Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Jesper Skalberg Karlsson

Moderaterna

@JesperSkalberg (X)

406

inlägg

Ägnat dagen åt att vara konferencier på Södervärnskolan i Visby, som uppmärksammar Förintelsens minnesdag tillsammans med Solbergaskolan. Gripande och viktigt att dagen utöver Förintelsen också berörde både folkmordet i Rwanda och det sovjetiska Gulag-systemet.

Visa på X

Den här ”eliten” verkar vara ett riktigt otrevligt litet klägg. Vill de uppfattas som ett allmänintresse är steg 1 att börja bete sig.

Visa på X

S, V och MP driver på för att snabbstänga Bromma flygplats. C, V och MP vill återinföra flygskatten som fördyrar biljetter och försämrar konkurrenskraften. Gotland skulle drabbas hårdast om den rödgröna nedväxtpolitiken återinfördes.

Visa på X

Precis haft rundabordssamtal med Swedavias VD. Vi pratade om att Gotland är det län som drabbas hårdast av krisen i inrikesflyget. Imorgon bär det av till riksdagen. Där vill 4/4 oppositionspartier försämra förutsättningarna för inrikesflyget ytterligare.

Visa på X

Med det reseräkningssystem som riksdagen använder - och den tillitsbaserade styrning ledamöterna omfattas av - kan jag garantera att ingen har 100 % korrekt redovisning. Visst finns det en skala, där de sämsta kan ha 10 % fel och de bästa kan ha 1 % fel, men 0 % fel har ingen.

Visa på X

Regeringen levererar hårdare tag mot brottsligheten, ny energiproduktion och frihetsreformer för företagande. Fler skjutningar klaras upp, asyltrycket minskar och försvaret får ökade resurser. Mot det står ett splittrat vänstergäng, vars enda sammanfogande kitt är höjd skatt.

Visa på X

Allt måste inte vara precis som vid Jesu födelse. Nu finns det finnar, homosexuella och snusare - låt oss fira jul utan den här moralpaniken 💙

Visa på X

Det borde vara relativt enkelt att använda en AI (generative expand) för att göra Kalle Ankas jul till 16:19 istället för 4:3…

Visa på X

@Morrison3000 Ja, rent tekniskt kan man nog trycka ut en del från dieselkraftverken i Visby. Fotogenturbinerna i Slite har väl inte den överkapaciteten när Heidelberg kör ugnen. Däremot går våra kablar till SE3, som redan har kärnkraft. Så rent prismässigt lär det oftast vara suboptimalt.

Visa på X

@PerRosencrantz Är det verkligen unga personer som står för genombrotten, är inte det en survivorship bias? De flesta verkar peaka vid 40.

Visa på X

@ChristerLindb16 Utan Moderaterna hade det inte blivit något elstöd vintern 2022. Och när allt kommer till kritan - vilka sänker skatter för hushållen mest? Tvivelsutan Moderaterna.

Visa på X