Göteborg är staden på G!
Sällan har väl Göteborgssolen strålat så klar, sällan har väl regnet hållit sig borta under så lång tid och sällan har väl Bananpiren i Frihamnen varit så full av Sverigevänner och nyfikna väljare.
Idag hade jag äran att få göra ett turnéstopp i Göteborg, vilket sammanföll med ett heldagsevenemang med många andra talare, livemusik, veteranbilar och mycket annat, alltsammans anordnat av SD Motor och SD Göteborg.
På scenen fick jag sällskap av Dick Erixon och Caroline Nordengrip, båda kandidater i EU-valet. Att döma av publikens reaktioner så var det väldigt uppskattat och lyckat.
Tusen tack till alla som kom och lyssnade, tusen tack till arrangörerna!
Därmed avslutas den mer omfattande turnén inför detta val, men misströsta inte, valkampanjen fortsätter fram till valdagen, både för kandidaterna och resten av partiets företrädare. Redan i morgon börjar min miniturné i södra Sverige, med flera stopp runt om i Småland.
Vi ses!
Visa på X →Jag har precis nåtts av nyheten om en fruktansvärd knivattack mot ett politiskt torgmöte i Mannheim, Tyskland. Oavsett budskap ska det kunna framföras utan rädsla för att bli fysiskt attackerad. Det är en av grundstenarna i våra västerländska demokratier.
Mina tankar går till offren och deras anhöriga.
Visa på X →Följ med mig och rösta på Sweden Rock!
Att rösta i EU-valet är viktigt - och j..ligt metal!
Samtidigt har jag full förståelse för att många är förbannade på EU-byråkraternas beslut att lägga valet på söndagen direkt efter Sweden Rock. Efter en veckas konstant vätskebrist kan det vara svårt att hitta till rätt vallokal, och om man ändå lyckas med det så finns en överhängande risk för att man stoppar fel valsedel i kuvertet. Stor skandal!
Men ha förtröstan, metalheads! Det finns lösningar. En är att dricka väldigt mycket vatten under årets bästa vecka. En annan är att hänga med mig till förtidsröstningen ett stenkast från festivalen i Norje.
Vi kör uppsamling kl 16.00-16.15 onsdagen 5 juni på Plattan mittemot lilla festivalentrén, och går sedan i samlad tropp till röstningslokalen.
VIKTIGT!
Du behöver ha röstkort och legitimation med dig när du ska rösta. Så packa ner det redan nu!
- Om du glömt ditt röstkort, ska du snarast ringa Medborgarkontoret i Sölvesborgs kommun för att få ett nytt röstkort i röstningslokalen. 0456-816000
- Om du saknar legitimation kan du ta med någon över 18 år med legitimation som kan intyga din identitet.


Visa på X →Stockholm levererar!
På ett soldränkt Medborgarplatsen inledde jag kvällens turnéstopp i Stockholm. Efter lite inrikespolitik med Richard Jomshof, framförallt kring vårt kraftfulla paket för att krossa gängkriminaliteten, tog de fantastiska EU-kandidaterna Beatrice Timgren och Dick Erixon över. Dessa skickade ett tydligt budskap till väljarna: I detta EU-val är det SD mot resten. Vi är det enda parti som på riktigt vill flytta tillbaka makten från Bryssel till Sverige.
Tack till alla som kom och lyssnade och bidrog till den fina stämningen! Tack till SD Stockholms stad för ett mycket bra arrangemang!
Visa på X →Ack Värmeland, du sköna.
En underbart vacker sommarkväll i Karlstad, omgiven av människor som på riktigt bryr sig om vårt land. Det blir inte mycket bättre än så.
Med Värmlands stolthet Charlie Weimers vid min sida, understödda av alltid lika rappa DJ Rubbestad, genomförde vi kväll ett i raden av lyckade turnéstopp inför det kommande EP-valet. Det är energi, glöd och mobilisering som gäller nu vänner!
Ett stort tack till alla som kom och lyssnade i Karlstad. I morgon är det Stockholm och Medborgarplatsen som står på programmet. Klockan 18.00 drar vi igång. Jag hälsar er alla hjärtligt välkomna.
Visa på X →Helsingborg ikväll. Det provocerar mig något oerhört att en grupp skränande, aggressiva Hamaskramare – mestadels med bakgrund i en annan del av världen – tar sig friheten att störa ett valmöte i Sverige. Jag har sagt det förut: Tar man hit Mellanöstern, blir Sverige som Mellanöstern.
Förstå en sak: Ert krig hör inte hemma på våra gator. Respektera det, eller flytta till ett land där islamism och terrorhyllande är välkommet.
Visa på X →Hur kan det komma sig att svensken är så positiv till EU-medlemskapet, men så negativ till att införa euron som valuta? Min tolkning är att man inte vill skicka mer makt till Bryssel. Man är positiv till vad EU en gång var, men varje enskilt steg mot mer överstatlighet har folket i princip varit emot. Det är därför Sverigedemokraterna vill införa ett ”folkomröstningslås” och låta svensken säga nej (eller ja) till varje väsentlig utvidgning av EU:s makt.
Enligt SOM-institutets rapport från 2021 vill endast 11% av svenskarna överföra mer makt till Bryssel, men när de går till valurnorna den 9 juni kommer långt fler än så rösta på partier som verkar för det, eller åtminstone inte motsätter sig maktöverföring till Bryssel.
Tillhör du de 89% som känner att det räcker nu? Du gillar den fria inre marknaden men gillar inte att EU bestämmer över vår skogsnäring eller hur könsfördelningen ska se ut i våra bolagsstyrelser? Eller för den delen om vi i vårt avlånga land får fortsätta köra förbränningsmotorer eller elda grenar i trädgården? Då är Sverigedemokraterna det självklara valet för dig. Ta dig upp ur soffan den 9 juni och rösta på oss. Eller varför inte förtidsrösta redan idag?
Visa på X →Wow Gävle, wow!
Tillsammans med Jessica Stegrud, Roger Hedlund och DJ Rubbestad har jag ikväll genomfört ett turnéstopp i Gävle. Det blev en ren succé!
Enastående publik, riktig valrörelsepuls och ett strålande väder. Nu är det verkligen valrörelse på riktigt, och det är bland det bästa jag vet.
Tusen tack till alla som kom och lyssnade, tusen tack till Sverigedemokraterna Gävleborg!
Nästa vecka kommer EU-valturnén till Helsingborg, Karlstad, Stockholm och Göteborg. Dessutom kommer jag själv att besöka bland annat Hässleholm och Växjö, missa inte.
Visa på X →Sommar, sommar, sommar och ett superstopp i Norrköping!
I strålande solsken genomförde Charlie Weimers, vår eminenta DJ Rubbestad och undertecknad i kväll ett i raden av lyckade turnéstopp.
För det första: ett stort tack till alla er som kom och lyssnade. Ni är fantastiska!
För det andra: det stundar ett val vänner. Ett val som är av enormt stor vikt. Jag kan inte nog betona betydelsen av att alla Sverigedemokrater verkligen går och röstar.
Vill vi ha politiker i Bryssel som slåss för svenska intressen fullt ut, då är det superviktigt att markera detta i det kommande EU-valet.
Stort tack Norrköping och Sverigedemokraterna!
I morgon börjar förtidsröstningen och vi har ett val att vinna.
Visa på X →Jodå, jag är självkritisk. Även i detta. MEN jag tänker inte skriva under på att våra brister står i proportion till den cirkus som Kalla Faktas missvisande rapportering gett upphov till.
Detta hade kunnat leda till en nykter diskussion om gränserna för politisk kommunikation i ett nytt, digitalt medielandskap, men det är uppenbart att det aldrig var TV4:s syfte. Möjligen hamnar vi där ändå, vad det lider. Trevlig helg! /J
Visa på X →Med all respekt, Leif: TV4 har inte lyckats påvisa någon trollverksamhet, trots ett helt år av kartläggning och granskning, även på insidan. Det man har hittat kokar ner till ett 20-tal mer eller mindre seriösa sidor på framförallt TikTok och Facebook, riktade till helt andra målgrupper än du och jag tillhör. Det de trodde att de skulle hitta var en massa X-konton, som ägnar sig åt att hata politiska motståndare och sprida desinformation. Sånt sysslar vi inte med, och därför hittade man heller inget sånt.
Givetvis kan man ha synpunkter på humor och satir. En del är skojigt, en del är plumpt. Jag är också öppen för att diskutera detta med kommunikation utan tydlig avsändare,
och jag är beredd att lyssna på och ta till mig av alla adekvata argument. Men då ska det vara en sansad och saklig diskussion, utan de lögner och överdrifter som hittills präglat debatten.
Allt gott! /J
Visa på X →I samtal idag har partiföreträdare bett om ursäkt för att ett fåtal enskilda klipp har uppfattats som sårande av människor inom våra samarbetspartier. Bra. Ren mänsklig hyfs, oavsett vad man tycker om klippen.
I övrigt är det faktiskt andra som ska be om ursäkt för denna skamlösa påverkansoperation.
TV4 borde börja. Många andra borde följa.
Visa på X →Handen på hjärtat, vad är egentligen värst? Att en junior datakille vidarepostar satiriska inslag anonymt på TikTok, eller att Socialdemokraternas statsministerkandidat dagligen ljuger, överdriver och svartmålar helt öppet, ogenerat och utan vidare kritiska frågor från "fria medier"?
Visa på X →Jag nås av den hemska nyheten att Slovakiens premiärminister har blivit skjuten och vårdas på sjukhus.
Allt politiskt våld måste fördömas å det kraftigaste, oavsett motiv, oavsett land.
Tillståndet för premiärministern är i skrivande stund inte känt. Jag hoppas innerligt att han får adekvat vård och överlever attacken.
Visa på X →Med anledning av den pågående påverkanskampanjen från svensk media. Det är allvar nu.
https://youtu.be/mfQnKHlvEzE?si=5i_oL3Rad15idEX-
Visa på X →Kallt och varmt i gårdagens Falun.
EU-valturnéns andra stopp bjöd på ett inte alltför varmt väder, men vad gör det när det är valrörelse? Tillsammans med Dick Erixon, kandidat till Europaparlamentet, hölls värmen på topp med viktiga valbudskap från Dick och mig samt musik från vår hus-DJ, DJ Rubbestad.
Nu väntar andra åtaganden några dagar, men snart besöker jag ett torg nära dig.
En riktigt skön Kristi himmelfärdshelg önskar jag er alla!
Visa på X →Härligt, nu är vi igång på riktigt. Mitt Europa bygger murar!
Min turné för EU-valet hade ikväll premiär i ett soligt, om än lite kylslaget Kalmar. Med mig på scenen hade jag de eminenta partivännerna Jessica Stegrud och Mattias Bäckström Johansson. Det var sannerligen glädjande att se så mycket folk på plats och inte minst, få uppleva en så god stämning.
Nu är vi igång, nu kör vi vidare och kämpar för varenda röst i valet den 9 juni!
I morgon kommer jag till Falun, missa inte det om du bor i närheten.
Visa på X →Moderaternas toppnamn gör det väldigt tydligt: en röst på M är en röst på S. Beklagligt, men knappast förvånande. Denna vänsterliberala allians har dominerat europeisk politik i 40 år, och de tycker naturligtvis det är bekvämt att fortsätta i samma gamla spår. Det får allvarliga konsekvenser för sådant som invandringen, elproduktionen och bränslepriserna.
I valet om en dryg månad är det i stort sett SD mot resten – som så många gånger förr.
Visa på X →Förbereder mig inför kvällens debatt i Agenda. Du tittar väl?
Visa på X →Jag ser fram emot EU-valrörelsen som för vår del inleddes med dagens vårtal på Långholmen. Vi har ett starkt budskap och en politik som de flesta innerst inne ställer upp på. Ingen vill leva i otrygghet och därför behövs murar.
Visa på X →Stockholmare! Vi ses väl på Långholmen imorgon lördag?
Visa på X →På förekommen anledning: Sveriges statsbudget är en offentlig handling, och således kan vem som helst – även en rysk krigshetsare – dra den enkla slutsatsen att också våra resurser är ändliga. Att låtsas annat är inte seriöst och hör inte hemma i en debatt värd att ta på allvar.
Jag borde väl inte bli förvånad. Samtliga andra partier i riksdagen tyckte uppenbarligen att massinvandringen fick kosta hur mycket som helst, decennium efter decennium. Det är märkligt hur kort minnet är hos de ansvariga för denna tragedi.
Angående Ukraina, för att vara extra tydlig: Sedan Vänsterpartiet ändrade sig råder full enighet i riksdagen gällande Sveriges stöd till Ukraina. Det är en styrka för vårt land. Låt oss vara stolta över den enigheten och fortsätta på den vägen, istället för att ägna oss åt politisk teater, oseriös överbudspolitik och att elda på konflikter som inte existerar.
Visa på X →Politiskt motiverat våld är fruktansvärt, i alla dess former, och hör inte hemma i Sverige.
Jag och många andra i mitt parti har direkt erfarenhet av politisk förföljelse, hot och våld. Sådant måste bekämpas och tryckas tillbaka med kraft, oavsett om det handlar om vänster- eller högerextremism eller religiöst motiverad politisk fanatism.
Alla demokratiska krafter måste stå i full enighet mot all slags politiskt motiverat våld.
Visa på X →En framtida sverigedemokratisk regering kommer arbeta för att avskaffa den idag klubbade könstillhörighetslagen. Därtill, menar jag, bör det utredas i vilken utsträckning könskorrigerande underlivskirurgi ska betalas av Sveriges skattebetalare.
Nu är den här farsen över för den här gången och Sveriges samlade politiska och mediala etablissemang kan ägna energi åt att lösa alla de riktiga, och tyvärr akuta, problemen i vårt land.
Visa på X →Irans omfattande attack mot Israel är oerhört allvarlig och trappar upp ett redan mycket spänt läge i mellanöstern till en ny nivå. Jag fördömer i starkaste ordalag den islamistiska diktaturen Irans attack mot Mellanösterns enda demokrati. Israel har en okränkbar rätt att försvara sig mot islamistiska Iran på motsvarande sätt som mot islamistiska Hamas. Sverigedemokraterna står tydligt och fast vid vårt stöd till Israel och vi följer situationen noga.
Visa på X →