Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Ludvig Aspling

Sverigedemokraterna

@AsplingLudvig (X)

440

inlägg

@lillerik Syftet är inte att göra ett ingrepp i lönebildningen i första hand, det handlar om att sålla ut låglöneyrken där korruptionen kring arbetstillstånd är omfattande.

Visa på X

@reasonishuman Arbetstillstånd är nästan alltid 2 åriga. Så bra lönsamhet förra året betyder att dom bör klara lönekravet för utländsk personal 2 år framåt.

Visa på X

Spotify gjorde en rörelsevinst på 5,6 mdkr förra året. Påstår du på allvar att bolaget inte klarar att ge en ingångslön på 34 000kr?

Visa på X

👋 @britz_johan Nedan har du våra partiers ök om AKI (Prop. 2025/26:87). Det som kan komma på fråga är alltså undantag från lönekravet för enskilda yrken i speciella situationer, men inga sektorer/industrier. Behovet är dessutom begränsat. Denna fråga är mao redan förhandlad.

Visa på X

Avtalet har inte publicerats i helhet men enligt sammanfattningen verkar migrationsdelen bestå av avsiktsförklaringar och frivilligt samarbete på medlemsstatsnivå, men inget som tvingar på oss migration. Vi kommer inte ok:a några undantag/snabbspår för Indier och självklart röstar vi nej till migrationsdelen i EP.

Visa på X

Jag lyfte detta med förra migrationsministern, och till nuvarande gjorde jag tom en 15-sidors PPT som i detalj går igenom korruptionen med studietillstånd, inklusive frågan om falska bankintyg. Nya regler för studenter är på gång men kan bara beklaga att det inte kommit tidigare.

Visa på X

👋⁦@neo_andreas⁩ Ett tips i all välmening är att bjuda in gäster som jobbar med frågan till vardags. Helt vitala delar av utredningen som borde påverka båda sidors argument framkom öht inte. Allmänheten som lyssnade är sannolikt sämre informerad efter jämfört med före.

Visa på X

@milkfluencer @britz_johan Det är inte vi som vill ha det. Hade det varit upp till oss hade vi slutat ta emot asylansökningar, men att ha den ordningen är en närmast religiös princip bland övriga riksdagspartier.

Visa på X

@MemIngenjoeren @britz_johan Jag håller med men finns ingen realistisk plan för att göra så.

Visa på X

Självklart ska vi inte sänka kraven för AKI men att börja avveckla Migrationsverket i dess nuvarande form är inte 💯 dåligt. Här har ⁦@britz_johan⁩ en poäng. Flyttar vi samtidigt asyl/anhörig-ärenden till polisen så kan vi kanske hitta en väg framåt.

Visa på X

@Joh75070514 Enighet är bra men detta är ett spel för galleriet. Att under dryga två års tid starkt kritisera ett förslag för att sedan tvärvända när saken ska upp i riksdagen är inte trovärdigt. Risken att S ändrar sig igen om de vinner valet är överhängande.

Visa på X

Senaste data jag kan hitta. Senare i mätperioden folkbokförs alltså 30-35 % av arbetskraftsinvandrarna, alltså återvänder 65-70 % inom ett 1 år. Helt logiskt eftersom siffran inkluderar säsongsarbetare som måste återvända. Senare i rapporten står att av den del som folkbokförs lämnar 35 % inom 5 år. Hur många som är kvar efter 10 framgår inte men tittar man historiskt brukar lika många falla av ungefär. Notera att mätperioden är innan det höjda lönekravet som trädde ikraft 2023 och innan spårbytet avskaffades (spårbytarna hade alltid för avsikt att stanna permanent).

Visa på X

@MemIngenjoeren Personer som har tillstånd enligt massflyktsdirektivet har inga uppehållstillstånd och borde inte vara i den kolumnen, väldigt missvisande. Utan dessa är det 3000.

Visa på X

@MemIngenjoeren Uppehållstillstånd ≠ invandring. Nästan inga tillstånd är permanenta, de flesta är för personer som jobbar i Sverige tillfälligt, säsongsarbetare, studenter som stannar en eller två terminer etc. Jag kommer göra en graf på invandringen till Sverige såfort siffrorna släpps.

Visa på X

@PeterSweden7 Recidence permits ≠ population replacement. Almost no permits are permanent. Most are for employment positions (which are replaced regularly), seasonal workers, students etc. I will make a graf of immigration numbers for 25 as soon as they are released.

Visa på X

@Gustav_Politik Ingen utvisning har upphävts, personerna skaffade ett AT enligt gällande regler.

Visa på X

@AndyPall1 @ROGSAHL @Aftonbladet Vi har hundratusentals arbetslösa som borde klara det. Arbetskraftsinvandringen behövs inte.

Visa på X

@AndyPall1 @ROGSAHL @Aftonbladet Det största hindret för utländska akademiker är utbildningens kvalitet/skillnader i hur yrken utövas. Gäller särskilt inom vårdyrken. Kunskapstester är svåra för många läkare t.ex, och det ska de vara.

Visa på X

@SStensson @Aftonbladet Har gjort 1,5 år som vårdbiträde. Inget fel på det yrket men vi behöver inte arbetskraftsinvandring till yrken på gymnasienivå.

Visa på X

När jobbet består av att kräkas ur sig konspirationsteorier är det lätt att missa små men viktiga detaljer, som att hela ledaren handlar om en regel som utformats av *trumvirvel* en socialdemokratiskt förordnad utredare. Clownhattarna på @Aftonbladet levererar.

Visa på X

Och om någon hävdar att det var omöjligt för personerna att förutse att befintliga spårbytestillstånd inte skulle kunna förlängas, notera att reglerna i den delen är utredningens förslag, inte något som nuvarande regering lagt till i efterhand.

Visa på X