Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Jimmie Åkesson

Sverigedemokraterna

@jimmieakesson (X)

402

inlägg

Just när julstämningen börjat infinna sig nås vi av nyheten om vad som ser ut att vara ett terrordåd mot en julmarknad i Magdeburg, Tyskland. Många döda och ännu fler skadade då bilisten körde in i folkmassan. Måtte denna avskyvärda gärningsman ställas inför rätta och ges lagens allra strängaste straff. Mina tankar går till offren och deras anhöriga i denna mycket svåra tid.

Visa på X

Att den som fått avslag på sin asylansökan måste lämna landet och inte ges incitament att gå under jorden känns som en väldigt grundläggande princip. Sverigedemokraterna gör skillnad.

Visa på X

I Ekots lördagsintervju lovar Magdalena Andersson högre skatteuttag men kommer inte ge besked om stöd till kärnkraft. Mot bakgrund av gårdagens rekordhöga elpris torde detta vara ett av århundradets sämst tajmade politiska utspel.

Visa på X

Den högre momssatsen för dansbandsevenemang är ett otyg inom svensk beskattning och bör i rättvisans namn sänkas till samma nivå som för konserter. Läs vår debattartikel i Aftonbladet. Länk i kommentarsfältet.

Visa på X

Tyvärr talar mycket för att Syrien nu tagit sig ur askan i elden eftersom destruktiva islamistiska krafter ligger bakom maktskiftet. Jag noterar att det finns grupper som gläds åt detta här i Sverige. Ni borde se det här som ett bra tillfälle att åka hem. Nya situationer kräver också nya bedömningar. Därför är det viktigt att uppehållstillstånden omprövas för de individer som valt att flytta från Syrien till Sverige. Jag kommer också att ta upp frågan om skärpta ID-kontroller med regeringen för att stärka den svenska gränsen vid en potentiell flyktingvåg.

Visa på X

Jag läste precis att svenska EU-parlamentariker kämpar för att bevara Sveriges 15-årsgräns för A-traktorer. Detta är ett mycket bra exempel på en fråga som EU absolut inte ska lägga sig i. För många ungdomar och familjer i glesbygden är A-traktorn en oerhörd hjälp i vardagen och det är helt horribelt att Sverige lämnat över beslutsrätten kring åldersgränsen till Bryssel där förståelsen för våra levnadsförhållanden gång på gång visat sig vara begränsad.

Visa på X

Äntligen fick jag tala om Mjällby! Fotboll ligger mig varmt om hjärtat. Jag vet inte hur många gånger jag stått och jublat, men även lidit, på Strandvallens ståplatsläktare. I ur och skur som det så vackert heter. När jag idag gavs möjligheten att vara med i fotbollsmorgon lyftes flera viktiga frågor. Inte minst den plan- och anläggningsbrist som råder främst i storstäderna och hur vi tillsammans måste jobba för att lösa detta. Vi talade även om hur fotboll och idrott i allmänhet, symboliserar vikten av ett starkt kollektiv. Att skapa just samhörighet, känslan av en identitet och en gemensam vilja att uppnå något bra tillsammans, det är en mentalitet vi ska vårda både på och utanför planen. Tack för att jag fick medverka. Länk till avsnittet i kommentarsfältet.

Visa på X

Det är med stor sorg vi igår kväll mottog beskedet om Lars Wistedts tragiska bortgång. Lars var inte bara en ovärderlig kollega och en principfast företrädare för Sverigedemokraterna, han var också en man med stort engagemang för Sveriges säkerhet och försvar. Hans gedigna erfarenhet som officer och hans hängivna arbete i försvarsutskottet och andra viktiga sammanhang gjorde honom till en röst som respekterades av både vänner och meningsmotståndare. Lars lämnar efter sig ett tomrum som blir svårt att fylla, både i vår riksdagsgrupp och i det försvarspolitiska arbetet för ett tryggare Sverige. Mina tankar går i denna stund till hans familj och nära anhöriga. Sverigedemokraterna och hela Sverige har förlorat en man med heder, kompetens och hjärta för sitt land.

Visa på X

Att serievåldtäktsmän släpps ut i förtid och kan begå nya brott är skandalöst. Det är ett hån mot såväl tidigare som nya och potentiella offer. Det är ett hån mot hela rättssamhället, mot våra lagar och alla laglydiga medborgare. Se länk till debattartikel i kommentarsfältet.

Visa på X

Sossarna anser alltså att det finns för många kyrkor och för få moskéer i Sverige. Det kan inte bara vara jag som ser hur illa det rimmar med Anderssons konstlade talepunkt om att "göra Sverige mer som Sverige". Moskéer är osvenska. Moskéer segregerar Sverige och sprider alltför ofta islamism, antisemitism och hat. Sådana moskéer har vi redan för många av. Videoklipp från Riks i kommentarsfältet.

Visa på X

Fantastiskt att @BuschEbba och @kdriks nu öppnar för att stoppa den voluminösa utdelningen av nya medborgarskap. I Tidöförhandlingarna för precis ett år sedan krävde SD ett moratorium i väntan på det nya, tuffare regelverket. Tyvärr helt utan stöd från något av regeringspartierna. Vi får ta upp detta på nytt när vi träffas nästa vecka. ❤️

Visa på X

Med anledning av att våldtäktsmän, som endast avtjänat 2/3 av sitt straff och därtill bedömts ha stor risk för återfall, släpps ut och ges möjlighet att begå nya våldtäkter så frågade jag statsministern hur arbetet fortskrider med kommande lagstiftning (SOU 2024:48). Länk nedan.

Visa på X

Magdalena Andersson tog i gårdagens riksdagsdebatt återigen helt ogenerat åt sig äran för omläggningen av svensk migrationspolitik samtidigt som hon utesluter samarbete med ett enda parti nämligen Sverigedemokraterna som råkat förespråka just denna omläggning under lång tid. Dessutom består hennes regeringsunderlag av partier som fortfarande har en mycket ansvarslös inställning kring migration. Omläggningen känns därför inte särskilt genuin och vid ett eventuellt maktskifte kommer hon med stor sannolikhet öka invandringen igen och skylla på att hon varit tvungen att kompromissa med V, Mp och C.

Visa på X

Överfallet på den 91-åriga damen skär djupt in i själen. Gärningsmannen borde aldrig fått passera gränsen, borde inte fått uppehållstillstånd och borde ha utvisats för längesen. Priset för någon sorts förment ”godhet” fick inte betalas av de ansvariga utan av en 91-årig nybliven änka samt en rad tidigare brottsoffer. Samma år som gärningsmannen verkar ha kommit till Sverige, 2015, bad dåvarande statsminister Stefan Löfven mig från riksdagens talarstol att slå upp ordet empati. Frågan är om han själv, och Socialdemokraterna, har slagit upp det ordet. Troligtvis inte. För varför skulle de då släppt in människor i landet som de inte haft någon som helst koll på och sedan låta dem stanna när det visat sig att de saknar all respekt för vårt land och vår befolkning? Känner man ingen som helst empati för alla svenskar som blivit våldtagna, bestulna och rånade? Kan man se den 91-åriga damen i ögonen och ursäkta sig med att man varit naiv? Tyvärr tar det tid att ändra lagar, men utvecklingen går nu åt rätt håll. I mitt och Sverigedemokraternas Sverige finns i alla fall ingen plats för kriminella utlänningar och vi kämpar oförtrutet vidare mot det målet.

Visa på X

Ett styrkebesked från västvärlden Donald Trump och Republikanerna vinner valet i USA. Sverigedemokraterna har varit tydliga med att inte ta ställning för någon av kandidaterna, inte minst för att understryka att valet ligger i de amerikanska medborgarnas händer. Nu har väljarna sagt sitt och det ligger nära till hands att anta att det är plånboksfrågor och faktiska politiska förslag som har fällt avgörandet, snarare än starka överord, luddiga visioner och skrämselpropaganda. Polariseringen under den amerikanska valrörelsen är naturligtvis oroande för varje demokratiskt sinnad person, men i skrivande stund ser det förhållandevis lugna valet ut att markera en seger även för demokratin och därmed ett styrkebesked för västvärlden. Sverigedemokraterna har varit noga med att påpeka att Sverige behöver vara beredda att samarbeta med den administration som än tillträder för våra gemensamma västerländska intressen. Sverige och Europa möter, tillsammans med USA, gemensamma säkerhetshot i form av Ryssland, Kina, Iran och Nordkorea. Det behöver vi adressera med styrka. Stödet till såväl Ukraina som Israel behöver stå robust och framöver förstärkas.

Visa på X

Jag hade ett mycket givande samtal med Aron Flam i hans podd Dekonstruktiv kritik. Väldigt intressant hur medielandskapet förändrats bara på några år där aktörer som Flam i mångt och mycket tagit över det intellektuella samtalet från de gamla medierna. Länkar i kommentarsfältet.

Visa på X

“Det går aldrig”, “Det är verkningslöst”, “Det är bara populism”. Så lät det ofta när vi sverigedemokrater för några år sedan pratade om både vistelseförbud och så kallade visitationszoner. I vanlig ordning hade våra motståndare fel. Med hjälp av den nya lagen om vistelseförbud som trädde i kraft i början av året har ett antal personer kunnat hållas borta från delar av centrala Göteborg. Det har gett resultat, polisen använder det nya verktyget och brottsligheten har minskat. Det finns ingen mirakelkur mot gängen och den situation som de gamla partierna har försatt Sverige och svenskarna i kommer att ta lång tid att lösa. Men det går. Det finns inga alternativ. Beslut för beslut bekämpar nu Sverige de kriminella gängen. Steg för steg går vi åt rätt håll. Och vi ger aldrig upp. (Skärmdump från SVT nyheter, länk till artikeln i kommentarsfältet.)

Visa på X