Oerhört allvarligt och oroande att Joakim Medin, är frihetsberövad i Turkiet och inte har hörts av på över ett dygn. Förutsätter att UD genast agerar med kraft.
Visa på X →162
inlägg
@martinklepke @danielswedin @liberalerna De anser även att Turkiets anslutning till EU skall avbrytas samtidigt som regeringen de ingår i ska aktivt stödja Turkiets försök att gå med. https://www.liberalerna.se/eu-politik/turkiet


@KarlEmilNikka @vansterpartiet @ETC_redaktionen Tack själv för ditt engagemang i frågan @KarlEmilNikka
Visa på X →Tycker att denna text både är läsvärd och tankeväckande. Apropå chat control men också i kombination med de senaste årens förslag och kommande. Totalitära stater kommer inte över en natt men vi befinner oss på ett sluttande plan som är allt mer brant. Tack @mymlan för din text.
Visa på X →@Old_Thersites @vansterpartiet Det tror jag inte. Vi brukar försöka delta i de flesta sammanhang där våra åsikter efterfrågas. Fint att vi är eniga om att chat control är dåligt och farligt.
Visa på X →Uttalar mig i @ETC_redaktionen om förslaget chat control. För kännedom är vi emot.
Visa på X →Idag träffade vi @CRDSverige. Stort tack för ett givande besök och ett konstruktivt samtal kring många viktiga frågor och utmaningar.
Visa på X →@Jocckej @gunnarssonhanna Vi förespråkar inte ett särskilt lågt arvode för rdled men anser att arvodet bör knytas till prisbasbeloppets nivå. För 2023 skulle det innebära ett arvode på 52500. Arvoden till heltidspolitiker är enligt oss ofta för höga medan fritidspol. får för låga. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/riksdagsledamoternas-arvoden_HA021250
Visa på X →Sorgligt nog är demokratin på tillbakagång i stora delar av världen. Vore bra om den ungerska delegation som besöker Sverige tog del av V-dem årliga demokratirapport. https://www.v-dem.net/documents/29/V-dem_democracyreport2023_lowres.pdf


Kommenterar årets arvodeshöjning. Generellt förespråkar @vansterpartiet lägre arvoden. Men det blir direkt stötande att få denna höjning nu i detta ekonomiska läge. Särskilt som vi höginkomsttagare i riksdagen precis fått en stor skattesänkning på drygt 1500kr/månad.
Visa på X →@nilsgustafsson Så är det. Vi reserverade oss emot tillkännagivandet, i utredningen och i våras när propen kom.
Visa på X →Mvh, Queen of löftesbrott.
Visa på X →Tack @ETC_redaktionen för ett viktigt avslöjande. Läs mer här om SKMA:s viktiga arbete som nu riskerar att raseras. https://www.etc.se/inrikes/regeringen-stryper-bidrag-till-arbete-mot-antisemitism
Visa på X →Riksdagen behandlar budgeten just nu och det är inte för sent att ändra i den. Jag utgår från att en riksdagsmajoritet ställer sig bakom att få fram medel till SKMA. Det duger inte att hänvisa till att det kanske kommer, någon gång, längre fram.
Visa på X →Kunskap om Förintelsen och antisemitism är viktigare idag än vad det har varit på länge. Jag kommer därför för Vänsterpartiet att lyfta frågan i konstitutionsutskottet om pengar till SKMAs viktiga hågkomstprojekt. Det här behöver lösas.
Visa på X →Ynkligt.
Visa på X →”Vi tittar med oro på andra länder där yttrandefriheten inskränkts, där medier inte kan granska och skriva vad de vill. Om några dagar riskerar Sverige att bli ett av de länderna. Är det verkligen så vi vill ha det?” https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/eJ7aJy/nya-lagen-riskerar-journalistikens-grunder
Visa på X →– Nu är det upp till alla ledamöter att rösta efter sitt samvete. När det gäller grundlagsändringar tycker jag att varje ledamot borde försöka sätta sig in i ärendet och inte bara släppa igenom något som kan få katastrofala följder för vårt samhälle, säger Jessica Wetterling.
Visa på X →@isobelsverkstad Tack för att du skrev om detta!
Visa på X →Detta är ett demokratiskt problem.
Visa på X →Mkt intressant och spännande läsning om förhandlingarna i Göteborg. Där verkar dock ingen alkohol förekommit..
Visa på X →@DahlJesper @crj138 Ja varför inte. Vad som helst är bättre än ingenting tänker jag.
Visa på X →Jag klarar mig fint utan att få delta i radio men tycker det är bekymmersamt för den allmänna debatten om man genom att inte delta kan kväsa den. Man kan tex höra mig här istället ihop med @detljuvalivet och @annaherdy https://vansterpartiets-poddar.captivate.fm/episode/grundlagsattack
Visa på X →Jag tycker såklart att själva lagförslaget förtjänar mer uppmärksamhet. Men en annan diskussion bör handla om varför folkvalda och andra makthavare undviker att svara på frågor som här: https://sverigesradio.se/artikel/grundlagsandring-om-hemliga-uppgifter-kan-forsvara-for-medier Eller helt enkelt bara vägrar delta som i SVT:s 30minuter. Ynkligt.
Visa på X →Bra text av @a_gustavsson i @ETC_redaktionen
