@hallen_a Saknas ett tydligt hack ner där på slutet. Tillbaka på 22 års nivå.
Visa på X →434
inlägg
@EllieBell1001 @kdriks @moderaterna Skatten är sänkt och de senaste årens uppräkning är numera borta.
Visa på X →@DoItClean Det får regeringen svara på. Man kan syfta på de största satsningarna någonsin på ny leveranssäker kraftproduktion i elområden med effektbrist samt ca 170 miljarder närmaste tio åren från svenska kraftnät för att öka överföringskapaciteten.
Visa på X →@viktorbk Du behöver fördjupa dig om vår arbetsordning🙂 Men ärendet har hamnat i mappen i admincontrol för behandling på nästa sammanträde med medlemsutskottet.
Visa på X →@SonnyJnsso23902 Ja det blev precis som Socialdemokraterna önskade. Deras planerade kabel till Tyskland blev stoppad.
Visa på X →Ja detta satte S-regeringen igång ungefär samtidigt. SD hade som krav att stoppa denna ledning och jag uppfattar inte att det var några oenigheter här. Kabeln mot Finland ligger däremot i grundläggande nationellt intresse om man ska kunna förverkliga industriprojekten i norr. Man har redan investerat åtskilliga miljarder direkt i projekten och åtskilliga miljarder i nätanslutning till dessa. Klart man även behöver säkra upp med förbindelser utomlands då man i princip kommer behöva förbruka all egen elproduktion i elområde 1. Hur ska man annars kunna bemästra tillfällig underleverans? 80% av riksdagen överförtjusta i projekten. Tyska kabeln ger inget betydande nationellt mervärde alls och lättare att stoppa.
Visa på X →@DoItClean Svenska kraftnät är ett statligt affärsverk. Man arbetar inte med något i 5-6 år om man inte har regeringens stöd.
Visa på X →Varför skulle det beslutas i riksdagen? De allra flesta beslut som ej berör lag tas inte i riksdagen. Utbyggnaden av elledningen, ansökan om EU-finansiering och flera års arbete av flera olika myndigheter i flera länder pågick sedan åtminstone 2017 men möjligen tidigare. Ska vi öka elkonsumtionen så extremt i norra Sverige som S beslutade är det inte möjligt att göra utan ökade utladsförbindelser. Att kraftigt ökad elkonsumtion i norra Sverige ökar priserna har samtliga scenarier visat från start.
Visa på X →Skapar förutsättningar för ny kraft med högre leveranssäkerhet. Arbetet görs nu. Går inte att göra snabbt på något sätt. Går snabbare att avveckla. Sex partier i riksdagen och 28 EU-länder bestämde sig för att sammankoppla elnäten i EU för ca 15 år sen. Arbetet på EU-nivå går mot att minska prisskillnaderna i Europa. Vi kan lyckas fortsätta ha lägst priser men att undvika utjämning går ju inte. Precis som för alla andra produkter som handlas på öppen marknad.
Visa på X →@sonofabonde Du bör ju lägga in den första minskningen någonsin för 26. I övrigt följer den inflationen precis som det var tänkt när Persson-regeringen införde indexeringen.
Visa på X →Arbetet med kabeln till Finland påbörjades 2017 och den socialdemokratiska regeringen gjorde 90% av jobbet. Inte så konstigt då kabeln är en förutsättning för att alla elslukande projekt i norra Sverige ska vara möjliga att genomföra.
Visa på X →@GustavBoethius De ska väl ställa säkerheter som täcker återställning? Kraven var väl dock lägre tidigare när dessa fick tillstånd.
Visa på X →Enligt Svenska kraftnät hade Sverige 47 GW 2023, 50 GW 2024 och 51,6 GW 2025. Den installerade kapaciteten har alltså fortsatt att öka under denna mandatperiod men det går lite långsammare. Elförbrukningen är densamma.
Visa på X →"kollektiva utsläpp" Vad menas egentligen? Sverige saknar rådighet över 99,9% av utsläppen. Ibland behöver det tydligen sägas att regering och riksdag saknar inflytande över väder och klimat.
Visa på X →@JohanIngero Ett politiskt parti är heller inte enbart en sammanslutning som organiserar en mindre grupp lagstiftare. Uppdraget från medlemmarna är mycket större än så.
Visa på X →@Ride_fixer Detta arbete får gör väl sägas pågå. Den här utredningen syftade till att göra det lagligt för polisen att använda t ex dumpens arbetsmetoder. https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2025/11/sou-2025109/
Visa på X →Blir uppenbart här att man inte kan lita på S när det kommer till migrationspolitiken. De låter sig idag enbart styras av taktik och trianguleringsstrategi. Vad de egentligen tycker har de glömt bort för länge sen.
Visa på X →Uppenbart att det var viktigt av Åkesson att lyfta detta. Socialdemokraterna brukar lokalt i Norrbotten hävda att de vill att staten ska upplåta jakträtten. Men de får uppenbarligen inget stöd av partitoppen.
Visa på X →🙃
Visa på X →Risken när äldre väljare blir allt större del av gruppen som deltar i valen
Visa på X →@snyggbonde Kanske snarare borde beskrivas att man helt enkelt inte fattat nödvändiga beslut efter EU-inträdet. Svagt stöd i folkopionen för nödvändiga beslut ingen oviktig faktor. Marknadsandelen var väl typ 100% 1994 och i övriga EU har produktionen över lag ökat under samma tidsperiod.
Visa på X →Detta är naturligtvis bra. Men man ska inte tro att dessa myndigheter slukat några betydande kostnader. För att skära i kostnaderna måste man ta bort uppdrag på betydligt större myndigheter. Se Statskontorets rapport för de här nämndmyndigheterna https://www.statskontoret.se/globalassets/rapporter-pdf/2024/2024_11---utskriftsversion.pdf?v=8dc893e1ef33200


Den norska politiken är naturligtvis fullständig galenskap. Utsläppsminkningarna som uppstår sker till en absurt hög kostnad. En bil med förbränningsmotor beläggs med så mycket högre avgifter att priset kan bli dubbelt så högt som motsvarande elbil.
Visa på X →Norge har lagt ner än 640 miljarder NOK på detta samt hög malus på fossildrivna bilar. Inte alls svårt att uppnå samma sak i Sverige om vi omfördelar kanske 70-80 miljarder kronor per år för detta ändamål. https://www.regjeringen.no/en/topics/transport-and-communications/veg/faktaartikler-vei-og-ts/norway-is-electric/id2677481/?utm_source=chatgpt.com


Samtidigt skryter socialdemokratiskt styrda Arboga kommun om att de är bäst i Sverige på "klimatsmarta måltider" vilket de menar beror på att de serverar mindre nötkött🤷



