@MatthiasJanss20 Är inte så komplicerat. Elmarknaden är EU-reglerad. Regelverket styr mot att vi ska ha en så fungerande europeisk elmarknad som möjligt. Det hamnar ofta i konflikt med svenska intressen om att ha lägre pris än övriga Europa. S har välkomnat detta från start.
Visa på X →434
inlägg
@handklaver De allra flesta länderna i Europa har högre elpris. Norge har en statlig subvention som garanterar ett maxpris och kostar skattebetalarna stora pengar. Flaskhalsintäkerna har de använt till att bygga kablar till UK som drivit upp priserna.
Visa på X →Vi borde inrätta ett utskott som hanterar dessa fullständigt idiotiska KU-annälningar.
Visa på X →@handklaver Det är en europeisk konstruktion. Fungerar likadant i alla länder. SD och V var ensamma om att rösta emot EUs energiunion för 10-15 år sedan.
Visa på X →@Be_Sod Svensk förvaltning fungerar så. Det är systematiskt. De ska försöka implementera riktigt dåligt EU-lagstiftning här. Ingen tanke på alla andra samhällsmål.
Visa på X →@ATL_Anders @RantaPaRanta Jag tycker inte att man ska förminska grundproblemet som är en mycket skadlig EU-lagstiftning. Jag har ännu ingen tydlig bild av hur mycket man brister i förhållande till uppdraget.
Visa på X →Varför välkomnade Socialdemokraterna det EU-regelverk som nu förhindrar oss från att använda pengarna till så väl bidrag till hushåll som till direkta investeringar i ökad produktion? Kommissionen vill idag använda dessa medel för att bygga kablar till afrika.
Visa på X →Delar detta till fullo. Förslaget från myndigheterna om hur EUs naturrestaureringslag ska implementeras är katastrofalt. Mindre mat, färre jobb mm till en direkt kostnad på 100+ miljarder de närmaste åren. Regeringen behöver säkerställa att detta aldrig kan bli verklighet. https://via.tt.se/pressmeddelande/4266528/naturrestaurering-far-inte-ske-pa-bekostnad-av-sveriges-forsorjningsformaga?publisherId=3235738&lang=sv
Visa på X →@hallen_a Det är fortfarande ett sektorbaserat klimatmål som ska in i det klimatpolitiska ramverket.
Visa på X →@hallen_a Jo det är det. Istället för att minska utsläpp i vägtrafiken sätter man upp mål om att en viss andel av alla fordon ska vara elektrifierade. Skillnaden blir att det inte styr mot biodrivmedel.

@hallen_a Hon vill ju införa ett annat sektormål.
Visa på X →Ytterst märkligt att Svenska Fotbollförbundet inte agerar. Uppenbarligen saknas inte sanktioner från de rättsvårdande myndigheterna mot klubbens företrädare.
Visa på X →Olika jurister har en synpunkt. Låt oss införa så kan det vi få det rättsligt prövat.
Visa på X →@eliasspaningar Tysk grädde😔
Visa på X →@sonofabonde För att karbonisera järnsvampen. 45 är planen att det ska vara helt grönt.
Visa på X →@ChangFrick Kommer en proposition till riksdagen nu i vår om just detta. Jobbats rätt intensivt i flera år nu.
Visa på X →@MichaelGrahn1 Elproducenten får enbart betalt för priset i elområdet där produktionen sker. Att utbyggnaden går långsamt kan i hög utsträckning förklaras med att tillståndsprocesserna tagit upp mot tio år.
Visa på X →Dags att avveckla. Att hantera etiska frågeställningar är en uppgift för varje GD. Ledamöter i det här rådet utnyttjar nu uppenbart sitt uppdrag för att opinionsbilda mot regeringens politik. Orimligt.
Visa på X →Tyskland energiminister vill se byggstopp för väderberoende energi. Nätet klarar inte mer.
Visa på X →Jag håller fortfarande med vad Klimat- och miljöministern sa om detta den 15 januari i år. Dvs innan man plötsligt gjorde en 180 graders och ändrade sig.


@arvidahlund M har som policy att aldrig välja sittande riksdagsledamöter.
Visa på X →Magdalena Andersson påstod på DN Debatt att "SDs högerregim hotar demokratin". Ingen brydde sig nämnvärt. Moderat lokalpolitiker anklagar S för ungefär samma sak. S får igång medierna. Det är inte 100% hederligt men knappast nödvändigt att köra en sån här pudel deluxe över.




@pavloscavelier 🤷


Ekar ganska bra i det där socialdemokratiska glashuset🤷


@jingezon @pafburen Nja jag vet inte om de visat sig så snabba men det arbetas defintivt seriöst i Finland med att bygga ut elproduktionen. Går inte att jämföra med Tyskland som vägrar att införa elområden och stänger ner kärnkraft.
Visa på X →