Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Janine Alm Ericson

Miljöpartiet

@almericson (X)

409

inlägg

”Klimatbonusen för elbilar skrotas. Bensin och diesel subventioneras med sju miljarder kronor. Momsen för reparationer av cyklar, kläder och skor höjs. Reduktionsplikten sänks vilket uppskattningsvis ökar Sveriges utsläpp med så mycket som tio procent.”

Visa på X

Bra tråd! Även politiken måste jobba mer med att se sambanden och ta fram förslag som mildrar den kommande krisen. @miljopartiet har den politiken, men var är resten?

Visa på X

@concordswe @Olle_Thorell @Y_Aydin82 @ernkrans @KattisTolgfors @ilandebasso @JakopDalunde @KerstinLundgren @emmanohren @HenrikFrojmark @KarinStrmstedt1 @GunnelANycander @ErikLysen @matildahald Tack till er för engagemang och samtal!

Visa på X

@DiakoniaSverige @Act_Svk @ErikLysen @kdriks @Olle_Thorell @KattisTolgfors @sofiahallonsten Tack för bra arrangemang och frågor. Ha en fin sommar ☀️

Visa på X

Ett fantastiskt tal av @martastenevi idag. Om hopp och framtidstro och att vi har makten att förändra framtiden.

Visa på X

”Vi måste investera nu, innan taket är så förstört att det inte går att laga. Vi måste sluta försöka lappa ihop samhället med silvertejp och hinkar, och istället börja bygga från grunden.” @martastenevi och @miljopartiet säger som det är.

Visa på X

”Vi har inte bara råd – det är också den enda ekonomiskt sunda vägen framåt. Social oro är dyrt och dåligt för affärerna. Klassklyftor är dyrt och dåligt för utvecklingen. Klimatkris är inte bara dyrt utan katastrofalt för ekonomin och finansieringen av välfärden.” @martastenevi

Visa på X

”Precis om mina föräldrar bad mig att städa upp min skit, ber vi nu ansvariga politiker och beslutsfattare att göra exakt det: Städa upp den röra som tidigare generationer lämnat efter sig.” BRA @BeckaForsberg @GronUngdom i uppsnacket inför Almedalstalet.

Visa på X

Experterna påpekar också det uppenbara: Det billigaste sättet att styra undan klimatförändringarnas enorma kostnader är att minska utsläppen. Ändå eldar regeringen hellre på klimatkrisen med motiveringen att det är ”för dyrt för vanligt folk att ställa om”.

Visa på X

TACK för allt ditt arbete för en bättre värld! För alla år du stått längst fram i kampen för klimatet, naturen och lika rättigheter.Kunnig, påläst, ärlig och med omtanke om dina kollegor och medarbetare så är du en förebild i politiken. @bolund Du kommer att saknas i politiken!

Visa på X