Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Jimmie Åkesson

Sverigedemokraterna

@jimmieakesson (X)

402

inlägg

Dumpen Efter mitt sommartal i Sölvesborg förra helgen kommer det många frågor om föreningen Dumpen till partiet.  Man undrar vad vi tycker om Dumpens metoder, om vi samarbetar med dem och om vi tycker att polisen i framtiden ska hänga ut misstänkta brottslingar innan rättegång.  Låt mig kortfattat förklara Sverigedemokraternas hållning.  Vi Sverigedemokrater står upp för den demokratiska rättsstaten och rättssäkerheten, och vi är dessutom ett konservativt parti. Det kan man inte vara utan att ha en i grunden kritisk syn på “folkdomstolar”. När enskilda människor, eller grupper av människor, känner sig tvingade att ägna sig åt parallell rättsskipning, dvs i någon mening tar lagen i egna händer, så är det både ett problem i sig samt inte sällan ett tecken på att samhället inte tar tag i allvarliga problem.  I fallet med vuxna som ostraffat söker sexuell kontakt med barn på nätet är det definitivt på det sättet. Staten och rättsväsendet gör för lite och civila initiativ känner sig därför nödgade att agera. Det är fullt förståeligt i mina ögon, men det betyder inte att metoden är önskvärd, bara att den är bättre än att ingen gör något alls.  Detta är anledningen till att vi vill att polisen ska ta inspiration från valda delar av Dumpens metoder och tillåtas använda brottsprovokation för att såväl avskräcka som gripa och lagföra människor som är i färd med att begå sexualbrott mot barn. I en rättsstat värd namnet är det polisens, inte allmänhetens, uppgift att skydda barn mot sådana hot. Sverigedemokraterna har inget samarbete med Dumpen utan har i detta fall använt deras namn och arbete som ett pedagogiskt exempel för att belysa ett problem som vi vill att polisen ska ges verktyg och mandat att bekämpa, med full kraft.   Oavsett vad man tycker om föreningen Dumpen och liknande initiativ mot sexualbrott mot barn så besitter dessa människor ofta djup kunskap i detta angelägna ämne. Det är viktigt att vi som politiker förstår att värdera denna kunskap om vi tillsammans ska kunna bekämpa sexualbrott mot barn.  Det är inte farligt att lyssna och lära, tvärtom kan det leda till insikter och lösningar. Vi politiker måste på allvar börja stå upp för Sveriges barn och göra vad vi kan för att förhindra dessa omänskliga övergrepp. Som jag sade i sommartalet om vuxna som förgriper sig på barn: “Dessa ynkliga människor ska jagas med alla medel.  Gripas, lagföras och, om ni frågar mig, för all framtid hindras från att leva fritt i samhället igen.” Detta är alltjämt min och Sverigedemokraternas utgångspunkt. Vi kommer driva detta inom ramen för Tidösamarbetet och utgår från att också regeringspartierna tycker denna fråga är angelägen.  Fortsättning följer.

Visa på X

Sverigevänner! Imorgon lördag är det dags för mitt årliga sommartal i vackra Sölvesborg. Jag kommer ta vid där jag avslutade i Almedalen med fortsatt fokus på skola och trygg uppväxt för våra barn. Kom gärna förbi eller titta via SD:s youtubekanal.

Visa på X

Det är med bestörtning jag tar del av uppgifterna om mordförsöket på Donald Trump och att åtminstone en besökare förlorat livet. Mina tankar går till alla som drabbats och deras anhöriga. Samtidigt är det en lättnad att Trump tycks ha klarat sig utan allvarliga skador. Ett mordförsök på en amerikansk presidentkandidat och skottlossning med dödlig utgång på ett kampanjmöte var det sista USA och världen behövde just nu.

Visa på X

BIDRA TILL KAMPEN MOT BARNCANCER Vänner! Min barndomsvän, Mika, ska cykla till Paris. Han gör det till förmån för @barncancerfond. Imorgon, fredag, startar han tillsammans med Team Rynkeby Kristianstad på Stortorget i Sölvesborg, och sen väntar en veckas kamp mot mjölksyra och vätskebrist. https://www.facebook.com/TeamRynkebyKristianstad Låt oss hjälpa till att slå insamlingsrekord genom att vi alla swishar en slant till nummer 1236152425. (Märker ni dessutom med 'Mika' så kanske han har en chans att ta hem segern i den extremt prestigefyllda interntävlingen. Delar här QR-kod för oss som inte orkar skriva 😂) Följ gärna Mikas och teamets resa till Paris på deras Team Rynkeby Kristianstad via FB-länken ovan eller på https://www.instagram.com/teamrynkebykristianstad?igsh=MXhyaXZiaDZ4NGY2OA== Varje tusenlapp innebär en forskningstimme 💛 #barnochcancerhörinteihop #barncancerfonden #teamrynkeby #teamrynkebykristianstad

Visa på X

Så länge Magdalena Andersson inte agerar som en fosterlandsvän är hennes påklistrade patriotism bara ett spel för gallerierna. Men om hon nu verkligen tycker det är viktigt att svenska flaggan ska vaja på varje torg så kan hon börja med alla Sveriges S-styrda kommuner. Fast allra helst borde hon se till att hennes kommunalråd slutade fjäska för islamister och antisemiter. Det hade en partiledare som bryr sig om Sveriges framtid gjort.

Visa på X

Visserligen är kompetensen klart högre inom SD än inom S, men att vi utanför regeringen på två år borde ha lyckats åstadkomma det som S inte på 20 år lyckats åstadkomma med skolan som ledande parti i en regering är väl ändå för mycket begärt? Och jo, vi kan hålla två tankar i huvudet samtidigt. Å ena sidan driver vi på för en förbättring av Sverige inklusive den svenska skolan med skarpa förslag i Sveriges riksdag, men å andra sidan måste vi tala sanning om Socialdemokraternas totala hyckleri och oförmåga att lösa ett enda av alla problem som de ställt till med.

Visa på X

Idag samlas vi kring midsommarstången eller annat firande. Oavsett politisk uppfattning eller bakgrund. Vi samlas för att vi är svenskar. Vi sjunger inte Små grodorna för att tala om att vi är bättre än andra. Vi gör det för att vi är vi. Traditionen är varken bättre eller sämre än någon annan i världen. Bara väldigt svenskt. Även om själva melodin är fransk… Midsommarafton har med all rätt kallats den inofficiella nationaldagen. Idag ska vi njuta till fullo och känna stolthet över de som förde traditionen vidare till oss. Vi ska också känna en stolthet över att vi bidrar till att föra traditionen vidare till kommande generationer. Jag önskar er alla en riktigt glad midsommar!

Visa på X

I maj för två år sedan kallade Muharrem Demirok våra integrationsförslag för ren och skär rasism. Förslagen bestod av ett par punkter, bland annat rivning av byggnader i utanförskapsområden, dvs i princip det som Socialdemokraterna nu föreslår. Om Demirok ska agera intellektuellt hederligt kommer S således att bli nästa parti som C vägrar att befatta sig med. Den breda mitten blir allt smalare.

Visa på X

Sverigevänner  Först och främst vill jag rikta ett varmt tack till alla tusentals sverigedemokratiska valarbetare som har kämpat i denna valrörelse. Jag är stolt över att leda ett parti med en så stark lokal närvaro i vårt land. Var och en av er har all anledning att sträcka på er idag. Tack också till alla de hundratusentals väljare som valde att rösta på någon av de sverigedemokratiska kandidaterna, det är faktiskt bara ni som betyder något när det kommer till kritan. Tack!  Innan jag kommer in på ljusglimtarna med gårdagens valresultat, för det finns sådana, kan jag konstatera att Sverigedemokraternas resultat, när det kommer till procentandel av rösterna, var en besvikelse. Faktiskt närmast en chock. För mig själv och för väldigt många andra.  EU-valet är ett svårt val för vårt parti, det vet vi. Det är väldigt många av våra potentiella väljare som inte tycker det är värt att gå och rösta i detta val. Tyvärr.  Nästan hälften av Sveriges röstberättigade valde att inte använda sin röst i detta EU-val. Det är ett demokratiskt svaghetstecken som berör hela det svenska samhället, inte bara vårt parti. Det kommer att finnas mycket att fundera på, mycket att djupdyka i och kanske också mycket att säga. Arbetet med eftervalsanalysen, vilket partistyrelsen idag påbörjade, får dock ta den tid som behövs för att den ska bli bra. Den kommer att bli en viktig grund för sverigedemokratiska framgångar som ännu ligger framför oss.  Idag, och en tid framöver, är en tid för eftertanke och analys, och inte för stora ord och snabba slutsatser. Något vi dock kan konstatera, utan vidare analys, är att gårdagens resultat inte är ett odelat misslyckande.  Vi behåller våra tre mandat i Europaparlamentet. Det känns väldigt bra att det är så, att det resultat som av många beskrivs som en brakförlust, i praktiken inte är någon materiell förlust överhuvudtaget. Jag är dessutom övertygad om att den nya sverigedemokratiska delegationen i EU, under veteranen Charlie Weimers ledning, kommer att göra ett riktigt bra jobb i det nya politiska landskap som valresultatet innebär för Europa som helhet.  För det är ett nytt politiskt landskap som EU vaknar upp till. Även om mycket återstår innan man kan dra några säkra slutsatser så är det ett faktum att vänsterliberala partigrupper i parlamentet tappar kraftigt, till förmån för grupper och partier som har en mycket mer sund inställning i många frågor som ligger oss sverigedemokrater varmt om hjärtat. Även vår egen partigrupp växer kraftigt och är nu betydligt starkare än innan valet.  Vår möjlighet att påverka unionen i en bättre riktning har således förbättrats betydligt. Den sverigedemokratiska delegationen i Europaparlamentet, med Charlie Weimers i spetsen, kommer den närmaste tiden arbeta med att på bästa sätt dra nytta av det nya läget och hitta majoriteter för att göra verklighet av det vi lovat våra väljare. Inte minst stärka EUs yttre gräns och göra våra gator tryggare.  Sist men inte minst.  Vi är Sverigedemokraterna, vi tar smällar. Det är vår själ. Vi tar smällar, vi reser oss upp, och vi fortsätter framåt. Om och om igen.  Det kommer vi att göra även den här gången, var så säkra.

Visa på X

Magdalena Andersson rasar för att SD kommunicerar högst relevanta invändningar mot TV4. Hur vore det att presentera egen politik istället för att ideligen yra om demokratihot och kräva att Ulf Kristersson ska ”agera”? Det börjar faktiskt bli löjligt.

Visa på X

Rösta rösta rösta! Nu har jag gjort min demokratiska plikt och röstat i valet till Europaparlamentet i pittoreska Norje alldeles bredvid Sweden Rock Festival. Stort tack till alla som slog följe och till personalen på plats som gjorde detta till en riktig trevlig stund. Och låt mig, för femtioelfte gången, påminna er alla om att rösta, rösta, rösta!

Visa på X

Av en ren slump förlades sista stoppet på Blekingeturnén i… Sölvesborg! Hem ljuva hem. Tack för allt stöd kära vänner och grannar! Imorgon blir det förtidsröstning på biblioteket i vid Sweden Rock kl 16.30! ”Tåget” avgår utanför lilla entrén kl 16.15.

Visa på X

Följ med mig och rösta på Sweden Rock! Att rösta i EU-valet är viktigt - och j..ligt metal! Samtidigt har jag full förståelse för att många är förbannade på EU-byråkraternas beslut att lägga valet på söndagen direkt efter Sweden Rock. Efter en veckas konstant vätskebrist kan det vara svårt att hitta till rätt vallokal, och om man ändå lyckas med det så finns en överhängande risk för att man stoppar fel valsedel i kuvertet. Stor skandal! Men ha förtröstan, metalheads! Det finns lösningar. En är att dricka väldigt mycket vatten under årets bästa vecka. En annan är att hänga med mig till förtidsröstningen ett stenkast från festivalen i Norje. Vi kör uppsamling kl 16.00-16.15, onsdagen 5 juni, på Plattan mittemot lilla festivalentrén, och går sedan i samlad tropp till röstningslokalen. VIKTIGT! Du behöver ha röstkort och legitimation med dig när du ska rösta. Så packa ner det redan nu! - Om du glömt ditt röstkort, ska du snarast ringa Medborgarkontoret i Sölvesborgs kommun för att få ett nytt röstkort i röstningslokalen. 0456-816000 - Här kan du beställa röstkort till din mail, för utskrift. https://www.val.se/att-rosta/vem-har-rostratt/bestall-rostkort.html - Om du saknar legitimation kan du ta med någon över 18 år med legitimation som kan intyga din identitet.

Visa på X

Stortorget i vackra, pampiga Karlskrona! Historiens vingslag riktigt känns i kroppen. Tusen tack till alla som kom! Det var en riktig energigivande snabbvisit för min del. Nästa och sista stopp för denna gång blir min hemstad Sölvesborg.

Visa på X

Så härligt att få börja dagen i underbara Karlshamn och insupa all positiv energi från lokalavdelningen och väljare. Stort tack till alla som kom!

Visa på X

Som vanligt en grund och talanglös analys från denna sardoniska taltratt. Murar och barriärer mot illegal invandring är ett utmärkt exempel på vad ett europeiskt samarbete ska sysselsätta sig med och finansiera gemensamt. Faktiskt helt avgörande om vi ska kunna upprätthålla fri rörlighet inom unionen. Det måste bli ett huvudnummer i nästa förhandling om EU:s långtidsbudget.

Visa på X

Vänsterliberalerna är så infernaliskt förutsägbara. Trots att jag närmast övertydligt deklarerat att jag inte tror på någon sådan - och trots att jag i dagens debattartikel ger en klar beskrivning av vad jag menar med begreppet folkutbyte - så maler de unisont på med påståenden om "rasistisk och högerextrem konspirationsteori". Till och med i kvällens SVT-utfrågning av Charlie Weimers. De framstår som fullständigt besatta. Jag hade aldrig hört talas om denna konspirationsteori innan vänsterliberala journalister började tjata om den för något år sedan. För mig är den helt ointressant. Men, för all del, fortsätt ni tjafsa om marginella företeelser i politikens utmarker. Jag fokuserar på att göra något åt faktiska problem i verklighetens Sverige. Dump från, samt länk till, aktuell debattartikel: https://www.expressen.se/debatt/man-kan-havda-att-det-pagar-ett-folkutbyte/

Visa på X

Vilken härlig uppslutning i Sjöbo! Perfekt avslutning på min miniturné i Skåne. Stort tack till alla som kom. Imorgon kör vi world tour of Blekinge.

Visa på X

Eslöv! Vilket mottagande. Stort tack och vilket fantastiskt gäng ni är. Enda smolket i bägaren var två bortkomna palestinaaktivister som tyckte att de hade rätt att störa den fina stämningen. Skrika kunde de, medan det var lite svårare med argumentationen. Nästa stopp Lund!

Visa på X

Svenska folket kan ju tycka "fel". För politiska krafter som vill se mer makt åt EU, mer överstatlighet och mindre svenskt självbestämmande, är det såklart naturligt att se folkomröstningar som en "risk". Folket kan ju tycka "fel". Idag håller Liberalerna en pressträff om riskerna med Sverigedemokraternas krav på att svenskarna ska få folkomrösta om viktiga EU-beslut.

Visa på X

Småland - vilken puls! Idag har jag besökt valkampanjande partivänner på gator och torg i Tingsryd, Växjö, Ljungby och Värnamo. Det var en otrolig uppslutning överallt och på ett par ställen hann jag knappt med alla selfies och autografer som önskades. Det märks att slutspurten drar igång nu, nu går varenda Sverigedemokrat ut för att kämpa för ett succéresultat på söndag om en vecka! Tack till alla partivänner och nyfikna väljare som gjorde dagen helt fantastisk! Tack också till vädergudarna, inte en droppe regn på något av stoppen, men skyfall vid flera tillfällen under bilfärderna däremellan. I morgon kör vi samma koncept, fast i Skåne. Vi ses väl?

Visa på X

Jag lägger denna här bara. Så alla kan se att eventuella ryssvänner återfinns bland Socialdemokraterna och deras vänsterkompisar.

Visa på X

Skäms på dig @magdandersson. Jag tvingas konstatera att Sverige är ett mycket sjukt land och att vi befinner oss i en mycket sjuk valrörelse. Senaste exemplet: Vår toppkandidat, Charlie Weimers, intervjuas i Expressen. Han framför där att SD är beredda att samarbeta också med partier inom det som vänsterliberalerna brukar kalla "populisthögern". Charlie Weimers egna ord, direkt från samma intervju: "Samarbetet omfattar inte Ryssland och Ukraina. Där samarbetar vi med andra. Samarbetet ska omfatta frågor som rör klimat, energi, migration, säkerhet, terrorism och regelförenkling." Expressens vilseledande rubrik till artikeln blir "SD redo för samarbete med ryssvänliga partier". Därefter är det vanliga spinnet igång, där klimax nås genom att det samlade sosseriet fabulerar om "säkerhetshot" och konspirationer. "Att vilja samarbeta med ryssvänliga partier, det är att riskera svenska folkets säkerhet", sa Magdalena Andersson i sitt tal under Järvaveckan. Det är riktigt, riktigt smutsigt. Till och med för att komma från Magdalena Andersson. Jag förstår att Socialdemokraterna är desperata. Jag förstår att de inte kan sova på nätterna. Jag gör det. Men det är inte mitt partis fel att Socialdemokraterna är ett fullkomligt uselt parti som färre och färre vill rösta på, det är faktiskt deras eget fel. Att oppositionsledaren överlagt springer Putins ärenden på det här sättet, trots att hon rimligen känner till att Sverigedemokraterna drivit en mer Rysslandskritisk linje än såväl Socialdemokraterna som alla andra svenska partier i EU, är ett skamligt lågvattenmärke. Ryssland klassades alltså som terrorstat i EU-parlamentet efter vårt initiativ, vilket Socialdemokraterna försökte stoppa. Jag förstår som sagt desperationen, men finns det ingen gräns för hur skamlöst man kan bete sig? Dåliga förlorare är bland det mest patetiska som finns. Skäms på dig Magdalena.

Visa på X