Inleder onsdagen med att lyssna på Sveriges utrikesminister @TobiasBillstrom och regeringens utrikespolitiska deklaration. Tydlig linje för MR, stöd till Ukraina, NATO och fokus på närområdet. Bra och helt nödvändigt att tydligt prioritera när ett krig rasar i Europa.
Visa på X →400
inlägg
Så otroligt glad att @PlJonson är Sveriges nya försvarsminister. Jag påstår att han blir Sveriges mest kompetenta försvarsminister. #svpol #svfm #föpol #säkpol
Visa på X →Bra och tydligt av @PlJonson i DN idag ang soldaternas personliga utrustning. Personalen är vår viktigaste resurs #svfm #säkpol #föpol https://www.dn.se/sverige/moderaterna-om-jagarsoldaternas-utrustning-oacceptabelt/
Visa på X →Det är bra att trenden håller i sig & visar att intresset för försvaret av Sverige i stort. HV är viktigt likväl som alla frivilliga försvarsorganisationer. Det som kallas folkförankring är av stor vikt inte minst för uthålligheten. #föpol #säkpol #svfm https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/rekordintresse-for-hemvarnet-dubbelt-sa-manga-utbildas-i-jamtlands-lan-i-ar
Visa på X →Bra att det rör på sig runt om i Sverige i olika sektorer och hela Totalförsvaret #föpol #säkpol https://sverigesradio.se/artikel/sveriges-kommuner-letar-skyddade-utrymmen
Visa på X →Intressant ledare i DI om vikten av att ha kontroll över Östersjön. En viktig uppgift för Sverige #svfm #föpol #säkpol #svpol https://www.di.se/ledare/kriget-pa-havsbottnen/
Visa på X →Nej, detta var inget VMA men för mig och jag tror för de flesta spelar det mindre roll vilket system som inte fungerar. Oavsett påverkar det förtroendet för våra varningssystem.
Visa på X →Men detta ska ju inte kunna hända fick Försvarsutskottet veta bara för någon vecka sedan. Ändå händer det. Djupt besviken och oroad över okunskap och eller vilseledande information som vi uppenbarligen fick. #svpol #säkpol #föpol https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/varnade-om-luftangrepp-skickades-ut-felaktigt
Visa på X →Blir väldigt glad när jag läser senaste @Reservofficeren om Volvo som ger sina reservofficerare löneutfyllnad. Nu måste staten och de statliga bolagen ta efter och gärna fler företag #svfm #föpol #säkpol #svpol

@TotalKonsult Verkligen och så synd för Sverige att (C) går över till (S), (V) och (MP) i försvarsfrågorna. Kan aldrig bli bra
Visa på X →Igår 30/5 sa Kerstin Lundgren (C) på FHS i en debatt att 2% målet ska nås 2025. Idag meddelar (C) att de byter fot och stödjer (S) i frågan och nu gäller 2027 och samtidigt kallar oss oseriösa. Va? #svfm #föpol #säkpol #svpol
Visa på X →Glädjande att (S) verkar ändra sig. Vi glömmer det där statsministern sa för 1 månad sen om att ett NATO medlemskap skulle destabilisera säkerheten. Nu kör vi mot ett svenskt och finskt medlemskap! #svpol #föpol #säkpol https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgift-s-kallar-till-nato-mote
Visa på X →Frågan om reservofficerares möjlighet och rättighet att tjänstgöra med tjänstledighet måste få en lösning. Försvarsministern måste sluta förhala frågan #svfm #föpol #säkpol https://frivarld.se/sakerhetsradet/forsvarsministern-hindrar-reservofficerare-fran-att-fa-tjanstledigt-fran-sina-civila-jobb/
Visa på X →Roligt och bra att tidningen Reservofficeren i sitt senaste nummer uppmärksammar mitt arbete för rätten till tjänstledighet för resoff. Nu måste regeringenagera! #svfm #säkpol #föpol

Den 25/2 2021 tillkännagav riksdagen till regeringen att reservofficerare ska få rätt till tjänstledighet fr en motion fr Ⓜ️. Inget har hänt sen dess. Bra att @sverigesradio tar upp frågan #svfm #svpol #föpol #säkpol https://sverigesradio.se/artikel/reservofficerare-kan-inte-rakna-med-tjanstledigt-om-de-kallas-in
Visa på X →Intressant ändå med tanke på att flera storbanker inte anser det hållbart att investera i svensk försvarsindustri #svpol #föpol #säkpol https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/MLB7Rm/sa-gods-putins-krigsmaskin-av-svenska-fonder
Visa på X →”Vänsterpartiet borde skämmas” Ulf Kristersson i riksdagen om att (V) säger nej till vapen för Ukrainas frihet #svpol #föpol #säkpol
Visa på X →Två artiklar om (V) med några års mellanrum. Vad säger ni? #svpol #föpol #säkpol




Bra och relevant ledare. Blir ju lite extra bra enligt mig då jag själv är omnämnd... #svfm #föpol #säkpol #svpol https://www.blt.se/ledare/vladimir-putin-kommer-inte-soka-miljotillstand-aef98365/
Visa på X →Blev ett besök på Karlberg och boendet ”Tillfälligheten” idag. Alltid bra att skapa sig en egen uppfattning. Kan konstatera att FortV har en hel del att jobba på. Ska skriva fråga till ansvarigt statsråd #svfm #svpol #föpol #säkpol


@AndreasBraw @Taktiskse @josefineowetz @MikaelHolmstr @gunnarssonhanna Ja, jag träffade Officersförbundets studentråd idag och de tog upp situationen. Allt annat än bra kan jag konstatera
Visa på X →@andersronmark Hade jag varit lättkränkt hade jag sagt att du förminskade mig…
Visa på X →Det finns massor med saker att göra på detta område, en del ganska små förändringar andra lite större. Men det måste göras. Försvaret av Sverige är inte en nationell uppgift som andra och måste därför särbehandlas #svpol #föpol #säkpol https://www.op.se/2022-02-14/upprustning-av-forsvaret-hindras-av-miljotillstand
Visa på X →Bra artikel av @PlJonson om isbrytare och varför vi behöver nya och deras viktiga roll för vårt totalförsvar #svpol #föpol #säkpol https://www.altinget.se/artikel/m-ge-isbrytarna-en-tydlig-roll-i-totalforsvaret
Visa på X →Väldigt glädjande och nu gäller det att alla får snabba svar om de antas eller ej. Idag är bla väntan på säkerhetsprövningen alldeles för lång. De frivilliga försvarsorganisationerna är viktiga och måste också få mer resurser. #svpol #säkpol #föpol https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmbw3/rejal-intresseokning-for-hemvarnet
Visa på X →