Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Per Söderlund

Sverigedemokraterna

@PerSoderlund_SD (X)

331

inlägg

@mikaeldamberg påstår att vapenlobbyn medvetet misstolkar regelverk och förslag. De enda som misstolkar dessa är mig veterligen polismyndigheten. Trots upprepade bakslag i förvaltningsrätt fortsätter de behandla licensansökningar felaktigt.

Visa på X

Det finns fler galenskaper i propositionen. Men för mig räcker det med att den inte kommer att minska antalet illegala vapen och skjutningar för att rösta nej till propositionen.

Visa på X

Även det faktum att magasin för samma ändamål som anges på vapenlicensen inte ska kräva tillstånd ger en indikation på de verkliga motiven.

Visa på X

”Oberättigade innehav av löstagbara magasin” står det i propositionen. Det är oklart vad som avses med detta men det ger en tydlig indikation på vad som är tanken bakom propositionen.

Visa på X

När man talar om storlek på magasin så nämns automatkarbiner. Sådana finns det ingen som helst möjlighet att få licens på så det är fullständigt onödigt att nämna dessa.

Visa på X

Att jämföra innehav av magasin och ammunition på det sätt som sker är orimligt. Ammunition får innehas utan att koppla typ eller antal till ändamålet i licensen.

Visa på X

C-vapen är knappast intressanta för kriminella. Kaliber .22 är helt enkelt inte coola i de kretsarna. Hur kan då dessa anses som illegala? Är det så att polisen har inspekterat lagligt ägda capen för att bättra på statistiken?

Visa på X

Man inkluderar nu alla magasin oavsett storlek eftersom problemet med skjutvapenvåld har ökat. Nästan 70% av alla illegala vapen som undersöktes 2018 var pistoler. Dessa påstås nästan alltid ha små magasin. Frågan som uppstår är om polisen mest har undersökt C-vapen.

Visa på X

Det påstås felaktigt att flera remissinstanser har fel om att direktivet inte kräver reglering av vapenmagasin. Remissinstanserna har rätt, regeringen har fel men vägrar inse det.

Visa på X

Inte heller redogör regeringen för hur ofta detta varit ett problem. Alla som följt detta vet varför. Det finns inga registrerade tillfällen då detta skett.

Visa på X

Regeringen medger att vapenmagasin kan beslagtas och förverkas med stöd av brottsbalken i vissa fall. Dock ser de det som ett problem att det måste bevisas att magasinet kan komma till brottslig användning. I en rättsstat är det en självklarhet.

Visa på X

Som tidigare hävdar regeringen felaktigt att EU:s vapendirektiv kräver att vi inför tillståndskrav på magasin. Trots att remissinstanserna påpekat felaktigheten.

Visa på X

Vid förverkande av vapen får även tillhörande magasin förklaras förverkat. Blir svårt att tillämpa om ett magasin passar flera olika vapen. Fast i de fallen förverkas troligen samtliga vapen. Ett magasin kan å andra sidan även passa i sambons vapen.

Visa på X

Straffet för att inneha ETT löstagbart magasin utan tillstånd föreslås vara böter eller fängelse i högst sex månader. Det bör innebära att buset klarar sig om de har två eller flera magasin. Vilken jurist som helst kommer att se till att de slipper straff.

Visa på X

Att inte förvara magasin rätt skulle obönhörligen leda till indragna vapenlicenser och beslagtagna vapen. Regeringen kan ställa vilka löften de vill om att så inte ska ske. Vapenägare är väl införstådda med hur polisen tillämpar vapenlagen och går inte på sådana löften.

Visa på X

Vapenregistret kommer därför att svälla rejält. Räkna med längre tid för handläggning av vapenlicenser kommer då alla magasin ska registreras.

Visa på X

Löstagbara magasin ska registreras om de inte avser samma ändamål som vapenlicensen. Regeringen tror att det rör sig om ganska få magasin. Jag tror det är ganska många. Exempelvis berörs så gott som alla innehavare av en Ruger 10/22 då dessa levereras med 10-skotts magasin.

Visa på X

Efter att ha läst igenom regeringens proposition om licens på löstagbara vapenmagasin inser man hur okunniga @socialdemokrat är i vapenfrågor. Om det inte vore så allvarligt hade det nästan varit komiskt. Tack och lov har proposition inte stöd i riksdagen.

Visa på X

Det går att beslagta magasin från kriminella idag. Dock måste den som innehar magasinet bevisligen vara inblandade i någon form av kriminalitet. Ganska logiskt i en rättsstat. Annars handlar det om att godtyckligt beslagta magasin, även från laglydiga.

Visa på X