Bidragssystem som från början var tänkta som ett skyddsnät har i alltför många fall utvecklats till livslång försörjning och en anledning att inte integrera sig. Därför går vi nu fram med införandet av bidragstak och aktivitetskrav.
Visa på X →402
inlägg
Ännu en lagstiftning som känns självklar i varje välfärdsstat. Utan ordning och reda och respekt för landets gränser och lagar så har vi på sikt ingen välfärd. SD gör skillnad.
Visa på X →De rödgröna är inte överens om någonting när det kommer till kritan. Tidöpartierna har däremot styrt Sverige i snart fyra år och vi går till val som ett samlat regeringsalternativ.
Visa på X →Den 1 maj sänker vi skatten på bensin och diesel till EU:s lägsta tillåtna nivå. Det innebär en konkret och omedelbar lättnad för svenska hushåll, företag och lantbrukare som under lång tid har påverkats av höga drivmedelspriser. Lägre kostnader vid pump bidrar till att stärka ekonomin i vardagen, men också till att förbättra villkoren för näringslivet och öka konkurrenskraften, särskilt i branscher där transporter är en central del av verksamheten. Samtidigt tar vi nästa steg genom att ansöka hos EU-kommissionen om möjligheten att sänka skatten ytterligare.


Rocka sockorna. Idag har jag, och många med mig, omaka strumpor. Detta för att manifestera acceptansen för olikheter samt det självklara konstaterandet att alla människor föds med ett unikt och lika värde.


https://www.di.se/debatt/magdalena-andersson-maste-bekanna-farg-om-renskotseln/
Visa på X →Jag bjuder härmed in Magdalena Andersson till en offentlig debatt om renskötselns roll och om markrättigheterna i norra Sverige. Vill Socialdemokraterna fortsätta att hålla fast vid en uppenbart skev fördelning av makt och rättigheter i norra Sverige, eller är man beredd att ta sitt ansvar och ställa saker till rätta? Frågan är för viktig för att hanteras genom skygglappar, floskler och otydlighet. Länk till debattartikel i kommentarsfältet.
Visa på X →Ja. När diplomatiska ansträngningar når vägs ände och fredliga försök förblir obesvarade, måste ord följas av handling. Någon form av angrepp mot den islamistiska regimen i Iran har därför legat nära till hands och kan inte sägas komma som en överraskning. Iran under islamistregimen är ett nav för väldigt mycket av vår tids ondska. I Israel, i Yemen, i Libanon osv. Och inte minst i Iran självt, där mördandet och förtrycket av den egna befolkningen pågår dagligen. Men också i Ukraina, och till och med här på hemmaplan har den iranska regimen ett finger med i spelet. Islamisterna i Iran stöttar aktivt Rysslands krigföring i Ukraina och har också använt gängkriminella för att utföra attacker på svensk mark. Det är för övrigt en moralisk och logisk självmotsägelse att vara emot Iran/Ryssland/Kina i vårt närområde och säga sig stå upp för Ukraina, men samtidigt inte ta tydlig ställning på Israels/USA:s sida mot samma ondskans axelmakter, och dess proxyarméer, i Mellanöstern. Krig är fasansfullt. Men ibland går inte missförhållanden att lösa på fredlig väg och militär intervention är då det enda som återstår om inte situationen ska tillåtas förvärras ytterligare. Må det gå väl. Må Irans folk, och resten av världen, befrias från de iranska islamisternas fanatism och förtryck.
Visa på X →Nu halverar vi matmomsen! I mitt vårtal på Långholmen den 3 maj 2025 talade jag om SD-kassen. En i raden av åtgärder för att ge vanligt folk mer pengar i plånboken. Vi har sänkt drivmedelspriserna, vi har sänkt tandvårdskostnaderna för äldre och igår fattade riksdagen beslut om att från 1 april halvera skatten på mat - från 12% till 6%.


Morgan Johansson sprider uppfattningen att Sverigedemokraterna och regeringen ägnar sig åt "etnisk rensning". Det är ett fullständigt huvudlöst agerande som rimligen måste diskvalificera honom från varje tungt politiskt uppdrag i framtiden. Förutom att det är en galen beskrivning av den reformerade invandringspolitiken så relativiserar Johansson några av historiens värsta brott mot mänskligheten. Morgan Johansson är Socialdemokraternas talesperson i utrikesfrågor och Magdalena Anderssons kandidat till utrikesminister. Han är vice ordförande i riksdagens justitieutskott. Magdalena Andersson måste plocka bort honom från dessa uppdrag - eller så behöver hon förklara varför hon anser honom lämplig.


Jag blir stolt över vårt parti och vårt land. Idag är det fyra år sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina. Med anledning av detta har jag rest till Kiev för att visa mitt och Sverigedemokraternas stöd, samt delta på en rad möten och evenemang. Fler berättelser från resan kommer, men såhär på just årsdagen vill jag ta tillfället i akt att påminna om att Ukraina fortfarande är under attack, befinner sig i krigstillstånd och slåss för sin frihet, varje dag. Det är lätt hänt att situationen här i Ukraina hamnar i skymundan när media fokuserar på annat, på exempelvis andra väpnade konflikter i världen, konflikter som inte berör Sverige tillnärmelsevis lika tydligt som Rysslands aggression här, mot Ukraina och i förlängningen mot hela Europa och västvärlden. Det är inte bara av medkänsla och medmänsklighet som vi i Sverige och övriga Europa behöver göra vad vi kan för att stötta Ukraina i sin kamp för frihet och fred – det är också för vår egen skull. Och Ukraina behöver all hjälp de kan få. Materiellt och ekonomiskt såklart, men också i ord och politisk handling. Och Sverigedemokraterna bidrar. Sverige bidrar. Det gör mig stolt. Stolt över Sverige som land, enat i stödet för Ukraina. Stolt över mitt parti, som redan före Rysslands annektering av Krim varnade för Rysslands chauvinism och imperiedrömmar, och då blev närmast utskrattade, och sedan dess hållit en tydlig linje i frågan (oavsett vad socialdemokratiska trollfabriker försökt tuta i väljarna). Inte minst blir jag stolt över den av Sverigedemokraterna grundade biståndsorganisationen Hepatica som gör ovärderliga insatser i Ukraina och vars arbete jag under denna resa verkligen har förstått uppskattas av ukrainarna. ”Kyiv is waiting for you after the victory.” Så står det lite här och var i den ukrainska huvudstaden. Det verkar som att den inställningen genomsyrar tänket här och som besökare utifrån känns det lite märkligt, men också väldigt imponerande, att man lyckas hålla modet och framtidstron uppe efter fyra år av ständiga attacker. Det är svårt att se en regelrätt ukrainsk seger framöver, men så är det väl å andra sidan med alla krig. Många tiotusental ukrainska soldater har stupat vid fronten och tiotusentals civila har dödats i attackerna. Rysslands fega och hänsynslösa aggression går inte att göra ogjord. En framtida varaktig fred som sluts på villkor som Ukraina kan acceptera är nog det närmaste en seger man kan komma. Och det vore inte lite. Den dagen det är slut med de ständiga flyglarmen, artillerianfallen och dödandet och det istället ges möjlighet att bygga upp det som ligger i ruiner, den dagen blir väl värd att fira. Låt oss fortsätta göra vad vi kan för att den dagen snart ska komma. Låt oss också idag skänka en tanke till såväl alla de människor som har kämpat och dött i detta krig, som till alla de som varje dag fortsätter att kämpa. Seger åt Ukraina.






Debatten om invandringen har sedan det värsta kaoset för tio år sedan kunnat betraktas som förhållandevis nykter. Extremisterna, som i decennier förde och försvarade Sveriges huvudlösa politik, har naturligtvis inte upphört att existera. Däremot har de varit i ett så pass tydligt opinionsmässigt underläge att de valt att vara tysta och - vad det verkar - bidat sin tid. Och nu dyker de upp igen. De senaste veckorna har den svenska invandringsdebatten gjort en resa 10-15 år tillbaka i tiden. I vänsterliberal media staplas enskilda exempel på varandra i en tävling om vilken redaktion som, genom storslagen journalistisk kreativitet, lyckas skarva ihop det mest ömmande fallet. Det skulle faktiskt förvåna mig om Sveriges Radios groteska fabulerande om utvisning av spädbarn står som slutlig segrare. You ain't seen nothing yet... Självklart ska invandringspolitiken vara rimlig och träffsäker. Det är avgörande för legitimiteten att de reformer som genomförs är i enlighet med den allmänna rättsuppfattningen. Men vi får inte låta ideologiskt drivna invandringsliberaler flytta fokus från helheten. Tuffa reformer blir inte mindre nödvändiga för att ett relativt fåtal - mer eller mindre orättvist - hamnar mellan stolarna när nya regler implementeras. Det finns anledning till oro över hur debatten utvecklas. Sossar och finborgare, som under galgen tvingades till retorisk avbön om invandringen när urspårningen blev för uppenbar, bottnar inte i någon övertygelse om att reglerad invandring är bra för Sverige. I grunden förstår de inte vad de historiskt gjort fel. De är vindflöjlar, och därför blir deras reflex att dras med och än en gång vända kappan. Moteld har således aldrig varit viktigare. De måste både känna och förstå att den politiska kostnaden för att låta pendeln svänga tillbaka är alltför hög. Valet i höst blir alltså ännu ett invandringsval. Dels gäller det att sätta stopp för sossarnas tvångsblandning, dels att mota varje försök till urholkning av de nödvändiga reformer vi fått på plats under den här mandatperioden. Om du inte engagerat dig i Sverigedemokraterna förut, är det hög tid att göra det nu.


Nu är det väl ändå dags att låta GW gå i pension? Att med pompös självsäkerhet sitta i teve och, år efter år, gissa sig fram till folklig uppskattning må vara något man får leva med. Att banalisera, rent av uppmuntra till, hot mot politiker är något helt annat. Totalt omdömeslöst. #PensioneraGW
Visa på X →Tid för reflektion och respekt. Den kristna fastan är inledd. Nu när vi svenskar ätit fastlagsbullar för allt vad midjemått och plånbok håller för så vill jag uppmärksamma att den kristna fastan nyligen är inledd. Jag är själv inte troende i traditionell mening, men som kulturellt kristen och svensk värnar jag naturligtvis kristna traditioner. Att skilja kristendomen från svenskheten vore som att försöka plocka äggen ur sockerkakan. Sverige har ett mer än tusenårigt kristet arv och vår kultur, vår moral och etik, vår syn på rätt och fel, vilar i mycket hög utsträckning på en kristen grund. Därutöver hävdar jag att den överväldigande majoriteten av alla civiliserade demokratier bygger på just kristen värdegrund. Förståelsen och respekten för detta är något vi alla borde reflektera över, i synnerhet i dessa tider när islamism och andra främmande värderingar tar allt större plats i vårt land. Och varför inte passa på att reflektera över det nu? Fastans 40 dagar är ju ändå en tidsperiod tänkt att ägnas åt just reflektion och eftertanke.


Det här är ett gravt empatilöst uttalande med utgångspunkt i precis den slappa och förövarbaserade syn på rättspolitiken som präglat Sverige i decennier och som skapat den horribla situation vi har idag. Vi talar alltså om synnerligen grova våldsbrott med brottsoffer som antingen mördats eller åtminstone fått livet totalt ödelagt. Var finns empatin för dessa och deras anhöriga? Att förövaren bara är 13 år gammal är naturligtvis ingen tröst för offren. Det handlar inte bara om upprättelse utan också om att hålla farliga människor borta från gator och torg för att skydda laglydiga medborgare. Med det sagt så begriper nog de flesta att Kriminalvården kommer hantera en 13-åring pojke annorlunda än en vuxen man.


Dra dit pepparn växer. Ja, det är okonventionellt att som lagstiftare betala böter åt en enskild som begått brott. Men, ni som väljer att fokusera på det istället för det absurda i att en hedervärd medborgare döms för att ha gjort det moraliskt riktiga kan dra dit pepparn växer. Vad gör ni för att skydda våra barn från alla dessa odjur som springer lösa i vårt samhälle? (Upplysning: Att rösta på sossarna har inte hjälpt överhuvudtaget. Inte heller att hata och hetsa i sociala medier.) Det är anmärkningsvärt att vissa i det gamla etablissemanget fokuserar så hårt på allehanda pseudofrågor när det egentligen bara handlar om att skydda barn från farliga människor. Faktiskt helt obegripligt.


Vi betalar Dumpens kostnader. Lagen ska inte skydda pedofiler från upptäckt. Jag har idag bidragit med en summa till Dumpen efter gårdagens förtalsdom mot Sara Nilsson. Det är i första hand en symbolisk gest för att visa mitt och Sverigedemokraternas stöd för verksamheten, men det kommer mer. Jag kommer i veckan att upprätta en direktkontakt med Dumpen och erbjuda att Sverigedemokraterna ersätter hela beloppet som Sara Nilsson dömdes att betala, både skadeståndet och rättegångskostnaderna. Sverigedemokraterna arbetar redan för att polisen ska använda brottsprovokation och till exempel göra precis det arbete Dumpen gör, men med gripande och rättegång som slutresultat. Detta är snart verklighet. Rovdjur på nätet, som letar efter barn att förgripa sig på, ska veta att det mycket väl kan vara en polis de chattar med. Att vi har en förtalslagstiftning som skyddar pedofiler som aktivt letar möjligheter att fullkomligt ödelägga unga liv, innan de knappt har börjat, är inte värdigt en rättsstat som säger sig värna barnen. Förtalslagstiftningen behöver göras om så att den skyddar människor mot förtal, utan att underlätta livet för barnvåldtäktsmän och andra grova brottslingar.


Det är nog nu! Svensken har lidit tillräckligt av höga elpriser. Magdalena Anderssons prat om ”breda överenskommelser” inom energipolitiken betyder i praktiken mer olönsam vindkraft. Att tillföra mer el när det blåser är som att bära sand till Sahara. Det finns redan tillräckligt. Däremot finns det inte tillräckligt med el vid vindstilla väderlek och det är därför Tidöpartierna nu går vidare med konkreta åtgärder för ny kärnkraft: förenklade tillståndsprocesser, fler platser för potentiella etableringar vid kusten och långsiktiga spelregler som faktiskt gör investeringar möjliga. Socialdemokraterna bär tillsammans med Miljöpartiet ett mycket tungt ansvar för de höga elpriserna i södra Sverige, eftersom planerbar elproduktion från kärnkraft har motarbetats och icke planerbar el har gynnats. I höst är det val. Om inte Socialdemokraterna har anslutit sig till vår linje innan dess så kommer valet att stå mellan kärnkraftsblocket och den rödgröna vindkraftsröran. Inte mig emot.


Idag för ett år sedan begicks den värsta masskjutningen i Sveriges historia på Campus Risbergska i Örebro. Mina tankar går till offren och deras anhöriga. Jag tänker också på alla elever och lärare vars trygga tillvaro slogs i spillror.
Visa på X →@TeresaCarvalho Nuvarande har regering lagt markant fler propositioner än ni gjorde på samma tid. Nu handlar det om att klubba igenom angelägen lagstiftning som pga regelverket tagit lång tid att ta fram. Att begränsa antalet plenifria veckor borde därför inte röra upp några känslor.
Visa på X →Sveriges lantbrukare drabbas hårt av ineffektiva klimatpålagor, krångligt regelverk och allmänna riktlinjer som missgynnar svenskproducerade livsmedel. Det är knappt att en fientlig makt hade kunnat förgöra vår självförsörjning som våra aningslösa politiker gjort. Situationen är oerhört allvarlig och det är hög tid att förbättra villkoren för svenskt lantbruk.
Visa på X →Vad har Magdalena Andersson hållit på med? Efter flera års påtryckningar från Sverigedemokraterna, och så småningom regeringen, har utbetalningar av svenskarnas skattepengar till Islamic Relief nu äntligen stoppats helt. Inte en dag för tidigt. Detta är en seger för Sverige och en fingervisning om hur vi kommer att fortsätta arbeta med dessa frågor. Inte en krona av svenskarnas skattepengar ska gå till islamistiska organisationer. Förutom den förkastliga islamistiska agendan så motverkar den här typen av organisationer det kanske viktigaste som Sverige behöver just nu, nämligen att människor som valt att flytta hit också fullt ut anpassar sig till våra lagar, regler och normer. Här måste alla delar av samhället dra åt samma håll. Jag kan inte låta bli att undra vad tidigare regeringar har hållit på med. Under Magdalena Anderssons svaga ledarskap kunde Islamic Relief, med koppling till våldsbejakande extremism, kvittera ut hundratals miljoner av våra gemensamma medel. Tack vare vårt arbete sätter regeringen nu stopp för det. Sverigedemokraterna har, i förhandlingarna med regeringen, återkommande förhandlat in i styrdokumenten att SIDA ska stärka sina kontrollmekanismer för att säkerställa att inga biståndsmedel ska gå till aktörer som stödjer våldsbejakande extremism inklusive islamism, antisemitism och terrorism. Det hade varit enkelt för socialdemokratiska regeringar, under såväl Stefan Löfven som Magdalena Andersson, att göra samma sak. Varför gjorde de inte det? Och kommer en eventuell framtida socialdemokratisk regering fortsätta att ösa svenskarnas pengar över islamister och andra extremister? De frågorna tycker jag att svenska väljare och skattebetalare förtjänar ärliga och raka svar på, i god tid före valet i höst.


Vi har sett till att fler farliga människor sitter i fängelse, och att de gör det under en längre tid.
Visa på X →https://www.sverigesradio.se/artikel/nu-har-maria-rad-med-tandvard-for-forsta-gangen-pa-17-ar
Visa på X →Första steget blev verklighet idag. 🦷💪 Från och med idag är första steget i århundradets tandvårdsreform verklighet. Om Sverigedemokraterna får bestämma kommer denna modell för tandvård till rimliga priser så småningom gälla alla medborgare i alla åldrar. Tänderna är trots allt en del av kroppen och det är inte värdigt att människor måste välja bort vård av ekonomiska skäl, oavsett om det är tänderna eller någon annan del av kroppen som behöver den. Länk till inslaget i kommentarsfältet.

