Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Rickard Nordin

Centerpartiet

@rickardnordin (X)

400

inlägg

Riksdagen är inte bara lagar och regler. Det är också stegtävlingar! Jag plockade hem segern i år. Väldigt nöjd på ett snitt på över 30k om dagen (inkl omräknade aktiviter som längdskidor). Nu är jag både bäst på matte och träningsmängd. Alltid något att skriva på CV:t! 🥇

Visa på X

@AndersSoderqvis @holmjens @ulrikaheiec Trafikverket eller om det var Transportstyrelsen har avrått men om jag minns rätt har faktiskt regeringen sagt åt dem att ta fram ett förlag ändå. Om jag minns rätt så är det all heder åt regeringen, har drivit den frågan länge. Det är en självklarhet för mig.

Visa på X

@carl_arne @emmawiesner @hansbrattberg @olaspannar Ingen har sagt att biogas ska användas till allt, men vi kan ju börja att nyttja det matavfall som finns. Löjligt mycket tas inte till vara idag.

Visa på X

@anderslindberg Jag trodde De Aderton arbetade lite mer subtilt @anton_berg. Eller är det maskirovka på hög nivå?

Visa på X

@simonwakter @PEverhill @emmawiesner Du vill avskaffa ursprungsgarantier för el också? Och det finns mer än personbilar. Betydligt fler lastbilar går på flytande biogas än el idag och efterfrågan är stor. Då är det ju korkat att beskatta biogas hårdare än fossilt.

Visa på X

@dybban @hanifbali @JohanPehrson @CamillaWalterss @Ericson_ubbhult @strandhall @BuschEbba @shekarabi Vi får ses och snacka lite vid tillfälle!

Visa på X

@dybban @hanifbali @JohanPehrson @CamillaWalterss @Ericson_ubbhult @strandhall @BuschEbba @shekarabi Kloka perspektiv! Det finns ju självklart en värld där det går att kombinera både spelansvar med glädjefyllt spelande. Tror vi skulle behöva fler politiker som faktiskt spelat lite själva för att förstå branschen bättre. Då hade regleringarna också blivit klokare.

Visa på X

@kjellljunggren Ja. En del frågor skulle han släppt. Då hade han kunnat gräva djupare kring det jag nämnde. Det hade gett mer för alla inblandade.

Visa på X

@adamdanieli @BrunduChristian Då kanske det är smart att öka produktionen för att få med priset? Ser fram emot att du drar samma land mot subventioner inom elsystemet. 😉

Visa på X

Bonus) Hade så innerligt haft en uppföljande fråga när @RPourmokhtari sa att det var enda majoriteten för kärnkraft när hon pressades kring SD. Är det alltså värt att kompromissa med allt? Utsläpp, rasism, rättssäkerhet, sitt samvete osv för det?

Visa på X

3) Ja. 7/8 partier ville sänka drivmedelspriserna. Men det finns ju fler sätt att göra det på. Våra förlag sänkte lika mycket som regeringen lyckats med. Utan att öka utsläppen. Samtidigt som vi skapar tiotusental arbetstillfällen och gör Europa mindre beroende av rysk olja. ->

Visa på X

2) Sverige köpte inte upp hela världen (eller hela Europas användning av biodrivmedel). Vi köpte 1,6% av världens produktion. Och enkelt nationalekonomi säger att ökad efterfrågan leder till ökat utbud. Investeringar som nu skrotas i Sverige. Talas om 20 miljarder… ->

Visa på X

1) Riksrevisionen sa att reduktionsplikten var ineffektiv. Det var i förhållande till ökad koldioxidskatt. Samma skatt som regeringen höjer. I förhållande till i princip alla andra styrmedel (inte minst laddstolpar) är biodrivmedel effektivt. ->

Visa på X

Bra och intressant av @SVTHolmberg ikväll. Tydligt att regeringen inte har en plan för minskade utsläpp. Att man skrotar saker nu för sådant som kanske kommer sedan. Fanns tre saker jag hoppas kommer med nästa gång. 🧵

Visa på X

@BrunduChristian Vi köpte 1,6% av världens biodrivmedel. Det är knappast en ansenlig del.

Visa på X

@BrunduChristian @olaspannar Fast den paletten har ni ju också tagit bort. Reseavdraget skrotades, miljöbilspremien likaså. Sådant som klassats som betydligt effektivare än laddstolpar. Ni har ju plockat bort paletten utan att ersätta den med något.

Visa på X

Ja. Riksrevisionen sa att miljöbilsbonus var ineffektivt i förhållande till ökad koldioxidskatt. Samma skatt som regeringen sänker. Näst effektivast enligt RrV var reduktionsplikten. Den slaktade också regeringen. Satsning på laddstolpar är långt mer ineffektivt. Sluta hitta på.

Visa på X

Det är rejält att slira på sanningen att säga att Sverige köpte upp hela Europas biodrivmedelsanvändning. Nu ljuger @RPourmokhtari i 30 minuter. Dessutom finns det gott om förslag som BÅDE sänker priset och utsläppen. Säg som det är - ni prioriterade inte dem.

Visa på X

@BrunduChristian @olaspannar Åtgärderna är ännu inte presenterade, än mindre beslutade. Det är det som är problemet.

Visa på X

@PeterModerat @simonwakter Delbetänkandet kom förra våren och innan dess fanns ju bland annat FFF-utredningen som visat på samma potential. Så underlag har det inte varit brist på.

Visa på X

@simonwakter För det första är ju det fossila till 100% importerat och just fossilt. Och för det andra faller nu många miljarder i investeringar i svenskt, vilket ju SR rapporterade idag. Så utvecklingen var på rull där vi kunde fått betydligt mer svenskt drivmedel.

Visa på X