Bra av @DanielHellden att fråga statsministern varför Sverige fortfarande importerar rysk gas. Helt otroligt att vi fortfarande finansierar Putins krig i Ukraina!
Visa på X →409
inlägg
Det hade varit intressant att få en granskning av sanningshalten i @liberalernas försvarstal av klimatministern nu. Helt otroligt dåligt!
Visa på X →ÖPPET BREV TILL REGERINGEN: ÄVENTYRA INTE CIVILSAMHÄLLETS MÖJLIGHETER ATT VERKA
Visa på X →När civilsamhället måste skriva öppet brev till biståndsminister @JohanForssell för att de inte får tillstånd en vanlig dialog så är det ett allvarligt tecken. Bra med tydlig markering från @concordswe och dess medlemmar. #bistånd #civsam https://concord.se/oppet-brev-till-regeringen-aventyra-inte-civilsamhallets-mojligheter-att-verka
Visa på X →Om @liberalerna inte vill lyssna på @miljopartiet finns det gott om andra att välja på. Vi måste ha en klimatpolitik värd namnet! https://www.aftonbladet.se/debatt/a/3E2vxL/1-350-debattorer-miljoministern-maste-avga-eller-avsattas
Visa på X →Vi i @miljopartiet vill att den svenska regeringen stöttar Sydafrikas anmälan om att utreda folkmord. https://www.aftonbladet.se/debatt/a/2B27Al/mp-vi-kraver-att-sverige-anmaler-israel-for-folkmord
Visa på X →Att dra in det svenska utvecklingsbiståndet till Mali kommer drabba civilbefolkningen och slå undan benen för de som arbetar för förändring i landet. Om Rysslands inflytande över Sahelområdet inte ska öka kan inte länder som Sverige lämna walkover. #mali #Sahel #bistånd
Visa på X →Vi kan inte bara sitta och se på. Världen måste sätta press och få en vapenvila nu! Bara så kan freden ha en chans. https://www.etc.se/debatt/infoer-sanktioner-mot-israel
Visa på X →Regeringens #reformagenda är äntligen här. Men ingen blev tyvärr klokare av det… Skriver i @omvarlden idag om att vi borde prioritera MER utvecklingssamarbete, inte mindre.
Visa på X →I alla fall ett litet tag till. Fortsätter vi med oreglerad marknadsskola och mer neddragningar i kommunernas ekonomi; not so much..:
Visa på X →@MirjamKontio @mikaeldamberg Intressant att det är när den här regeringen tillträder som svenska kurvan drar iväg ifrån de andra…
Visa på X →@KattisTolgfors Ja, och det är välkommet. Men det återstår att se hur mycket det kommer prioriteras. Kraven på migrationsområdet kan ju i princip undergräva alltihop.
Visa på X →@KattisTolgfors Här finns mer att läsa om våra förslag. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/en-gron-feministisk-utvecklings-och_hb022699/
Visa på X →@KattisTolgfors Jag hoppas du har rätt. Men är det bundet eller obundet bistånd som gäller framöver? Ja, vi har många förslag som inte rör nivån, även om den såklart också spelar roll.
Visa på X →@miljopartiet Nu den stora frågan. Handel viktigt men måste vara rättvis och stärka de fattigaste, inte de rika. För att biståndet ska vara effektivt så måste det vara obundet, inte fullt med krav på motprestationer i handel. Så hur blir det nu; kommer biståndet att vara bundet eller obundet?
Visa på X →@miljopartiet Att ställa krav på återvändande för att få bistånd leder tanken fel. Det hade kunnat användas om det var stater som fick bistånd, men så ser det inte ut. Det går genom stora internationella organisationer, FN och civilsamhällesorganisationer. Till människor, inte stater.
Visa på X →Bistånd och migration ska inte blandas ihop. Inte mer än att när människor lyfts ur fattigdom och förtryck så stannar de flesta där de är födda och har vuxit upp. Finns det framtidstro, så stannar man hellre med sin familj och vänner.
Visa på X →Bra att det är både klimat och biologisk mångfald som lyfts upp. Nödvändigt och roligt att de fortsätter med både demokrati, klimat och biologisk mångfald. Alla tre frågor som vi i @miljopartiet drev igenom under vår tid på UD.
Visa på X →Mycket låter bra. Det är inte mycket på den här pressträffen som man vill säga emot. Men djävulen döljer sig som känt i detaljerna. Bra med satsning på SRHR och jämställdhet. Men det har man sagt hela tiden och ändå försvagat. Så är det de säger nu ens sant?
Visa på X →Mycket som låter bra i presentationen av #Reformagendan men jag tror att detta kommer visa sig vara en ulv i fårakläder.
Visa på X →Absurt att den svenska regeringen motsätter sig vapenvila i Gaza. Vapenvila är helt nödvändigt för att få in förnödenheter och få stopp på dödandet av civila. Helt oförståeligt att Sveriges regering inte kan ställa sig bakom det. #gaza #vapenvila
Visa på X →@macmotox Ett krav på vapenvila gäller alla stridande parter. Hamas våld är oacceptabelt. Det har fördömts och ska fortsatt fördömmas. Israel har ändå inte rätt att begå de övergrepp vi nu ser. De palestinska barnen har inte begått något brott. Vapenvila nu!
Visa på X →Så oerhört sorgligt och rent ut sagt galet. Hur kan USA stå bakom Israels oproportionerliga dödande?! Mer krig och död löser inte motsättningarna. Inga fler oskyldiga palestinier ska behöva dö. Stoppa kriget. Vapenvila nu!
Visa på X →Regeringen beställer en granskning av biståndet till Palestina. Sida levererar en granskning som visar att inga svenska pengar har gått till Hamas. Trots detta fortsätter de dra undan en stor del av biståndet till mycket hårt prövade och behövande. Uselt! https://www.sydsvenskan.se/2023-12-07/sida-far-baklaxa-om-palestinabistandet
Visa på X →Inte nog med att regeringen drar ned på hela biståndet och civilsamhällets möjligheter att tala om vad man gör. Nu vill man dessutom helt strypa hela biståndsdebatten. Regeringen måste ge tydliga besked. Låt @omvarlden finnas kvar! https://www.journalisten.se/nyheter/omvarlden-upphor-vid-nyar
