De senaste dagarna har jag fått mycket beröm och uppskattning från många för att vi bjöd in kronprinsen Reza Pahlavi och fick detta att hända.
Men jag vill vara tydlig: inget av detta hade varit möjligt utan @ardavank.
Jag och Ardavan har bokstavligen arbetat med Iranfrågan sedan vi var barn. Då var det inga stora demonstrationer och kritiken riktades mot handeln mellan Sverige och Iran samt de som främjade sådan handel. Det som hänt de senaste dagarna känns både som slutet på en lång resa, och början på något nytt.
Det här vill jag säga så att det inte råder någon tvekan. Utan Ardavan hade detta inte blivit verklighet och ingen skulle kunnat ersätta honom och den erfarenhet, kunskap och nätverk han har i Iranfrågan.
Visa på X →Anförande om lönekravet för arbetskraftsinvandring m.m., från 18 mars:
”Det här handlar om något så grundläggande som att arbetskraftsinvandringen till Sverige ska tjäna Sveriges intressen och inget annat. Det handlar inte om att förverkliga drömmar för någon i Bangladesh och ge en utlänning ett bättre liv. Vi tittar på vårt samhälle och vår arbetsmarknad och ser vad Sverige behöver. Utifrån detta formar vi en arbetskraftsinvandring som tjänar Sveriges intressen.”
Se hela debatten här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/nya-regler-for-arbetskraftsinvandring_hd01sfu12/
Visa på X →It was a great honor to host Crown Prince Reza Pahlavi during his historic visit to the Swedish Parliament. He brought a message that Members of Parliament and public opinion leaders present needed to hear. A democratic Iran would contribute to greater prosperity and peace globally. We now look forward to more parliaments across Europe inviting @PahlaviReza to engage in dialogue with Iran’s democratic opposition.
Staircase photo: Danish Saroee
Visa på X →Som det har skrivits om på flera håll är det planerat att kronprinsen Reza Pahlavi ska besöka Sveriges riksdag.
I början av mars skickade jag, Magnus Berntsson och Arin Karapet en inbjudan till kronprinsen om att besöka Sveriges riksdag. Syftet med besöket framgår av denna inbjudan och är bland annat att utbyta perspektiv samt att inleda en dialog.
Sedan dess har vi arbetat för att skapa rätt förutsättningar för ett sådant besök, både säkerhetsmässigt och vad gäller lokaler. Vi har också arbetat för att besöket ska få faktisk betydelse för demokrati och frihet i Iran.
Nu verkar det bli av, vilket är mycket positivt.
Alla är dock inte glada, och det finns viss kritik. Men kritiken är svag och vag.
En del menar att det borde framgå att det inte är riksdagen som bjuder in kronprinsen, utan tre enskilda ledamöter, och att arrangemanget anordnas av två partier. Riksdagen som institution bjuder inte in någon. Det är alltid enskilda ledamöter eller partier som står för inbjudningar. Vi sitter inte och röstar om vem som ska bjudas in. Det finns en etablerad tradition i riksdagen där ledamöter och partier anordnar arrangemang och bjuder in personer för till exempel dialog. Det är egentligen ingen relevant kritik, utan snarare ett uttryck för okunnighet.
En annan invändning är att riksdagen eller våra partier skulle ge kronprinsen legitimitet. Det är ett tanklöst påstående. Kronprinsen Reza Pahlavi har ett omfattande stöd bland iranier, både i exil och i Iran. Bara här i Sverige demonstrerar tusentals iranier varje lördag för att visa sitt stöd för honom. Det är svårt att missa, de är där varje vecka. Demonstrationen i München samlade omkring 250 000 personer. Ska vi då “ge” kronprinsen legitimitet när ett sådant stöd redan finns? Hur kan man ens ta ett sådant påstående på allvar? Vi bjuder in kronprinsen FÖR att han har legitimitet.
En annan invändning är att vi bjuder in en diktators son till riksdagen. Ja, så kan man uttrycka det. Men vem är kronprinsen Reza Pahlavi och vad står han för? Det är en person som, sedan jag var liten, konsekvent har förespråkat demokrati och mänskliga rättigheter. Han har i minst 30 år argumenterat för att iranierna själva ska få välja sitt statsskick genom en folkomröstning.
Personligen ser jag det som mycket positivt att många iranier stödjer en person som under decennier har förespråkat folkstyre och mänskliga rättigheter. Det innebär att många iranier sluter upp bakom demokratiska värderingar.
Det är inte så att vi avgör vem som ska styra Iran, det ska det iranska folket göra. Men jag vill att riksdagsledamöter ska få möjlighet att föra en dialog med den man som har inspirerat så många iranska ungdomar att kämpa mot förtryck.
Det första som slår mig när jag träffar iranier som demonstrerar mot regimen är att jag vill förstå varför människor från olika samhällsskikt och åldersgrupper engagerar sig för demokrati i Iran. Deras svar är ofta att de stödjer kronprinsen Reza Pahlavi. Då vill jag veta mer om vad han står för. Därför är det inte konstigt att vi vill att han kommer till Sveriges riksdag, presenterar sin vision och för en dialog med oss.
Till sist är det anmärkningsvärt att dessa kritiker är så tysta när regimen i Iran mördar sina egna medborgare. De är tysta när regimen hotar svenska medborgares liv genom sin verksamhet i Sverige. De har varit tysta när svenska regeringar har närmat sig terrorregimen i Teheran. De var tysta när svenska ministrar paraderas runt med slöja i Teheran och därigenom bidrog till att legitimera kvinnoförtrycket i Iran.
Men när en person som förespråkar demokrati och har inspirerat unga människor att kämpa mot förtryck bjuds in till Sveriges riksdag, då reagerar de kraftigt.
För mig säger det mycket om vilka sorts människor dessa kritiker är och hur lite de bryr sig om vad det iranska folket tycker.
Visa på X →https://via.tt.se/pressmeddelande/4323142/sd-och-kd-bjuder-in-reza-pahlavi
Visa på X →Replik i Sydsvenskan, från förra veckan.
Visa på X →Glad påsk vänner!
Visa på X →Debatt från början av mars om Islamic Relief. Återigen avslöjades det att de rödgröna partierna stödjer islamistiska organisationer som Islamic Relief och hånar experter som Magnus Ranstorp.
Om Socialdemokraterna vinner valet kommer svenskt bistånd återigen att betalas ut till islamister. Detta är ingen anklagelse. Socialdemokraternas biståndspolitiska talesperson uttrycker i debatten sitt helhjärtade stöd för Islamic Relief, en antisemitisk och islamistisk organisation.
Hela debatten går att se här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/stodet-till-islamic-relief_hd10360/
Visa på X →I lördags föreläste jag för SD Skåne i Kävlinge om Tidö-partiernas migrationsreformer. Stort tack till alla som var på plats.
Visa på X →@DrKatrin_Rabiei Jag är rätt säker på att statsråden var omedvetna om att det var en MEK-influencer. Som du vet är MEK-representanter inte alltid öppna med att de representerar MEK på grund av organisationens dåliga anseende. Men jag håller med. Kunskapsnivån måste öka.
Visa på X →Om det finns någonting som alla i riksdagen är överens om i Iranfrågan så är det att man inte närmar sig Folkets mujahedin. Det är ingen ideologisk eller politisk fråga. Det handlar om ren anständighet.
Folkets mujahedin är en iransk oppositionell organisation i exil som har en historia av att ha utsatt sina egna medlemmar för olika former av övergrepp. Dessutom hade de ett långt och fördjupat samarbete med Saddam Hussein, där de under en period i praktiken agerade som en del av hans styrkor och deltog i att slå ner uppror efter Gulfkriget 1991.
Det finns flera fall där Folkets mujahedin genom bedrägeri har samlat in pengar till sin organisation i europeiska länder och på grund av detta lagförts.
Anledningarna till att många iranier ogillar Folkets mujahedin är flera. Jag kan snabbt nämna två av dem. Den ena är stödet till Saddam Hussein under Iran–Irak-kriget 1980–1988. Den andra är organisationens benägenhet att kontrollera sina medlemmars privatliv och sexualitet. Efter att Folkets mujahedin misslyckades med en militär operation inne i Iran 1988 fick alla medlemmar som var aktiva i den militära grenen veta att de skulle skilja sig, leva i celibat, bryta kontakten med vänner och familj och endast älska paret Rajavi, som då delade ledarskapet över organisationen.
Det finns inte utrymme att gå igenom alla extrema inslag i Folkets mujahedin, men jag vill nämna ytterligare ett, vilket är rätt tragikomiskt. Organisationens tidigare ledare Masoud Rajavi försvann kort före Irakkriget 2003. Det har skrivits flera artiklar om hur han kan ha dött, men Folkets mujahedin anser fortfarande att han lever. Trots att han varit “försvunnen” i mer än 20 år skickar han enligt dem fortfarande meddelanden.
Så det här är i praktiken en sekt. Om du skulle ifrågasätta någon av deras “sanningar” eller deras alternativa verklighet blir du ett hot.
Det Folkets mujahedin däremot har på sin sida är att de är stenrika. De kastar pengar omkring sig. Därför är det intressant att veta varför Anne Ramberg och Fredrik Reinfeldt har gett sitt stöd till Folkets mujahedin. Om vi hade haft riktiga medier i Sverige hade någon ställt frågan till dem om de har fått någon form av ersättning för sitt deltagande i organisationens evenemang.
Det är svårt att tro att Anne Ramberg eller Fredrik Reinfeldt faktiskt stödjer en sådan sjuk sekt av övertygelse. Det är mer sannolikt att de har fått pengar för att göra det. Hur mycket har de i så fall fått? Kan medierna göra sitt jobb och ta reda på det? Det är just därför vi har fria medier, för att granska makthavare när deras agerande väcker frågor.
Anne Ramberg är styrelseordförande för Uppsala universitet och Stiftelsen Expo. Är det inte relevant att fråga varför hon ger sitt stöd till en sådan sekt? Jag utgår från att etablissemangsmedierna kommer att bortse från detta. Låt dem bevisa motsatsen. Men det kommer de inte att göra.
Visa på X →Ställde en fråga till migrationsministern i februari om hur gängtopparnas medborgarskap kan återkallas.
Visa på X →Det säger en hel del att inga muslimska samfund har gjort något uttalande om att mer än 30 000 iranier mördades under två dagar.
Det här är samma samfund som ständigt protesterar mot koranbränningar och Israels rätt att försvara sig. Men när en islamistisk regim mördar människor som kämpar för demokrati och frihet är de knäpptysta.
Sedan har vi också vissa av dessa moskéer som öppet eller implicit stödjer regimen i Iran. Det finns knappast en enda moské som förhåller sig neutral i Israel–Palestina-konflikten.
Jag redogör för detta så att ingen ska tro att dessa institutioner är politiskt neutrala. De är inte bara partiska, utan i deras värld är palestinska liv mer värda än iranska och israeliska liv. Nu ser vi det tydligare än någonsin.
Hur kommer det sig att muslimska samfund aldrig protesterar mot islamistiska övergrepp?
Visa på X →Inte bara en Sverigevän, utan också en god vän till mig. Principfast, godhjärtad och tydlig i sina värderingar. Välkommen till @sdriks, @ArinKarapet.
Visa på X →I söndags föreläste jag för SD Östersund om regeringens och Sverigedemokraternas migrationsreformer. Stort tack till alla som kom och lyssnade.
Det är alltid trevligt att komma ut och träffa engagerade medlemmar som avsätter tid för att stärka vår demokrati och förbättra samhället. Det är också kul att besöka Jämtland. Jag väntar bara på nästa ursäkt att ta mig dit igen.
Visa på X →Idag rapporterades det i medierna att fem personer åtalas för mordförsöket på Iran-experten @arvinkhoshnood. Det som bör lyftas fram när regimen i Iran använder kriminella nätverk för att tysta personer som är kritiska till den är att vi inte har lika förutsättningar för debatt om Iranfrågan i Sverige.
Så en person som Arvin Khoshnood, som råkar vara kritisk till regimen, måste leva på hemlig ort, eftersom regimen i Iran struntar i svensk suveränitet och är beredd att beställa mord i Sverige. Samtidigt är Rouzbeh Parsi, som sprider den iranska regimens budskap, en ständig gäst i många medier. Och han behöver ju inte leva på hemlig ort, eftersom den iranska regimen inte vill döda honom, av uppenbara skäl.
Det är alltså inte så att båda sidor får komma till tals på lika villkor. Den ena sidan kritiserar regimen, står upp för demokratin och riskerar därmed sina liv. Den andra sidan, som sprider regimens budskap, behöver inte vara rädd för att bli mördad. Gissa vilken sida som får mest utrymme i svenska medier?
Hur som helst bjöd jag och Torsten Elofsson från Kristdemokraterna in Arvin Khoshnood till riksdagen i maj 2024, där han tillsammans med bland andra Magnus Norell diskuterade hur IRGC kan terrorlistas. Eftersom det här mordförsöket misslyckades hoppas jag självklart att Arvin återigen kan förära oss i riksdagen med sin närvaro, så att vi kan visa den här fruktansvärda regimen att de inte kan tysta kritiska röster mot mullornas regim.
Visa på X →https://youtu.be/WJ5Z0tjLKTs?is=jEwi8ykHVfJXas08
Visa på X →Interpellationsdebatt från februari, där jag konfronterar Daniel Riazat:
”Det är inte så att någon är rasistisk, som ledamoten Riazat påstår i sin interpellation. Det handlar om att det finns en gräns för hur många Sverige klarar av att ta emot. Vi som sitter i Sveriges riksdag – även vi som kommit hit som kvotflyktingar – måste först och främst prioritera det svenska folket och deras väl och ve. Vill man ha privilegiet att kunna vara den här godhetsposören får man vara det någon annanstans. Sveriges riksdag har en skyldighet att representera men också tjäna det svenska folket och deras intressen.”
Hela debatten går att se här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/konsekvenser-av-regeringens-migrationspolitik_hd10289/
Visa på X →Det är kanske inte alla som minns den här händelsen vid Gubbängen inför EU-valet 2024, där ett möte med Expo, Vänsterpartiet och Miljöpartiet attackerades av ”nazister”/”högerextrema”. Ja, de etablerade medierna och Expo var säkra på att det var nazister/högerextrema. SVT hade till och med ett klipp på de maskerade förövarna när de flydde.
Den sedvanliga manifestationen mot fascism hölls efter händelsen, och Amanda Lind (MP) sa till och med att det var en terrorhandling. Så… vad hände sedan?
I november förra året lades förundersökningen ner i all tysthet. De större medierna skrev inte ett ord.
Till skillnad från Amanda Lind och många andra på vänsterkanten vet jag inte vad som hände där. Men visst är det märkligt att rättsväsendet har lagt ner så mycket tid och resurser på det här, och att man inte har kunnat lagföra någon, trots att de som var där uppgav att förövarna var nazister/högerextremister. För det var det de sa.
Det är även intressant att medierna nu har tappat intresset för denna händelse. Bara så där. Ena dagen terrorhandling, nästa dag så obetydligt att man inte ens rapporterar att förundersökningen lagts ner.
Alla får dra sina egna slutsatser, men ni som är i min ålder, hur många gånger har vi sett det här?
Den här myten om att det finns våldsamma rasister i Sverige. Nu har jag levt i Sverige rätt länge och rest omkring. Var är de här våldsamma rasisterna? Var hittar man dessa exotiska varelser? Vilken kommun ska jag åka till?
Låt mig göra det lättare. Vi vet hur etniska svenskar och assimilerade invandrare kan behandlas i vissa invandrartäta områden. Var i Sverige behöver jag åka för att behandlas på samma sätt av etniska svenskar? Gubbängen?
Det spelar ingen roll. Vissa människor behöver tro på den här myten, att det finns våldsamma rasister som springer omkring. De har byggt en identitet kring det. Det är också ett sätt att rättfärdiga den autonoma vänsterns våld.
Förresten, jag kan lätt säga var den våldsamma vänstern finns. Det är inget stort mysterium. Ställ dig på Möllevångstorget i Malmö med en skylt där det står att du är sverigedemokrat. Du kommer att bli nerslagen eller åtminstone hotad inom en halvtimme. Och efteråt kommer ingen att bry sig. Polisen kommer direkt att lägga ner förundersökningen. Du får ingen manifestation. Sedan finns det alltid någon vänsterpartist som tycker att du förtjänade att bli misshandlad, utan att medierna skriver ett ord om det.
Det politiska våld jag har erfarit har bara kommit från vänstern. Så jag var genuint intresserad av att se vilka de här våldsamma högerextremisterna i Gubbängen var. Men nu verkar de ha flytt till en annan dimension. Ingen kan hitta dem.
Visa på X →Intressant att det här inlägget av Jan Eliasson, och hans nära relation till regimen i Iran i allmänhet, inte alls har uppmärksammats av public service. SVT och Sveriges Radio är nog upptagna med att förbereda ännu en intervju med mullornas lobbyist i Sverige, Rouzbeh Parsi. Att han ens får intervjuas utan att man berättar om hans samröre med Irans utrikesdepartement är skandalöst.
Det har verkligen framkommit under den senaste tiden var public service i Sverige står när det gäller regimen i Iran. Bara för några dagar sedan kom det en nyhet från SVT där man redovisade att svenska folket var emot USA:s och Israels angrepp mot Iran. SVT hade själv beställt en undersökning för att visa att det här kriget saknar stöd i Sverige.
Sen är det lustigt varje gång de hittar en iranier som faktiskt är emot kriget. Den iraniern intervjuar man, och så får han eller hon ett minuterslångt inslag i nyheterna. De tiotusentals iranier i Sverige som varje vecka demonstrerar och tackar Israel och USA för deras hjälp syns däremot inte mycket i public service. Det passar inte narrativet.
Förresten, varför bjuder man in Rouzbeh Parsi när så många iranier ser den här personen som regimens opinionsbildare i Sverige? Han har i princip ingen trovärdighet bland majoriteten av exiliranier. Ändå insisterar public service på att bjuda in just honom.
Sen kan jag tycka att efter att mer än 30 000 iranier mördades under två dagar av regimen, så borde alla de här Jan Eliasson-typerna bara ha sagt: Tack och hej, nu distanserar jag mig helt och hållet från den här regimen. Inte ett enda positivt ord om den igen.
Mer än 30 000 människor på två dagar är rätt mycket. Det är mer än hela Svedala. Kan vi inte bara säga att där borde gränsen gå för alla? Vad sägs om att du struntar i alla dina ”konstruktiva diskussioner” med regimens representanter, bara för att visa lite anständighet?
Och till sist, ingen tycker om krig. Men vad blir konsekvenserna om den här regimen får sitta kvar? Den delen är viktig. Med det förhållningssätt som vissa på vänsterkanten har och som man ser inom svensk public service, skulle Europa inte ha befriats från nazisterna, eftersom krig är fel. För er som inte förstått det än, mullorna är vår tids nazister. Det ska inte behöva sägas. Vid det här laget borde det vara allmänt känt. Men jag får väl säga det igen.
En värld där den här regimen får sitta kvar och USA misslyckas med att få bort den är en sämre värld, där förtryckarna får luft under vingarna. Däremot, om regimen skulle falla, skulle demokrati och mänskliga rättigheter stärkas i hela Mellanöstern.
När mer än 30 000 människor mördas på två dagar pågår det redan ett krig. Frågan är om kriget slutar med att en demokratirörelse krossas, eller med att mullornas regim faller.


Visa på X →Jag ställde en fråga till socialtjänstministern i januari om infiltration av socialtjänsten.
Visa på X →Menar du att kollektivavtalsenliga löner ska leda till att uppehållstillstånd för arbetskraftsinvandrare beviljas? En sådan svensk modell har aldrig funnits. Då skulle det innebära att arbetsmarknadens parter skulle dela ut arbetstillstånd till arbetskraftsinvandrare från tredje land. Innebär det att du vill att vi inte ska ha några försörjningskrav/lönekrav i utlänningslagen avseende arbetskraftsinvandring?
Visa på X →Idag röstade en majoritet i riksdagen för att höja lönekravet för arbetskraftsinvandring till 90 procent av medianlönen, vilket motsvarar ungefär 33 000 kr. Lagändringarna ska träda i kraft den 1 juni 2026.
Andra lagförslag i propositionen Nya regler för arbetskraftsinvandring som riksdagen beslutade om är följande:
📖En bestämmelse som förtydligar att arbetstillstånd får vägras en utlänning om arbetsgivaren är skäligen misstänkt för eller dömd för vissa brott.
📖Den särskilda avgiften för arbetsgivare som anställer illegala migranter fördubblas.
📖Nya straffbestämmelser införs mot exploatering av utländsk arbetskraft och handel med arbetstillstånd.
Detta åtgärdar problem som Socialdemokraterna under åtta år inte gjorde någonting åt. Vissa arbetskraftsinvandrare köper sitt arbetstillstånd i Sverige genom att betala arbetsgivaren på olika sätt för att få en anställning eller arbetserbjudande. Dessutom finns det utlänningar som betalar summor upp emot 500 000 kr för ett arbetstillstånd. Man kan i praktiken köpa sig in i Sverige. Det här har fått pågå under lång tid. Det är bra att vi nu äntligen inför lagstiftning för att stoppa fusket kring arbetskraftsinvandring.
Jag representerade partiet i kammardebatten. De rödgröna partierna var inte ens överens om vad de ville. Miljöpartiet och Centerpartiet ville till och med att staten inte skulle bestämma något alls. Enligt dem ska kollektivavtal automatiskt leda till uppehållstillstånd, vilket innebär att det är företag och fackförbund som avgör vilka som får uppehållstillstånd. En sådan ordning har aldrig funnits i Sverige. Det vore vansinne att låta staten abdikera från sitt ansvar för migrationen.
Socialdemokraterna gav sitt stöd till propositionen, men de försökte samtidigt presentera ett eget förslag, något som de av någon anledning inte genomförde när de själva satt vid makten. Då var det viktigare att inneha statsministerposten. Då ansågs de här problemen inte vara prioriterade.
Men från och med den 1 juni 2026 kommer Sverige endast att ta emot högkvalificerad arbetskraft som inte finns att tillgå i Sverige eller EU. De enklare jobben kommer istället gå till de som idag är arbetslösa i Sverige. Det är en rimlig ordning, men tyvärr finns det partier som fortfarande inte förstår det.


Visa på X →https://youtu.be/Vp7MU6yvszo?is=26WoeJKrT9pihr1-
Visa på X →Replikskifte med Ida Karkianen (S), från januari, om hur snabbt medborgarskap ska beviljas.
Hela debatten kan ses här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/riksrevisionens-rapport-om-migrationsverkets_hd01sfu8/
Visa på X →