Skriver på @gronopinion om det kommande paradigmskiftet! #basinkomst #kortarearbetstid #rewilding #naturensrättigheter #naturpolitik
Visa på X →400
inlägg
JA! ”Klimatkompensera med träd på svensk mark i stället” Ett bonus-malus system för markägare skulle innebära att markägaren fick betalt för att låta skogen stå. http://DN.SE https://www.dn.se/debatt/klimatkompensera-med-trad-pa-svensk-mark-i-stallet/ #NaturalClimateSolutions
Visa på X →Nåt av de viktigaste vi kan göra för både #klimat och #biologiskmångfald är att låta den svenska skogen stå. Mer skydd, minskad kalavverkning och skippad gallring skulle bidra enormt.
Visa på X →Vår ansvariga myndighet för att nå målet för Levande skogar, @Skogsstyrelsen, vill nu sluta registrera nyckelbiotoper. Lyckas de med det så står vi utan någon garanti för att Sveriges sista naturskogar avverkas. #naturpolitik #biologiskmångfald #svpol
Visa på X →@fysiker1 @P4F_SE @PVandpunkt Tack! Skrev även om mps syn på skog här i fredags: https://www.skogen.se/nyheter/absurt-tillata-skovling-av-skogar-med-fridlysta-arter och om skogsstyrelsens utspel här idag: https://www.etc.se/debatt/skogsstyrelsens-utspel-ett-slag-mot-den-biologiska-mangfalden
Visa på X →@P4F_SE Jag jobbar på det och driver så hårt jag kan, har lagt motioner mrd konkreta förslag och fått med mig hela Miljöpartiet på en mer radikal skogspolitik, men januariavtalet bäddar inte för en ljus framtid för skogen direkt... men vi kämpar på.
Visa på X →Fortsätter att utbilda moderaterna om hotet som klimatförändringarna innebär, och svagheten som monokulturerna utgör! https://www.gd.se/artikel/debatt-moderaterna-vill-satta-plaster-pa-symtom-i-stallet-for-att-ge-sig-pa-grundproblemet #svpol #naturpolitik #klimatkris #biomf
Visa på X →#Rightsofnature #svpol
Visa på X →Ett sätt att motarbeta allvarliga körskador är att helt enkelt inte köra när det är blött i marken. Vid manuell avverkning, med tex häst och vagn, behöver en inte oroa sig för detta.
Visa på X →Svarar på bra och relevanta frågor i @SkogsForeningen idag, som förklarar skillnaden mellan partiernas syn på skog. Är det 5 eller 30% skyddad skog? Vad händer om vi avverkar yngre skog? Hur ska lagarna förbättras?! https://www.skogen.se/nyheter/absurt-tillata-skovling-av-skogar-med-fridlysta-arter #skog #naturpolitik
Visa på X →På #IPBES konferensen. Dags att sätta punkt för pågående #massutrotning! #miljökris #miljöbrott #ecocide #massextinction #ipbedmk19

@PeterIhre @Malena_Ernman Nej, det här handlar om skogsindustrins mångåriga reklamsatsning.
Visa på X →Skogsindustrins ”för varje träd som avverkas i skogen planteras minst två nya” visar sig vara en myt.
Visa på X →Had a great meeting with @TimofeiUlyanov and @CarlSchlyter about basic income, forest politics and sustainable economy! Cool fact, #basicincome is not a taboo word in Finland. Longing for the Swedish debate to mature..!
Visa på X →@LinneaEngstrom @AnnaSibinska @LeilaAliElmi Tack! 💚💪
Visa på X →Skriver tillsammans med @AnnaSibinska @LeilaAliElmi om #kortarearbetstid och om det orimliga med att vilja ha en ekonomi som om ert sekel är 11 gånger större än idag! https://www.gp.se/debatt/kortare-arbetstid-en-vinstlott-för-klimatet-1.19082944
Visa på X →@PalleFloe 💚💪
Visa på X →I’m longing for an end of this arrogant era, where human beings are dominating the world, pushing species to their extinction, creating a climate crisis and destroying ecosystems. We need to shift. A paradigm shift, where nature has rights. #RightsOfNature
Visa på X →@PalleFloe @oskartagesson Tills världen är annorlunda!
Visa på X →@oskartagesson Tack!
Visa på X →GRATTIS till hjältarna @GretaThunberg, @PellaThiel och Magnus Carlsson!! 💚🌎
Visa på X →Detta trots att det står i det allmänna uppdraget (där staten ger jägarförbundet 52.2 miljoner) att landets viltbestånd ska bevaras!
Visa på X →På torsdag händer detta! 👇
Visa på X →Skriver med Sebastian Kirppu, Siri Lundström och @gsalvraddarna om att statliga bolag måste skifta fokus, från kortsiktiga vinster till långsiktiga ekologiska vinster. Dags för @sveaskog och @Vattenfall_Se att verka inom ramen för miljömålen! https://www.unt.se/asikt/debatt/statliga-bolag-ska-ta-sitt-ansvar-for-naturen-5414899.aspx #svpol
Visa på X →Miljökämpar och förebilder!
Visa på X →