Heja Sverige!
Mitt i allt elände är det idag #Fotbollströjefredag till stöd för @barncancerfond. Tanken är att man ska klä sig i sitt favoritlags tröja, dela en bild i sociala medier och swisha en gåva till stöd för familjer som drabbats av barncancer. (Swish 90 20 991.)
❗Läs mer på http://barncancerfonden.se
Varför Italien? Det är förvisso en stor fotbollsnation som jag hyser stor respekt för, men valet av just den tröjan har endast praktiska orsaker. Jag befinner mig nämligen på rundresa i Europa för att förbereda kommande EU-valrörelse. I början av veckan mötte jag våren i ett storslaget Rom, där bilden togs.
Visa på X →@janjoensson Det bästa du kan göra åt detta är absolut noll och ingenting. Åk du till en fritidsgård och lek tjuv och polis eller lek i utklädningsrummet, så låter vi verklighetsförankrade människor hantera den katastrof som du och dina gelikar har ställt till.
Visa på X →En tolvåring får se sin pappa bli skjuten i huvudet för att han står upp mot ett stökigt gäng. Politiskt är jag och Sverigedemokraterna beredda att göra precis allt för att det som hände i Skärholmen inte ska hända igen. Internationella konventioner, unkna gamla argument om socioekonomiska faktorer eller debilt prat om brottsförebyggande fritidsgårdar tycker jag ska åka i papperskorgen direkt. Det duger inte att rapa floskler, det är dags att Sverige förklarar fullt krig mot varje enskild individ i dessa kriminella gäng.
Visa på X →Riksdagen borde bekymra sig mer över att 16-åriga mördare får provocerande låga straff än att 16-åringar har svårt att byta kön.
Visa på X →Den nya könstillhörighetslagen innehåller så många osäkerhetsfaktorer att det vore rent vansinne att klubba igenom. Läs vår debattartikel i Expressen.
Visa på X →Apropå ingenting alls: Jag har alltid haft så ofantligt svårt för dessa självgoda finborgare. De som i all sin förnämlighet uttrycker lite lagom realism, men samtidigt är antingen för fina eller för ängsliga för att röra sig utanför de av det vänsterliberala etablissemanget bestämda ramarna. Som istället låter de inte lika fina och värdiga göra grovjobbet, kratta manegen och ta den riktiga skiten, för att sen peka finger mot denna oborstade, obildade pöbel i syfte att befästa sin egen position som finare. Ynkligt.
Visa på X →"För Åkesson är migrationen den viktigaste frågan. I december enades EU-länderna efter år av bråk om en migrationspakt som formellt ska spikas före valet.
Det mesta i pakten är repressivt. Saker som Åkesson gillar. Skärpta gränskontroller ska strypa strömmen av flyktingar och snabba på utvisningar.
Men det finns också en ”solidaritetsmekanism”. Om ett EU-land får ta emot väldigt många asylsökande måste de övriga hjälpa till – eller ”köpa sig fria”.
Jimmie Åkesson är motståndare till att EU ska styra över svensk asylpolitik.
– Migrationspolitiken är en nationell angelägenhet. Svenska folket ska bestämma vem som får befinna sig i Sverige.
Förra våren hotade SD att bryta Tidö-samarbetet med Ulf Kristerssons regering på grund av pakten. Sen dess har solidariteten urvattnats. Den exakta prislappen för att köpa sig fri har strukits: 20 000 euro per asylsökande.
– Det är ju helt orimligt att ett land ska behöva köpa sig fritt. I synnerhet som Sverige historiskt tagit väldigt stora kostnader för migrationen till Europa. Oproportionerligt stora kostnader. Men sista ordet är inte sagt kring den saken."
Läs Jimmie Åkessons intervju i Sydsvenskan: https://www.sydsvenskan.se/2024-03-10/jimmie-akesson-siktar-pa-att-bli-statsminister-i-natolandet-sverige

Visa på X →Sverige är nu medlem i Nato.
Vi är en nation som i 200 år bejakat militär alliansfrihet. En hållning som kan anses ha tjänat oss väl, men för två år sedan ändrades omvärldsläget, och därmed Sveriges förutsättningar, drastiskt. Det finns fortfarande svenskar som av helt legitima skäl är kritiska, men Nato-inträdet idag har brett stöd hos svenska folket.
Min övertygelse är att Sverige från och med nu är ett säkrare land, inte minst tillsammans med Finland och övriga Norden. Efter decenniers misskötsel av vårt nationella försvar ser jag inget realistiskt alternativ till Nato-medlemskap.
Sverige ska vara en konstruktiv kraft för att bygga fred och säkerhet i vår utsatta del av världen. Det gör vi bäst tillsammans med – inte minst – våra nordiska grannar.
Visa på X →https://www.aftonbladet.se/debatt/a/0QMKlJ/akesson-andra-lagen-sa-att-regeringen-kan-utvisa-personer-fran-sverige
Visa på X →Politik handlar om att vilja. Jag vill att utlänningar som skadar vårt land enkelt ska kunna skickas ut.
Visa på X →Förbudet mot försäljning av fossildrivna bilar inom EU från år 2035 kommer drabba de resurssvagaste i samhället till tvivelaktig nytta. Beslutet måste därför rivas upp.
Visa på X →Lögnmaskinen Magdalena Andersson gör det igen.
Socialdemokraternas ledare, Magdalena Andersson, har skickat in en debattartikel till en tysk socialdemokratisk tidning där hon ljuger om vad Sverigedemokraterna tycker och om vad jag har sagt.
När svensk media avslöjade lögnerna så valde hon och hennes parti att skylla på "en felöversättning".
Problemet med denna uppenbara efterhandskonstruktion är att det inte fungerar så när man skickar in en debattartikel till en utländsk tidning. Självklart får författaren, i detta fall Socialdemokraterna, granska den översatta slutversionen innan publicering. Man kan bli felciterad i intervjuer, det har jag full förståelse för, men inte i en debattartikel som man själv har skrivit.
Till saken hör att Magdalena Andersson själv både förstår och talar tyska flytande. Dessutom är det idag enkelt för vem som helst att översätta en text via till exempel Google, för att förvissa sig om att det blivit rätt.
Att se skillnad på frasen "alla moskéer" respektive "moskéer där det sprids antidemokratisk, homofob eller antisemitisk propaganda", klarar vilken normalbegåvad högstadieelev som helst.
Magdalena Andersson fortsätter alltså att ljuga istället för att ta ansvar. Det är en gåta att hennes parti accepterar detta och låter henne vara kvar.
Sverige förtjänar en opposition som beter sig vuxet och är kapabel att ta ansvar och hålla sig till sanningen.

Visa på X →Hela texten på allmän begäran:
Bisarrt, Magdalena Andersson.
Är det en foliehatt som styr Sveriges, än så länge, största parti?
Intervjun med Socialdemokraternas ledare i DN var bland det mest bisarra jag läst.
Bland annat påstår Magdalena Andersson att mina inlägg får stor spridning i sociala medier eftersom högerns ”hatbudskap gynnas av de algoritmer som techföretagen har”.
Herregud. Jag vet knappt var jag ska börja.
Magdalena har uppenbarligen helt missat att “techföretagen” snarare har uppmärksammats för att premiera politisk korrekthet och åsikter som är “woke”, samt att stänga ner konservativa röster. Således motsatsen till de konspirationsteorier som hon tycks bygga sin världsbild på.
Jag kan berätta för Magdalena och andra socialdemokrater att orsaken till att jag och Sverigedemokraterna är populära på sociala medier är att vår politik är omtyckt av Sveriges väljare. Er politik, däremot, är både folkfientlig och impopulär.
Jag förstår att det svider, men så är det.
Svenskarna gillar Sverigedemokraternas strävan att göra Sverige till ett bättre land. Svenskarna tycker till exempel att det är rimligt att riva radikala moskéer där det sprids judehat och terrorromantik. (Och följaktligen ogillar de partier som aktivt bidrar till just judehat och terrorromantik.)
Svenskarna förstår också att er fullkomligt vettlösa massinvandringspolitik, samt den naturligt påföljande grova kriminaliteten, kräver en invandrings- och kriminalpolitik värd namnet.
Varje gång ni gapar om “hat” för att någon har en annan åsikt så naggar ni demokratiska samtalet i kanten. Varje gång ni låtsas att ni, det största partiet i Sverige, med förgreningar in i hela samhället, är utsatta för något slags komplott så drar ni löje över er själva och tyvärr också över politiken i stort.
NEJ, det är inte synd om Socialdemokraterna. Och nej, det finns inga dolda konspirationer riktade mot er.
Som sagt. Förklaringen till att vi springer ifrån er på sociala medier är helt enkelt att svenskarna gillar vår politik.
Trots att ni formligen pumpar in pengar för att köpa spridning av era tomma, intetsägande och i bästa fall nyligen kopierade budskap, så flyger det inte. Det beror inte på någon osynlig orättvisa, utan på att ni har en dålig politik som svenskarna inte vill dela på sociala medier.
Som om denna märkliga offermentalitet när det gäller sociala medier inte vore nog så toppar Magdalena, i DN-intervjun, med en ännu mer bisarr attack mot opinionsbildaren Henrik Jönsson, där hon ifrågasätter vem som “finansierar“ honom.
Fenomenet Henrik Jönsson har uppenbart, åtminstone för alla som inte har bott under en sten på Sveavägen 68, under loppet av rätt många år, växt från en ganska blygsam produktion till dagens mer omfattande opinionsbildning.
Att som socialist tycka illa om Henrik Jönsson är en sak, det står naturligtvis var och en fritt att göra, och ska jag vara ärlig så förstår jag verkligen om Magdalena gör det. Men att, som Magdalena, inte begripa att en så vass, pedagogisk och vältalig röst naturligtvis har lätt att få in ekonomiska medel för att expandera sin verksamhet är faktiskt en gåta.
För sakens skull kan jag påpeka att jag inte heller gillar Henrik Jönssons budskap alla gånger. Henrik står mycket långt från Sverigedemokraterna i flera viktiga frågor. Men jag förstår likväl att han är populär och skulle inte komma på tanken att börja kasta oförskämda och vaga insinuationer om finansiering omkring mig.
Magdalena Anderssons resonemang om finansiering avslöjar också en mycket skrämmande underliggande människosyn. Tanken att det skulle kunna finnas människor som, helt på eget bevåg och med helt egna medel, bedriver opinionsbildning mot Socialdemokraternas politik, tycks inte ha föresvävat henne. I hennes värld verkar “finansiering”, dvs pengar, vara den enda tänkbara drivkraften för opinionsbildning.
Är det så det fungerar inom S, att man “kämpar” för olika saker så länge man får betalt för det? Det luktar väldigt unket.
Vidare. Uttalandet i DN-intervjun att ”det också är ett superår för dem som vill sprida desinformation och dold propaganda” är också uppseendeväckande. Särskilt i ljuset av att Magdalena Andersson själv spridit desinformation när hon påstått att Jamal El-Haj ägnat sitt politiska liv åt att kämpa mot Hamas.
Hon kanske talade mot bättre vetande just då, men hon fortsatte.
Det är bisarrt att hon inte ser bjälken i sitt eget öga.
Hon ljög, hon spelade lågstadiemässig teater i riksdagens kammare och sen ljög hon lite till. Till slut, när det blev ohållbart, lät hon en lokal förmåga ta tag i problemet El-Haj, medan hon själv gömde sig från media.
Man skulle kunna skratta åt eländet om det inte vore för att Andersson har höga förtroendesiffror, något hon själv påpekar i slutet av nämnda intervju.
Men med posten som ledare för det största politiska partiet kommer naturligtvis automatiskt ett högt förtroende. Tyvärr använder Magdalena Andersson det förtroendet till att ljuga, smutskasta och misstänkliggöra sina motståndare på, milt uttryckt, mycket vaga grunder. Bisarrt, som sagt.
Jag är dock övertygad om att det här är ett spel som på sin höjd kommer att ge kortsiktiga vinster för Socialdemokraterna.
Vi svenskar kan vara lite naiva ibland, vilja se gott hos andra, ha överseende med vissa tokigheter osv. Men vi är inte dumma i huvudet. Tvärtom. Och känner vi oss lurade så är förtroendet med ens raserat, mer eller mindre permanent. Det kommer Socialdemokraterna att bli varse.
Det är alltmer uppenbart att Socialdemokraterna hanterar rollen som opposition mycket dåligt. Steg för steg radikaliseras partiets budskap, man drar sig inte för att ljuga väljarna rakt upp i ansiktet, man tycks ha börjat tro på sina egna fantasifulla konspirationsteorier och man ser sig själv som offer för en högervriden samhällsdebatt. För oss som inte befinner oss i sossarnas konspirationsbubbla ter sig beteendet märkligt och irrationellt, faktiskt på gränsen till galet.
Med Magdalena Anderssons senaste, numera ökända, klavertramp i Dagens Nyheter så väcks frågan återigen: Är det numera en renodlad foliehatt som styr Sveriges, än så länge, största parti?
Visa på X →Är det en foliehatt som styr Sveriges, än så länge, största parti?
Intervjun med Socialdemokraternas ledare i DN var bland det mest bisarra jag läst.
Läs om mina tankar i ämnet på Facebook: https://www.facebook.com/share/p/fG3uzbNtrKfRT3yP/
Visa på X →Skriver idag i Expressen tillsammans med @RichardJomshof om det rimliga i att kunna frihetsberöva personer som rör sig i gängmiljö, om polisen bedömer att de själva eller andra kan skadas i en specifik situation. En sådan lag skulle utgöra en viktig pusselbit i kampen mot gängkriminaliteten.
https://www.expressen.se/debatt/kriminella-ska-kunna--lasas-in-utan-misstanke/
Visa på X →Oroväckande och beklagligt. Så beskrev jag inskrivningen av EU-medlemskapet i vår grundlag då det debatterades i kammaren, för snart 14 år sedan. Min inställning har inte ändrats. Grundlagen får inte surra Sverige vid EU-masten, bl.a. eftersom vi då förlorar vårt allra tyngsta förhandlingsvapen gentemot unionen. Sverige ska vara fritt att lämna unionen omedelbart om svenskarna vill det.
Visa på X →El-Haj är sannolikt toppen på isberget. Vänstersidan kryllar av identitetspolitiker som knappast har Sveriges och svenskarnas väl och ve för ögonen. Hur många som är islamister är svårt att veta, men att det kommer fler islamistskandaler är nog inte en vågad gissning. Så länge vänsterpartierna inte vågar införa nolltolerans mot islamism så kommer de aldrig att komma tillrätta med problemet.
Visa på X →Väldigt symptomatiskt att Socialdemokraternas första politiska vilde i riksdagen är en person som satt sin egen bakgrund och identitet före partiets. Låt det bli en ordentlig väckarklocka för partiet som verkat för att göra Sverige till ett mångkulturellt samhälle.
Visa på X →Magdalena Andersson, såhär kan man inte bete sig som partiledare. Ljuga sig blå i flera månader för att rädda kvar en islamist, och sedan själv be honom lämna. Du vet lika bra som alla andra att ditt parti är fullkomligt nedlusat med islamister. Ska du lägga sådan här energi på varenda en så kommer du ha att göra fram till långt efter pensionen.
Jag ska vara tydlig. Du och ditt parti kommer inte undan att ni är en aktiv del av den islamistiska rörelsen i Sverige. Jamal El-Haj är inte den förste och tyvärr långt ifrån den siste socialdemokraten med tydliga kopplingar till islamism.
Vi sverigedemokrater kommer inte att spara på krafterna när det gäller att avslöja ert dubbelspel gentemot svenskarna.
Jag och mitt parti kommer att ligga på er med blåslampa till dess varenda islami(s)t har tvingats krypa fram i dagsljuset.
Det har du mitt ord på.
De ska ut ur maktens korridorer och i bästa fall ut ur vårt land.
(Skärmdumpar från SVT respektive Omni)
Visa på X →Varför får El-Haj vara kvar? Har Hamas hållhakar på den socialdemokratiska ledningen?
Vill Socialdemokraterna framöver vara ett parti för Sverige och svenskarna, eller ett parti för splittring och islamisering?
Det är nämligen inte möjligt att vara båda. Man måste välja.
Magdalena Anderssons behöver förklara sig innan debatten med Socialdemokraterna kan handla om något annat än dessa ständiga kopplingar till terror och antisemitism.
Skärmdump från Expressen.
Visa på X →Snart är det val!
Som partiordförande blir jag väldigt stolt över alla våra starka kandidater inför Europaparlamentsvalet och valrörelsen senare i vår. Idag presenterades valberedningens förslag till valsedel.
Lägg redan nu in den 9 juni i kalendern, så du kommer ihåg att gå och rösta. Sverige behöver varenda sverigedemokratisk röst!
Visa på X →Läs hela inlägget här: https://www.facebook.com/jimmieakesson/posts/pfbid0ApcNPG1aBLfMqT3FbCLsM2GKgNtiWsCLeodcS8cmTPUxt3W952iTbtgpWfu8LWdul
Visa på X →Mötet med pappan till en man som suttit gisslan hos Hamas sedan 7/10 kommer jag aldrig glömma. Trots att han kan förlora sin son för alltid ansåg han att Israel måste fortsätta kampen mot Hamas. Ingen ska behöva ställas inför ett sådant dilemma. Ondskan får aldrig tillåtas växa.
Visa på X →Tack för ännu ett intressant möte som jag är säker på kommer att följas av flera. (4/4)
Visa på X →Alla goda krafter måste arbeta tillsammans för att motarbeta radikal islam och ministern uttryckte en önskan om att ses igen för att ytterligare stärka relationen. (3/4)
Visa på X →