”Sverige kan inte vara en kunskapsnation om de bästa eleverna hålls tillbaka i skolan.” Exakt så! 👏
Visa på X →396
inlägg
Det gör #liberalerna.
Visa på X →@GulanAvci 🔥🔥🔥
Visa på X →@peterwennblad Jan Blomgren var riktigt vass i den seminarieserie om energi Liberalerna Skåne ordnade förra veckan. Analyserade just konsekvenserna av Rysslands agerande för svensk energipolitik och europeiska energipriser.
Visa på X →I nästa vecka får du svar på allt du någonsin undrat om svensk energipolitik. ⚡️⚡️⚡️Sveriges främsta forskare. Vassa debatter. Och naturligtvis möjlighet att ställa frågor och delta i diskussionen. Anmäl dig här —> https://fb.me/e/2e6PbW7rs

Ja, utmärkt text! Läs den.
Visa på X →Har ställt fråga till (tidigare) energiminister @Ygeman hur regeringen tänkt hjälpa hushåll som får det svårt att betala räkningarna i vinter. Inga insatser planerade, var svaret. Mot den bakgrunden är den här prisutvecklingen mkt oroande. #energikris https://www.di.se/nyheter/elchocken-allt-varre-priset-hogsta-nagonsin-i-hela-landet/
Visa på X →Härligt @EbbinghausKarin! Skåne har tydligt satt sig i förarsätet vad gäller #elvägar.
Visa på X →Taffligheten i hanterandet av elpriserna är beklämmande. Och det är skåningarna som får betala notan. Idag kostar elen här i Malmö tio (!) gånger mer än i norr. #energikris https://www.sydsvenskan.se/2021-11-11/ny-elprischock-vantar-i-sydsverige-under-fredagen
Visa på X →”Samtidigt som Sverige siktar på en grön omställning, som kräver ett fördubblat elbehov om 20 år, har vi alltså en elförsörjning med ständigt minskade marginaler.” Precis så.
Visa på X →Nog nu. https://www.svd.se/sveriges-elsystem-hotar-rikets-sakerhet
Visa på X →Besökte sagda bruk i fredags. Producerat papper i #Skåne sedan 1573 (!). Fantastiskt fin verksamhet. Tvingas nu varsla 24 uppskattade medarbetare på grund av elpriserna. Sorgligt, onödigt och ovärdigt ett industriland. #energikris
Visa på X →@nielspaarup @Centerpartiet @SKR_se @liberalerna @Liberalernas Nej så är det faktiskt inte. @DWestlen är mycket tydlig i sin argumentation. Kritiken i tråden handlar om att utredningsförslaget riskerar att göra det svårare för kommuner och kommuninvånare att påverka vindkraftsetableringar.
Visa på X →Angelägen tråd. Regeringen och @Centerpartiet vill nu göra det svårare för människor att bestämma över sin närmiljö. En helt orimlig hållning. Och ett förslag på lösning som är helt otillräckligt för den #energikris vi befinner oss i.
Visa på X →@amirjawadd 😁
Visa på X →Så roligt! Välkommen! 😀
Visa på X →”Sverige har frivilligt monterat ner fossilfri kraftproduktion och gjort elsystemet i de södra delarna av landet till sårbara underskottsområden.” Precis så! #energikris
Visa på X →Var tänker sig @Ygeman att södra Sverige ska få sin el från vid ett sådant scenario? Går inte jättebra med överföringen från norra Sverige just nu. 🤷♀️
Visa på X →Det här är mycket oroande. Naturligtvis för den gröna omställningen, som känns alltmer avlägsen, men också ur ett säkerhetsperspektiv. Vill vi verkligen göra oss beroende av ryska leveranser för vår energiförsörjning? #elkris
Visa på X →Mycket intressant. Den elkris vi upplever i Sverige idag är vi långt ifrån ensamma om. Stora problem med energiförsörjningen i stora delar av Europa just nu.
Visa på X →Vi eldar 140 000 liter olja - i timmen - i #Karlshamnsverket. Samtidigt står Skåne utan tillräckligt med el och med skenande priser. Det här måste få ett slut. Sverige behöver en ny #energipolitik. #elkris
Visa på X →Larmen om #elkris fortsätter att trilla in: 40 procent av landets kommuner anser sig nu ha bekymmer med elen. 40 procent! 😳 https://www.sydsvenskan.se/2021-09-14/elbrist-kan-bromsa-hela-den-grona-omstallningen
Visa på X →”Förra veckans elpris i södra Sverige var det dyraste någonsin hittills, och det även jämfört med kalla januari- eller februariveckor.” Och då var det ändå sol och över 20 grader i Skåne förra veckan. 😳 #elkris https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/nWvmlm/elpriset-nar-nytt-rekord-i-dag--dyr-vinter-vantar
Visa på X →Nu trillar larmrapporterna in. Tiotusentals jobb över hela landet i fara. #Elkrisen är i allra högsta grad en näringslivsfråga. När ska energiminister @Ygeman förstå vidden av krisen?
Visa på X →”Klimatomställningen kräver mer, inte mindre, kärnkraft.”
Visa på X →