Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Jesper Skalberg Karlsson

Moderaterna

@JesperSkalberg (X)

406

inlägg

Hemma på ön pratar sossar om att regeringen glömt Gotland, men att lokala satsningar skulle flerdubblas med en S-ledd regering. Inget sånt i skuggbudgeten dock.

Visa på X

Socialdemokraterna beslutade att lägga ned Gotlands regemente i början av 2000-talet. Ulf Kristerssons regering har investerat mer i gotländsk säkerhet än någon annan regering, senast i juni genom köp av luftvärn (IRIS-T SLM). Men snacka går ju.

Visa på X

@RK_Loparbanor @LundbergFilip Du och jag håller på samma lag 🤙🏼 Sen ska jag vara tydlig med att jag inte är idrotts- eller rättspolitisk talesperson för M, men jag försöker dela med mig så mycket jag kan av de erfarenheter jag har från läktarkulturen.

Visa på X

Jag har engagerat mig politiskt för att det är min plikt, men min passion är svensk fotboll. Glad att ha fått möjlighet att kombinera de två under några timmar igår 👇🏻

Visa på X

@mpawlo Eller i andra ord: tekniska innovationer förändrar världen, men långsammare än vi/marknaden hoppas. Först kommer bubblan, sen kommer förändringen.

Visa på X

Precis som med mängden tillförda fängelseplatser är S kritiska mot att M-ledda regeringen är otillräcklig - trots att man gör mångdubbelt mer. Det är en tragisk medialogik. De som skjuter slangbella mot regeringen saknar förmåga att göra det som krävs.

Visa på X

@adamdanieli Ska man politikutveckla tror jag det finns bättre ställen att titta på än franska vägtullar. Synd, jag tror fler hade lyssnat på Timbro om man hade bättre idéer.

Visa på X

@adamdanieli Om du är så missnöjd med riksdagens ledamöter står det dig fritt att kandidera själv. Vad vet jag, det kanske finns en enorm opinion för att samla in medel mindre effektivt och ytterligare förstärka avgiftssamhället.

Visa på X

@adamdanieli 1. Varför ska vi samla in medel på ett dyrt sätt när vi kan göra det på ett enkelt sätt? 2. Kyrko- och begravningsavgift, jaktkort, VA- och avloppsavgift, flygplatsavgift, osv öronmärks. Tycker du vi ska betala entréavgift för statens nationalparker också?

Visa på X

Den direkta skatten på vägtrafik (exkluderat bränsleskatt osv) ligger på omkring 20 mdkr, medan underhållet kostar ca 10 mdkr. En öronmärkning skulle innebära en fördubbling av underhållet - utan att behöva bygga dyra betalstationer längs med Europavägarna.

Visa på X