@JaClMo @Centerpartiet Typ, för den absolut rådande skogsbruksmetoden i Sverige är idag trakthyggesbruket, dvs med avverkningar. Avverkning har av skogsbruket döpts om till ”föryngringsyta”, för att det ska låta bättre. Men det SKULLE kunna vara kontinuitetsskogsbruk, vilket jag förespråkar!
Visa på X →400
inlägg
@ErikPetre @Centerpartiet Menar du att ArtDatabanken är fake news?
Visa på X →När folk tänker att @Centerpartiet är ett grönt parti så är det här väldigt klargörande. De menar att skogsavverkning är en ”förutsättning” för #biologiskmångfald. Tvärtom all seriös forskning alltså. #naturpolitik


Snart är det dags för #powershift med @pushsverige! En helg för unga som vill göra något åt de pågående miljökriserna, både klimatkrisen och de kollapsande ekosystem, livsavgörande matters. Hoppas vi ses där!
Visa på X →Wow!
Visa på X →Bemöter moderaterna i skogsdebatten, där de hyllar industrialiseringen av våra ekosystem. Ur ett kortsiktigt ekonomiskt perspektiv har det varit framgångsrikt. Ur ett långsiktigt ekologiskt en katastrof. https://www.norran.se/asikter/debatt/vi-avverkar-hela-den-tillgangliga-tillvaxten/ via @norran_se #naturpolitik
Visa på X →Det är skillnad på industrialiseras natur bestående av trädåkrar, och skogliga ekosystem.
Visa på X →När ungdomar och barn går före i kampen om en bättre framtid: Förebilder!
Visa på X →När SLU vill satsa 90 miljoner kronor för att fortsätta med djurförsök på bland andra hästar, hundar, katter, får och getter, säger @miljopartiet ifrån. Sverige bör inte satsa på djurförsök! https://www.svd.se/sverige-bor-inte-satsa-pa-djurforsok via @SvD
Visa på X →@etologen Tack för att du delar dessa viktiga fakta!
Visa på X →Utan den ideella naturvården skulle Sverige ha ett mycket tunt, ibland helt obefintligt, underlag vad gäller exploatering och planering. Att domstolen underkänner ideella naturvårdens kunskapsbidrag är helt galet. http://DN.SE https://www.dn.se/debatt/domstol-underkanner-ideella-naturvardens-trovardighet/ #naturpolitik
Visa på X →@PalleFloe Precis! Det här får vi inte glömma i år @CarlSchlyter! 😄
Visa på X →Lyxigt problem, att behöva välja mellan viktiga och bra demonstrationer. Själv valde jag att manifestera för Amazonas! #DefendTheAmazon
Visa på X →@CarlSchlyter Bokspinnarlarv!
Visa på X →Nu uppmärksammas @Sveaskog och deras urskogsskövling även internationellt: Sveaskog plant die Abholzung von Urwäldern in Schweden https://www.robinwood.de/blog/sveaskog-plant-die-abholzung-von-urwäldern-schweden via @robin_wood @Fern_NGO @greenpeaceSE @naturskyddsf @Greenpeace
Visa på X →"2018 återvände bisonoxar för första gången på nästan 150 år till Kanadas första nationalpark. De har på kort tid börjat skapa ett mer varierat landskap." #rewilding #naturpolitik #biologiskmångfald #biomf
Visa på X →Fortfarande berörd och glad efter mitt besök i knäred och mötet med @PalleFloe med flera! Ett lokalt initiativ som lockade cirka 160 personer för att samtala om hållbarhet och #biologiskmångfald. Vilket driv, vilken värme och vilket engagemang för vår gemensamma planet! 💚🌎
Visa på X →Skriver idag i Aftonbladet om #rewilding! En åtgärd som kan hjälpa många andra arter genom ett ökat betestryck. Viktigt, effektivt och fullt genomförbart! https://www.aftonbladet.se/a/vQbGM4 @CGThulin @NordensArk @energilasse @SvenskaArtproje @BiodivCentre
Visa på X →Ping @Skogsstyrelsen, som citeras. Hur kan ni ge en så felaktig hänvisning? Gäller inte miljöbalken i skogen?!
Visa på X →Avverkningarna fortsätter av folkets skog. @sveaskog menar att de inte kan ta någon hänsyn utöver skogsvårdslagen. Det stämmer inte. De måste förhålla dig till miljöbalken, EUs direktiv och demokratiskt fattade miljömål. Vill ni så kan ni! @naturskyddsf @Natursidan #biomf #skog


Yes!! Miljöminister @IsabellaLovin stoppar dräneringen av Karlsborgs flygplats! @raddavattern @Naturskyddsf @GreenCrossSwe https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=7280820 via @P4Skaraborg
Visa på X →Helt rätt av @greenpeaceSE och @LBurnelius! Det enda sättet att komma i synk med planeten är att faktiskt låta naturen göra det naturen är bäst på. Men det kräver att vi åtsidosätter vår materialistiska tillväxtreligion och lämnar plats för våra medarter.
Visa på X →@tildaponten @miljopartiet Verkligen! Jag personligen ska fortsätta kämpa hårt för att Sveriges sista ur- och gammelskogar ska bevaras, en minskad avverkningstakt, ett skifte till alternativa brukningsmetoder och att Sveaskog får ett förnyat uppdrag.
Visa på X →@FredKjellson Ja, hyggesfria metoder är långt mycket bättre både vad gäller naturhänsyn och klimat (om detta skrev jag m fl om här för två år sen https://www.svd.se/om-fler-trad-far-sta-kvar-okar-inlagringen-av-kol). @leif_oster och @EcoforestrySe mfl bedriver skogsbruk med hyggesfria metoder med gott resultat!
Visa på X →Bra och sakligt av forskare som ser igenom skogsindustrins argument att avverka skogen i klimatets namn! Bästa sättet att tackla klimatförändringarna är att låta gammelskogen vara kvar och minska avverkningen! #svpol #klimat #biomf http://DN.SE https://www.dn.se/debatt/klimatnyttan-av-minskad-skogsavverkning-ar-enorm/
Visa på X →