Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Ludvig Aspling

Sverigedemokraterna

@AsplingLudvig (X)

440

inlägg

@Intervenienten1 Hej Familjen kommer kunna ansöka om PUT i augusti, beviljas det får barnet stanna på anknytning, annars åker familjen hem tillsammans. Det finns inget scenario där familjen separeras. Detta är nyhetsankornas nyhetsanka.

Visa på X

@beckmansasikter @sr_ekot Ekot viste inte om dom skulle få förlängt, Expressen rapporterade att dom inte skulle få det men sen visade det sig att dom antagligen får det ändå så rörigt ja.

Visa på X

@irena_pozar @StyvmorSvea @MartyBlogger @sverigesradio Exakt. Föräldrarna kan inte vara anknytningsperson, om föräldrarna får förlängt i oktober, vilket det ser ut som, så får bebisen anknytning då. Får föräldrarna inte förlängt så återvänder familjen. Det finns inget scenario där familjen separeras.

Visa på X

Det finns, tvärt emot vad Migrationsverket säger absolut en möjlighet att bevilja UT till bebisen iden här situationen. Den här situationen är så pass ovanlig att den borde utgöra synnerliga skäl. Det är dessutom extremt märkligt att verket inte bara väntar på att föräldrarna kan förlänga sitt tillstånd senare i år.

Visa på X

🧵Har grävt lite mer i detta och det blir bara mer märkligt. 1) Föräldrarna verkar vara inne på sin andra tillståndsperiod (ingen vet säkert men det ser ut så) vilket betyder att de kommer kunna ansöka om put i augusti och stanna i 🇸🇪 . Barnet får sen tillstånd på anknytning.

Visa på X

Jag kanske inte är tillräckligt pedagogisk här men nu börjar du närma dig. Lagändringen du syftar på gjorde att föräldrarna inte längre kan få förlängt tillstånd. Eventuella barn måste sedan följa med. Det står inte att föräldrarna kommer kunna förlänga sitt tillstånd, vilket hade varit nödvändigt för att barnet skulle kunna stanna.

Visa på X

@Johans_tweetz @DinSvans Behöver inte stå. Eftersom inga nya tillstånd beviljats sedan förra året, och efter som befintliga inte kan förlängas, så vet vi att det håller på att löpa ut utan att det behöver stå i artikeln.

Visa på X

@Driverdagg @Jullan_Dahl @weimers @sverigesradio Dom säger det inte rakt ut men helt uppenbart att det är detta som hänt.

Visa på X

Familjen har ett spårbytestillstånd som inte kan förlängas och som är påväg att löpa ut. Spårbytestillstånd kan inte förlängas sedan 1/4 2025. Inslaget är svävande på den punkten eftersom Sveriges radio vill få lyssnarna att tro att mamman kan förlänga sitt tillstånd och att bara barnet utvisas. Men det stämmer inte. Barnets kan därför inte heller förlänga och måste resa hem med föräldrarna, vilket är ganska självklart. Personer som däremot fått spårbytet förnyat behandlas som alla andra AKI och då får barnet vara kvar, det är lika självklart. Det sker alltså inte något egentligt eget beslut mot barnet utan det följer bara med föräldrarna.

Visa på X

@jan_hilding De flesta av dessa har inte hamnat mellan stolarna. Problemet är snarare att de har föräldrar som inte har koll på reglerna och som inte kan planera sina liv.

Visa på X

Ja du har missat allt. Reglerna om arbetskraftsinvandrares rätt att ta hit anhörig, barn i detta fall, har inte förändrats i närtid. Däremot har möjligheten att byta spår, alltså söka AT inifrån landet efter avslag på asyl, tagits bort. Föräldrarna kan därför inte få sitt spårbytestillstånd förlängt och måste åka hem. Barnet måste följa med föräldrarna, vilket är helt självklart. Det sker alltså ingen egentlig egen prövning av barnets rätt att stanna utan det följer med föräldrarna. Sveriges radio vill dock att läsaren ska dra den slutsatsen för att skapa rubriker men det stämmer inte.

Visa på X

Artikeln dansar lite runt just den punkten. Sveriges radio försöker få läsaren att dra den slutsatsen utan att säga det rakt ut, men det stämmer inte. Hade föräldrarna kunnat få tillståndet förlängt så hade barnet också fått det, det är en självklarhet. Efter förlängning behandlas Spårbytare som alla andra AKI.

Visa på X

@mjalthugg @sverigesradio Nej det är lögnerna jag vänder mig mot. Konsekvenserna, i detta fall att ett barn måste följa med sina föräldrar, vilket är rätt självklart, har jag inga problem med.

Visa på X

@jan_hilding Nej. Mamman har ett spårbytestillståd som är påväg att löpa ut och som inte kan förnyas. Barnet kan därför inte eller få förlängt. Ett barn kan ju inte vara här själv. Hade mamman fått förlängt hade barnet fått vara kvar såklart. Barn stannar alltid med föräldrarna.

Visa på X

@Seathorpe @sverigesradio Föräldrarna är antagligen precis i slutet på sin tillstånds period och kan inte få förlängt.

Visa på X

@Jullan_Dahl @weimers @sverigesradio Reglerna är väldigt enkla. En Spårbytare som har fått förlängt tillstånd går över på samma regler som alla andra AKI, barnet får då stanna tills det är 21. En som inte fått förlängt kan inte få det nu och måste lämna om personen inte kan få UT på annan grund.

Visa på X

@Rennskate142334 @tenitskaja @amandalind_ @martastenevi stod på en presskonferens och presenterade förslagen.

Visa på X

Viktigt att förstå att den här personen har 0-koll på reglerna för anhöriga och antagligen ärligt tror på Sveriges radios lögner. Det är alltså föräldrarna som inte kan få sitt spårbyte förlängt och barnet följer därför med. Barnet har alltså inget ”eget” utvisningsbeslut.

Visa på X

👋@tenitskaja Jag är inte journalist men när man skriver en sån här artikel, hade det inte varit relevant att fråga @amandalind_ varför hennes parti inte bara röstade för, utan t.o.m. presenterade regeländringen som gör att barn som blir vuxna inte kan få förnyat tillstånd?

Visa på X

@Jullan_Dahl Nej Hon har haft arbetstillstånd som anhörig, detta har inte förlängts. Tekniskt sett kommer hon snart att arbeta illegalt om hon inte gör det redan idag.

Visa på X