Ja, det är helt nödvändigt att redan här och nu förstärka försvaret av Sverige. Inga fler underfinansierade försvarsbeslut. Läget är allvarligt #svpol #föpol #säkpol https://www.svt.se/nyheter/inrikes/moderaterna-vill-satsa-tre-miljarder-extra-till-forsvaret
Visa på X →400
inlägg
För att förtydliga rubriken. Att utesluta investeringar i svensk försvarsindustri pga allmänt hållna hållbarhetskriterier är inte hållbart för vårt oberoende #föpol #säkpol #svpol https://omni.se/mpolitiker-problematiskt-att-inte-investera-i-vapen/a/oWPr4g
Visa på X →Rapporter om drönare över viktiga skyddsobjekt duggar tätt. Sedan något år tillbaka ändrade riksdagen lagen så att det är tillåtet att skjuta ner drönare. Hoppas ansvariga myndigheter snart använder sig av möjligheten #föpol #säkpol #svpol https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dnzLnB/kallor-om-dronarna-modell-storre--sex-stycken-i-grupp
Visa på X →Ja, att säkerhetsläget försämras och att Ryssland vill signalera styrka råder det inget tvivel på. #föpol #säkpol #svpol https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0G0A46/bilder-har-seglar-ryska-landstigningsfartyg-in-i-ostersjon
Visa på X →Även den svenska regeringen måste agera nu, de mörka molnen tätnar alltmer. Viktig artikel läs! #svpol #föpol #säkpol https://www.svd.se/regeringen-passiv-infor-det-ryska-hotet
Visa på X →Hållbarhet är viktigt men det finns områden och gränser som vi noga måste bevaka så vi inte skjuter oss i foten. Skriver idag på @SvDDebatt #svpol #föpol #säkpol https://www.svd.se/hallbarhetsfragor-far-inte-hota-var-sakerhet
Visa på X →Så är det! Sverige skulle omedelbart känna av en värre konflikt än idag mellan Kina och Taiwan. #säkpol #föpol #svpol https://www.expressen.se/ledare/kinas-vapenskrammel-ar--en-fara-aven-for-sverige/
Visa på X →Beredskapsveckan denna vecka. Mitt fredagstips vad du kan göra själv för att öka din beredskap. Se till att du alltid har mat mm för 1 vecka hemma. Konserver & torrvaror är bra. Vi har en låda med det nödvändigaste om det behövs #beredskap #föpol #säkpol


Beredskapsveckan denna vecka. Mitt torsdagstips vad du kan göra själv för att öka din beredskap. Införskaffa några vattendunkar eller dyl. Behövs när vattenförsörjningen är nere och du behöver hämta vatten någonstans som inte är din kran hemma #beredskap #föpol


Beredskapsveckan denna vecka. Mitt onsdagstips vad du kan göra själv för att öka din beredskap. Köp en radio som fungerar även vid längre strömavbrott. När el och mobilnäten är nere en längre tid kommer viktig info ske via radio. #beredskap #föpol




Beredskapsveckan denna vecka. Mitt tisdagstips vad du kan göra själv för att öka din beredskap. Ha lite kontanter hemma! Bra vid störningar i betalsystemen. Ha mindre valörer för några dagars nödvändiga inköp #beredskap #föpol


Beredskapsveckan denna vecka. Mitt måndagstips vad du kan göra själv för att öka din beredskap. Köp en dränkbar pump! Bra vid stora skyfall mm. Min fr Biltema kostar någon hundring och är testad i skarpt läge men finns såklart andra #beredskap #föpol


En del verkar förvånade av att privata företag är en del av Totalförsvaret. Kan upplysa om att det är de i allra högsta grad. # svfm #föpol #säkpol https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/privata-flygplatsen-blir-del-av-svenska-forsvaret
Visa på X →Utmärkt! - kort och gott #svfm föpol #säkpol https://sverigesradio.se/artikel/idag-inleder-sverige-militarovning-med-amerikanska-marinkaren
Visa på X →Mina kloka kollegor Maria Malmer Stenergard och Pål Jonson skriver om en viktig och akut fråga. En fråga som också handlar om anständighet och förtroende. #föpol #säkpol #svfm #svpol https://www.aftonbladet.se/debatt/a/oWWPWm/sverige-maste-ta-sitt-ansvar-for-tolkarna?fbclid=IwAR12Bs7EOGZ6r85RHjovvy2MjeVybleeIbJGt1ZtAkidgIWMOsFtAISwu_c
Visa på X →Annie Lööf sa ikväll att (M)&(KD) röstade ner förslaget om fri hyressättning på nya bostäder i måndags. Därför kan nu (C) släppa den punkten i JÖKen. I söndags stod Annie med Löfvén på PK & berättade att det inte fanns något förslag utan en utredning. Hur ska Lööf ha det? #svpol
Visa på X →@hvjanolov @PlJonson @MByden @niklaska @ForsvarsdepSv @patrikoksanen @andreasostgote @pwolodarski @forsvarsakerhet @MansRAD @annikanc Bättre hade varit beslut om finansiering för 10 år redan förra året när försvarsbeslutet togs
Visa på X →@emilkallstrom @Avdelning44 Hahaha, alla borde se avd44
Visa på X →Viktigt att vi nu också får artilleriutbildning i södra Sverige. Detta blir ett första steg inför att Kristinehamn byggs upp.#svfm #föpol #säkpol https://www.nkp.se/2021/06/10/har-kommer-artilleriet-till-skovde-forsta-archerpjasen-pa-plats-pa-p4/
Visa på X →Viktig fråga att reda ut. Idag på försvarsutskottet får vi föredragningar #svfm #föpol #säkpol https://www.op.se/artikel/debatt-m-vi-vill-ha-svar-om-fjarrstyrda-flygplatser
Visa på X →Välkommet tillskott för att bygga vårt försvar av Sverige starkare #föpol #säkpol #svfm https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2021/06/de-forsta-patriot-leveranserna-har-landat/
Visa på X →Tyvärr behöver man inte åka till USA för att hitta gifttunnor. Någonstans utanför Sundsvall i Bottenhavet ligger det 23 000 tunnor med kvicksilver. De måste tas upp tyvärr har regeringen inte agerat trots påpekanden i riksdagen #svpol https://www.expressen.se/tv/nyheter/fyndet-pa-havsbotten-det-ar-forbluffande/
Visa på X →Bra att detta uppmärksammas. Så följ tillägget i uppmaningen håll i, håll ut, håll avstånd och HÅLL KOLL! #föpol #säkpol #svpol https://sverigesradio.se/artikel/konspirationsteorier-i-pandemin
Visa på X →Imorgon tänker jag debattera mot försvarsminister om hur vi ökar svensk försvarsförmåga. Försvarsbeslutet i all ära men det är inte svaret på allt #föpol #säkpol #svfm


Ska Försvarsmakten snabbt behöva blanda in biodrivmedel i sitt bränsle som innebär sänkt försvarsförmåga? Det tycker inte jag. Nu får vi se vad Ygeman säger om saken när vi ses i kammaren om någon vecka #svfm #föpol #säkpol https://data.riksdagen.se/fil/FC139A08-64B5-4310-BBF9-1C4553C3A07A
Visa på X →