Bra redogörelse av Lars Calmfors om fackens roll och effekt på svensk arbetsmarknad och för arbetstagare. ”Om jag hade Elon Musk som chef skulle jag också vilja ha kollektivavtal” https://www.dn.se/ledare/lars-calmfors-om-jag-hade-elon-musk-som-chef-skulle-jag-vilja-ha-ett-kollektivavtal-for-att-sova/
Visa på X →409
inlägg
Inte ett ord om behovet av klimatinvesteringar i direktiven till den kommitté som ska se över överskottsmålet. Anmärkningsvärt med tanke på att frågan lyfts av både det Finans- och Klimatpolitiska rådet såväl som Agenda2030-samordnaren och många svenska storföretag.
Visa på X →@Ckarion Det handlar mer om att investera i människor och samhällsbygge än i byggnader. Mer att läsa finns här: https://openaid.se/activities?filterA=%5B2022,PS,,,,,false,all%5D&filterB=%5B%5D&filterC=%5B%5D&filterD=%5B%5D
Visa på X →Hoppas regeringen nu meddelande att pausen är över!! #bistånd https://globalbar.se/2023/11/inga-bistandspengar-gick-till-hamas/
Visa på X →@wennerstrom 💔❤️
Visa på X →Vädjar idag i ett brev till @elonmusk att han ska ta sitt förnuft till fånga när det gäller fackets kamp om kollektivavtal. Som Tesla-ägare är jag bekymrad. Ska man behöva skämmas? Please Elon, Change your mind! #tesla #ifmetall #fackligarättigheter https://www.aftonbladet.se/debatt/a/y6oMjE/alm-ericson-dear-din-kamp-mot-facket-ar-galen-elon-musk
Visa på X →Inga raka svar av finansministern om hur ny kärnkraft ska finansieras. Det är tydligt att det kommer bli dyrt för skattebetalarna och elkonsumenterna, men det vill @ElisabethSvan inte låtsas om. Snabbare och billigare att bygga ut det förnybara!
Visa på X →@ErikLysen @Act_Svk Hur kan vi inte stå upp för att skydda civila?!
Visa på X →@ParHolmgren Väldigt bra lista! 💚
Visa på X →Att Hamas begått avskyvärda brott mot civila är vi överens om ska fördömmas. Men varför straffa palestinska barn? Det är frågan som måste ställas till regeringen.

Vi måste kunna skilja på terrorister och palestinska barn. https://www.dn.se/ledare/susanne-nystrom-dra-inte-in-bistandet-till-palestina-nar-kriget-rasar-kring-oskyldiga-barn/
Visa på X →Så otroligt sorgligt och hemskt. In i det sista hoppades jag att han skulle hittas vid liv. Mina tankar går till alla anhöriga och vänner. https://www.dn.se/sverige/en-person-begars-haktad-for-mord-pa-forsvunne-15-aringen-i-alingsas/
Visa på X →Detta är ju vansinne!!

@LorentzTovatt Det känns onekligen inte som att ansvarig minister tar situationen på tillräckligt stort allvar. Inte före skredet och definitivt inte nu efter.
Visa på X →Med anledning av @liberalerna s argumentation i dagens budgetdebatt. ”Dimridå” är ett bra ord!
Visa på X →Regeringen säger att de vill satsa på välfärden men dagens besked är inte i närheten vad som krävs för att upprätthålla standarden. Regeringens besked idag innebär i praktiken att nedskärningarna kommer fortsätta på våra skolor, äldreboenden och sjukhus. Dåligt för oss alla!
Visa på X →Motsatsen till klimaträttvisa…
Visa på X →På förkommen anledning. Ni som säger att det inte går att jämföra med 30-talet har fel. #angiverilagen.
Visa på X →Inte oväntat, men ändå helt galet.
Visa på X →@HenrikJalalian @bladetledare Du kanske kan skicka ett sms då och då också och tala om när någon varit duktig. Verkar ju funka på statsministern!
Visa på X →Det enda rätta för regeringen att göra! Vi i @miljopartiet har varit mycket tydliga och pressat regeringen att agera. Den orättvisa som uppstått rättas nu till. Mycket glädjande för de födda #1957! https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1158960
Visa på X →Ville de som röstade på SD verkligen att de äldre skulle få sämre vård? Nej, troligtvis inte. Men det blir resultatet av deras politik. Bra här i @bladetledare av @HenrikJalalian https://www.aftonbladet.se/ledare/a/KnRmxe/utvisningarna-ar-en-katastrof-for-vardpersonalen
Visa på X →Om det här svaret reflekterar ministern för civilt försvars ambitioner framåt så kommer inte mycket hända för att bygga motståndskraft mot kommande klimatförändringar. Om han inte varit intresserad innan, så är det dax nu.
Visa på X →”En svårt berusad snigel har snabbare reaktionsförmåga än den människan visat när det gäller klimathotet. Läget var redan tidigare relativt dystert, men om man anstränger sig tillräckligt mycket går det tydligen att göra det ännu värre.” Kan vi agera nu?! https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/XbBJon/cervenka-heatflation-ett-ord-ni-bor-lagga-pa-minnet
Visa på X →Väldigt bra av Jämställdhetsministern!
Visa på X →