "ja".

Visa på X

@asimonkarlsson @RPourmokhtari @tenitskaja Varför har regeringen då gjort det billigare att köra fossilt och dyrare att både köpa och köra på el? Verkar korkat...

Visa på X

@jcrsala Försök att svara i sak och inte med okvädningsord. Det blir en trevligare diskussion och bättre samtalsklimat då. :-)

Visa på X

Slutsatsen är enkel: Regeringen lägger fram en politik som är ”vänta och se”. Talet om ”fysikens lagar” är bullshit. Alla utom regeringen gör andra bedömningar. Det här handlar bara om att skydda den egna politiken, inte att värna svenska hushåll och industrins konkurrenskraft.

Visa på X

Det ligger ansökningar om över 20TWh sol och vind på regeringens och myndigheternas bord. Ändå fattas inga beslut. Regeringens passivitet cementerar höga elpriser (dessutom höjde de ju skatten radikalt) och hotar svensk konkurrenskraft.

Visa på X

Busch och Svantesson talar emot varandra. Busch säger att det inte går att få in mer vind. Svantesson att på kort sikt är det sol/vind som kan byggas. Ändå har regeringen gjort det dyrare att bygga vind och vägrar fatta beslut om de lokala incitament som behövs.

Visa på X

Regeringen slopar i praktiken också målet för energieffektivisering trots att det är det snabbaste sättet att få loss ny kapacitet. 20-25TWh säger Energimyndigheten finns potential för. Samma sak gjorde man ju med klimatmålen i närtid. ”Se över” betyder sluta jobba med dem.

Visa på X

Vi ville ha skarpa mål till 2030 och ett framflyttat mål till 2035 i enlighet med Energimyndighetens bedömningar. Regeringens mål ligger för sent. Behoven är här och nu.

Visa på X

Regeringen har knappast varit så lyhörda som man säger. I allt väsentligt är detta samma produkt som vi hade många synpunkter på. Det var en remissrunda som uppenbarligen var ett spel för gallerierna.

Visa på X

Busch talar om teknikneutralitet. För att både hon och Pourmokhtari sedan framhåller kärnkraft. 🤷‍♂️

Visa på X

Planerbar kraft är mycket mer än kärnkraft. Det behövs mer el här och nu. Kraftvärmen har stor potential i befintliga anläggningar, vattenkraften kan effektiviseras, biogasturbiner byggas snabbt, energieffektivisering kapa toppar och lagring samt flexibilitet hjälpa till.

Visa på X

Svenska Kraftnät, Energimyndigheten, Energiföretagen, Industrin och många fler är eniga. Kärnkraft ligger långt bort så innan dess behövs mycket annat. Vind och sol kan leverera snabbt och till låg kostnad. Det går utmärkt att få in i dagens elsystem, speciellt med lite nytänk.

Visa på X

Regeringen sätter mål som passar den egna politiska agendan snarare än de verkliga behoven. Det är djupt skadligt för Sverige som nation, för konkurrenslag, omställningen, jobben och hushållen. 🧵

Visa på X

@Bbiiddee @eva_kristin77 Kostnaden är hemlig. Det står i avtalet mellan parterna att den slutgiltiga kostnaden inte får röjas. Jag tänker såhär: Om det går snabbt, billigt och är enkelt att bygga kärnkraft torde det ju vara någon som också vill investera i det utan statliga subventioner. Go ahead!

Visa på X

@mrtnbergman Jag håller med. Det är rätt desperat av regeringen att förlänga, osakligt att skicka ut prm en fredag kväll och finns ju en hel del undertryckt ilska mellan raderna (och departementen) i detta.

Visa på X

Att smyga ut pressmeddelanden sent fredag kväll betyder att man inte vill berätta om det. Vattenkraftens nyttor behöver värnas och miljöåtgärder genomföras. Det är uppenbart för alla att regeringen inte verkar klara av den uppgiften eftersom man fortsätter skjuta fram deadline.

Visa på X