Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Ida Gabrielsson

Vänsterpartiet

@idagabrielsson (X)

479

inlägg

Bara en S-tänkare kan, efter att ha funderat över vilka S ”ska samarbeta med efter valet”, komma fram till att det troligaste är att dom får styra helt själva 😂. Eftersom C o V ”blockerar varandra” nu vet nog Payam innerst inne att V inte sagt nej till C o det bör man väl ha gjort om man ska beskyllas för blockad? C har idag varit tydliga med målsättningen om att dom ”ska växa så att V inte behövs” o på så vis säkra att deras utnämnda ”statsministerkandidat” driver högerpolitiken vidare. Det minst troliga är att en ren S-regering väljs. Herregud det är ju inte 1968. 30 procent kan man inte regera ett land på. Bara med V i regeringen kan dom röda vallöftena också genomföras, C satsar på att tvinga Sverige o Magdalena Andersson att gå högerut, blir det istället V som växer kan vi både byta statsminister o politik.

Visa på X

@PayamMoula Så du tror på 51 procent i valresultat? Annars är det ju ett omöjligt scenario om du inte tror på stödröster från Kristersson. V blickar ju inte C. Men vi kommer inte rösta fram en regering vi själva inte ingår i. Så tror du bör räkna mandaten igen 😊

Visa på X

Just det. Men tidigare var hela den sociala avgiften intecknad i försäkringarna. Sen alliansen tog över exploderade storleken på den allmänna löneavgiften som andel av den social avgiften o samtidigt tömdes atbetsskadeförsäkringen o sjukförsäkringen på pengar. Vi är väl uppe i 250 mdr årligen nu i mindre avsättning, allt pga hur avgiften tillåtits växa på försäkringarnas bekostnad. Arbetsgivaravgiften har inte höjts, utan tvärtom sänktes den något permanent under alliansen. Men andelen som går till försäkringar har minskat drastiskt

Visa på X

Det är just det den allmänna löneavgiften handlar om. Tidigare gick dom till dina egna försäkringar, dvs det avstådda löneutrymmet iform av sociala avgifter/arbetsgivaravgift. Alliansen började sedan minska avsättningarna till arbeyskadeförsäkringen o sjukförsäkringen genom att öka den allmän löneavgift som andel av dom sociala avgifter, så fick skattebetalarna finansiera skattesänkningar istället för att ha goda försäkringar. I länder där löneskatten är lägre ligger socialförsäkringarna ofta helt utanför statsbudgeten. I Sverige har man behållit pengarna i staten o samtidigt dragit ned på försäkringarna med 250 mdr årligen. Så visst kan man säga vad fan går jag för pengarna? Vi måste se till att pengarna går in i löntagarnas försäkringar o pensioner igen, o inte används för att finansiera skattesänkningar i statsbudgeten

Visa på X

@Iceman_ftw @Geneza0b Utöver att V har tre national ekonomer anställda på vårt kansli är jag rätt bra på att sätta mig in i frågor, här är er dessutom mycket enkelt, bara att kolla i regeringens egen budgettabell.

Visa på X

På 50 mdr? Det har jag mycket svårt att tro på att C lagt fram o finansierat. Det är flera gånger om hela normala storleken på reformutrymmet. Men är det så blir jag ju väldigt glad! Men tror dom främst måste räkna in redan förväntade/existerande statsbidrag. Eller sprida ut det på ett decennium? Får läsa på.

Visa på X

Beskedet är ju dock ett icke-besked så länge man inte håller fast vid att möjliggöra dom två möjliga regeringsalternativen. Ska man få ”sin” kandidat vald måste man samverka inom en majoritet. Lika bra att rösta på ett annat rödgrönt parti om man vill vara säker på att få en statsminister vald.

Visa på X

Då är beskedet idag ett icke-besked. Lika bra att rösta på dom riktiga rödgröna partierna om du sätter maktskifte först.

Visa på X

Om inte C går hem o gör om läxan diskvalificerar dom ju faktiskt både Kristersson o Andersson i längden. Eftersom det inte räcker med att välja kandidat, eftersom vald kandidat måste få en majoritet att samverka för att bli vald. Röda linjer som omöjliggör majoritet på båda sidor är inte ett rimligt besked till väljarna i längden. Beskedet är ett myrsteg om ens det, det innebär ju fortsatt att C går till val på att ingen regering o ingen statsminister ska kunna bli vald efter väljarna sagt sitt. V har sagt att om C behövs ska dom vara med, inte för att C är vår favorit utanför att Sverige ska kunna byta statsminister o regering. Hur som, vill du byta statsminister men också politisk riktning e det V som är garanten 😊

Visa på X

@viktorbk Haha jag läste bara rubriken pga budgetdebatt. Återkommer med mer genomtänkt input!

Visa på X

@viktorbk Äh det här är väl bara tillbaka till ruta ett, eller åtminstone 2019. När dom också ger besked kring hur deras statsministerkandidat ska kunna bli vald kan vi börja snacka steg.

Visa på X

Om man inte anger hur mycket MER som ska satsas än idag blir det ju svårt att begripa vad ”kravet” ger i mervärde för landsbygden

Visa på X

@KarlssonMax Hur definierar dom det? Statsbidragen fördels ju redan idag så att det hamnar på landsbygden. Vad består höjningen av?

Visa på X