@gunnarssonhanna På Sundsvall C har vi bänkar både inomhus och utomhus. Men när jag tänker efter så blev det kanske så när kommunen fick ta över stationshuset då Jernhusen inte tyckte Sundsvall C var tillräckligt lönsamt
Visa på X →400
inlägg
Skriver idag i Aftonbladet om Svenska Freds felaktigheter gällande DCA avtalet. https://www.aftonbladet.se/debatt

Jag m.fl fick i feb 2021 igenom ett förslag i riksdagen som riktade ett tillkännagivande till reg om att ge reservofficerare rätt till tjänstledighet för tjänstgöring i Försvarsmakten. P. Hultqvist skulle återkomma i frågan. Han återkom aldrig. Nu tar Pål Jonson frågan i hamn.


Då kör Folk- och försvars rikskonferens i Sälen igång!

Nu har försvarsberedningen precis lämnat över vår rapport - Kraftsamling till försvarsminister Pål Jonsson och ministern för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin. Inriktningen av totalförsvaret och utformningen av det civila försvaret avhandlas.


Det är sant. Jag tycker det här är rakt igenom fantastiskt!

Idag träder en ny lag i kraft. Utländska direktinvesteringar och företagsköp i kritisk infrastruktur ska stoppas genom ett nytt granskningssystem. Nu säkrar vi Sverige, steg för steg.
Visa på X →Förtroende är viktigt och hårt & långsiktigt arbete lönar sig. Men arbetet fortsätter för ett friare, grönare och säkrare Sverige 🇸🇪

Det här är bra, problemen kring personlig utrustning måste få ett slut. Ⓜ️ har drivit frågan länge och jag är mkt nöjd att @PlJonson ser till att det blir verkstad. Men vi är inte i mål ännu. #föpol
Visa på X →Skriver i NyTeknik om behovet av ny teknik och, inte eller behov av materiel och en god personalförsörjning. https://www.nyteknik.se/debatt/forsvaret-behover-bade-nydanande-teknik-och-personalforsorjning/4186166
Visa på X →Det här är bra och nödvändigt. Hela samhället måste stärkas och detta blir en viktig pusselbit. @PlJonson fortsätter att leverera. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sarskilda-beredskapspolisen-kan-ateruppsta-regeringen-tillsatter-utredning-i-nartid
Visa på X →Idag överlämnade vi i Försvarsberedningen över vår säkerhetspolitiska rapport till @PlJonson Jag är nöjd över innehållet och stolt att få varit delaktig. Den finns att ladda ner på regeringens hemsida. En artikel bland finns här https://www.dn.se/sverige/darfor-ska-svenska-varnpliktiga-forsvara-nato/
Visa på X →Bra beslut av Länsstyrelsen i Örebro. Jag hoppas fler myndigheter ser möjligheter inom befintlig lagstiftning för att möjliggöra ökad försvarsförmåga. Ny lagstiftning behövs också men tar tid.

@ellge_eriksson Det var över tio år sedan och alla efterträdare har gjort det. När Anna Kindberg Batra blev vald gjorde hon det i sitt installationstal första gången. Så är det med den saken.
Visa på X →@OlaJnsson8 Jag tweetar för sällan kanske…men tack för vad jag uppfattar som beröm
Visa på X →
Jag vet att FM kommer vilja göra detsamma. Vi ska göra denna resa tillsammans. För vi vill alla ha ett starkare, säkrare och bättre försvar. Personalen bygger försvaret. Försvaret säkrar vårt Sverige.
Visa på X →Jag kan säga så här: Vi ser problemen och vi kommer agera mot dem och vi kommer prioritera dessa frågor under mandatperioden. Jag lovar att göra allt i min makt för att förbättra situationen så mycket som det går från vår sida
Visa på X →Mitt parti har gått igenom en resa i försvarsfrågorna och landat på ett bättre ställe. FM och offentliga kommunikation behöver göra detsamma i dessa frågor. En större ödmjukhet och förståelse behövs.
Visa på X →Vi har stora problem i personalförsöjrningsfrågan. Vi har låga lönenivåer, bristande förmåner, omodern lagstiftning mm. Allt för många lämnar, allt för få tar sig igenom OP, för att inte tala på RO-bristen.
Visa på X →kommentarer & riskerar att irritera den hårt ansatta personalen vi har ännu mer. Jag tror alla skulle tjäna på att vi var mer ärliga i vår kommunikation. Mitt eget parti har själva gjort dessa misstag i försvarsfrågor tidigare när regpolitik ifrågasatts. Vi behöver sluta skönmåla
Visa på X →Sedan finns det fler saker i intervjun jag reagerar över - att intresset för värnpliktiga för att fortsätta i FM är jättebra. Men problemet är ju inte att för få söker sig till FM, det är att för få stannar kvar i firman. Jag tror man skjuter sig i foten med sådana här..
Visa på X →Och till råga på allt har vi år 2023 fortfarande inte fungerande utrustning för kvinnor i Försvarsmakten(!!) Det är helt obegripligt och ett stort underkänt till FM/FMV. https://www.aftonbladet.se/ledare/a/lVyMMy/forsvarsmaktens-trosor-orsakar-blodiga-skavsar
Visa på X →UA-stödet är absolut en orsak till materielbrist men detta problem har pågått allt för länge, och skulle enligt utsago vara löst 2016. Fel mängd materiel och på fel plats borde gå att lösa ut med lite kreativitet. https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2016/09/pinsamt-problem-far-losning/
Visa på X →Jag har tagit del av artikeln och arméchefens kommentar om att det inte skulle råda ett större missnöje ute i FM kring materielbristen. Med respekt för att detta inte kanske var tänkt att vara huvudbeskedet AC tänkte berätta ser jag ändå stora problem med denna kommunikation
