Påsken markerar pånyttfödelse vare sig man tror på det som står i bibeln eller om man bara längtar efter vår, grönska och värme. Just den här påsken känns en pånyttfödelse för Sverige närmare än på mycket, mycket länge. Åtgärder som för bara några år sedan var politiskt omöjliga att genomföra klubbas nu igenom på löpande band. Och det ger konkreta resultat. Trots ett asyltryck mot Europa i klass med migrantvågen 2015 ligger asylansökningarna i Sverige på historiskt låga nivåer. Genomtänkt lagstiftning som slår direkt mot kriminellas finansiering och livsstil börjar redan nu ge resultat. Tumskruvarna dras åt mer och mer. Svensk byråkrati och förvaltning är i grunden mycket välfungerande, men politiken måste visa vägen. Vi måste tydligt deklarera att nu är det slut med att bevilja medborgarskap till personer vi inte ens vet vilka de är. Det är slut med att bevilja skadestånd till grovt kriminella personer. Det är slut med att dela ut assistansbidrag till rena bedrägeriupplägg. Mitt politiska engagemang grundar sig inte i några procent upp eller ner på skatten eller bidragen. Det handlar om att rädda Sverige och att överlämna det i ett bättre skick till nästa generation än det som vår generation tog emot. Samtidigt måste vi leva livet här och nu. Kan vi inte finna glädjen i tillvaron så kommer vi inte finna energi till att rädda vårt älskade land. Alltför länge har politiken skambelagt människor som vill leva livet, stå på egna ben, bilda familj, upptäcka världen och ha kul. Kommer valet 2026 stå mellan en bakåtsträvande rödgrön röra och framtidsorienterade Tidöpartier? Jag hoppas det. Framtiden är ljus! Glad påsk kära Sverigevänner!
Visa på X →402
inlägg
Igår debatterade jag mot Magdalena Andersson i Aktuellt, där hon påstod att regeringens politik ”…har lett till tusentals färre som arbetar i den svenska sjukvården…” Pressad på belägg krystar hon nu fram att "det är Socialdemokraterna i Skånes bedömning". Min bedömning är att Magdalena Andersson inte håller för granskning.

https://www.dn.se/debatt/vi-maste-riva-upp-delar-av-eus-klimatpolitik/
Visa på X →Det Sverige behöver idag är inte ineffektiv symbolpolitik. Vi behöver produktion, säkerhet och trygghet. Vi behöver vara den nation som står stabilt om det blåser. Symbolpolitik och självplågeri, till noll nytta, måste upphöra. Det får vara slut på ideologisk lekstuga. Länk 👇🏻
Visa på X →Konkursen i Northvolt är en tragedi på många plan och jag lider med alla leverantörer och anställda som försatts i en svår situation. I princip alla svenskar berörs av konkursen via pensions- och skattemedel som nu går upp i rök. Vissa bör dra lärdom. Ingen nämnd, ingen glömd.
Visa på X →Folkhemmet var ursprungligen en konservativ idé myntat av Rudolf Kjellén. Per Albin Hansson förvaltade tanken med den äran, men vi får aldrig glömma att det också var S som ersatte folkhemstanken med det mångkulturella samhället - ett gigantiskt svek mot det svenska folket.
Visa på X →I dag mötte jag övriga partiledare för information och diskussion om det allvarliga säkerhetsläget i vår omvärld. I tider av oförutsägbarhet och utbredd oro är lugn, enighet och beslutsamhet centralt. Stödet för Ukraina, mot Rysslands aggressionskrig är fast förankrat. Vi kommer göra det som krävs. Ukraina ska ges tillräckligt stöd så länge det behövs. Samtidigt kommer Sverigedemokraterna aktivt verka för att stärka Sverige och vår del av världen. Det svenska försvaret behöver starkare muskler, något vi som parti varit tydliga med sedan lång tid tillbaka. Svensk säkerhet är inte, och kommer aldrig vara, föremål för några kompromisser.

Glädjande att Socialdemokraterna kopierar vårt förslag att riva byggnader i utsatta områden, men de får nog söka andra samarbetspartier än V och Mp om de vill förverkliga den politiken.
Visa på X →Under fredagen genomförde president Trump och Zelenskyj en presskonferens i Vita huset. Mot slutet av mötet uppvisades en anmärkningsvärd oenighet mellan presidenterna. Att USA:s president inte förmår visa ett tydligt stöd för Ukraina som utkämpar ett försvarskrig för sin nations existens är mycket allvarligt. Stödet för Ukraina behöver vara tydligt och det får inte råda någon tvekan om att Ryssland har attackerat Ukraina och att landet modigt utkämpar ett försvarskrig mot en oprovocerad aggression. Sverigedemokraterna står tydligt i på Ukrainas sida och mot Rysslands aggressionskrig. Vi kommer att stödja Ukraina så länge som det behövs och en förhandlingsuppgörelse behöver ske på Ukrainas villkor.
Visa på X →Från rörigt och osäkert till ännu mer rörigt och osäkert. Efter en halv mandatperiod och mindre än ett år kvar till valåret meddelar centerpartiets ledare Muharrem Demirok att han avgår. Jag kan inte klandra honom, att ta över det djupt splittrade Centerpartiet efter Annie Lööf var ett kamikazeuppdrag från början och jag är förvånad att det höll så pass länge. Jag önskar Muharrem all lycka framöver. För den större bilden är avgången, så pass tätt inpå ett val, ytterligare en osäkerhetsfaktor i Magdalena Anderssons rödgröna block. Vänsterpartiet och Miljöpartiet spelar alltjämt en avgörande roll i ett teoretiskt regeringsunderlag för Socialdemokraterna och det är rörigt, opålitligt och osäkert redan som det är. Med ett instabilt Centerpartiet adderas ytterligare rörighet och osäkerhet på den rödgröna sidan. Blir det planekonomi efter valet, eller avregleringar och skattesänkningar för kapitalägare? Blir det bussning av svenska elever till problemskolor eller stopp för Sveriges kärnkraftssatsningar? Eller kanske lite av allt detta? En sak är säker, chansen att väljarna får en tydlig och rättvisande bild av vad Magdalena Anderssons alternativ faktiskt innebär måste nu betraktas som mycket liten, för att inte säga obefintlig.

Idag har det gått tre år sedan Ryssland inledde sin fullskaliga och folkrättsvidriga invasion av Ukraina. Sedan dess har Ukraina kämpat för sin existens och utsatts för krigets fasor. Ryssland har systematiskt begått folkrättsbrott mot landet och massakrer på civila har avslöjats. Europa har kastats in i det värsta säkerhetsläget sedan andra världskriget och kriget pågår alltjämt. Sverigedemokraterna var ett av de första partierna att kräva militär hjälp till Ukraina och vi har sedan dess varit pådrivande bland annat för att skicka tyngre vapen till landet. Vi kommer fortsätta vara pådrivande för att Sverige och andra länder ska fortsätta med stödet. Vi står fast vid Ukrainas sida och deras försvarsstrid är också vår, såväl Sverige som övriga Europa står under hot från Rysslands aggression. Leve Ukraina, leve Europas fria och självständiga länder!
Visa på X →Jag blir inte mindre bekymrad av vad migrationsministern säger i SVT. Det är i bästa fall naivt och okunnigt. Mångkulturalismen har förstört Sverige. Moderaterna behöver närmare förklara vad de menar med detta. Att många människor i Sverige har "olika bakgrund" är vi alla medvetna om. Det beror såklart på den politik de själva bedrivit historiskt, och det är en omstöpning av Sverige som aldrig någonsin haft stöd hos svenska folket. Massinvandring, i kombination med mångkulturalism, är orsaken till att Sverige idag ser ut som det gör. Det bör varje ansvarstagande politiker ta kraftigt avstånd från. Att människor "har en bakgrund" betyder inte att de för all framtid kan åberopa detta i Sverige. Tvärtom. Vårt land är vårt land. Det har formats av svenskar i århundraden. Om du kommer hit och ska leva här, så är det på våra villkor. Valet är fritt.

Jag tycker att det är både förvånande och bekymmersamt att migrationsministern uttalar sig på det här viset. Vi har genom vårt avtal med regeringen fått med oss Moderaterna på avgörande reformer på invandrings- och integrationsområdet och jag menar att det är synnerligen aningslöst att kapitulera för mångkulturalismen. I Sverige ska svenska normer och värderingar vara utgångspunkten för vårt gemensamma samhällsbygge. De som flyttar hit får anpassa sig eller välja ett annat land. Det är bara så vi kan hålla ihop Sverige. Mångkulturalism är motsatsen till detta. Det handlar inte om mat, musik eller andra kulturella influenser, som de flesta av oss uppskattar. Det handlar om helt grundläggande samhällsfundament, om synen på rätt och fel. Jag trodde uppriktigt att vi kommit längre, att denna skadliga åskådning förpassats till vår historias skräphög. Vem som helst kan ju se vad som hänt med vårt land! Sverige ska inte vara mångkulturellt. Sverige ska vara Sverige. De människor som har valt att bosätta sig här ska anpassa sig till svenska normer och värderingar och i allt väsentligt sträva efter att uppgå i nationen. Det är bedrövligt att det ska behöva påpekas, men detta helt nödvändiga förhållningssätt för att få ordning på vårt land, är alltså raka motsatsen till mångkulturalism.

Redan innan annekteringen av Krim stod jag i riksdagens talarstol och varnade för Rysslands upprustning. Jag har aldrig litat på Ryssland och sedan 2014 har det gamla etablissemanget inte heller gjort det. Jag har aldrig gillat att vi lagt vår säkerhet i knät på USA. Det är skälet till att SD i decennier slagits för ett starkt svenskt försvar. Sedan några dagar har även det gamla etablissemanget kommit till samma insikt, Sverige och Europa kan inte fortsätta tro att USA ska sköta vår säkerhet. Att byta åsikt när verkligheten hunnit ikapp är föga förtroendeingivande, men oaktat det förgångna hoppas jag att vi nu tillsammans kan bygga Sverige starkt och oberoende.
Visa på X →Vi varnade för Ryssland – senare följde alla andra efter. Vi varnade för ett svagt svenskt försvar och en naiv tilltro till USA som garant för vår säkerhet – nu följer alla andra efter. Det är vare sig beundransvärt eller konstruktivt att tycka som alla andra, att ständigt ha den åsikt som är "inne".
Visa på X →https://kvartal.se/artiklar/vart-narrativ-har-vunnit/
Visa på X →Är man “tvungen” att gå på Nobelfesten om man blir statsminister? Tveksamt. Idag gästar jag Kvartals fredagsintervju och svarar på frågor om vapen, asyl, gängkriminalitet, Nobelfesten och mycket annat. Länk i kommentarsfältet.


Med anledning av prinsessan Sofias och prins Carl Philips nyfödda dotter vill jag sända mina varmaste gratulationer och lyckönskningar till föräldrarna och hela den växande familjen.
Visa på X →Bedrövelsen är total, så här ett dygn efter den värsta skottmassakern i Sveriges moderna historia. Sorgen. Ilskan. Och frustrationen. Frustrationen över att något så outsägligt förskräckligt kan hända i vårt Sverige. Frustrationen över att vi inte förstår varför. Frustrationen över att vi sannolikt aldrig kommer att få full klarhet i omständigheterna kring detta vedervärdiga illdåd. Gärningsmannen är död, och kommer således aldrig ställas till svars. Han tog minst tio oskyldiga liv och förstörde ännu fler. Han kommer aldrig behöva möta sina offer och deras anhöriga. Behöver aldrig se sorgen i deras ögon. Sverige är ett splittrat och polariserat land. De senaste årens eskalerande våldsvåg är ett resultat av decenniers politiska beslut och vägval, och har fått oss medborgare att uppleva både otrygghet och uppgivenhet. Även om denna massaker inte tycks ha någon koppling till klanvälde och pågående gängkrig, så kommer den att få politiska konsekvenser. Skolsäkerhet, vapenlagar, psykiatri och annat som kan antas vara relaterat till just denna extrema händelse kommer att diskuteras och debatteras. Med all rätt. Men än är inte tid för det. Nu är tid för sorg och samling. Tid för reflektion och omtanke. Tid att ena alla goda krafter, som vill vårt land väl och som önskar bidra till återskapandet av ett sammanhållet och tryggt Sverige. Ett Sverige som står starkt mot ondskan varhelst den visar sig och i vilken form den än uppträder.
Visa på X →Det är med bestörtning jag tar del av rapporteringen om skjutningen i Örebro. Sådana här fruktansvärda dåd ska inte kunna ske i Sverige. Mina tankar går till de som befinner sig mitt i denna mardröm. Som så många andra följer jag och Sverigedemokraterna händelseutvecklingen noga.
Visa på X →Den här typen av människor ska inte integreras, den här typen av människor ska få en enkelbiljett ut ur vårt land.


Angående sprängningarna. Massinvandring från dysfunktionella länder och en lagstiftning anpassad för ”det gamla Sverige” är det som har lett fram till de dagligen återkommande sprängningar vi kan läsa om i media. Vi sverigedemokrater har varnat för denna typ av utveckling i decennier och jag vågar påstå att vi är det enda parti som utan skygglappar vill gå till botten med problemets orsak. Det är ingen hemlighet att det är vi som driver på i dessa frågor i regeringssamarbetet. Vi vill strypa invandringen ytterligare, utvisa kriminella, se till att de som har svårt att anpassa sig återvänder, försvåra för parallella samhällsstrukturer, skärpa straffen radikalt, sänka straffmyndighetsåldern, och så vidare. Vi börjar även alltmer ifrågasätta nyttan av evighetslånga utredningar samtidigt som kaoset breder ut sig. Här och nu är detta emellertid inte en lagstiftningsfråga utan en fråga för Polismyndigheten och vi är beredda att ge dem allt stöd vi kan inom nu rådande lagstiftning. Jag förstår frustrationen hos er som drabbas av våldet, som känner att det kryper allt närmre eller som helt enkelt bara läser rubrikerna och förfasas. Tro mig, jag känner samma frustration och jag kan lova er att vi gör precis allt vi kan med det mandat väljarna givit oss.
Visa på X →Magasinet Fokus rapporterade i veckan om gängkriminella som utnyttjar möjligheten att i princip helt fritt byta namn hur ofta som helst. Lagen tillkom 2017 under ansvarig minister Morgan Johanssons försorg och inte oväntat var Sverigedemokraterna ensamma om att helt avfärda denna typ av galenskap och det känns nu angeläget att införa någon form av stopplag i avvaktan på ny lagstiftning.
Visa på X →