Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Jimmie Åkesson

Sverigedemokraterna

@jimmieakesson (X)

402

inlägg

De skulle bara se på fotboll. För två år sedan i dag, mördades två svenskar av en kallblodig islamist i Bryssel. Ett avskyvärt dåd, utfört av en feg ynkrygg, vars uttalade mål var att döda just svenskar. De mördades för att de bar den svenska landslagströjan. De mördades för att de bar sitt lands färger med stolthet. Vi får aldrig, och kommer aldrig, glömma att det finns våldsamma krafter som hatar såväl Sverige som resten av västvärlden. Krafter som provoceras av demokrati och yttrandefrihet och vars yttersta mål är att förstöra vårt samhälle.

Visa på X

Jag har respekt för Anna-Karin Hatts beslut att lämna rollen som partiledare. Återkommande hat och hot riktat mot oss politiker är ett tragiskt och påtagligt faktum. Jag kan personligen relatera till det. Hur vi politiker, som ju faktiskt också är människor av kött och blod, förhåller oss till detta är individuellt och innebär en ständigt pågående inre process. Anna-Karin Hatt har landat i sin slutsats, det bör vi alla ha respekt för, även om beslutet tas av en mycket beklaglig orsak. Jag önskar henne all lycka i framtiden.

Visa på X

Ska en minoritet i riksdagen kunna blockera viktiga reformer för Sverige? SD vill ha en folkomröstning. Från debattartikeln: ”En förändring av regeringsformen /... / vore att lägga krokben för många väldigt viktiga förändringar som Sverige kommer att behöva i framtiden. Ett exempel på detta är möjligheten att återkalla medborgarskap för grovt kriminella. En sådan möjlighet skulle kräva en grundlagsändring, vilket sannolikt aldrig skulle bli verklighet med mindre än Socialdemokraterna helt ändrar uppfattning och faktiskt går från ord till handling när det gäller att sätta hårt mot hårt med kriminella invandrare.” Länk till debattartikeln i kommentarsfältet.

Visa på X

"Vi måste våga tala klarspråk: en stor del av dagens arbetslöshet i Sverige är importerad. Vi har tagit emot hundratusentals människor utan att ställa krav på egen försörjning. I stället har vi byggt parallella system där bidrag ersatt arbete som livsstrategi. När Socialdemokraterna och deras vänsterkompisar gång på gång ursäktar detta med att ”integration tar tid”, blir det som om utländsk bakgrund skulle vara ett handikapp. Det är det inte! Den politiska vänstersidans resonemang är snarare ett hån mot alla de utrikes födda som faktiskt har tagit sig i kragen, lärt sig språket och börjat bidra." Länk till debattartikeln i kommentarsfältet.

Visa på X

Efter nästa val är Sverigedemokraterna ett regeringsparti eller ett parti i full opposition. Idag har vi fått ett medialt uppmärksammat besked från Liberalerna. Om resultatet i valet om ett knappt år ger en fortsatt Tidömajoritet, som inkluderar Liberalerna, behöver de ändra detta besked när valet väl är genomfört. De enda alternativ som kvarstår efter dagens besked är annars att gå till nyval eller lämna över regeringsmakten till Socialdemokraterna och Vänsterpartiet. Inga attraktiva alternativ för ett förment borgerligt parti med två procents väljarstöd som är helt beroende av stödröster. Liberalernas förre partiledare Johan Pehrson, vilken för övrigt var en sympatisk lagspelare, kanske uttryckte det allra bäst: “När man går till val så säger man en sak innan valet, sen genomförs valet – så säger man en sak efter valet”. För väljarna måste dock hållningen framstå som obegriplig. Den här mandatperioden har vi äntligen lyckats vända på skutan och börjat jobba bort Socialdemokraternas destruktiva politik. Det krävs ingen politisk expert för att konstatera att jag och mitt parti lyckats väldigt väl med detta, även om mycket kvarstår att göra. Mitt besked idag är detsamma som det har varit hela tiden: Efter nästa val vill Sverigedemokraterna fortsätta att leda politiken och den politiska debatten i rätt riktning, för ett ännu bättre Sverige. Efter nästa val kommer vi antingen att sitta i regering eller i full opposition. Något mellanläge, motsvarande det vi har idag, kommer inte att vara aktuellt för oss. Jag tror att väljarna, inte bara våra väljare, förstår det här. Tidösamarbetet har varit både politiskt fruktsamt och ett bra sätt att bevisa att Sverigedemokraterna är redo, lika redo som något annat parti, att sitta i regering. Tidösamarbetet är dock alltjämt en tillfällig lösning som behöver avslutas och ersättas med en mer robust regeringsbildning med sverigedemokratiska ministrar.

Visa på X

Svenskarna betalade under den förra regeringen rekordhöga bränslepriser till ingen nytta. Klimatet räddades inte, men svensken blev fattigare. Vi ska inte tillbaka till en sån politik.

Visa på X

Alla kort på bordet - svenskarna har rätt att veta. Idag, på årsdagen för terroristattacken den 7 oktober 2023, skriver Mattias Karlsson och jag en debattartikel om Socialdemokraternas, Vänsterpartiets och Miljöpartiets stöd till, och i vissa fall till och med finansiering av, terrororganisationer som var med och utförde attacken den 7 oktober och som begått otaliga andra terrordåd. En sanningskommission behöver tillsättas för att utreda vilka som ytterst bär ansvaret och i vilken utsträckning svenska skattebetalare har varit med och finansierat terrorism, inklusive den brutala massakern på judar och andra israeler för idag två år sedan. Ur artikeln. "Den här frågan rör därför inte bara utrikespolitiken utan är i allra högsta grad en fråga om Sveriges inre trygghet och om vårt samhälles värderingar. Sverigedemokraterna kommer därför, inom ramen för vårt samarbete med regeringen, driva på för att tillsätta en sanningskommission som kartlägger hur svenska skattemedel har kunnat användas för att stödja organisationer med koppling till islamism och terrorism." Länk till debattartikeln i kommentarsfältet.

Visa på X

Vi fortsätter att laga ett trasigt och misskött land. Sveriges migrationssystem under tidigare regeringar kan inte beskrivas som något annat än ett haveri. Ansvaret för detta vilar tungt på naiva politiker från de gamla partierna, som i sin iver att passa in i den självpåtagna godhetsmallen, tappade all form av verklighetsförankring och helt tycktes glömma bort vilka de var satta att företräda, nämligen svenska väljare och skattebetalare. Nu gör vi upp med denna destruktiva och orättvisa politik, steg för steg. Idag har vi presenterat följande politiska förbättringar. ✅ Skärpta regler för anhöriginvandring ✅ Höjd lönenivå för arbetskraftsinvandring ✅ Åtgärder mot fusk och exploatering av människor Framöver kommer det inte vara möjligt att arbetskraftsinvandra till Sverige för att jobba med lågkvalificerade arbeten som kan utföras av de många arbetslösa människor som redan finns i landet. Det kommer också bli betydligt svårare att ta hit anhöriga och i de fall det tillåts ska man som arbetskraftsinvandra själv kunna försörja dessa. Genom dessa åtgärder tar vi steg mot ett mer rättvist Sverige, ett Sverige som sätter svenskarnas trygghet och intressen först. Läs mer i artikeln, länk i kommentarsfältet.

Visa på X

Dumt och naivt. "Genom att erkänna Palestina i denna form, signalerar Europa att en stat kan uppstå, och accepteras, baserat på terrorns villkor. Det är naivt att tro att ett erkännande av en stat i detta läge kommer att leda till en fredlig tvåstatslösning. Tvärtom riskerar det att förstärka de islamistiska krafter som motarbetar fred." Länk till Mattias Karlssons och min debattartikel i kommentarsfältet.

Visa på X

Den här typen av direkta avarter måste bort från Sverige. Man ska inte kunna gömma sig bakom religionsfriheten för att kunna sprida extremistiska eller till och med kriminella budskap. I sådana här grova fall behöver samhället träda in och stänga den aktuella gudstjänstlokalen och se till att den används till något vettigt istället.

Visa på X

Permanenta uppehållstillstånd är en styggelse som bör avskaffas helt och hållet. Det är också vad den så kallade Minimiutredningen nu föreslår ska genomföras. Antingen befinner man sig på tillfälligt besök i vårt land eller så ska man leva upp till kraven för medborgarskap och ha som ambition att uppgå i nationen. Enkelt.

Visa på X

Ännu ett stort kliv i rätt riktning. Den orättfärdiga och orättvisa ordningen att illegala migranter har fått tandvård för 50 kronor är snart ett minne blott. Det är för mig en gåta hur detta ens har tillåtits från början. Jag tror att de allra flesta hårt arbetande människor i Sverige delar den synen. De surt förvärvade skattekronor som vi väljer att lägga på välfärden ska gå till svenskarnas välfärd, inte till människor som inte ens har tillåtelse att vistas i landet.

Visa på X

Att illegala migranter getts möjlighet att kvittera ut ekonomiskt bistånd är så fel att det är svårt att finna ord. Det är en ren självklarhet att personer som inte har rätt att vara i Sverige inte heller ska ha rätt till svenska skattebetalares pengar. Nu ändrar vi på detta. Vi gör det med följande besked: ✅ Bort med ekonomiskt bistånd till människor som vistas illegalt i Sverige. ✅ Ingen fri välfärd förrän man har kvalificerat sig genom att bidra till samhället. ✅ Bidragstak införs så att det alltid lönar sig att arbeta.

Visa på X

En budget som prioriterar och värdesätter: ✅ Svenska hushåll som genom flit och slit jobbar och bidrar till vårt land. ✅ Försvaret av Sverige och svenskarnas trygghet i vardagen. ✅ Företagen och entreprenörerna som utgör själva grunden för tillväxt och välstånd. ✅ En välfärd med fokus på svenskarnas, inte hela världens behov. En budget som sätter Sverige först!

Visa på X

Socialdemokraterna har ingen egen politik, så de går till val på att ljuga om andra istället. Annonsen nedan är ett typexempel på hur Socialdemokraterna jobbar med ljusskygg negative campaigning. Man undviker att prata om sin egen politik, och pumpar istället ut falsk information om sina motståndare. Det sker framförallt genom annonser i kanaler där påståendena inte kan ifrågasättas. Häromdagen fångades dessutom i en video hur socialdemokratiska kampanjarbetare inför kyrkovalet sprider samma falska budskap, efter att det gått ut direktiv från Socialdemokraterna på riksnivå. Se det återpublicerade inlägget. FAKTA: - Alla partier i riksdagen, inklusive SD, står bakom svensk abortlag. - SD ställer inte upp i kyrkovalet. (Det gör däremot förbundet Sverigedemokrater i Svenska kyrkan, som bildats av kyrkligt engagerade sverigedemokrater.) Magdalena Andersson behöver snarast ta tag i detta och styra upp sina partifunktionärer.

Visa på X

Nu avsätts budgetmedel för att säkra en trygg och prisstabil elförsörjning till svenska folket. I klartext: Regeringen och SD prioriterar kärnkraft framför väderberoende alternativ. En satsning som kommer gynna både hushåll och industri.

Visa på X

Det handlar om trygghet och rättvisa! Genom omfattande straffskärpningar flyttas nu fokus – från brottslingars intressen till upprättelse för brottsoffren. Reformerna innebär ett mer rättvist, men även tryggare Sverige. Att skydda människor ifrån grova brottslingar är och förblir en prioritet för oss sverigedemokrater. Festen är över. Saften och bullarna är slut. Nu gäller istället följande: ✅ Dubbla straff för gängkriminella ✅ Kriminaliserande av deltagande i gäng ✅ Upprepade grova sexualbrott ska kunna ge livstids fängelse. ✅ Skärpta regler för villkorlig frigivning Detta är axplock av det som inte kan beskrivas som något annat än ett totalt paradigmskifte i synen på brott och straff. Vi sänker dessutom straffbarhetsåldern till 13 år för allvarliga brott. Är du tillräckligt gammal att begå allvarliga brott, ja då är du tillräckligt gammal att ta konsekvenserna.

Visa på X

Historisk satsning på det svenska försvaret. Sverigedemokraterna har under decennier poängterat betydelsen av en ökad svensk försvarsförmåga. Sverige behöver satsa mer på skyddet av vårt land och vi behöver göra det snabbt. Vi konstaterar nu att budgeten för 2026 innebär just en historisk satsning. Det rör sig om ett extra tillskott på drygt 26 miljarder, jämfört med 2025. Detta innebär i sin tur fortsatta steg mot försvarsutgifter som beräknas motsvara 3,5 % av BNP senast 2030. Att skydda vårt land mot inre och yttre hot är statens viktigaste uppgift. Genom denna historiska förstärkning visar vi att vårt lands säkerhet och våra medborgares trygghet, aldrig är något vi kommer att kompromissa om. Nu bygger vi Sverige starkare.

Visa på X

Nu tar vi bort den obegripliga ordningen att det ska vara dyrare att gå på konsert och dansa än att bara gå på konsert. Från och med 1 juli 2026 sänks den så kallade dansbandsmomsen från 25% till 6%. En viktig principfråga som jag återkommande kämpat för under många år.

Visa på X