Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Martin Kinnunen

Sverigedemokraterna

@Martin_Kinnunen (X)

434

inlägg

@johanIlvand @chrisforsne Det finns mer effektiva metoder än att anställa sjukt många byråkrater som ska knacka dörr. Ska det bli nån varaktig effekt måste man göra det hela tiden. Genom att man nu kan samköra register mm är ett löpande arbete bättre. Flagga grupper av personer och granska dem i detalj.

Visa på X

@chrisforsne Det genomförs löpande. Rapporteras varje år från skatteverket. Antalet avregistrerade folkbokföringar har varit enormt pga att inget gjorts på så många år.

Visa på X

Tydliga siffersatta mål för livsmedelsproduktion, vad är det för trams? Bra fråga! Men det är viktigt när sådana mål finns för andra politikområden (exempelvis klimat). Livsmedelsproduktionen har under lång tid prioriterats ned då målstyrning är grundläggande i varenda budget.

Visa på X

@ATL_Anders Livsmedelsstrategin är förhandlad av fyra partier. Detta är en del som ännu inte är med, men med ett slutfört uppdrag av SJV, så jag skulle rekommendera att fråga de andra partierna. SD har i alla sammanhang verkat för tydliga siffersatta mål.

Visa på X

@micael_ostlund Samtliga EES i den här statistiken kommer ursprungligen från tredje land men har vistats minst fem år med tillstånd i EU-land.

Visa på X

@micael_ostlund Det är en mycket större grupp och är det enda som ökat. Sannolikt för att andra tillstånd blivit svårare att förvärva. Den här EES-gruppen är tredjelandsedborgare som varit mer än fem år i EES. Andra från ees hamnar i annan statistik. 12800 tut pga skydd varav 9254 från Ukraina.

Visa på X

@felstavatt @micael_ostlund Sen finns det problem ffa med gruppen studenter där andelen som kommit för att egentligen transportera mat eller köra taxi varit för stor. Nu kommer skärpning på det området också men kan nog behövas fler åtgärder. Dock uppenbart att flertalet vistas i Sverige rel kort tid.

Visa på X

@Mallon78 @micael_ostlund Ja det hamnade fel. Invändning att politiken fokuserar för mycket på gruppen som söker asyl.

Visa på X

@radienren @micael_ostlund Det har gjorts flera gånger. Kraven för att anhöriginvandra har aldrig varit högre. Nu kommer de skärpas ytterligare. Man måste dock betänka hur efterfrågan ser ut bland svenska medborgare att ta hit partner utifrån. Uppenbart att den har vuxit.

Visa på X

@micael_ostlund Därför att det är den viktigaste gruppen. Det är asylinvandringen som skapar den höga anhöriginvandringen som beror på historisk asylinvandring. Andra grupper består till stor del av personer som bor i Sverige kortare tid och EES-tillstånden som är svåra att påverka pga EU

Visa på X

@ChangFrick @Sakine Spårbytare som tidigare fått avslag på asylansökan. Spårbytestillstånd har avskaffats. Men får förmoda att han sökt om verkställighetshinder men fått avslag. Såna här texter blir irrelevanta när ingen saklig information förekommer.

Visa på X

@RolfFolkesson @MemIngenjoeren Vilket har gjorts vid flera tillfällen under mandatperioden och en större reform beslutas under 2026.

Visa på X

@NobleZavage @MemIngenjoeren Ja om du tycker att jag förtjänar att bemötas otrevligt kan du prata med nån som uppskattar det🙂

Visa på X

@NobleZavage @MemIngenjoeren Varför så otrevlig ton? Jag konstaterade att en signifikant ökning i procent sker vad gäller EES. Arbetskraftsinvandringen fortsätter att minska vilket kommer fortsätta 26 med ännu striktare inkomstkrav.

Visa på X

Man kan inte göra saker ogjort. Väljarna röstade fram massinvandringsregeringar i flera decennier så det får alla inblandade ta ansvar för. Men man förbättra saker i stor utsträckning och jag vill påstå att lagstiftningsutvecklingen är ganska tydlig. Men vi kommer ej kunna se effekten av det viktigaste i statistiken den här mandatperioden.

Visa på X

@NobleZavage @MemIngenjoeren Ingen som "höjer" något. Det som ökar 25 är EES dvs personer som omfattas av fria rörligheten på inre marknaden. Knappast relevant för denna diskussion och beror inte på politiken.

Visa på X

Lagstiftningen kommer klubbas i vår med införande 1 januari 2027. Utredningen tillsattes 24. Det går inte att fixa decennier av haverier direkt. Sen att annan regering kan ändra lagstiftning är ett faktum oavsett när den träder i kraft. Väljarna får ju rösta om saken. Ny regering kommer dock inte hinns ändra nåt till 1 januari 27.

Visa på X

Fokusera på det som har betydelse. Du vill inte ha in migration från U-länder som sen stannar permanent. Ja då är asylsökande exkl Ukraina allra viktigast. Sen är anknytning prio 2. Utredning klar och prop kommer i vår. Vad det får för effekt återstår att se. Människor kommer fortsätta ta in partners från andra länder men vi lär se en minskning ffa då kretsen för övriga som har anknytning skärps. Arbetskraftsinvandring skärps ytterligare från 1 juni - inget problem med låglönearbetskraft längre. För studenterna kommer också åtgärder för att motverka att man kommer hit för att låglönejobba men jag är tveksam till att det kommer vara tillräckligt. Dock ska sägas att dessa migrationskategorier är annorlunda eftersom dessa är så rörliga. Väldigt hög utvandring sen. EES ja det är rätt ointressant i sammanhanget då det ligger utanför vår kontroll. Sen ser vi samtidigt trendbrott för utvandringen. Så vilken konkret åtgärd saknar du? Att systemet innebär (och ofta kräver för att lagstiftningen inte ska bli värdelös) är också lite utanför kontrollen på så här kort sikt.

Visa på X

Det är ganska dumt att blanda ihop alla kategorier. Det finns en anledning till att fokus legat på asylsökande. Anhöriginvandring är till stor del ett resultat av 40 års högt asyltryck. Består mestadels av partners numera. Ny lagstiftning för anhöriga från 27. Arbetskraftsinvandring ytterligare skärpt från 1 juni

Visa på X

@ChangFrick @snyggbonde @BenjaminDousa Vi är extrema i att producera så lite. Irland, Polen, Nederländerna är väl kanske de som producerar mest netto. Bör snarare vara så att billigt kött konkurrerar mest med annat billigt kött och det är aldrig svenskt.

Visa på X

@ChangFrick @snyggbonde @BenjaminDousa Det är helt orimligt med så stor påverkan. Vi importerar några procent av detta kött idag. Lär slå mest mot länder i Europa som exporterar lågpriskött. Sen oklart hur nya handelshinder som kommer med avtalet riktade på jordbruksprodukterna slår. Sen är det ingen fördel såklart.

Visa på X

@hallen_a @AndersSchroder Ja men det är svårt att ha vattentäta kontroller från ett land som idag har så svag kontroll över sin egen bransch. Frihandel är mycket knepigt på livsmedel ffa när man även tar hänsyn till insatsvarorna.

Visa på X

@hallen_a @AndersSchroder Lula vill till att börja med inte ha 40000 galna bönder utanför presidentpalatset. Det har typ inget djurskydd i praktiken. Tillväxthormoner i foder, avskogning illegal men sker ändå, fritt fram för massor av bekämpningsmedel (använder mest pesticider i världen) mm

Visa på X