Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Ludvig Aspling

Sverigedemokraterna

@AsplingLudvig (X)

440

inlägg

Viktigt att förstå att den här personen har 0-koll på reglerna för anhöriga och antagligen ärligt tror på Sveriges radios lögner. Det är alltså föräldrarna som inte kan få sitt spårbyte förlängt och barnet följer därför med. Barnet har alltså inget ”eget” utvisningsbeslut.

Visa på X

👋@tenitskaja Jag är inte journalist men när man skriver en sån här artikel, hade det inte varit relevant att fråga @amandalind_ varför hennes parti inte bara röstade för, utan t.o.m. presenterade regeländringen som gör att barn som blir vuxna inte kan få förnyat tillstånd?

Visa på X

@Jullan_Dahl Nej Hon har haft arbetstillstånd som anhörig, detta har inte förlängts. Tekniskt sett kommer hon snart att arbeta illegalt om hon inte gör det redan idag.

Visa på X

@Jullan_Dahl Flera saker. Ett exempel: hon fick inte söka arbetstillstånd inifrån landet, antagligen eftersom tillståndstiden gått ut. Hade hon sökt innan den gick ut hade hon haft AT nu.

Visa på X

När man läser detta får iaf jag bilden av att mamman alltså inte haft koll på hur länge barnets uppehållstillstånd varat och vad som gäller för förlängning. Detta trots att huvudregeln kring detta legat fast sedan 2021. Om så är fallet är det extremt ansvarslöst. Det som händer här verkar vara att många utlänningar lever i uppfattningen att migrationsverkets beslut inte spelar någon roll eftersom alla ändå får stanna oavsett (så är ju också fallet när vänsterpartierna styr). Därför verkar vissa personer (pekar inte ut just det här fallet) strunta i att planera sin vistelse och väldigt förutsägbara beslut kommer sedan som en chock. I realiteten finns det sätt för de flesta personer i den här gruppen att ordna sin vistelse, reglerna är inte orimliga men det krävs att man kollar upp dem och planerar sin vistelse därefter.

Visa på X

@NatgasTurk @sverigesradio Stämmer inte. Regeln du hänvisar till gäller barn som är födda i Sverige och sedan födseln är statslösa. Försvinnande liten grupp.

Visa på X

⁦⁦@sverigesradio⁩ Fortsätter sin desinformationskampanj om lönekravet och välfärden. Här är antalet tillstånd 2022 (innan vi höjde lönekravet) Undersköterskor 87 Vårdbiträden 37 Sjuksköterskor 13 Arbetskraftsinvandringen var och är helt obetydlig för svensk välfärd.

Visa på X

@radienren @dagensnyheter Hemlandet och personerna själva krånglar. De hoppas på regeringsskifte.

Visa på X

En politiker som vill bli bedömd efter vad han säger i stället för vad han faktiskt gör är totalt värdelös, Niels. Självklart pratar jag om vad S gör i verkligheten, vilket är den enda plats som spelar någon roll. Den fullständigt uppenbara frågan är ju annars, varför blev det ingen höjning under 8 år regeringsinnehav?

Visa på X

@nielspaarup @MartellRobbie Men du kan inte nämna siffran? Vad var lönekravet 2022 Niels?

Visa på X

Hej @nielspaarup Är det inte dags att svar på en enkel fråga här. Om nu jag ljuger, vad tror du lönekravet var år 2022?

Visa på X

@KTownSocialist @nielspaarup Vi var inte regeringskamrater då, hade vi varit det hade det inte avskaffats. S satte sig inte i knät på någon, de är det största partiet i riksdagen och hade kunnat återinföra prövningen enkelt om dom hade brytt sig. Det vi gör nu är dessutom bättre än den gamla prövningen.

Visa på X

@KTownSocialist @nielspaarup Arbetsmarknadsprövning avskaffades 2008. S styrde Sverige mellan 2014-2023 men la aldrig fram ett förslag på att återinföra den. Hade dom gjort det hade vi röstat för, så stöd i riksdagen fanns. Vi sträckte ut handen, s hand 0 intresse av att genomföra det.

Visa på X

@CalleRamvall Anledningen till att ”svenskar” inte vill ta vissa jobb är att lönen ligger under bidragsnormen. Slutar vi betala ut bidrag som är högre än ingångslönen i många yrken så har vi inte längre det här problemet. Vi är det enda partiet som vill det.

Visa på X

@CalleRamvall Sossarna vill ha ett lönetak på 13 000 kr per månad. Sossarna vill ha import av lågkvalificerad arbetskraft till slavliknande villkor. Vi är betydligt mer restriktiva.

Visa på X

@DonkeyKrown Jag föreslår att du försöker leva i Sverige på 783 rupees per dag och ser hur det går.

Visa på X

@BitAurelius Arbetskraft är människor. Människor behöver en lön som går att leva på. Att be svenskar lönekonkurera med indier är omänskligt. Inget hindrar dig dock från att flytta dit och ”köpa” så många du vill.

Visa på X

@nackamasterna02 @sdriks Har du läst remissvaren till höjning och riksrevisionens granskningar av reglerna om arbetskraftsinvandring? Vill du ha en ekonom som stöder detta så är det inga problem.

Visa på X

@NilssonLudvig Ja hade gärna satt det på blåkortsnivå, alltså 1,5 gånger medianlönen.

Visa på X

@lillerik Syftet är inte att göra ett ingrepp i lönebildningen i första hand, det handlar om att sålla ut låglöneyrken där korruptionen kring arbetstillstånd är omfattande.

Visa på X

@reasonishuman Arbetstillstånd är nästan alltid 2 åriga. Så bra lönsamhet förra året betyder att dom bör klara lönekravet för utländsk personal 2 år framåt.

Visa på X

Spotify gjorde en rörelsevinst på 5,6 mdkr förra året. Påstår du på allvar att bolaget inte klarar att ge en ingångslön på 34 000kr?

Visa på X