Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Nima Gholam Ali Pour

Sverigedemokraterna

@nimagap (X)

407

inlägg

Både Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill att Sverige och EU ska införa något som kallas ”asylvisum”. Det innebär att personer som inte kan ta sig till EU ska kunna få ett visum för att resa in i EU och därefter söka asyl. Man måste då beakta att en miljon människor ansökte om asyl i EU förra året. Det pågår redan en migrationskris i delar av Europa. Men Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill att ännu fler ska söka asyl. En miljon räcker inte, enligt dem. Tanken är att svenska beskickningar i utlandet skulle utfärda visum till personer som vill resa till Sverige eller ett annat EU-land i syfte att söka asyl. De driver en politik som kommer skapa kaos. Det här är partierna som Socialdemokraterna vill regera tillsammans med. Tror någon verkligen att Socialdemokraterna kommer att föra en restriktiv migrationspolitik?

Visa på X

Anförande från interpellationsdebatt om mångkultur, från 21 mars. "Låt oss även nämna vad konsekvenserna av ett mångkulturellt samhälle kan vara. När invandrare inte anpassar sig till det svenska samhället och inom vissa geografiska områden förstärker hemlandets kultur får vi de parallella samhällen vi ser i Sverige i dag. Att invandrare väljer bort det svenska språket, sociala koder i det svenska samhället och svenska värderingar leder till arbetslöshet och sociala problem. Ett mångkulturellt samhälle skapar grunden för invandrarnas utanförskap. Det bästa budskap alla makthavare kan ge till invandrare är att vi lever i ett monokulturellt samhälle, där den svenska kulturen är den kultur som alla som vill inkluderas i samhället ska anpassa sig till. Det är faktiskt sanningen. Det är så Sverige ser ut. Om du inte lär dig svenska och om du lever enligt hemlandets normer är det lika bra att du åker hem, eftersom du är och kommer att förbli en belastning." Se hela debatten här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/mangkultur-i-sverige_hc10455/

Visa på X

Jag läste den här krönikan för några veckor sedan. Delvis fungerar krönikan som ett försök att ursäkta Lorena Delgado Varas antisemitism. Det är inte hennes fel, det är Twitters och Elon Musks fel. Självklart. Vad är inte Musks och Trumps fel? Men sedan slog det mig: kan det vara så att denna intellektuella gigant på Expressen faktiskt själv har ett Twitterkonto? Skulle det kunna vara så? Och det visar sig att han hade ett Twitterkonto, precis som alla dessa “korkade” politiker. Det senaste han hade delat var en artikel om en maskerad kvinna som kallar sig ”Fröken Snusk”. Jag vet att en sådan karaktär existerar, eftersom jag då och då läser etablerade tidningar som Expressen, och de rapporterar rätt mycket om både Fröken Snusk och Måns Zelmerlöws skilsmässa, och andra nyheter som egentligen hör hemma i skvallertidningar. Och det är ju själva anledningen till att man söker sig till alternativa nyhetskällor. Man kanske bara är trött på att läsa om så kallade nyheter, skrivna av personer som helt saknar analytisk förmåga. Vad menar jag med “så kallade nyheter”? Här är ett exempel från Aftonbladet: ”Robert De Niros dotter kommer ut som trans.” Tyvärr, det där är ingen nyhet. Det är helt irrelevant. Seriösa tidningar borde inte bry sig om sånt. Det händer ganska viktiga saker i världen just nu. Men mycket av det täcks inte av svenska medier, eftersom Robert De Niros dotter har ju kommit ut som trans. Det är ju viktigt för vissa. Därför måste man hämta sina nyheter från annat håll.

Visa på X

Fick äran att förstamajtala i Burlöv tillsammans med mina riksdagskollegor @SdPontus och @VTiblom. Stort tack till SD Burlöv för det fantastiska arrangemanget och till alla som kom för att lyssna.

Visa på X

Jag läste det här för några veckor sedan. Helt otroligt. Efter att det skattefinansierade SVT marknadsfört Northvolt och vissa personer tjänat sina pengar, medan flera miljarder i pensionsmedel gått förlorade, är det nu dags för uppstädning. Vänsterpartiet vill nu använda dina skattemedel för att städa upp den här katastrofen. De vill göra livet svårare för alla näringsidkare i det här landet, förutom för det där batteriföretaget som inte producerar några batterier. Hur mycket skattemedel ska Northvolt sluka innan den här katastrofen försvinner? Tänk om alla pengar som försvunnit i det här svarta hålet som kallas “grön omställning” faktiskt hade gått till riktiga investeringar som Sverige behöver.

Visa på X

Idag fick jag förtroendet av SD Malmös distriktsstämma att stå som etta på deras inspel till riksdagslistan. Sverigedemokraterna har en komplicerad process kring sina riksdagslistor, vilket gör detta inspel till en av många faktorer som spelar in på var man slutligen hamnar. Däremot är det ett kvitto på att man gjort något av värde som riksdagsledamot under de senaste åren. Medlemmarnas förtroende kan man inte köpa. Det måste förtjänas genom hårt arbete. Tack för förtroendet @sdmalmo!

Visa på X

Anförande från en interpellationsdebatt om missbruk av arbetstillstånd, från 21 mars. "Vad är det Socialdemokraterna erbjuder? Socialdemokraterna vill regera med tre partier som vill avreglera arbetskraftsinvandringen. Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Centerpartiet vill antingen tillbaka till lönekravet på 13 000 kronor eller inte ha något lönekrav överhuvudtaget. Vad kommer det att resultera i? För det första kommer vi att få en mångdubbling av arbetskraftsinvandringen. Det blir massinvandring igen. För det andra kommer arbetskraftsinvandringen att öka för alla dessa låglöneyrken där arbetskraftsexploatering och arbetslivskriminalitet förekommer. Detta är det enda som Socialdemokraterna egentligen har att erbjuda." Hela debatten går att se här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/missbruk-av-arbetstillstand_hc10418/

Visa på X

Som före detta kriminell kan man uppenbarligen på kort tid håva in hundratusentals kronor genom att bli anställd av Malmö stads skolor, och sedan bli utköpt, två gånger. Jag förstår inte varför det finns en kritisk debatt om friskolor när kommunala skolor i Sveriges tredje största stad drivs på det här sättet. När ska vi ha en debatt om att förbjuda idioti i kommunala skolor, så att de inte berikar en före detta kriminell bara för att de vill anställa en elevassistent? Det märkliga är att dessa brister vid rekryteringar till Malmös kommunala skolor, där man anställer före detta kriminella som dömts för diverse våldsbrott, fanns redan när jag var kommunpolitiker för tre år sedan. Man har inte åtgärdat någonting under alla dessa år. Hundratusentals kronor, pengar som skulle ha gått till skolverksamhet, har alltså gått till en före detta kriminell, bara för att ingen tagit reda på vem man egentligen anställer. Det är så här Malmö stad tar hand om människors barn. Skamligt.

Visa på X

Jag hoppas att när den vänsterpartistiska riksdagsledamoten och partistyrelseledamoten som har spridit antisemitism kommer tillbaka till riksdagen och fortsätter som vanligt, så förstår alla hur extremt Vänsterpartiet är. Anledningen till att hon inte petas är att den sortens antisemitism har starkt stöd inom Vänsterpartiet. Varje gång låtsas medierna att Vänsterpartiets antisemitism är en överraskning. När Vänsterpartiets vice ordförande i Malmö lämnade partiet i september förra året, efter att det kommit fram att han spridit antisemitiska budskap och delat en video som hyllade Hamasattacken mot Israel den 7 oktober, gick Vänsterpartiet Malmö ut med ett stöduttalande som avslutades med: ”Orwa har styrelsens fulla stöd och vi är många som sörjer hans beslut att avgå.” Det här var alltså ett officiellt uttalande från Vänsterpartiet i Sveriges tredje största stad. Uttalandet finns fortfarande kvar på Vänsterpartiet Malmös hemsida. Under EU-valet hade Vänsterpartiet palestinska flaggor utanför sin valstuga. Till och med Sydsvenskan konstaterade att Palestinarörelsen var anledningen till att Vänsterpartiet ökade kraftigt i Malmö under valet. I Herrgården, Rosengårds mest arabiserade område, fick Vänsterpartiet 61 procent av rösterna. Det innebär att partiet tydligt har markerat att de skriver under varenda antisemitisk konspirationsteori som finns där ute. Så den här riksdagsledamoten som spridit antisemitiska budskap kommer inte att försvinna. Hon ska ju vinna valet åt Vänsterpartiet 2026.

Visa på X

Fick en debattartikel publicerad för några dagar sedan tillsammans med @MarkusWiechel och @SaraGille1 om att Sverige borde stödja Irans demokratiska opposition. "Tidigare har europeiska länder fört förhandlingar med diktaturer, vars makt­ställning uppenbarligen var ohållbar, ända fram tills uppror eller inbördeskrig brutit ut. Två exempel är Libyen och Syrien. I stället för att föra en dialog med en demokratisk opposition har relationerna med diktaturen fortgått så länge som möjligt. Resultatet har blivit en våldsam utgång, där jihadister tar makten medan Europa får ta emot migranter." Dessutom är Iran allierad med Ryssland och stödjer Ryssland i kriget i Ukraina. Sverige har all anledning att stödja en demokratisk opposition istället för att föra dialog med mullorna i Tehran. https://www.varldenidag.se/opinion/tid-for-sverige-att-stodja-irans-demokratiska-opposition/853985

Visa på X

Jag läste det här för några dagar sedan. Större delen av Northvolts anställda, som hela tiden påståtts vara genier, har nu sagts upp från sina jobb. De har 90 dagar på sig att hitta nytt arbete i ett Sverige där det råder kompetensbrist inom vissa yrken. Sedan måste de lämna landet. Men det räcker inte för Socialdemokraterna. De vill införa någon form av undantag. Om det nu finns en efterfrågan på Northvolts tidigare anställda, varför skulle de då inte hitta ett jobb inom 90 dagar? Kanske beror det på att det helt enkelt inte finns någon efterfrågan på deras kompetens. Lönekravet för arbetskraftsinvandrare från tredjeland är idag 28 480 kronor. En förskolelärare brukar tjäna över 30 000 kronor. En kontorsreceptionist tjänar omkring 29 000 kronor. Så nej, de kan inte bli städare. Men det finns rätt många yrken de skulle kunna ta, om det fanns en faktisk efterfrågan på deras kompetens. När Socialdemokraterna vill göra undantag från 90-dagarsregeln erkänner de i praktiken att Northvolts tidigare personal inte hade särskilt hög kompetens. De måste då vara mindre kompetenta än andra arbetskraftsinvandrare, som förväntas klara sig inom ramen för de 90 dagarna. För mig är det enkelt: Är du utlänning ska du åka hem när ditt uppehållstillstånd upphör att gälla och det därmed inte längre finns någon grund för dig att stanna kvar i Sverige. Inga undantag. Inga specialregler. Alla utlänningar ska följa samma utlänningslag. När kommer Socialdemokraterna att förstå det?

Visa på X

Det blev ett lärorikt och intressant studiebesök på Öresundsverket idag tillsammans med @SDTobbe, Patrik Jönsson, @GrubbJorgen och Niclas Nilsson.

Visa på X

Ja, det är en praxis som funnits i 400 år. Skillnaden mellan en intern utredning och en statlig utredning är många. En statlig utredning har en större legitimitet, vilket är bra om det ska användas för att implementera lagen. Det skulle vara konstigt om man refererade till en utredning genomförd av Liberalerna eller något annat parti för att implementera lagstiftning. Dessutom har det statliga kommittéväsendet större tillgång till departement och myndigheter, vilket betyder att utredningen håller en högre kvalitet. Jag hänger inte riktigt med på vad du föreslår. Menar du att du vill ha ett system där Timbro kan ta fram en utredning som sedan blir lagstiftning? Det blir ju märkligt. Kan alla göra sådana utredningar som sedan blir lagstiftning? Vad händer om S vinner valet? Ska Rädda Barnen bereda lagar i Sverige? Det som är bra med det statliga kommittéväsendet är att kreti och pleti inte kan ta fram förslag på lagar. Utan lagar håller en viss rättslig kvalité och utredningarna är detaljerna nog så aktivistiska domare inte kan förvränga lagar genom misstolkning. Det står i utredningarna (förarbeten) precis vad lagen syftar till.

Visa på X

Mitt anförande från debatten om arbetskraftsinvandring, från 26 februari. "Låt mig vara tydlig: Vi är inte intresserade av lycksökare. Vi är inte intresserade av människor som inte trivs i sitt hemland och bara kommer hit för att slippa bo kvar där. När Sverige behöver just din kompetens får du komma hit och arbeta. Det är vår inriktning för arbetskraftsinvandringen framöver." Hela debatten går att se här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/arbetskraftsinvandring_hc01sfu15/

Visa på X

@AssarChristian Nej. Det är regeringen som tillsätter statliga utredningar. I det här fallet är en utredning även förarbeten som domstolar måste ta hänsyn till när de implementerar lagen. Det är ingenting som partier kan ta fram på egen hand.

Visa på X

Jag träffade Taiwans ambassadör @KlementGu i början av månaden, tillsammans med riksdagskollegorna Johny Svedin, Rasmus Giertz och Erik Hellsborn. När den regelbaserade världsordningen är under belägring är det viktigare än någonsin att demokratier stöttar varandra för att hindra att stormakter tar sig otillbörliga friheter. Det taiwanesiska folket hotas dagligen av en av världens värsta diktaturer. Det kinesiska kommunistpartiets strategi är att hota och isolera Taiwan för att bryta ner det taiwanesiska folkets motståndskraft. Därför är det viktigt att ständigt manifestera att världens demokratier står på Taiwans sida. Det är genom att stå upp mot världens diktaturer, tillsammans med andra demokratiska länder, som vi upprätthåller den regelbaserade världsordningen.

Visa på X

Jag trodde nästan att det här var ett aprilskämt när jag såg det. Men sedan kom jag ihåg vad jag själv har skrivit gång på gång: dagens vänster består av hycklare. Det är inget glåpord, utan det handlar om att de inte står för någonting överhuvudtaget. De påstår sig vara antikapitalistiska men när de anordnar en ”regeringsskola” bjuder de bokstavligen in en kapitalist. Vad kan man kalla det om inte hyckleri? Visst, man kan också vara snällare och säga att de är förvirrade. Snart är det första maj. Då ska Vänsterpartiet låtsas vara antikapitalistiska igen. Politik är inget rollspel. Man måste stå för något. Ingen vet längre vad det ens innebär att vara vänster nuförtiden. Man hör bara en massa svammel. Sedan finns det ju vissa förslag som Vänsterpartiet faktiskt driver och som är rätt extrema. En del av Vänsterpartiets migrationspolitik är amnesti för alla illegala migranter som “levt i Sverige under en längre tid”. Det där är inte någon enskild motion från en enskild ledamot. Det är en del av Vänsterpartiets officiella migrationspolitik. Det är det som kommer att hända om en vänsterpartist blir migrationsminister. Så sent som 2021 föreslog Vänsterpartiet att rösträtten i riksdagsvalet skulle utökas till även de som inte är svenska medborgare. Det är inte ofta man hör medierna ställa frågor till Vänsterpartiets partiledare om de här galna förslagen. Är det detta som kommer att genomföras om Vänsterpartiet sitter i regering? Förresten, vem är det egentligen som vill regera med ett sådant extremt parti, som har svårt att ta avstånd från antisemitism, kommunistiska diktaturer och diverse terroristorganisationer? Inte konstigt att de framstår som förvirrade. Om Vänsterpartiet faktiskt berättade för allmänheten vilken politik de bedriver i riksdagen, då skulle varken högern eller vänstern rösta på dem.

Visa på X

Jag hörde för några dagar sedan att man i Region Gävleborg, där SD är med och styr, har slutat köpa in RFSL:s hbtqi-certifieringar. För den som inte känner till dessa certifieringar kan de beskrivas som vår tids avlatsbrev. RFSL har övertygat rätt många skattefinansierade organisationer om att de behöver anpassas till hbtqi-personer, och att RFSL på något sätt kan hjälpa dem med det. Men intäkterna till RFSL på grund av dessa certifieringar upphör aldrig. Efter tre år upphör nämligen hbtqi-certifieringen, och kommunerna, regionerna eller de godtrogna människor som gått på den här blåsningen måste betala RFSL igen för att genomgå en “omcertifieringsprocess” som förlänger certifieringen. Den här certifieringen är alltså konstruerad på ett sätt som gör att skattemedel ständigt slussas vidare till RFSL. Du blir aldrig färdigcertifierad. Du behöver RFSL för att kunna vara tolerant mot hbtqi-personer, och RFSL behöver dina pengar. Det här är ju ett upplägg man känner igen från sekter som försöker mjölka ut så mycket pengar som möjligt. I det här fallet handlar det om pengar som egentligen borde gå till skolverksamhet, äldreboenden och sjukvård, men som i stället hamnar hos RFSL, för att de ska lära ut någon form av hbtqi-kompetens. Det blir särskilt märkligt i en skola. Där har vi legitimerade lärare som studerat i fyra till fem år på högskolenivå, men de är inte hbtqi-certifierade. Då måste man betala några RFSL-typer, som därefter måste omcertifiera dessa lärare vart tredje år. Det låter som lurendrejeri, och det säger en hel del om Sverige att det finns politiker korkade nog att gå på detta. Men i Region Gävleborg har man förstått ett och annat. Det kan man vara glad för. Jag hoppas att andra kommuner och regioner följer efter. När det gäller RFSL kommer mer än 90 procent av deras intäkter från skattemedel. De kallar sig en civilsamhällesorganisation men utan skattemedel skulle verksamheten falla ihop. Det är ett faktum.

Visa på X

Nu har man i flera år hört klagomål om att det bara tillsätts utredningar eller att viktiga frågor grävs ner i utredningar. Det är kanske inte allmänt känt, men det är inte politiker som skriver lagförslagen. En statlig utredning ska inte bara ta fram information om en viss fråga. Den får också i uppdrag att ta fram konkreta lagförslag. En utredning är alltså det första steget i processen att ta fram förslag till ny lagstiftning. Utifrån lagförslagen i utredningen fattas beslut om lagrådsremiss och därefter om proposition, som sedan riksdagen röstar om. En regering som planerar att genomföra omfattande förändringar använder därför ofta första delen av en mandatperiod till att tillsätta utredningar, vars lagförslag sedan kan omsättas i lagstiftning under den andra delen av mandatperioden. Men det finns också regeringar där partierna inte är överens om så mycket. Då kan man tillsätta utredningar utan att lagstifta utifrån deras förslag, just för att regeringspartierna inte lyckas enas. Den rödgröna regeringen var ett sådant exempel. Flera utredningar tog fram förslag för en mer restriktiv migrationspolitik, men lagarna stiftades aldrig eftersom de rödgröna partierna inte var överens i migrationsfrågan. Det går att genomföra snabbare utredningar, men om man vill göra större förändringar, som Tidöpartierna nu gör, krävs en god beredning. Det behövs för att lagstiftningen och dess förarbeten ska hålla en hög rättslig kvalitet. Det är särskilt viktigt eftersom Sverige är medlem i EU och har ratificerat ett stort antal internationella konventioner. Svensk lagstiftning måste ofta uppfylla krav i flera internationella åtaganden och detta måste framgå av förarbeten. Det är därför utredningar tillsätts. Utredningar är det första steget i lagstiftningsprocessen i Sverige. Om någon vill ändra på detta får det bli en politisk fråga. Men just nu lämnas flera utredningsbetänkanden med färdiga lagförslag in till regeringen. Därefter tar den politiska processen vid och lagstiftningen börjar levereras. Den som påstår att frågor grävs ner i utredningar har inte förstått hur lagstiftningsprocessen fungerar, och det är okej. Man kan alltid lära sig. Men sådana spekulationer bör inte ligga till grund för bedömningen av den här regeringens arbete eller den insats som Sverigedemokraterna har gjort.

Visa på X