@peterwennblad Precis! Bra att ni lyfter det internationella perspektivet. Stora geopolitiska risker med nuvarande nedmonteringslinje.
Visa på X →396
inlägg
Det här är vansinne! Sol och närmare 20 grader i Malmö och vi behöver elda olja för energiförsörjningen?
Visa på X →@chrishantering Bra! Stort lycka till!
Visa på X →Värt att hålla ögonen på vad som händer i Storbritannien. Efter mordet på Sarah Everard efterfrågas nu en lagstiftning som med kraft tar sig an kvinnors säkerhet. https://www.ft.com/content/8dc35b1a-73f4-4e02-992f-8d2f27f8cda1
Visa på X →Helt enig. Hög tid att externt rättade prov införs även i Sverige.
Visa på X →Uppmärksammar energiminister @Ygeman på att vi fortfarande har stora problem med #elförsörjningen i Skåne. Vore intressant att höra vad regeringens långsiktiga plan är. Finns det ens någon sådan? https://www.expressen.se/kvallsposten/debatt-kvp/elmarknaden-saknar-tva-saker-el-och-en-marknad/?fbclid=IwAR0OKncwmKEDe-00jmRGVxMfClG-UBtUFa796vsQR1GyYz3XGB0ZRRtNIyw
Visa på X →Ska vi klara den gröna omställningen är #fossilfri #el en nödvändighet. Mycket olämpligt att då slå igen dörren till detta. Bra markerat av Allan Widman och @liberalerna! #energi #kapacitetsbrist https://www.sydsvenskan.se/2021-02-18/bolund-ku-anmals
Visa på X →Bra av @SvDledare. Elöverskottet i norr kan snart vara slut. Då hjälper det inte hur mycket vi bygger ut överföringskapaciteten. Det behövs mer produktion. I hela landet. https://www.svd.se/bolund-blundar-for-el-verkligheten
Visa på X →”Då uppstår frågan: om elsystemet är ansträngt redan en kall februaridag 2021, hur kommer det att se ut med en mycket större konsumtion en vinterdag om 25 år?” Exakt! Just därför vi måste jobba så hårt nu för att få på plats långsiktigt hållbart energisystem.
Visa på X →Hysteriska elpriser i södra Sverige och ökade koldioxidutsläpp. Vilket oerhört misslyckande regeringens energipolitik är. Vi behöver mer inte mindre fossilfri el! https://www.dn.se/ekonomi/svenskar-forbrukar-mer-fossil-el-efter-nedlaggning-av-karnkraftverk/
Visa på X →Istället för att ta sikte på lösningarna för kapacitetsbristen går @vansterpartiet rakt på ransonering. Skulle vara en katastrof om det blev verklighet. För den enskilde men också för jobbskapande, tillväxt och den gröna omställningen. #energi #svpol
Visa på X →”Vid sidan av flera bolag har även branschorganisationen IKEM, Sydsvenska handelskammaren, Svenskt Näringsliv och Region Skåne varnat för krisläget på elmarknaden.” Exakt. Så vad väntar regeringen och @Ygeman på? Läget är akut. Bristen på långsiktigt hållbara lösningar påtaglig.
Visa på X →Delar den känslan.
Visa på X →Ser ut att bli kallt (dyrt) imorgon också: ”För prisområdena Stockholm och Malmö är prisnivån extremt ovanlig.” 🥶#kapacitetsbrist #el https://www.svd.se/elpriset-rusar-i-kylan
Visa på X →Frustrerande dumt. Säger det igen: ska vi nå Paris klimatmål kan vi inte fortsätta med kolkraft. Regeringspartiernas nuvarande linje så långt ifrån grön politik man kan komma. Tyvärr.
Visa på X →Ska vi nå Parisavtalets mål med sänkta utsläpp kan vi i Sverige inte fortsätta med nuvarande energipolitik. Helt fel väg att gå att ersätta fossilfri energi med kolkraft.
Visa på X →Vansinne. Medan resten av världen fasar ut kol understödjer vi det. Den gröna omställningen känns långt borta, tyvärr.
Visa på X →Remissinstanserna kritiska mot regeringens förslag att låta energiföretagen höja elnätspriserna igen. Stor risk att investeringarna uteblir och vinsterna ökar. Verkar faktiskt bara vara elbolagen själva som ger tummen upp... Gör om, gör rätt! https://www.sydsvenskan.se/2021-01-13/kritikstorm-mot-lag-som-ger-hogre-elnatspriser
Visa på X →I fredags nådde elpriset nya prisrekord. Sverige behövde då importera smutsig el från polsk kolkraft för att undvika strömavbrott. Dåligt för plånboken och förödande för miljön. När ska ansvarig minister @Ygeman leverera en långsiktigt hållbar lösning? https://www.expressen.se/kvallsposten/debatt-kvp/ygeman-har-lamnat-skanes-elkonsumenter-at-sitt-ode/
Visa på X →Tempot behöver öka i utbyggnaden av nät. Konsekvenserna annars stora för industri och elektrifieringen av transportsidan. Tillståndsprocessen måste ses över! https://www.svd.se/elektrifieringens-nota-1220-miljarder-kronor
Visa på X →Nu kräver vi att elprisområdena rivs upp! Bra @matsperspektiv! #liberalerna https://www.sydsvenskan.se/2020-12-14/liberalerna-vill-gora-strommen-billigare-i-skane
Visa på X →Larmrapporterna om minskad investeringsvilja i södra Sverige pga kapacitets- och #effektbrist vad gäller #el fortsätter att komma. Varför ljuger ansvarig minister @Ygeman? Och när ska regeringen ta våra varningar på allvar? https://www.svd.se/ygeman-elen-och-lognerna
Visa på X →Helt enig!
Visa på X →Vi har kapacitetsbrist vad gäller el i Skåne. Vi har problem med att få nätanslutning i tid och till skälig kostnad. Vi har i Sverige elprisområden mellan vilka det kan skilja mer än 1000% i elpris. Hur man som ansvarig minister kan acceptera detta är för mig en gåta.
Visa på X →Precis det här vi varnat för i södra Sverige! Allt fler företag överväger nu flytt pga bristande tillgång till el och skenande elpriser. Alarmerande och fullständigt orimligt. #elbrist
Visa på X →