Nu går vi in i valåret 2026 och vi är redo. Mer än någonsin. Men innan dess, rättare sagt idag… Låt oss äta gott och dricka gott. Låt oss rå om varandra. Låt oss höja våra glas och säga “hej då 2025, och välkommen 2026“. Från mig, och Sverigedemokraterna, till varenda medborgare i vårt stolta land. Skål och gott nytt år!
Visa på X →402
inlägg
Den gamla synen på kriminella fortsätter tyvärr att skörda offer. Ett år av stora framgångar inom lagstiftningsområdet slutade tragiskt nog med två besinningslösa mord, ett i Boden och ett i Rönninge söder om Stockholm. Det är svårt att ta in den obeskrivliga ondskan. Det är, om möjligt, ännu svårare att förstå det mörker som deras anhöriga genomlider just nu. Jag vill uttrycka min djupaste medkänsla med dem. Sverigedemokraterna har ägnat ansenlig möda åt att sådant här inte ska kunna ske och vi kommer fortsätta att göra det vi kan genom att driva på för en förändrad lagstiftning. Det är nämligen min absoluta övertygelse att aningslösa politiker fattat beslut som möjliggjort för samhällsfarliga personer att vistas ute bland folk och följaktligen kunnat begå fasansfulla handlingar. Den kursändring vi genomför tillsammans med regeringen är tydlig och kompromisslös. Skyddet för laglydiga människor ska alltid gå först. Människor som är dokumenterat farliga ska inte släppas ut och ges möjlighet att fortsätta skada andra. Samhällets lojalitet måste alltid ligga hos de skötsamma, hos dem som följer lagen och som har rätt att känna sig trygga på allmän plats och i sina hem. Den principen ska vara vägledande, i ord och i handling. Det är vi skyldiga offren, deras anhöriga och alla dem som med rätta frågar sig hur detta kunde få ske.
Visa på X →Vi ska aldrig överge vår kultur, vårt arv och våra traditioner. God jul till er alla!
Visa på X →Bra KD! Könsbyteslagen behöver rivas upp. Istället för att säga ”vad var det vi sa” gällande riskerna med könsbyteslagen där t.ex. biologiska män kan placeras på anstalt för kvinnor, konstaterar jag bara att det är glädjande att KD slutade vackla i frågan och anslöt sig till vår linje. Det är dags för fler partier att göra detsamma, så att lagen kan rivas upp.


Permanenta uppehållstillstånd var en dålig idé från första början. Idag kom beskedet från Socialdemokraterna – partiet kommer att motsätta sig en modernisering av reglerna för uppehållstillstånd och vill att människor fortsatt ska kunna befinna sig i Sverige permanent, utan att behöva anpassa sig och därigenom kunna bli medborgare. För egen del tycker jag att det är märkligt att svenska politiker någonsin har tyckt att konceptet permanenta uppehållstillstånd är en bra idé. Det är det naturligtvis inte, tvärtom är det, och har alltid varit, en mycket dålig idé. Den som väljer att flytta till ett annat land, till exempel Sverige, gör det rimligen antingen för att befinna sig i landet tillfälligt eller för att denne har en önskan om att stanna där permanent. Om det är det sistnämnda som är aktuellt är det fokus på att anpassa sig till det nya landet – arbeta, lära sig språket och anamma det nya landets kultur – för att så småningom kvalificera sig för medborgarskap, som bör vara det enda alternativet. Permanenta uppehållstillstånd är inte till gagn för Sverige och svenskarna. Dessa uppehållstillstånd innebär tvärtom ett mellanläge mellan tillfällig gäst och medborgare, vilket är skadligt för såväl den individ som valt att flytta till Sverige som för majoritetssamhället. Det är dock glädjande att Socialdemokraterna nu bekänner färg i frågan. Svensk politik blir väldigt trist när S, av rädsla för debatt, väljer att lägga sig platt och agera dörrmatta för Sverigedemokraternas alla politiska reformer, vilket varit standard de senaste åren. Ur den aspekten är dagens besked välkommet.


Det drar ihop sig till ödesval Sverigedemokraterna vill att gängkriminella och andra grova brottslingar med medborgarskap i annat land ska avlägsnas från Sverige för all framtid. Det kräver ändringar i grundlagen och det innebär att beslutet behöver vinna stöd i riksdagen, både före och efter valet nästa år. Om vi och de andra Tidöpartierna vinner valet så kommer detta kunna bli verklighet. Om Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Socialdemokraterna vinner valet så riskerar vi istället en tillbakagång till den naiva saft och bulle-politik som de socialdemokratiska regeringarna konsekvent har bedrivit sedan 70-talet.


Camilla lever ett självständigt liv med stöd av ledsagare enligt LSS. Men på senare tid har hennes frihet begränsats kraftigt. Nya tolkningar av EU:s arbetstidsregler gör det i praktiken omöjligt för henne att resa eller övernatta tillsammans med sina ledsagare. När jag träffade Camilla och satte mig ned för att prata om det här blev det smärtsamt tydligt vad regler på papper kan innebära i verkligheten. Sådant som många av oss tar för givet, att åka på en konsert, hälsa på vänner eller kunna bo på hotell, blir för henne en planeringsfråga som ofta slutar med ett nej. Inte för att viljan saknas, utan för att regelverket inte tar höjd för hennes behov av sammanhängande stöd. Det här måste ändras. Det är orimligt att regler som sägs skydda arbetsmiljön i praktiken gör att människor som Camilla hindras från att leva som andra. Vi ska självklart värna ledsagarnas villkor och arbetsmiljö, men det måste gå att skapa en ordning som också värnar friheten, delaktigheten och värdigheten för den som är beroende av ledsagning. Jag tänker inte acceptera att Camilla eller någon annan ska få sina liv begränsade av stelbenta regler, oavsett funktionsnedsättning.
Visa på X →Idag var alla riksdagspartier inbjudna för att diskutera åtgärder mot den organiserade brottsligheten. Vi har varit tydliga i frågan - alla gängkriminella ska utvisas eller fängslas.
Visa på X →Terrordådet i Sydney, direkt riktat mot judar, är vedervärdigt i all dess omänsklighet. Vi får aldrig backa en millimeter i kampen mot dessa fega antisemiter, vars enda mål är att mörda oskyldiga människor. Mina tankar går till offren och deras anhöriga.
Visa på X →Segregationen i Sverige är självvald.
Visa på X →Möte med jobbskapare. I dag fick jag förmånen att besöka @svenaringsliv för ett möte med några av Sveriges många duktiga entreprenörer. Vi hade bland annat ett givande samtal om karensavdrag, en mer kunskapsinriktad skola, trygghetsfrågor för företagare, skatter och regelförenklingar. Välmående företag, entreprenörer som vill och vågar, utgör själva motorn när det gäller tillväxten, jobben och är en absolut förutsättning för det svenska välfärdsbygget. Stort tack för inbjudan.




Den som söker efter neutral information om politik och ideologier vill naturligtvis hitta en neutral källa och inte ett politiskt parti, vilket S är fullt medvetna om. Det är därför S låtit sitt dotterbolag AiP Media starta sidan Politikkollen, som utåt sett är ett "digitalt uppslagsverk" men som följaktligen framställer socialdemokratisk politik som något positivt. Detta är ett par nivåer bortom humoristiska memes med otydlig avsändare som mitt parti fick kritik för förra våren. Kritik som vi för övrigt tog till oss och som var rimlig i vissa delar. Socialdemokraternas Politikkollen är ett medvetet försök att dupera allmänheten. Att verksamheten (AiP Media) till råga på allt tilldelats presstöd visar än en gång på det intrikata system av öppen korruption som sossarna har byggt upp under decennier.
Visa på X →En krispig vinterkväll i Gävle. Någon minusgrad och ett mörker som sakta lägger sig över staden. Vad passar då bättre än ett värmande möte med hundratals engagerade partivänner? Kvällens möte med SD Gävleborg, ett stopp av flera under min pågående distriktsturné, var ett kvitto på hur väl rustat partiet står inför den kommande valrörelsen. Ett givande samtal med distriktsledningen följdes av ett minst sagt välbesökt medlemsmöte. Efter en vass inledning av distriktsordförande Roger Hedlund gavs jag möjlighet att lyfta fram mina idéer om framtiden samt det vi redan gjord inom områdena ✅brottsbekämpning ✅migrationspolitik ✅rättsväsende ✅energipolitik ✅drivmedelspriser Listan kan göras mycket längre. Men vi är långt ifrån klara. Vi måste fortsätta arbetet för ett tryggt, fritt och svenskt Sverige. Nu går vi ut tillsammans i en valrörelse av världsklass! Stort tack Gävle för en trevlig kväll.








Dag två av Landsdagarna inleds med tal av partiets gruppledare Linda Lindberg. Ser fram emot ytterligare en givande dag! Talet kommer finnas att se i efterhand på Sverigedemokraternas Youtubekanal.


Nu har Landsdagarna öppnats, partiets högsta beslutande organ. Ser fram emot en trevlig och givande helg!


Mycket trevligt att återse gubbarna i Sista måltiden. Vi talade om mina känslor för Håkan Juholt, om vad jag egentligen tycker om flintastek och om Changs roll som SD-expert. Det diskuterades även kärnkraft, vindkraft, avindustrialiseringen inom EU, möjligheten att riva upp medborgarskap, grundlagsändringen, islam, bistånd som påtryckningsmedel och Tidö. Avsnittet släpps i dagarna.




Ett stort steg i rätt riktning. Nu genomför vi ett tydligt och enhetligt språkkrav inom äldreomsorgen, detta för att säkerställa att äldre får den omsorg de har rätt till på ett språk de förstår. Det får vara slut på att använda utsatta och sårbara grupper som integrationsverktyg för att skyla över det totala misslyckande som de senaste decenniernas massinvandringspolitik är. De steg som tas nu, tillsammans med Tidöpartierna, är viktiga och efterlängtade. Tidigare fanns inga språkkrav överhuvudtaget, vilket i sig är häpnadsväckande ansvarslöst. Framöver kommer Sverigedemokraterna arbeta för ytterligare skärpta språkkrav. På sikt måste målet vara att den som inte behärskar svenska språket, fullt ut, inte heller kan arbeta inom vård och omsorg. Särskilt inte när det gäller äldreomsorgen, där det handlar om en extra utsatt grupp människor.


Exakt så. Socialdemokratins högljudda motstånd mot frivillig återvandring avslöjar att den omsvängning i migrationsfrågan, som partiet ofta talar om, är ren lögn. Länk till Ludvig Asplings debattartikel i kommentarsfältet.


Falska rykten i omlopp. Jag har noterat att vissa medier har snurrat till det och sprider en bild av att Sverigedemokraterna kan tänka sig att släppa fram Magdalena Andersson som statsminister 2026. Om det är av oförstånd eller för att de faktiskt vill sprida rena påhitt vet jag inte. Vare sig jag själv eller partiet har sagt något sådant. Det är alltså inte sant. För att vara extremt tydlig: Efter valet nästa år kommer jag och mitt parti att rösta nej till varje regering som vi själva inte ingår i. Något mellanting, likt det vi har idag, är inte aktuellt för oss.


Bara sport, bara sport, bara massor utav sport… Igår hade jag ett mycket trevligt och givande möte med Riksidrottsförbundets ordförande Anna Iwarsson. Vi pratade om behovet av anläggningar och idrottsmiljöer, hur vi på bästa sätt tar hand om våra elitidrottare, men också om det brottsförebyggande arbetet mot den kriminalitet och förstörelse som letat sig in på våra arenor. Idrotten är en kraft för gemenskap, hälsa, ansvarstagande och samhörighet. För oss i Sverigedemokraterna är det viktigt att idrottspolitikens inriktning bygger på rättvisa och likvärdighet, att alla ska kunna delta oavsett förutsättningar, och att all idrott sker i en trygg miljö – både för utövare och publik.


Att köra över Sveriges väljare kan aldrig vara ett sätt att "stärka demokratin". Tvärtom är det att omyndigförklara väljarkåren och försvaga folkets makt. Det här är inte slut än.
Visa på X →Nu skärper vi lagstiftningen för att stoppa pedofilerna. Detta och mycket mer lyfte jag under mitt hösttal idag, i samband med Ungsvenskarnas 10-årsjubileum. Jag talade även om vikten av att värna vårt gemensamma välfärdssystem. Ett system som bygger på tillit, samhörighet och känslan av gemenskap. Bidragstak, motprestation kopplad till ekonomiskt bistånd samt kvalificering till välfärden är, just i detta sammanhang, tre viktiga grundpelare. Jag talade om det efterlängtade paradigmskiftet inom migrationspolitiken, men även inom området brott och straff. En trygghetsskapande politik som gör skillnad på riktigt. Stort tack till Ungsvenskarna för ett bra ordnat arrangemang, och grattis på tioårsdagen!






Debattartikeln: https://www.expressen.se/debatt/debatt-pedofiler-ska-domas-innan-de-begar-brott/
Visa på X →Lex Dumpen "Vi vet att pedofiler agerar snabbt, strategiskt och ofta i digitala miljöer där barn är som mest sårbara. Vi vet också att civilsamhället länge stått i frontlinjen medan rättsstaten stått bakbunden. Med denna offensiv och de lagändringar som träder i kraft nästa år får polis och rättsväsende skarpa verktyg att agera innan barn far illa. Det är en seger för varje barn som aldrig behöver bli ett offer – och en tydlig signal till varje gärningsman: ett enda försök räcker för att bli stämplad för livet i ett samhälle som aldrig glömmer." Saxat ur artikeln. Länk hittar du i kommentarsfältet.

