Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Nima Gholam Ali Pour

Sverigedemokraterna

@nimagap (X)

406

inlägg

Den 8 oktober träffade vår riksdagsdelegation, på besök i Taiwan, landets vice-president Bi-Khim Hsiao. Samtalet handlade om de utmaningar som Taiwan står inför, men också om vikten av att demokratier står enade mot auktoritära stater som saknar respekt för internationella normer och rättsordning. Därefter besökte vi Taiwans parlament, den Lagstiftande Yuan, där vi fick träffa talmannen Daniel K.Y. Han. Det är imponerande hur Taiwan under en relativt kort tid har utvecklat en stark demokratisk kultur och ett levande parlamentariskt system. För Sverige är det viktigt att fortsätta stärka banden med länder som delar våra värderingar om frihet, rättsstat och demokrati.

Visa på X

Vad har det med saken att göra? Det är ju familjehem Malmö stads styre vill erbjuda. Låt mig gissa. Du struntade i att läsa min debattartikel. Du struntade i att läsa bakgrundsinformation och du skrev helt enkelt din åsikt, som visade sig vara helt irrelevant. Det är okej. Du är inte den första. Läs på innan du skriver något eller yttrar dig.

Visa på X

Den 7 oktober fick vår tvärpolitiska delegation från riksdagen, under besöket i Taiwan, träffa Taiwans nationella säkerhetsråd och dess generalsekreterare Joseph Wu. Vi fick även möjlighet att träffa generaldirektören för Taiwans civila luftfartsmyndighet, Ho Shu-Ping, samt biträdande ministern med ansvar för fastlandsfrågor, Shen Yu-Chung. Det blev många lärorika diskussioner om läget i Taiwansundet tillsammans med de beslutsfattare som dagligen arbetar med dessa frågor. Samtalen gav en tydlig bild av både det stora säkerhetspolitiska allvaret och det starka engagemang som finns i Taiwan för att försvara sin demokrati. För Europa är utvecklingen i regionen särskilt viktig eftersom Taiwan spelar en avgörande roll i den globala halvledarindustrin, något som vår ekonomi är starkt beroende av. Men lika viktigt är att demokratiska länder står sida vid sida för att försvara frihet och självbestämmande mot auktoritära hot.

Visa på X

Jag arbetar inte direkt med frågan om hedersförtryck. Men jag vet att regeringen i början av året meddelade att man kommer att införa ett nytt jämställdhetspolitiskt mål för arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck. Det målet har nu införts och lyder: ”Hedersrelaterat våld och förtryck ska upphöra. Alla, oavsett kön, ska genom hela livet ha samma rätt och möjlighet att leva sitt liv utan att begränsas av kollektivt grundade hedersnormer.” Därför blev jag chockad när jag i september läste en debattartikel av Lawen Redar (S), där hon föreslår att regeringen ska införa ett nytt nationellt jämställdhetsmål: att hedersförtrycket ska upphöra. Men ska inte oppositionen föreslå saker som regeringen inte redan gjort? Det blir löjligt. Alla kan läsa på regeringens hemsida att det redan finns ett jämställdhetsmål som säger att hedersrelaterat våld ska upphöra, och det är denna regering som har infört det. Antingen försöker Socialdemokraterna lura folket med rena lögner eller så känner inte Lawen Redar (S), Socialdemokraternas integrationspolitiska talesperson, till regeringens arbete mot hedersförtryck. Det borde hon rimligen känna till om hon ska arbeta med integrationspolitik. Vad sägs om det här: Om du inte ens har läst vilka jämställdhetsmål Sverige har, kanske du inte ska tala om vilka jämställdhetsmål Sverige borde ha. Det är väl rimligt. Man undrar vilka förslag som kommer härnäst från Lawen Redar (S)? Allmän rösträtt? Rätt till skolgång för barn? Ska den här personen verkligen bli minister i Sverige?

Visa på X

6 oktober: En givande middag i Taipei med Swedish Trade & Invest Council och kollegor från en tvärpolitisk riksdagsdelegation på besök i Taiwan.

Visa på X

Gjorde en snabb intervju med @Riksstudios i förrgår om extremisten som anställts vid Bergaskolan i Malmö. Det är en kommunal skola där politiken bär ett direkt ansvar. Det är en bottennivå, till och med för Malmö stad, att en extremist som på sociala medier öppet förespråkat våld mot svenskar anställs av en kommunal skola. Det enda rektorn hade behövt göra var en enkel sökning på nätet för att hitta hennes uttalanden. Men rektorn har inte ens bemödat sig om att göra det. Strunta i bakgrundskontroller. Det hade räckt med en sökning. Frågan är: varför kollade man inte ens upp vem den här människan var? Det är ren inkompetens. Sedan 2018 har Sara Wettergren (L) varit skolkommunalråd i Malmö. Om någon är ansvarig för den här situationen så är det hon. Och det är knappast första gången Malmö stad anställt olämpliga personer för att arbeta med barn. Frågan är vad man kommer att göra nu. Grundskolenämnden i Malmö ska hantera frågan nästa torsdag. SD och M driver redan linjen att både rektorn och extremisten ska avskedas. Frågan är om Liberalerna, som på nationell nivå gärna talar om ansvar, kan ”bete sig” på kommunal nivå och stödja ett så självklart förslag som att en extremist som stödjer bombningar av Sverige inte ska arbeta med barn. Det kan inte vara möjligt att sådana människor får arbeta med barn. Om det är möjligt, då finns det en brist i regelverket för kommunala skolor och den måste åtgärdas. Viktigt i sammanhanget är att Socialdemokraterna har styrt Malmö stad, med olika samarbetspartier, i tre decennier. Här ser vi resultatet. Kan Lawen Redar (S) be sina partikollegor att åtminstone säkerställa att extremister inte får arbeta med barn? Eller är det för mycket begärt? https://youtube.com/shorts/yoppLZ1cotg?si=bkUuJ9Kxa_hpXWCZ

Visa på X

Att säga att det här landet har överskattat Socialdemokraterna är en underdrift. Ibland ser man saker och undrar om Socialdemokraternas hela valstrategi baseras på att människor är korkade. Jag såg den här motionen som Lawen Redar lämnade in i oktober i år, där hon föreslår att EBO-lagen från 1994 ska avskaffas. I januari i år togs ett beslut i riksdagen om att avskaffa EBO-lagen. Nu är vi tillbaka till den ordning som rådde innan 1994. Vet Lawen Redar inte detta, eller tror hon att folk är dumma? Men regeringen och Sverigedemokraterna kommer ju att gå ännu längre och införa begränsningar i asylsökandes rörelsefrihet och deras tillgång till arbetsmarknaden. Dessa begränsningar har aldrig funnits tidigare. Vi kommer att få de mest restriktiva begränsningarna för asylsökande i Sveriges moderna historia. Jag tänker så här: Vad sägs om att ta reda på vad som pågår innan man föreslår något? Låter det märkligt? Sedan ska den här Lawen Redar vara någon framstående representant för Socialdemokraterna. Hon har ju ingen aning om vad som pågår. Det är ju pinsamt att lämna in en motion och föreslå någonting som redan har genomförts.

Visa på X

Deltog i ett mycket intressant seminarium i början av oktober där Dr Victoria Leukavets och Dmitri Wasserman gick igenom det grundläggande när det gäller förtrycket i Belarus och hur oppositionen ser ut.

Visa på X

Jag läste den här nyheten om att de rödgröna partierna är upprörda över att regeringen ställt krav på Somalia att uppfylla sina folkrättsliga åtaganden och ta emot sina medborgare för att överhuvudtaget få bistånd från Sverige. Jag förstår inte. Vad är problemet? Alternativet vore att Somalia inte tog emot sina egna medborgare som blivit utvisade ur Sverige, vilket de enligt folkrätten är skyldiga att göra, och ändå fick bistånd av Sverige. Det är ju här skillnaden ligger. Om det var upp till Socialdemokraterna skulle Somalia få ännu mer bistånd medan de blåste oss. Det var ju så det såg ut under Socialdemokraterna. Jag förstår inte varför det här ses som någon nyhet. Återvändande och återvandring är sedan länge en integrerad del av Sidas strategier. Det är ingen hemlighet att bistånd nu används för att främja återvändande och återvandring. Det är en ny biståndspolitik från Sverigedemokraterna och den här regeringen eftersom vi ska inte skicka pengar till länder som inte tar emot sina egna medborgare när de blivit utvisade från Sverige. Det här är inget avslöjande. De här strategierna finns på regeringens hemsida. Men nu vet ni: med Socialdemokraterna blir det färre utvisningar och en kravlös biståndspolitik där Sveriges intressen inte beaktas.

Visa på X

Oktober månad inleddes med en sista avstämning i riksdagshuset inför resan till Taiwan, där vi ska närvara vid nationaldagsceremonin.

Visa på X

För drygt två år sedan bedömde Magdalena Andersson att SD:s ”högerregim” förde en politik som innebar att totalitarism började ta form i Sverige. Så vilken del av ”högerregimens” politik var hon emot? Och fick vi totalitarism i Sverige? Är det någon, bortsett från Magdalena Andersson, som har känt att vi varit på väg att få totalitarism i Sverige? Det är den här skojaren som nu vill bli statsminister. Beredd att säga precis vad som helst, oavsett om det är sant eller falskt. Det spelar ingen roll. Att Sverige är på väg att bli en diktatur är sådant man förväntar sig att hitta på ryska trollkonton, men nu var det Magdalena Andersson som skrev det. Vad tycker hon idag? Hur kommer det sig att ingen journalist ställer henne den frågan? Egentligen borde den frågan ställas till varje socialdemokrat som öppnar truten: varför sa de att Sverige höll på att bli en diktatur, och vad har egentligen ändrats sedan dess? Det är de här människorna som sprider desinformation och polariserar samhället. De har ingen politik. Det enda de kan är att lura folk.

Visa på X

I tisdags såg vi en film som visade Hamas övergrepp mot civila israeler den 7 oktober 2023. Det är viktigt att blicka tillbaka på vad som faktiskt hände och hur det här kriget började, särskilt nu när vissa människor som har levt hela sina liv i trygghet har bestämt sig för att göra spektakel av hela frågan. Den här flytvästadeln som hela tiden vill segla till Gaza är ett hån mot både israeliska och palestinska offer. Inget land kan acceptera att en terroristorganisation kontrollerar ett territorium så nära det egna landet och de egna medborgarna. Det är självklart att Hamas måste avvecklas.

Visa på X

Jag avsatte en stund för att läsa den här texten om blågul islam som Liberalernas partiledare Simona Mohamsson skrivit, bara för att jag var nyfiken. Inga överraskningar där. Det är samma gamla falska dikotomi mellan islamister och islam. Jag kallar det en falsk dikotomi eftersom nästan alla moskéer i Sverige har någon koppling till Muslimska brödraskapet eller någon regim i Mellanöstern med en islamistisk agenda. Jag säger ”nästan” eftersom undantaget är Ahmadiyya-samfundet. Däremot är Ahmadiyya-samfundet förföljt i muslimska länder. Därför lever deras kalif i Storbritannien. Så islam i Sverige är i stort sett organiserad av islamister. Därför är det en falsk dikotomi. Det kan inte vara så svårt att se detta. Sveriges enda muslimska studieförbund, som nyligen lade ner sin verksamhet, hade en ideologisk anknytning till Muslimska brödraskapet. Låt mig göra det enklare för Mohamsson. Finns det en enda moské i Sverige som släpper in homosexuella? En enda? Om man då inte förstår att skillnaden mellan islam och islamism är obefintlig så förstår man inte mycket. Och varför är skillnaden mellan islam och islamism obefintlig? För att imamerna utbildas i muslimska länder av islamister. Var tror ni att shiamuslimernas imamer utbildas? I Iran. Var utbildas sunnimuslimernas imamer? I Saudiarabien eller något annat islamistiskt land. De som representerar och ansvarar för de muslimska institutionerna i Sverige är islamister. Det här snacket om blågul islam är ren nonsens. Den franska ambassadören i Sverige talade på ett seminarium i riksdagen för något år sedan om ”fransk islam”. Efter att han talat färdigt frågade jag hur det går med det här konceptet om fransk islam. Det hade inte riktigt tagit fart. Och det är inte så konstigt. De islamiska institutionerna som har auktoritet ligger i Mellanöstern och har en islamistisk agenda. Det är de som påverkar moskéerna i hela Europa. Imamerna i Sverige får inte inspiration eller vägledning från Gällivare. Vägledningen kommer från de här islamistiska länderna i Mellanöstern, och hur ser islam ut i de länderna? Det här är inte raketforskning. Nu kanske någon undrar: vad ska göras? Du kan ju inte bara gnälla. Har du några lösningar? Ja. Sverige måste börja stänga igen några moskéer. Visste ni att flera muslimska länder har terrorstämplat Muslimska brödraskapet? Men de driver moskéer här i Sverige. Visste ni att det finns en moské i Järfälla som bedriver underrättelseverksamhet i samarbete med regimen i Iran? Stäng ner dem. Vi måste få lagstiftning på plats för att stänga ner de här moskéerna. Det är första steget. Varför finns de här moskéerna kvar och bedriver sin samhällsskadliga verksamhet? Och det finns ingen blågul islam. Islam är en främmande religion i Sverige. Hur vet jag det? För de flesta svenskar vet nästan ingenting om islam. Den första moskén i Sverige byggdes 1976. Innan 1976 fanns det inga moskéer i Sverige. Islam har ingen förankring i det här landet och hittills har den inte fört med sig något gott. Stäng ner moskéer. Få bort islams inflytande från våra institutioner. Sluta finansiera islam med skattemedel. Stoppa islamiseringen. Det är där vi börjar.

Visa på X

Förra fredagen närvarade jag vid ambassadör @KlementGu avskedsreception och hade äran att hålla ett kort anförande om den betydelsefulla insats som ambassadör Gu har gjort för att stärka relationerna mellan Sverige och Taiwan.

Visa på X

Förra torsdagen berättade jag om Sverigedemokraternas migrationspolitik på Asylrättsforum. Alla riksdagspartier deltog utom Socialdemokraterna. Det är det parti som har flest ledamöter i riksdagen, men de kunde inte skicka en enda riksdagsledamot för att redogöra för sin migrationspolitik. Inte så konstigt med tanke på hur ofta de svänger hit och dit. Det blir svårt för Socialdemokraterna att själva veta eller ens komma ihåg vad de egentligen står för.

Visa på X

Vi drev förslaget och fick en kompromiss om fler säkerhetskontroller vid medborgarskap vilket har lett till att färre medborgarskap beviljas. Att ha en omröstning där man röstas ner hjälper inte någon. Politik måste ge resultat. Färre beviljade medborgarskap är resultat, enligt min mening.

Visa på X

En del av regeringens och Sverigedemokraternas bidragsreform, som presenterades i mitten av september, var att införa ett förbud mot att lämna ut ekonomiskt bistånd (socialbidrag) till illegala migranter. Malmö har varit en av de kommuner som lämnat ut ekonomiskt bistånd till illegala migranter. Det är kommunens egna politiker som måste ta ett aktivt beslut om att ge ekonomiskt bistånd till personer utan tillstånd att vistas i Sverige. Det beslutet togs när jag var kommunpolitiker, och Sverigedemokraterna, Moderaterna och Liberalerna reserverade sig mot det beslutet i Malmö stads arbetsmarknads- och socialnämnd. Under 2023 beviljades i genomsnitt 17 hushåll, som saknade tillstånd att vistas i Sverige, ekonomiskt bistånd av Malmö stad. Att stoppa detta var en hjärtefråga för mig när jag var kommunpolitiker. Jag förstår inte varför politiker fattar beslut om att använda skattemedel till att människor som inte har tillstånd att vistas i landet ska kunna stanna kvar. Det är ju vansinne. Det är att aktivt undergräva hela migrationssystemet. Dessutom är det en olämplig användning av skattebetalarnas pengar. Men nu ska det stoppas, äntligen. Det här är skillnaden. Med Sverigedemokraterna får man vad man blivit lovad. Befinner du dig illegalt i landet får du varken ekonomiskt bistånd eller en andra chans. Du ska bara ut. Äntligen börjar vi nå fram till en princip som alltid borde ha varit självklar. Bara en fråga: Varför genomförde inte Socialdemokraterna denna reform under de åtta år de hade makten? Var det svårt att förstå att illegala migranter bara ska ut? Förstår de det idag? Varför förstod de det inte då? Det är ju samma politiker (featuring Lawen Redar). De borde kunna svara på den frågan innan de kräver din röst.

Visa på X

Jag har blivit informerad av några vänner och kollegor om ett drev som pågår i sociala medier mot återvandringsbidraget. Det är inget drev. Det är en ren desinformationskampanj eftersom det i grund och botten baseras på felaktiga uppgifter. Men jag tycker ändå att jag behöver gå igenom vad återvandringsbidraget innebär. Det finns många missförstånd. 1. Att vi överhuvudtaget måste införa ett återvandringsbidrag är en tragedi, eftersom det innebär att politiker i det här landet har fört en så dålig migrationspolitik att vi nu har utlänningar som befinner sig lagligt i Sverige som aldrig borde ha fått tillstånd från första början. Vi inför alltså inte återvandringsbidrag för att det är roligt, utan för att städa upp efter inkompetenta och naiva politiker. Magdalena Andersson är en av dessa politiker. 2. Återvandringsbidraget måste ställas i förhållande till alla andra reformer som genomförs. Det är fler som kommer få sina uppehållstillstånd återkallade än utlänningar som kommer få återvandringsbidrag. Regeringen och Sverigedemokraterna har avsatt 100 miljoner kronor årligen för att återkalla uppehållstillstånd, samtidigt som vi gör det lättare att återkalla. Återvandringsbidraget är därför mer en komplettering till de större reformerna, där huvudfokus är att återkalla och utvisa utan att betala ut något. 3. Återvandringsbidraget är ingen rättighet. Det kan lämnas om utlänningen uppfyller villkoren och det finns medel kvar för utbetalningen. Om medlen är slut betalas inget ut. 4. För att tydliggöra att återvandringsbidraget handlar om uppstädning efter Socialdemokraterna och Alliansen finns ett brytdatum. Har du fått uppehållstillstånd efter den 12 september 2024 får du inget återvandringsbidrag. Alla som fått uppehållstillstånd i Sverige efter det datumet får inget återvandringsbidrag. Det är uppstädning. 5. Man kan inte bli miljonär på återvandringsbidrag genom att skaffa många barn. Det finns ett tak på 500 000 kronor för makar och sambor samt 600 000 kronor per familj. 6. Om du återvänder till Sverige efter att ha tagit emot återvandringsbidrag måste du betala tillbaka hela summan. Jag har sett kommentarer om att mottagare inte kommer ha pengarna kvar. Men vi går mot ett Sverige där bristande vandel, vilket inkluderar skulder och allmän bristande regelefterlevnad, kommer leda till att du inte får uppehållstillstånd. Om du återvänder med 350 000 kronor i skulder till staten får du alltså inget nytt uppehållstillstånd. Dessutom blir det framöver betydligt svårare att överhuvudtaget beviljas uppehållstillstånd. 7. Återvandringsbidraget är en statsfinansiell och samhällelig vinst. En engångssumma på 350 000 kronor ersätter de stora kostnader som dessa personer annars skulle innebära för Sverige. Det handlar om kostnader på flera miljoner som i stället ersätts av 350 000 kronor. Det är en vinst för Sverige om de väljer att ta emot återvandringsbidraget. 8. Utbetalningarna sker i omgångar och hela summan betalas inte ut förrän uppehållstillståndet har återkallats. 9. Den skärmdump som nu sprids i sociala medier har ingenting med återvandringsbidraget att göra och är inte ens från Migrationsverkets hemsida. Den är publicerad på Valdemarsviks kommuns hemsida och gäller det återvandringsbidrag som finns idag, inte det återvandringsbidrag som regeringen ska införa den 1 januari 2026. Här är länken till Valdemarsviks kommuns hemsida där ni kan se citatet om att det NUVARANDE återvandringsbidraget inte har någon betydelse om man återvänder till Sverige: https://www.valdemarsvik.se/frivillig-atervandring/ Allt det här som jag skrivit står på regeringens hemsida. Där finns promemorian Ett höjt bidrag vid återvandring som jag också länkar till här: https://www.regeringen.se/contentassets/c179783803df4eec85450564f1583d1d/promemoria-ett-hojt-bidrag-vid-atervandring.pdf Allt det jag har sagt ovan står där. Det som däremot är intressant är vilka som har spridit den här skärmdumpen och varför de ger fel information till människor. Vad är agendan? Det kan man fråga dem. Varför ljuger man? Det kommer att komma många sådana här desinformationskampanjer fram till valet, av den enkla anledningen att Sverigedemokraterna har levererat. Istället för att prata om vad Sverigedemokraterna har gjort tillsammans med regeringen väljer man att sprida lögner. Börjar man jämföra vad Socialdemokraterna gjorde under åtta år med vad Sverigedemokraterna har gjort under de tre senaste åren så tror jag att jämförelsen inte ser särskilt fördelaktig ut för Socialdemokraterna. Jag misstänker därför att större delen av Socialdemokraternas valkampanj kommer att baseras på desinformation istället för sakpolitik.

Visa på X

I måndags hjälpte jag http://xn--hemlsa-zxa.se med att dela ut frukost till hemlösa i Stockholm. http://xn--hemlsa-zxa.se får inga offentliga medel utan genomför sin verksamhet med stöd av näringslivet och privata donationer, vilket är beundransvärt i en tid då rätt många organisationer vill ha skattemedel. Vill du donera medel så går det att göra via följande alternativ: Bankgironummer: 544-0672 Plusgiro: 215 22 72-7 Swish: 123 138 46 35

Visa på X

Det verkar som att ledarna i Storbritannien, Kanada, Australien och Frankrike inte har gjort någon konsekvensanalys när de beslutat sig för att erkänna ”Palestina”. Ingen vet vad det kommer att leda till, eftersom palestinierna har indoktrinerats av både Hamas och den Palestinska myndigheten att hela Israel tillhör dem. De har till och med symboliska nycklar som ska ge dem ”rätten” att återvända. Så vad är det egentligen dessa länder, inklusive Sverige, har erkänt? Ingen vet. Det är typiskt för dagens europeiska ”ledare”. De är inga ledare. Vi vet alla att palestinska ledare har indoktrinerat sin befolkning att hata. Det är därför palestinier firade efter massakern den 7 oktober, trots att de med egna ögon kunde se på sociala medier vad som skedde. Det är detta som vissa länder i väst nu erkänner. Det råder ingen tvekan om att detta kommer att uppfattas som en seger för Hamas. Det spelar ingen roll om det skrivs i en klausul i ett erkännande att Hamas inte ska få inflytande. Hamas har aldrig brytt sig om vad västerländska politiker säger eller tycker. Det är ju en terroristorganisation. De tar det de vill ha med våld. Palestinier som redan tror på våld som metod kommer nu få bekräftat att diplomati inte är vägen framåt. Det var inte genom en vapenvila eller fred som ”Palestina” erkändes, utan som en konsekvens av massakern på israeler den 7 oktober 2023. Hamas är kvar i Gaza och ändå erkänns ”Palestina” av dessa länder. Egentligen är detta den största framgången för en islamistisk terroristorganisation någonsin. Det visar hur svag västvärlden blivit rent värderingsmässigt. Faktum är att Israel fortfarande är en demokrati. Hamas är en terroristorganisation och palestinska politiker har varken en vägkarta till fred eller en plan för att distansera sig från terroristkulturen. Det är så verkligheten ser ut. Därför kommer det aldrig att etableras en palestinsk stat. ”Palestina” skulle styras av terrorister eller av terroristsympatisörer. Vad ledde det svenska erkännandet av ”Palestina” till? Ingenting. Och erkännandet som nu görs av Storbritannien, Kanada, Australien, Frankrike och andra länder som kanske ansluter sig kommer inte heller att leda till något. Grundproblemet är att Gaza styrs av en terroristorganisation och Västbanken styrs av en illegitim och korrupt regim som sympatiserar med terrorister. Hur ska erkännanden lösa det? Det är som om man skulle erkänt en stat styrd av Islamiska staten och bara väntat på att saker skulle ordna sig. Det fungerar inte så. Har Hamas lagt ner sina vapen? Nej. Det är de som kommer att styra det erkända ”Palestina”. Det är inte så här man bekämpar terrorism. Hamas har från början haft som strategi att använda palestiniernas lidande för att uppnå sina mål. När vi har svenska politiker som inte kan ta Israels sida i denna konflikt borde man fråga sig vilka värderingar dessa politiker egentligen har.

Visa på X