Jag och elva andra riksdagsledamöter har gemensamt uttalat vårt stöd för protesterna i Iran. Det är viktigt att detta når ut. Dela gärna. @AsplingLudvig @BjornSoder @RichardJomshof @ArinKarapet @EHellsborn @StaffanSEklof






406
inlägg
Jag och elva andra riksdagsledamöter har gemensamt uttalat vårt stöd för protesterna i Iran. Det är viktigt att detta når ut. Dela gärna. @AsplingLudvig @BjornSoder @RichardJomshof @ArinKarapet @EHellsborn @StaffanSEklof






Replikskifte med Centerpartiets ledamot Anna Lasses, om kvotflyktingar: ”Det finns många människor i världen som har behov av att komma till Sverige. Men vad är det för migrationspolitik som det svenska folket har behov av? Jag tror att det är detta vi ska prioritera.” Hela debatten går att se här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/utgiftsomrade-8-migration_hd01sfu4/
Visa på X →Jag ser att det är ganska många i Sverige som sympatiserar med protesterna i Iran. I grunden tror jag att många uppfattar detta som en kamp mellan civilisation och barbari. Vi har en islamistisk regim med en mängd märkliga lagar som behandlar människor som om de vore djur. Det är en regim som saknar all respekt för människoliv och människors värdighet. Det är också en regim som har använt Irans resurser för att sprida terrorism, ända till Sverige, där man använder kriminella gäng för att tysta människor. Mot denna regim står iranier som tydligt vet att de vill ha demokrati och fred. De vill inte representeras av islamister och underordna sig religiösa lagar. De vill inte ha krig med Israel eller USA. De vill inte leva i ett samhälle där kvinnor behandlas som andraklassens medborgare. Det är ståndpunkter som nästan alla i Sverige kan ställa sig bakom. Jag hoppas att denna opinion bland svenskar också påverkar makthavarna i Sverige. För de flesta av oss vet hur detta slutar. Regimen har redan börjat skjuta mot obeväpnade människor och är beredd att göra vad som helst för att behålla makten. Mullorna har alltid varit barbarer. Tyvärr har vi haft politiker i Sverige som behandlat mullorna som om de vore civiliserade. Men de har aldrig varit det. Det är faktiskt på tiden att barbarerna börjar behandlas som barbarer av våra makthavare. Vad är poängen med att träffa Irans utrikesminister eller iranska diplomater när de tillhör en regim som är beredd att mörda hur många människor som helst för att behålla makten? Detta borde ha gjorts för länge sedan, men jag hoppas att Sverige nu stänger dörren helt och hållet för islamisterna i Iran efter dessa protester. Jag hoppas också att dörren stängs för regimens svans, de så kallade reformisterna. Man kan inte reformera islamistiskt förtryck. Antingen avskaffas det eller så består det. Det finns inga ”goda” mullor. De är alla barbarer. Just nu visar de sitt barbari. Det går inte att förhandla med barbarer. Efter decennier av dialog med regimen i Iran lever vi i ett Sverige där mullornas regim återkommande ger uppdrag till kriminella gäng. Det är vad dialog med barbarerna har lett till. Det finns ett alternativ. Det är att Sverige stänger dörren för regimen och börjar stödja en demokratisk opposition. Den möjligheten finns. Det är också en ståndpunkt jag har drivit i riksdagen.
Visa på X →På senare tid har det spridits ett narrativ i Sverige om att ”etablerade” invandrare utvisas. Bakom ett sådant narrativ ligger dock ganska grova förvrängningar av verkligheten. För det första har ingen utvisats på grund av att man är etablerad eller integrerad. Det som oftast händer är istället att en utlänning som har brutit mot regelverket, eller som fått avslag på sin ansökan om uppehållstillstånd, senare får ett jobb eller på något sätt bidrar till samhället. Därefter kommer ett beslut om utvisning eftersom personen i fråga har brutit mot reglerna redan från början. Frågan blir då om reglerna för invandring ska upphöra att gälla bara för att en utlänning fått ett arbete. Svaret är nej. Även om man är ”etablerad” gäller regelverket. Har man fått avslag på en asylansökan lämnar man Sverige, och om man anser sig vara så kompetent försöker man istället komma hit genom arbetskraftsinvandring. Om man upplever detta som orättvist borde man från första början ha ansökt om uppehållstillstånd som arbetskraftsinvandrare, istället för att påstå att man är flykting. Det går inte att chansa tills man får uppehållstillstånd. Man måste veta varför man har kommit till Sverige och följa de regler som gäller för det aktuella uppehållstillståndet. Detta gäller i alla länder. Det är inget som Sverige har uppfunnit. För det andra finns denna märkliga idé om att regler inte ska gälla bara för att någon är ”duktig”. Jag vet inte vem som har lanserat den tanken. Jag är svensk medborgare och riksdagsledamot, och en och annan skulle kanske säga att jag är duktig. Ändå måste jag följa reglerna, annars blir jag straffad. Det är därför självklart att en utlänning, det vill säga någon som inte är medborgare, också måste följa reglerna. Gör man inte det får man ta konsekvenserna av sitt regelbrott, vilket i vissa fall kan vara utvisning. Det jag vill få sagt är att detta påstådda ”problem” med att kompetenta och etablerade invandrare utvisas inte existerar. Det finns inga lagar som säger att etablerade utlänningar ska utvisas. Det finns alltid en legitim grund för besluten, och den har ingenting att göra med att personerna i fråga är etablerade. Däremot finns det alltid någon regel som har brutits mot. Det ligger i dessa personers intresse att inte lyfta fram regelbrottet, utan istället beskriva hur orättvist behandlade de påstås vara. Tidigare hade vi dessutom spårbytet, där personer som kom hit för att söka asyl och fick avslag plötsligt kunde ”byta spår” och stanna kvar på grund av arbete. De var då ”etablerade” och fick stanna. Detta ledde till omfattande fusk och mängder av skenanställningar. Spårbytet blev ett sätt för utlänningar utan skyddsbehov att ändå stanna kvar i Sverige genom att byta spår. Så blir det när man börjar mixtra med regelverket och när ett nej inte riktigt är ett nej. Vill man stanna i Sverige på grund av kompetens eller arbete kommer man hit som arbetskraftsinvandrare, inte som asylsökande. Det är inte svårare än så.
Visa på X →Replikskifte med vänsterpartisten Tony Haddou från december förra året: ”Vänsterpartiet står alltså fast vid att 2 700 illegala migranter ska få amnesti. Till och med en möjlig generell amnesti för alla illegala migranter ska utredas. En sådan ordning innebär i praktiken att vi avskaffar hela idén om reglerad invandring. Om budskapet är att den som stannar tillräckligt länge illegalt i Sverige får permanent uppehållstillstånd undergräver man fullständigt respekten för lagar, myndighetsbeslut och rättsstat. Det är orättvist mot alla dem som faktiskt följer regelverket, väntar, ansöker, överklagar och accepterar besluten även när besluten går emot dem.” Hela debatten går att se här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/utgiftsomrade-8-migration_hd01sfu4/
Visa på X →Det är märkligt att det, samtidigt som mullornas regim fortfarande sitter vid makten och mördar obeväpnade människor, finns opinionsbildare som väljer att underminera den iranska oppositionens ledare Reza Pahlavi. Jag förstår att många är hoppfulla, men Iran är långt ifrån ett regimskifte. Mullornas regim har fortfarande övertaget, på alla möjliga sätt. Om man i detta läge börjar demonisera Reza Pahlavi, en person som vill se till att Iran blir mer demokratiskt och som faktiskt har legitimitet och stöd bland dem som demonstrerar i Iran, då springer man mullornas ärenden. Det intressanta är att många av dem som nu lägger ner tid och kraft på att kritisera Reza Pahlavi sannolikt inte kommer att säga eller skriva särskilt mycket om Iran om mullornas regim slår ner upproret. Det är nu, när mullorna är hotade, som dessa aktörer dyker upp och kritiserar den person som uppmanar folket att störta mullornas regim. Ett mycket märkligt beteende. De hade lika gärna kunnat gå runt med en skylt där det stod: ”Stoppa revolutionen”. Det är inte så att alla som ställer sig bakom Reza Pahlavi är monarkister. Men ser man på vad som händer i Iran just nu, när människor ropar ”javid shah”, är det Pahlavi som ger människor hopp om en ljusare framtid. Det finns flera orsaker till detta. En av de mest uppenbara är att stora delar av det moderna Iran byggdes under Pahlavi-dynastin. Det är ett historiskt faktum. En annan tydlig orsak är att Reza Pahlavi i decennier har förespråkat demokrati och att det iranska folket själva ska besluta om sitt statsskick. Han sade detta när jag var 25 år gammal, och han säger samma sak idag, när jag är 44 år gammal. Det är svårt att ha missat att Reza Pahlavi är en stark anhängare av folkstyre. Jag har svårt att förstå alla dessa människor som knappt säger ett ord om Iran i vanliga fall, men som nu känner sig tvungna att kritisera den person som inspirerar och uppmanar iranier att gå ut och kämpa för sin frihet.
Visa på X →Jag har följt den här kritiken mot Eurovision från Vänsterpartiet, personer som Gina Dirawi och andra Palestinaaktivister. Kritiken handlar om Israels deltagande i Eurovision. Har ni märkt en sak? Ingen pratar längre om ”armlängds avstånd”. Varje gång någon högerpolitiker säger ett ord, minsta ord, minsta åsikt, om innehållet i ett program i SVT, börjar alla medier och hela vänsterkanten tala om ”armlängds avstånd”. Politiken får inte kommentera eller recensera innehållet i public service. Public service ska vara oberoende. Men nu när Vänsterpartiet med flera har åsikter om Israels deltagande i Eurovision, då pratar ingen om ”armlängds avstånd”. Hur kommer det sig? Anledningen är enkel. Det här med ”armlängds avstånd”, och många andra meningslösa argument, används för att lura högerpolitiker som är rädda för sin egen skugga. Och många går på det. Vilket är märkligt. Om skattebetalarna finansierar public service borde skattebetalarnas demokratiskt valda representanter rimligen kunna ha åsikter om public service. Rätt självklart, eller hur? Men nej, då finns ”armlängds avstånd”. Men bara för högerpolitiker. Vänsterpartiet får ha åsikter om Eurovision och om vem som får delta. Där finns inget ”armlängds avstånd”. Den enda som enligt min mening borde bojkottas här är Gina Dirawi. Om någon ställer upp i Melodifestivalen med motiveringen att palestinier ska ”få se att den festen också är deras”, då kanske man borde vara värd på en musiktävling i Gaza, och inte i Sverige. Förresten, vad är det Hamas brukar göra på musikfestivaler? Just det. Hamas militära gren, al-Qassam-brigaderna, mördade mer än 300 människor den 7 oktober 2023 på en musikfestival i Israel. Detta verkar redan vara bortglömt av SVT och personer som Gina Dirawi. Hon borde ha kastats ut med huvudet före efter sitt uttalande. Det är min åsikt som finansiär av svensk public service.
Visa på X →Jag hade ett replikskifte med socialdemokraten Ola Möller i december, där jag försökte få besked eller ett löfte om att Socialdemokraterna inte skulle öka antalet kvotflyktingar om de återfick regeringsmakten. De menar ju att de har en ”stram” migrationspolitik. Trots att Socialdemokraterna hävdar att de har en ”stram” migrationspolitik fick jag inget sådant löfte. Sverige tar idag emot 900 kvotflyktingar per år. När Socialdemokraterna regerade tog Sverige emot hela 5 000 kvotflyktingar per år. Nu vet ni vad ni ska fråga Socialdemokraterna varje gång de påstår att de har en ”stram” migrationspolitik. Hela debatten går att se här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/utgiftsomrade-8-migration_hd01sfu4/
Visa på X →Jag läste en artikel från början av december där den tidigare socialdemokratiska utrikesministern Margot Wallström citerades. Hon undrade om den nuvarande regeringen stod på barrikaderna för kvinnors rättigheter i Iran och Afghanistan. Det är en berättigad fråga, särskilt nu när demonstranter i Iran behöver omvärldens stöd. Men frågan blir löjlig när det kommer från Wallström med tanke på de vänskapliga förhållanden som rådde mellan regeringen Löfven och regimen i Iran. Regeringen Löfvens relationer med regimen i Iran står i tydlig kontrast till dagens regering, där statsministern öppet har uttalat sig för att Islamiska revolutionsgardet ska terrorstämplas och där Sverige driver denna linje inom EU. Det finns alltid mer att göra men Wallström ska inte predika i Iranfrågan. Hon satt med i en regering som inför hela världen legitimerade den iranska regimens könsapartheid. Ingen har glömt det där.


Mitt anförande från budgetdebatten som berör migration eller utgiftsområde 8, som ägde rum i början av december: ”Herr talman! Socialdemokraterna sa alltid att det vi föreslog var omöjligt, att det inte var genomförbart, att det inte var realistiskt. Men den här mandatperioden har vi visat att det som var omöjligt för dem är möjligt för oss. Vi har minskat asylinvandringen. Vi har kortat handläggningstiderna. Vi har förhindrat preskription av utvisningsbeslut. Vi har stoppat spårbytena. Vi har gjort det svårare att leva illegalt i Sverige. Vi har omformat arbetskraftsinvandringen, så att den gynnar Sverige. Vi ska snart skärpa reglerna om medborgarskap. Det här är skillnaden mellan politisk vilja och politiskt spel. En stram migrationspolitik är inte bara en teknisk fråga. Det är en fråga om Sveriges framtid. Det handlar om trygghet, sammanhållning och rättvisa. Och vi är långt ifrån färdiga.” Hela debatten går att se här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/utgiftsomrade-8-migration_hd01sfu4/
Visa på X →Liksom många andra följer jag via medier och sociala medier det iranska folkets modiga kamp mot den islamistiska regim som har förtryckt det iranska folket på de mest förnedrande sätt som är möjliga. Självklart stödjer jag dessa protester. Sedan jag kom in i riksdagen 2022 har jag drivit frågan om ett regimbyte i Iran. Den nuvarande islamistiska regimen i Iran är inte bara en fruktansvärd diktatur utan har också använt landets resurser till att stärka terrorister och destabilisera Mellanöstern. Dessa resurser hade istället kunnat användas till att bygga upp Iran, som idag har massiva problem inom i stort sett alla områden. Tyvärr finns det alltför många europeiska ledare som fortfarande inte förstår att mullornas regim saknar en framtid. I september förra året hade jag en debatt med Sveriges utrikesminister, där jag uppmanade henne att föra samtal med en demokratisk opposition istället för att legitimera mullornas regim. Tyvärr fick jag inget gehör. Det verkar finnas ett märkligt hopp hos vissa europeiska politiker om att en regim som i mer än 40 år har avrättat och torterat människor för att de velat leva som fria individer nu plötsligt ska kunna ”reformeras”. Dessa så kallade ”reformister” har varit många genom åren och har i praktiken fungerat som mullornas kontrollerade opposition. Samtidigt hör vi hur folket i Iran i sina slagord ropar efter kronprinsen Reza Pahlavi, som under lång tid har vuxit fram som en symbol för ett framtida demokratiskt Iran. Det är anmärkningsvärt att vissa europeiska ledare föredrar så kallade ”reformister”, som är lojala mot den islamistiska regimens konstitution och därmed det könsapartheidsystem som råder i Iran, framför Reza Pahlavi, som i decennier i både ord och handling har verkat för demokrati. Hur kommer det sig? EU har fortfarande inte terrorlistat Islamiska revolutionsgardet trots att flera EU-länders lagstiftande församlingar, däribland Sveriges riksdag, har röstat för att så ska ske. Det är Islamiska revolutionsgardet som nu dödar frihetstörstande iranier på gatorna. Är det inte dags att EU ställer sig på rätt sida av historien? Det är dags för Sverige, och egentligen för alla andra europeiska länder, att helt och hållet avbryta relationerna med mullornas regim och sluta legitimera en regim som består av rena mördare. Det är dags att välja rätt sida och stödja en opposition som verkar för demokrati i Iran.
Visa på X →Mitt anförande från en debatt i november förra året, där vi debatterade en proposition som inför högre krav på offentliga biträden och tolkar. ”Med denna proposition stänger vi också dörren för många konflikter som på grund av det mångkulturella samhället har präglat migrationssystemet. Det kan handla om muslimska offentliga biträden som behandlar kristna konvertiter illa. Det kan handla om turkar och kurder som hamnar i konflikt med varandra. Det kan handla om en manlig tolk som anser att en kvinnlig asylsökande klätt sig opassande.” Hela debatten går att se här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/skarpta-krav-for-offentliga-bitraden-och-hojda_hd01juu6/
Visa på X →Jag önskar er alla ett Gott Nytt År vänner.

@MischkaLikes Ja.
Visa på X →Tack till alla som kom och lyssnade på min föreläsning om hur islams ökande inflytande är ett problem i Sverige, som jag höll för SD Burlöv i början av december. Det är alltid trevligt med diskussioner och frågor om detta ämne.



När 77 procent av Tidöpartiernas väljare vill se ett förbud mot heltäckande slöja bör regeringen agera. När man sitter i regering agerar man genom att ta fram förslag som kan behandlas av riksdagen. Det räcker inte med debattartiklar och tweets. Det behövs lagförslag för att förbjuda heltäckande slöja. https://riks.se/nyheter/n%C3%A4ra-varannan-svensk-vill-se-f%C3%B6rbud-mot-burka-och-niqab-ett-gott-tecken
Visa på X →Jag har fått en debattartikel publicerad i Epoch Times om den kinesiska organhandeln. Värt att läsa. Jag måste också ge en kort kommentar om debatten kring statsrådet Bohlins medverkan i en podd som Svenska Epoch Times anordnar, och påståendet att detta av någon anledning skulle vara olämpligt. Den största lögnen som har spridits i Sverige är att massinvandring skulle göra Sverige till ett rikare land och stärka välfärden. Fundera nu på vilka som spred den lögnen. Lögnen om att massinvandring och mångkultur skulle göra Sverige till ett bättre land är den lögn som har påverkat detta land mer än alla andra lögner. Vem spred den? Vilka fortsätter att sprida den idag? De etablerade medierna blåste oss. Det är därför människor söker sig till andra medier. Så enkelt är det. Förtroendet för de etablerade medierna kommer inte återupprättas bara för att man svartmålar de nya medierna. https://www.epochtimes.se/europa-maste-saga-ifran-mot-kinas-statsstodda-organhandel
Visa på X →Intervjuades för några dagar sedan av @Riksstudios om förslaget om förbud mot kusinäktenskap. https://youtu.be/tD0hFRsv_C4?si=h9jd1PUjzLQylh-l
Visa på X →God jul vänner! Önskar er några stillsamma dagar med nära och kära.

Fick en slutreplik publicerad tillsammans med partikollegorna @patrickreslow och Arian Bagher, som svar på S-politikerna Anders Ygeman (S) och Lawen Redar (S): ”Socialdemokraterna är ett parti som i decennier försökte övertyga svenskar om att det inte fanns någon svensk gemenskap överhuvudtaget. Detta var en retorik som orsakade bestående skador på integrationen. Sverige skulle enligt Socialdemokraterna vara ett mångkulturellt samhälle där det inte fanns någon majoritetskultur. Det är inte så att allmänheten lider av minnesförlust. De flesta kommer ihåg hur Socialdemokraterna förhöll sig till en svensk gemenskap.” https://www.aftonbladet.se/debatt/a/k0JJ99/sd-om-skolan-meningslos-ordsallad-som-borjar-bli-trottsam
Visa på X →https://youtu.be/RAuU-gISzO0?si=mjb8zNG-rqp2l0B9
Visa på X →Det här läste jag för en månad sedan. Kristdemokraternas ungdomsförbund vill sänka lönekravet för arbetskraftsinvandring till 20 000 kronor. De lägsta lönerna i Sverige ligger omkring 23 000 kronor. Att lägga lönekravet på 20 000 kronor innebär att återigen gå tillbaka till Europas mest liberala arbetskraftsinvandring, där de som vill få fotfäste på arbetsmarknaden måste konkurrera med hela världen. Dessutom förekommer det mycket fusk vid arbetskraftsinvandring till låglönejobb. Det är precis därför vi håller på att höja lönekravet vid arbetskraftsinvandring. Det finns ingen anledning att ta hit utlänningar från utanför EU för att de ska arbeta på falafelstånd och gatukök. Ofta hänvisar de som vill ha en mer liberal politik kring arbetskraftsinvandring till att vi behöver fler som arbetar inom vården. Vi kan ta ett exempel. År 2022, när vi hade ett lågt försörjningskrav för arbetskraftsinvandring på en inkomst om 13 000 kronor, invandrade 87 undersköterskor från utanför EU/EES. Siffror från 2023 visar att det finns 128 000 undersköterskor i Sverige. Med andra ord, vården står och faller inte med arbetskraftsinvandringen. Vi behöver inte stanna vid ett exempel. Vi kan titta på hela arbetsmarknaden. Mindre än 1 procent av den totala arbetskraften i Sverige består av arbetskraftsinvandrare från länder utanför EU/EES, vilket är den grupp som lönekravet omfattar. Det finns inga goda argument för att ett land som Sverige, som inte i någon större utsträckning är beroende av arbetskraft från utanför EU/EES och som har många arbetslösa som behöver enkla jobb, ska ha en liberal arbetskraftsinvandringspolitik. Det enda argumentet är att arbetskraftsinvandring ska konkurrera ut den inhemska arbetskraften genom lägre löner, vilket är ett dåligt argument. Det är inte bra för samhället när de enkla jobben går till arbetskraftsinvandrare istället för till dem som faktiskt lever i Sverige och behöver komma in på arbetsmarknaden.


Avseende händelserna i SD Jokkmokk är det viktigt att förstå vilka återvandringsbidraget är riktat till. Den som tjänar den lägsta lönen i Sverige kan på två år tjäna betydligt mer än maxbeloppet för återvandringsbidraget. Detta innebär att de som kommer att ta emot bidraget och frivilligt åka till sitt hemland är bidragstagare. Dessutom omfattas endast utlänningar som fick sitt uppehållstillstånd den 12 september 2024 eller tidigare. Det handlar helt enkelt om en uppstädning efter Socialdemokraternas kaotiska migrationspolitik, där vissa utlänningar kom till Sverige med uppfattningen att Sverige skulle vara världens socialbyrå. Återvandringsbidraget är en liten pusselbit i den migrationspolitik som Sverigedemokraterna och regeringen genomför för att vi ska kunna få en migration som börjar gynna Sverige istället för den migration som har skapat otrygghet och sociala problem. En del av denna migrationspolitik är att städa upp efter Socialdemokraternas massinvandringspolitik genom att ge vissa utlänningar möjligheten att åka hem frivilligt. Självklart finns det kommuner i Sverige som behöver fler invånare. Men ingen kommun behöver fler utländska bidragstagare. Det är dessa som återvandringsbidraget är riktat till. När SD Jokkmokk kommer igång igen skulle jag gärna vilja komma dit och berätta om den migrationspolitik som regeringen genomför just nu och varför den är bra för hela Sverige, även Jokkmokk. Något som Sverige inte behöver just nu är ett vilset socialdemokratiskt parti vid makten som ska förhandla migrationspolitik och rättspolitik med Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Det är det sista Sverige behöver.
Visa på X →https://youtu.be/imL-ZU1q9mQ?si=99eyfpvjh4Tgj2AS
Visa på X →