Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Louise Eklund

Liberalerna

@LouEklund (X)

396

inlägg

@peterwennblad Precis! Bra att ni lyfter det internationella perspektivet. Stora geopolitiska risker med nuvarande nedmonteringslinje.

Visa på X

Det här är vansinne! Sol och närmare 20 grader i Malmö och vi behöver elda olja för energiförsörjningen?

Visa på X

”Då uppstår frågan: om elsystemet är ansträngt redan en kall februaridag 2021, hur kommer det att se ut med en mycket större konsumtion en vinterdag om 25 år?” Exakt! Just därför vi måste jobba så hårt nu för att få på plats långsiktigt hållbart energisystem.

Visa på X

Istället för att ta sikte på lösningarna för kapacitetsbristen går @vansterpartiet rakt på ransonering. Skulle vara en katastrof om det blev verklighet. För den enskilde men också för jobbskapande, tillväxt och den gröna omställningen. #energi #svpol

Visa på X

”Vid sidan av flera bolag har även branschorganisationen IKEM, Sydsvenska handelskammaren, Svenskt Näringsliv och Region Skåne varnat för krisläget på elmarknaden.” Exakt. Så vad väntar regeringen och @Ygeman på? Läget är akut. Bristen på långsiktigt hållbara lösningar påtaglig.

Visa på X

Frustrerande dumt. Säger det igen: ska vi nå Paris klimatmål kan vi inte fortsätta med kolkraft. Regeringspartiernas nuvarande linje så långt ifrån grön politik man kan komma. Tyvärr.

Visa på X

Ska vi nå Parisavtalets mål med sänkta utsläpp kan vi i Sverige inte fortsätta med nuvarande energipolitik. Helt fel väg att gå att ersätta fossilfri energi med kolkraft.

Visa på X

Vansinne. Medan resten av världen fasar ut kol understödjer vi det. Den gröna omställningen känns långt borta, tyvärr.

Visa på X

Vi har kapacitetsbrist vad gäller el i Skåne. Vi har problem med att få nätanslutning i tid och till skälig kostnad. Vi har i Sverige elprisområden mellan vilka det kan skilja mer än 1000% i elpris. Hur man som ansvarig minister kan acceptera detta är för mig en gåta.

Visa på X

Precis det här vi varnat för i södra Sverige! Allt fler företag överväger nu flytt pga bristande tillgång till el och skenande elpriser. Alarmerande och fullständigt orimligt. #elbrist

Visa på X