Men bra grej är att @PK_Stockholm har en debatt imorgon kväll. Där faktiskt en från S och en från Mp deltar!

162
inlägg
Men bra grej är att @PK_Stockholm har en debatt imorgon kväll. Där faktiskt en från S och en från Mp deltar!

Många som undrar varför det är så tyst i frågan. Det var tänkt att jag skulle debattera denna fråga i radio imorgon. Tyvärr hittade dem ingen motdebattör som ställde upp. Det verkar vara ett genomgående tema att inget parti som är för detta förslag vågar ta debatten.
Visa på X →@kwasbeb Vill bara påminna om att V varit emot från början. För L och Mp verkar det bero på om de ingår i regering eller ej. Men några kommer iaf rösta nej nästa vecka.

Nu ligger KU:betänkande om utlandsspioneri uppe på riksdagens hemsida.

Oisín är en av de journalister som följt och uppmärksammat denna lag mest och längst. Idag skrev han igen. Läs gärna!
Visa på X →Man kan lita på V. Glädjande att MP har ändrat uppfattning men tråkigt att L inte fortsatt är emot.
Visa på X →@viktorbk Och då finns ingen statistik över vejpare där jag tror att V lyckas ännu bättre.
Visa på X →Beklagar att en majoritet i KU ställt sig bakom. Vänsterpartiet har varit emot både i våras och nu när förslaget behandlas igen. Jag hoppas att fler rdledamöter tänker till och funderar över om detta är försvarbart när remissinstanser kraftigt protesterar. https://www.svt.se/kultur/grundlagsandring-vacker-oro-bland-journalister-utlandsspioneri-yttrandefrihetsgrundlagen
Visa på X →@RArmblad @detljuvalivet L hade en egen avslagsreservation som föll mot V:s i en förberedande votering så det var också emot senast. Förslaget justeras och offentliggörs imorgon.
Visa på X →@anntikapitalist @mrtyft Tyvärr var bara V och L emot senast. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/utlandsspioneri_H901KU16
Visa på X →@GArnkvist @Baphometpomade https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/utlandsspioneri_H901KU16
Visa på X →@MSkywalker @DUGAVEDEN @vansterpartiet Alla partier är för utom V och L som är emot nu och även var det förra gången. I slutvoteringen senast avstod L men det berodde på att våra reservationer ställdes emot varandra i en förberedande votering där vår(V:s) vann.
Visa på X →@detljuvalivet skrev nyligen en text och återgav bla delar av riksdagsdebatten i våras https://www.aftonbladet.se/kultur/a/9zz0Vp/eric-rosen-om-den-nya-lagen-om-utlandsspioneri
Visa på X →Även Nils Funcke och Ingemar Folke har uppmärksammat lagförslaget ”Återstår att se om fler än liberalerna och vänsterpartiet förmår att sätta samhälls- och allmänintresset främst och värna meddelarfriheten och den undersökande journalistiken.” https://www.dagensjuridik.se/debatt/debatt-ett-svagt-underbyggt-och-langtgaende-ingrepp-i-yttrandefriheten/
Visa på X →Bla @oisincantwell har skrivit om hur regeringen lanserade denna lag under största möjliga tystnad https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/G3jLBB/regeringen-smog-ut-hart-kritiserad-spionlag-under-storsta-mojliga-tystnad
Visa på X →@MrWaternooze @vansterpartiet Om knappt två veckor, den 16 november. Då även föreningsfriheten lär inskränkas.

@blmqvst Senast i riksdagen var det bara S som deltog i debatten av majoriteten. Nu är jag ju partisk men det gick ju sådär.. ”I mitt fackliga ombudsmannahjärta tummar man inte lättvindigt på meddelarfriheten, men här är det befogat.” https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/utlandsspioneri_H901KU16
Visa på X →Här finns förra årets betänkande med följdmotioner och debatt att se. Då var debatten om NATO knappt igång men givetvis lägger ett medlemskap i NATO ytterligare en dimension till detta som är minst sagt problematisk https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/utlandsspioneri_H901KU16
Visa på X →Debatterar snart denna fråga igen i riksdagen. @vansterpartiet kommer precis som förra gången yrka avslag på hela förslaget. Beklagligt att inget parti som är för ens ids kommentera. Trots en enig journalistkår verkar man oförmögen att ta in kritiken https://sverigesradio.se/artikel/grundlagsandring-om-hemliga-uppgifter-kan-forsvara-for-medier
Visa på X →Väldigt fint tal i Storkyrkan idag.
Visa på X →Enigheten är total på den blåbruna sidan.
Visa på X →Skandal att detta återkommande sker. Bra att JK inleder förundersökning mot polisens agerande.
Visa på X →Hej @MagdaleAnders,@moderaterna,@jimmieakesson,@annieloof,@dadgostarnooshi,@BuschEbba,@JohanPehrson,@bolund,@martastenevi. Jag har precis köpt min egen Partiblomma. Bär er om ni kommer driva politik som minskar barns utsatthet! #Partiblomman https://majblomman.se/
Visa på X →”Återstår att se om fler än liberalerna och vänsterpartiet förmår att sätta samhälls- och allmänintresset främst och värna meddelarfriheten och den undersökande journalistiken.” Bra genomgång av Nils Funke & Ingemar Folke ang reg.prop. Utlandsspioneri https://www.dagensjuridik.se/debatt/debatt-ett-svagt-underbyggt-och-langtgaende-ingrepp-i-yttrandefriheten/?fbclid=IwAR3FLoWBg1p3z6VhqcKhWTzQa0Ub4jrD2ndgXj73VrtW6wP3Uvi-kxOcWqs
Visa på X →Tack @rektor_linnea för den fina julklappen! Ser framemot att läsa.
