Länk till artikeln: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wgnMno/ny-prognos-fler-personer-vantas-lamna-sverige
Visa på X →402
inlägg
Det går åt rätt håll! (Men det behöver gå fortare.) Sverige tar hela tiden steg i rätt riktning. Nu nås vi av prognoser från Migrationsverket som talar för att fler människor som saknar tillstånd att vara i Sverige, framöver faktiskt lämnar Sverige. Som så ofta i politiken skulle man dock önska att det gick fortare. Antalet människor som saknar rätt att vistas i Sverige, och som ändå befinner sig här, är i den bästa av världar noll. Det är en bra bit dit. Jag gläds ändå, i det lilla, åt att siffrorna pekar åt rätt håll. Att det som tidigare målats ut som “omöjligt “ tydligen inte är omöjligt. Länk till artikeln i kommentarsfältet.


Inte i Sverigedemokraternas Sverige. Medan brottsoffer har tvingats slåss för att få sitt utdömda skadestånd utbetalat, har situationen för brottslingarna alldeles för ofta varit den motsatta. Väldigt frikostiga belopp, har på relativt kort tid, betalats ut till individer som uppenbart fortsatt är en del av den kriminella miljön. Att detta är ett slag i ansiktet, dels mot offren som utsätts, dels mot svenska skattebetalare, är inget som kräver någon vidare tankeverksamhet. För den med någon form av rättvisepatos är slutsatsen given: Kriminella individer som förpestar sin omgivning och vars egna handlingar är grunden till att de frihetsberövas ska aldrig någonsin få ett enda öre i skadestånd av svenska staten. Detta är något vi sverigedemokrater försökt förklara för de gamla partierna sedan flera år tillbaka. Vi har aktivt drivit frågan utan att tidigare få gehör. Men skam den som ger sig. En utredning som ska resultera i att stärka brottsoffrens ställning, samt ta ställning till hur rätten till frihetsberövandeersättning ska begränsas är pågående. Den aktuella ersättningen ska finnas till för människor som har frihetsberövats av staten, utan egen förskyllan. Sådant händer även i den bästa av världar och det är rimligt att den drabbade då ersätts ekonomiskt. Men Sverige ska inte vara ett land där gängkriminella, eller andra som har frihetsberövats på grund av sina egna handlingar, får flera hundratusen kronor i present av skattebetalarna. Inte i Sverigedemokraternas Sverige. (Skärmdump från SVT)


Länk till artikeln: https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Gyw7wQ/sd-fran-i-dag-ser-vi-skma-som-en-politisk-aktor
Visa på X →SKMA är en politisk kampanjorganisation, inte en oberoende röst mot antisemitism. Vi svarar idag på angreppen från “Svenska kommittén mot antisemitism” i en debattreplik. “Mot bakgrund av detta vill vi härmed deklarera att vi från och med nu betraktar SKMA som en politisk aktör, vars verksamhet till stora delar går ut på att opinionsbilda mot Tidösamarbetet i allmänhet, och Sverigedemokraterna i synnerhet. Det är således helt i sin ordning att benämna deras tyckande som "partsinlaga". Vad SKMA uttrycker i olika sammanhang värderar vi således på samma nivå som vore det vilken politisk motståndare som helst.” Länk till repliken i kommentarsfältet.


Direkt osmakligt! Jag kan inte annat än dela Alexander Christianssons reaktion. Vad i hela friden är det här? Totalt tondövt i dessa tider av grasserande antisemitism från inte minst aktivister på vänsterkanten. Hur tänker SVT hantera denna olustiga situation? Här är det på sin plats med en förklaring. Det kan inte vara rimligt att svenskarnas skattepengar ska finansiera den här typen av extrema element.
Visa på X →Sedan 7 oktober, mer än ett år tillbaka, har vi sett närmast dagliga demonstrationer för Palestina, mot Israels rätt att existera, på olika håll i landet. Särskilt i större städer. Obehagliga inslag, antisemitism, terrorromantik, upploppsliknande situationer. Det påminner om tv-bilder från helt andra delar av världen. Invandring från Mellanöstern och Afrika har gjort vårt land till arena för all världens konflikter. Konflikter som vi inte är orsak till, inte är en del av och som inte hör hemma i Sverige. Regelrätta sammandrabbningar mellan olika eritreanska grupper, koranbränningar som misstänks vara orkestrerade av främmande makt och såväl kurdiska vänsteraktivister som islamister och Hamasanhängare invalda i riksdagen. Sverige är en utvecklad, västerländsk demokrati med långtgående fri- och rättigheter. Demonstrationsfrihet, yttrandefrihet, åsiktsfrihet. Det är värden som vi alla behöver stå upp för. Men är det verkligen rimligt att det offentliga rummet tas över av utländska aktivister med tvivelaktiga syften och uppenbart våldskapital? Att tillfälliga gäster, eller till och med hitresta upploppsturister, gör våra gator otrygga, riskerar polisers och vanliga hederliga svenskars säkerhet och kostar enorma resurser i form av polisbevakning och vandalism. Det kan inte bara vara jag och Sverigedemokraterna som är förbannat trötta på detta. Grundproblemet är förstås den djupt ansvarslösa invandringspolitik som följde av de gamla partiernas mångkulturalistiska ideologi, vilken överordnades all form av förnuft och konsekvenstänkande under flera decennier. Vi varnade för just denna utveckling i spåren av massinvandringen från världens alla hörn. Etniska och religiösa motsättningar importerades i en vansinnig takt, alltmedan de gamla partierna upprepade mantrat “det blir en vinst längre fram” och behandlade alla oss andra, vi som sa ifrån, som en sämre sorts människor, om ens det. Men människor byter inte värderingar och beteende bara för att de byter mark under fötterna. Det vet alla nu. Det har Sverige, miljontals helt oskyldiga svenskar, fått lära sig den hårda vägen. Det blev inte vinst längre fram, det blev extremism, kriminalitet och upplopp. Tar man hit Mellanöstern så blir Sverige mer som Mellanöstern. Vem är demokratin till för? Vilar demokratin på svenska medborgares rätt att fritt uttrycka sig och bestämma hur vårt land ska utvecklas, eller är den en plattform för världens alla krig och motsättningar? Är det rimligt att vår demokrati utnyttjas för att andra folk och länders krig ska föras också på våra gator? Jag inser att det är en både svår och känslig fråga, och jag har själv inte alla svar. Men en del av lösningen ligger i den pågående utredningen om hederligt levnadssätt och en ny utvisningsgrund, där det tydligt framgår att “Utredaren bör vidare analysera om det är möjligt och lämpligt att också inkludera yttranden som allvarligt hotar grundläggande svenska demokratiska värden eller är systemhotande”. Oaktat detta pågående arbete behöver Sverige verkligen få igång en bred diskussion om villkoren för demokratin och gränserna för våra fri- och rättigheter. För en sak tror jag att de flesta svenskar håller med om. Om man befinner sig i vårt land som gäst, för att man säger sig behöva skydd eller av andra skäl, då kan man inte samtidigt ställa till upplopp, slåss mot svensk polis och skapa otrygghet på svenska gator. Har man svårt att följa denna självklara princip så har man inget i Sverige att göra.
Visa på X →Blir det Nooshi Dadgostar eller Jonas Sjöstedt som måste lämna Vänsterpartiet efter att denna video nu har kommit fram? "Du vet INGENTING om vårt parti!!!" Så skrek Nooshi Dadgostar i söndagens TV-debatt. Det gör jag ju i och för sig, vet något om Vänsterpartiet alltså, men låt gå. Det intressanta är vad hon senare lovade svenska folket. Enligt vänsterledaren är man inte välkommen i Vänsterpartiet, ens som medlem, om man ger uttryck för att vilja utplåna staten Israel, till exempel genom att skandera "from the river to the sea". Hur ska det nu bli med den förre partiledaren Jonas Sjöstedt, som delar ut pris till aktivister vilka skanderar just dessa ord, samtidigt som han själv står bredvid och riktigt myser? Vem kommer att behöva lämna Vänsterpartiet, Nooshi Dadgostar eller Jonas Sjöstedt?
Visa på X →Spännande utveckling i Vänsterpartiet Under gårdagens debatt i SVT:s Agenda fastslog Vänsterpartiets Nooshi Dadgostar att man inte är välkommen som medlem i hennes parti om man ger uttryck för att vilja utplåna staten Israel, till exempel genom att skandera “From the river to the sea” eller likande, med åsyftning till palestinska aktörers anspråk på hela det landområde som utgör den demokratiska staten Israel. Det är väldigt välkommet för Sveriges alla Israelvänner och, inte minst, för Sveriges alla judar. Kan svensk vänster tydligt ta avstånd från antisemitism och extremism så skulle det vara till stort värde för säkerhetsläget för judar i Sverige, åtminstone på sikt. Nu återstår för Vänsterpartiets ledning att gå från ord till handling och faktiskt städa bort judehatet och extremismen från partiet, på riktigt. Jag själv, mitt parti och sannolikt väldigt många andra aktörer, ser med stor spänning fram emot, inte minst den mediala, uppföljningen av denna oväntade utfästelse från Nooshi Dadgostar.
Visa på X →Leve Israel, leve västvärlden, leve demokratin! På årsdagen av den vidriga terrorattacken den 7 oktober 2023, där oskyldiga israeler brutalt mördades och kidnappades av Hamas, vill jag uttrycka mitt djupaste medlidande med offren, deras familjer och hela den demokratiska staten Israel. Terrordådet, vilket skamligt nog firades på flera håll i Sverige, var inte bara en attack riktad mot Israel, utan också mot alla de värderingar vi i västvärlden står för – frihet, demokrati och mänskliga rättigheter. Iran, i såväl egen kraft som via sina hantlangare Hamas, Hizbollah och Huthirebellerna, bär ansvaret för denna terror och förstörelse. Deras mål är tydligt: att skapa instabilitet, omöjliggöra fred och att utplåna Israel och världens alla judar. Sverige och hela den fria världen måste stå enade i vårt fördömande av dessa terrororganisationer och stötta Israel i dess rätt att försvara sitt folk och sin suveränitet. I förlängningen är Israels kamp också Sveriges och hela västvärldens kamp. (Bild från i januari i år, då en sverigedemokratisk delegation parlamentariker, bestående av mig själv, Aron Emilsson, Charlie Weimers och Linda Lindberg, besökte Israel för att knyta kontakter, utbyta tankar och idéer samt visa vårt stöd för Israel i en svår tid.)


Det har under de senaste dagarna ställts fullt rimliga frågor kring hur det kommer sig att en person med påstådd koppling till den kriminella MC-miljön deltog som medföljande respektive vid mitt bröllop förra helgen. Det korta svaret är att min fru och jag inte kände till dessa kopplingar. Jag inser dock att det förväntas ett mer utförligt svar än så. Gästlistan Låt mig inledningsvis klargöra att detta inte var något traditionellt bröllop. Totalt var drygt 800 personer, inklusive medföljande, inbjudna att via extern leverantör boka de 500 biljetter som släppts. De inbjudna bestod av en brokig skara släktingar, barndomsvänner, kompisar, bekanta och kollegor samt ett urval samhällsdebattörer och -aktörer. Totalt sett blev det precis den blandning av människor som just vi uppskattar att ha roligt tillsammans med. Ett sådant här bröllop planeras såklart inte utan ett säkerhetsarbete givet de många riksdagsledamöter som var på plats. Säpo och polis informerades i god tid om bröllopet. Detta innebär inte att de haft något inflytande över gästlistan, det är heller inte deras jobb, men deras närvaro var både viktig och uppskattad. Den uppmärksammade personen är sedan ett par år tillbaka gift med en gammal vän och kollega, som jag känt i 25 år och som under en period i livet stått mig väldigt nära. Hennes nuvarande man känner jag inte mer än ytligt, men vi har träffats ett antal gånger i samband med olika tillställningar. Jag kan inte påstå att jag då upplevt mig ha haft anledning att närmare fundera över hans fritidsintressen eller eventuella suspekta kopplingar. Jag har fortfarande svårt att få ihop min bild av honom med hur han nu beskrivs i media, vilket förvisso inte har någon större betydelse i sammanhanget. Enligt egen utsago har han inget med kriminalitet att göra, vilket jag förstås tycker är ett välkommet och relevant besked. MC-miljön Jag har ingen djupare kunskap om motorcyklar, MC-klubbar eller hur detta intresse hänger ihop med gängkriminalitet. Att de mer uppmärksammade MC-gängen har sådana kopplingar är förstås allmänt känt, men möjligen är det vanligare än jag föreställt mig. Under de omständigheterna, givet att uppgifterna i media stämmer, anser jag det vara naivt att tro att man kan befinna sig i en sådan semikriminell miljö utan att samtidigt bidra till att legitimera organiserad brottslighet. Det gäller naturligtvis oavsett om man själv har kriminella avsikter eller inte. Är det motorcyklar och vänner man är ute efter så finns det rimligen sådana sammanslutningar som inte har någon koppling till kriminalitet. Att man "gillar att åka hoj" och "uppskattar gemenskapen" duger inte som försvar. Punkt. Hårda tag mot all kriminalitet Ingen kan rimligen tveka om att jag och Sverigedemokraterna är stenhårda i vår syn på kriminalitet och organiserad brottslighet. Brottsoffer och laglydiga medborgare står i fokus för vår kriminalpolitik. Om det visar sig att en gäst på mitt bröllop verkligen har kopplingar till gängkriminalitet, så är det ett synnerligen olyckligt och rent ut sagt klantigt, men ärligt misstag, som jag uppriktigt beklagar. En sista, inte helt oviktig sak. Man kan ha fullt befogade synpunkter på att vi överlåtit åt de personligen inbjudna gästerna att ta ansvar för sina medföljande, tro mig, det har även jag. Men hade någon av de allvarliga uppgifter som nu framkommit varit kända för mig innan inbjudningarna till vår bröllopsfestival så hade den här personen naturligtvis inte varit där, oavsett om han är direkt inblandad i brottslighet eller "bara" befinner sig i en sådan miljö.
Visa på X →En gång i tiden kunde folk uppföra sig, i samhället och på riksdagens åhörarläktare. Av outgrundlig anledning ville våra politiker ha något annat. Och man fick något annat. Med det sagt så finns det idag ingen tvekan om att M, KD och L i ovanstående avseende har samma målbild som SD och vi kommer oförtrutet att kämpa för ett samhälle där man kan känna sig trygg på gator, torg och i riksdagens kammare. När det gäller den aktuella attacken är det extra beklämmande att precis det som Sverigedemokraterna har varnat för, i decennier, nu händer. Tar man hit Mellanöstern så blir Sverige mer som Mellanöstern.


Recension av Magdalena Anderssons skådespelarinsats. Igår kväll debatterade jag mot Magdalena Andersson i SVTs Aktuellt. Ämnena var svenska medborgare som befinner sig i Libanon, skattepolitik samt partilotterier. Det sistnämnda visade sig vara väldigt besvärligt för Magdalena Andersson. I frågan om evakuering av svenska medborgare från Libanon, samt socialtjänstens skyldighet att ingripa mot ansvarslösa föräldrar, verkar vi stå hyfsat nära varandra. Det är dock uppenbart att Andersson är rädd att stöta sig med de många icke-integrerade migranter som i hög utsträckning röstar på S. Men det spelar tydligen ingen roll om det finns någon konflikt, de inövade replikerna om hur synd det är om barnen ska ut till varje pris. Här har man gnuggat geniknölarna på Sveavägen 68. Barn. Barn som det är synd om, det kanske kan ta fokus från det migrationskaos som S ställt till och som är orsaken till att tusentals människor med svenska pass befinner sig i Libanon. Trots högt tonläge från oppositionsledaren verkar vi vara ganska överens om skattepolitiken också, åtminstone betydligt mer överens än S någonsin kommer att vara med sina tänkta stödpartier V och C. Men även här bjuder Andersson på en väl inövad politisk teater för att blåsa upp en närmast obefintlig konfliktlinje och dra de egna väljarna vid näsan, primärt genom att spela okunnig. Extra beklämmande blir detta skådespel i ljuset av Anderssons förmodat utmärkta kompetens inom det ekonomiska området. Hon har gedigen utbildning i ämnet och dessutom finansministerposten i sitt CV. Den enda riktigt tydliga skiljelinjen i debatten handlade om Socialdemokraternas “rätt” att även i fortsättningen få dra in många tiotals miljoner per år genom att sälja abonnemang på lotter till allmänheten. Själv tycker jag, som bekant, att det enda rättfärdiga vore att häva samtliga lottköp och abonnemang och betala tillbaka pengarna till de människor som man har lurat. Tragiskt nog verkar stridsfrågan för det forna arbetarpartiet vara partilotterierna. Hur arbetarklassen gagnas av att pensionärer blir lurade på sina sista slantar och hamnar hos Kronofogden är högst oklart. Oavsett det senare så är det märkligt att Socialdemokraterna valt ut just denna kulle att vara beredda att dö på.
Visa på X →Tiggeri i Sverige är ett importerat problem kopplat till EU:s fria rörlighet och uppstod då ett fåtal Östeuropeiska länder beviljades medlemskap på 00-talet. Att dessa länder inte lyckats bygga upp ett socialt skyddsnät likt det svenska är såklart beklagligt på många sätt, men det problemet får under inga omständigheter spilla över på oss. Tack vare Tidöavtalet påbörjas nu en utredning om nationellt tiggeriförbud.
Visa på X →Jag avser varken att gå på Bokmässan eller Nobelfesten. Anledningen är ungefär densamma för båda. Trevlig helg!




Det här håller inte. Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin måste avgå och korten måste upp på bordet. Varje dag möts vi av nya, ytterst besvärande, uppgifter om missförhållanden, bedrägligt beteende och ren kriminalitet, kopplad till Socialdemokraternas spelverksamhet. Det går inte att komma undan med att man låtit bulvaner utföra den högst tvivelaktiga uppgiften att söka upp äldre och dementa för att lura på dem abonnemang för lotter och sedan skicka dem till Kronofogden när de inte kunnat betala. Det är dags att S tar ansvar, svarar på frågor och vidtar åtgärder. Var det fler som visste? Visste alla i partiet? Visste Magdalena Andersson? Hur många ekonomiskt utsatta människor är fast i denna spelverksamhet idag? Hur många miljoner kronor har Socialdemokraterna lurat till sig totalt? Kommer man att häva alla lottköp och betala tillbaka pengarna? De uppgifter som framkommit hittills gör det mer och mer sannolikt att stora delar av Socialdemokraternas partiledning har känt till hur lottförsäljningen har gått till. Att partisekreteraren har varit tämligen djupt insyltad, eller åtminstone fullt informerad, tror jag att även Socialdemokraterna själva håller för troligt. Det finns bara en väg förbi detta. Upp med smutstvätten på bordet, se till att alla som deltagit i denna ljusskygga verksamhet får lämna partiet och betala snarast tillbaka pengarna till alla som har köpt era lotter.


Bromma flygplats måste räddas, för Sveriges skull. Häromdagen kom beskedet att flygbolaget BRA slutar trafikera Bromma flygplats till förmån för Arlanda och som operatör för SAS. För alla som bryr sig om Sverige, också utanför Stockholm, är det ett illavarslande besked eftersom Brommas överlevnad mycket väl kan stå och falla med BRA. Försvinner Bromma flygplats så försämras möjligheterna radikalt för många att ta sig till Stockholm på ett snabbt, smidigt och prisvärt sätt. Bromma flygplats är ett oerhört viktigt nav för företagare och näringslivsaktörer och ingår enligt min uppfattning som en väsentlig del av den nationella infrastrukturen eftersom Stockholm är Sveriges huvudstad. En nedläggning skulle definitivt drabba enskilda aktörer vilket i sin tur kommer slå mot tillväxt och arbetstillfällen. Jag kommer därför ta initiativ till en dialog med våra samarbetspartier i syfte att säkerställa flygplatsens bevarande i enlighet med Tidöavtalet.
Visa på X →I mitt Sverige ska det aldrig vara tillåtet att bedriva aggressiv telefonförsäljning riktad mot dementa och ekonomiskt utsatta människor. Allra minst i syfte att lura på dem abonnemang för spel om pengar. Jag utgår ifrån att Socialdemokraterna välkomnar en polisutredning samt fullt ut samarbetar med polisen rörande Kombilotteriet och Socialdemokraternas ansvar för de fruktansvärda omständigheter som har framkommit. Parallellt med detta måste politiken, Sveriges regering och riksdag, ta ansvar och skyndsamt vidta åtgärder för att stoppa den här typen av ljusskygg och moraliskt förkastlig verksamhet.


Äldreministern har rätt. Socialdemokraterna måste betala tillbaka pengarna till de människor som de har lurat. Skandalen kring Socialdemokraternas lotteri växer. Fler och fler ytterst allvarliga uppgifter staplas på varandra. Gängkriminella har anlitats för att på ett aggressivt sätt sälja lotter, äldre människor med svag ekonomi har lurats att teckna lott-abonnemang och unga människor långt ner i arbetsmarknadens hierarki har tvingats till oetiska säljmetoder som i vissa fall fått dem att må så dåligt att de sagt upp sig. Det här är en rejäl soppa och Socialdemokraterna verkar inte vara i stånd att hantera den på ett sätt som inger förtroende. Det som gör de aktuella skandalerna så oerhört allvarliga, utöver de uppenbara missförhållandena nämnda ovan, är att det inte är första gången. Det är snarare femtioelfte gången som det framkommer uppgifter om oegentligheter kring socialdemokraternas lotteriverksamhet. För mig, och sannolikt för de allra flesta svenskar, betyder det att argumentet “vi visste inte” ekar väldigt falskt. Alla inom socialdemokraterna visste naturligtvis. Alla vi andra visste ju. Det här har pågått i åratal och flera gånger varit uppe för offentlig debatt. Hela Sverige visste. Men girigheten var tydligen så stark att det inte spelade någon roll att hela Sverige visste. Socialdemokraterna körde på, och anlitade gängkriminella utomlands för att kunna effektivisera lottförsäljningen. Pengarna till partiet ska in, hur hjärtlösa och giriga metoderna än må vara, tycks ha varit devisen. Det är i sanning djupt beklämmande. Det är är ingen hemlighet att jag själv, i egenskap av mångårig partiledare för Sverigedemokraterna, har hanterat en och annan skandal. Så låt mig komma med ett gott råd. Magdalena Andersson, det här kommer inte att försvinna för att ni utser några syndabockar på lägre nivå i partiet. Eller för att ni säger “usch och fy” om de gängkriminella som ni har betalat att utföra detta skamliga verk. Inte heller för att ni upprepar det falskt klingande “vi visste inte “. Kraven från äldreminister Anna Tenje är fullt rimliga. Det enda riktiga, framförallt moraliskt, men också i krasst krishanteringshänseende, är att ni häver alla lottköp, lämnar tillbaka pengarna som ni har lurat till er, samt ber om ursäkt. Ett bonustips är att därefter helt sluta med att sälja lotter. Det är inte ett värdigt sätt att finansiera ett parti.
Visa på X →Ytterligare viktiga steg mot en ansvarsfull och stram invandringspolitik. Sverige har länge varit hårt drabbat av den massinvandring som tidigare regeringar bär ansvaret för. Det har fått förödande konsekvenser för vår välfärd, vår trygghet och vårt samhälle. Nu är det dags att vända skutan och ta tillbaka kontrollen över migrationspolitiken. Igår presenterade Sverigedemokraterna och regeringen en rad budgetsatsningar för att lösa den kris som det tidigare ansvarslösa migrationspolitiken har orsakat. En av de viktigaste insatserna vi nu genomför är att höja bidraget för frivillig återvandring kraftigt under 2026. Återvandringsbidraget kommer att kunna uppgå till hela 350 000 kronor. Detta ger ett reellt incitament för alla som inte kunnat, eller inte velat, anpassa sig till Sverige och som vill lämna landet, permanent. Med det nya regelverket på plats, vilket ska träda i kraft senast den 1 januari 2026, kommer vi att underlätta för fler att ta steget och lämna Sverige. För att vi ska kunna återställa ordningen krävs en genomgripande förändring av migrationspolitiken. Därför satsar vi i budgeten på att stärka Migrationsverket och ge dem bättre förutsättningar att hantera återvändandet. Vi ser också till att det blir fler förvarsplatser – målet är 1000 platser så snart som möjligt, så att de som ska lämna landet, på grund av kriminalitet eller avsaknad av uppehållstillstånd, faktiskt också gör det. För att skapa trygghet i vårt land måste vi även ha bättre kontroll på vilka som vistas här. Vi har redan gett myndigheterna utökade befogenheter att genomföra inre utlänningskontroller, och nu satsar vi ännu mer på att stötta Polismyndighetens arbete med dessa kontroller. Det är ett centralt verktyg för att minska skuggsamhället och säkerställa att de som inte har laglig rätt att vara här lämnar landet. Återvandring är en central del i det paradigmskifte vi genomför inom migrationspolitiken. Det handlar inte bara om att minska invandringen, utan också om att säkerställa att de som inte lyckats bli en fungerande del av Sverige får möjlighet att återvända hem. Genom att höja bidraget och skärpa reglerna för integration ser vi till att skapa rätt incitament. Sveriges framtid ligger i våra händer, och vi kommer att göra allt som krävs för att få vårt land på rätt kurs igen.
Visa på X →Skärmdumpen/rubriken är för övrigt från DN som idag avslöjade en i raden av skandaler kopplade till Socialdemokraternas lotteriverksamhet.
Visa på X →Det här är spiken i kistan för socialdemokraterna i deras kamp för att få fortsätta med denna verksamhet. Att med aggressiva metoder kränga lotter till gamla människor är rent förkastligt, särskilt när det är ett politiskt parti som ligger bakom. Jag välkomnar att både finansmarknadsministern och statsministern idag har aktualiserat ett totalförbud mot den här typen av ljusskygg verksamhet där giriga intressen utnyttjar äldre människor med svag ekonomi.


Se hela pressträffen här: https://youtu.be/Jukx0oj9iek?si=htjdoi-tbxPq-nVb
Visa på X →Att centrala myndigheter och banker samarbetar för att bekämpa den kriminella ekonomin kan tyckas självklart, men det är först nu som ett finansiellt underrättelsecentrum inrättas för detta ändamål tack vare samarbetet mellan SD och regeringen.
Visa på X →Dumpen Efter mitt sommartal i Sölvesborg förra helgen kommer det många frågor om föreningen Dumpen till partiet. Man undrar vad vi tycker om Dumpens metoder, om vi samarbetar med dem och om vi tycker att polisen i framtiden ska hänga ut misstänkta brottslingar innan rättegång. Låt mig kortfattat förklara Sverigedemokraternas hållning. Vi Sverigedemokrater står upp för den demokratiska rättsstaten och rättssäkerheten, och vi är dessutom ett konservativt parti. Det kan man inte vara utan att ha en i grunden kritisk syn på “folkdomstolar”. När enskilda människor, eller grupper av människor, känner sig tvingade att ägna sig åt parallell rättsskipning, dvs i någon mening tar lagen i egna händer, så är det både ett problem i sig samt inte sällan ett tecken på att samhället inte tar tag i allvarliga problem. I fallet med vuxna som ostraffat söker sexuell kontakt med barn på nätet är det definitivt på det sättet. Staten och rättsväsendet gör för lite och civila initiativ känner sig därför nödgade att agera. Det är fullt förståeligt i mina ögon, men det betyder inte att metoden är önskvärd, bara att den är bättre än att ingen gör något alls. Detta är anledningen till att vi vill att polisen ska ta inspiration från valda delar av Dumpens metoder och tillåtas använda brottsprovokation för att såväl avskräcka som gripa och lagföra människor som är i färd med att begå sexualbrott mot barn. I en rättsstat värd namnet är det polisens, inte allmänhetens, uppgift att skydda barn mot sådana hot. Sverigedemokraterna har inget samarbete med Dumpen utan har i detta fall använt deras namn och arbete som ett pedagogiskt exempel för att belysa ett problem som vi vill att polisen ska ges verktyg och mandat att bekämpa, med full kraft. Oavsett vad man tycker om föreningen Dumpen och liknande initiativ mot sexualbrott mot barn så besitter dessa människor ofta djup kunskap i detta angelägna ämne. Det är viktigt att vi som politiker förstår att värdera denna kunskap om vi tillsammans ska kunna bekämpa sexualbrott mot barn. Det är inte farligt att lyssna och lära, tvärtom kan det leda till insikter och lösningar. Vi politiker måste på allvar börja stå upp för Sveriges barn och göra vad vi kan för att förhindra dessa omänskliga övergrepp. Som jag sade i sommartalet om vuxna som förgriper sig på barn: “Dessa ynkliga människor ska jagas med alla medel. Gripas, lagföras och, om ni frågar mig, för all framtid hindras från att leva fritt i samhället igen.” Detta är alltjämt min och Sverigedemokraternas utgångspunkt. Vi kommer driva detta inom ramen för Tidösamarbetet och utgår från att också regeringspartierna tycker denna fråga är angelägen. Fortsättning följer.
Visa på X →