Fixeringen vid att två av ”V-kandidaterna” en på plats 17 o en på plats 15, på en kommunlista där vi inte har fler än 4 platser, genomför intervjun med den arabisktalande journalisten, på intervjupersonens modersmål, är direkt obehaglig. Varför fokuserar ens Hamdan på det när hon presenterar sin granskning och även när hon deltar i studio ett? Ledarskribenter hjälper till att dra igång svansen. Att kandidaten är arab eller att hon talar arabiska är det som piskar upp stämningen här på X, inte främst det hon sagt och gjort fel. Det blir närmast absurt att se alla högerextrema konton som plötsligt ropar om upp till kamp mot homofobi och rasism, fast bara arabiska homofober och rasister förstås. Påhejad av halva Tidö-bänken o makthavarna på regeringskansliet. Ingen kan väl egentligen veta om personen ”kan svenska” men är mer bekväm att göra en intervju på det språk hon kan bäst? Fattar inte ens varför det stod med i artikeln från början, hade väl räckt att skriva vad hon gjort o sa i sak? ”Trots att hon kandiderar till kommunfullmäktige i Helsingborg” skriver Hamdan om en person som alltså stod på plats 17. Alla vi som själva kandiderat till fullmäktig i en liten kommun vet att det inte är en verklig ”kandidatur” när man hamnar på en sådan placering. Man är ju inte en offentlig person eller medievan ”politiker” när man för första gången kandiderar på icke valbar plats. Personen har antagligen aldrig gjort en intervju i hela sitt liv. Det är det väl typ max en per parti i dom mindre kommunerna som gjort, och ingen har intervjuats av nationell media. Nu publiceras hennes bild här om och om igen, följt av glåpord och hets. Hon har gjort fel och ska inte ursäktas för det, men det som följt här och på andra ställen är något annat. För övrigt skulle jag själv aldrig ta en intervju på engelska även om jag klarat att läsa kurser på högskolan med enbart engelska litteratur.
Visa på X →479
inlägg
Herregud vilka snöflingor? Har blivit sönderklippt i politikbyrån 111 gånger utan att driva frågan vidare. Längtar till valdagen. Man behöver nog vara mer puckad än vad jag är, om man ska stå ut med svensk ”valdebatt”
Visa på X →Dom flesta vill nog tala sitt modersmål när en påstridig journalist ringer upp. Konstigt av Expressen att skriva om Stig svårt att förstå syftet utöver få många lajks på X. Jag skulle tex aldrig göra en intervju på engelska men har klarat att läsa högskolekurser på engelska. Och vilka dokument ska hon läsa tänker du?
Visa på X →I en intervju ja, efter att journalisten själv ringt upp o pratat arabiska. Kanske vill man hellre förklara på sitt modersmål? Hatar själv att göra intervjuer på engelska. Tycker faktiskt det är sunkigt att Expressen tar upp hennes språkkunskaper, hörde även att det gjordes av journalisten i studio ett.
Visa på X →@BernhardB10 Tror du att Jonas gjorde detta utifrån det du beskriver?
Visa på X →@holmsontherocks Hur vet du om dom kan det?
Visa på X →@borisbanan Att dom inte gör det. Men att dom som brinner för Palestina ser att V lyfter guppande mest o går med pga det. Och några av dessa hyser uppenbarligen samtidigt inte vånstervärderingar
Visa på X →@MarkusJose4034 Ingen av dessa har uteslutits dom har lämnat själva. Av helt olika skäl dessutom.
Visa på X →@erikvalleybrook Att just dessa individer sökt sig till V handlar väl om att vi står upp för Palestina? Och dom har inte sökt sig till V pga detta utan trots det. Eller vad tror du det beror på?
Visa på X →@UlfVaster Det är givetvis inte den enda förklaringen. Men det är en orsak till att vi missat dessa personers delningar.
Visa på X →Ja, det får du fråga dom. Inget parti scannar nätet år tillbaka för alla som går med. Eller tycker du vi enbart ska kontrollera nya arabiska medlemmar år tillbaka? Dom flesta partier har precis som V, ganska stor medlemsgenomströmning, vissa borde vi ha kunnat identifiera via partiföreningen men knappast alla. Och att kolla sociala medier år tillbaka för alla är orimligt.
Visa på X →Dom som INTE ens va medlemmar i V när dom år tillbaka delade vid nåt eller några tillfällen, kan man inte ha koll på? inget parti kan påstå att dom kontrollerar delningar från tusentals medlemmar flera år tillbaka. Det är trams. Det normala är väl att utgå från att dom som går med i ett parti fullt ut delar värderingarna? Hur skulle urvalet gå till? Bara leta år tillbaka hos nya arabiska medlemmar? Tyvärr finns det ju homofober mm bland alla nationaliteter. Oftast möts man ju i partiföreningen och agerar där om man tycker nån utrycker andra värderingar inte scannar internet. Absolut ska vi ha bättre rutiner. Men vi kan aldrig kolla alla år tillbaka, och jag har ingen som helst lust att återgå till den ordningen vi mfl haft där varje person måste ”ansöka” om medlemskap. Bättre att det är enkelt att gå med, och att några slinker med som sen får lämna, än att folk ska genom gå kontrollinstanser för att få gå med. Lokala listor ska vi hitta bättre rutiner för. Vi har inte så många valda i vissa kommuner och därför har nog partiföreningar låtit dom flesta medlemmar som vill stå på listan, eftersom man är få eller inte får in mer än en eller två ändå.
Visa på X →@viktorbk Fast dom var ju inte medlemmar då alltså. Så svårt att kolla?
Visa på X →@KongSweden Har du anmält dig till talang?
Visa på X →@nyahamnen Trodde detta va min pappa

@viktorbk Man vill ju utnyttja antalet tecken
Visa på X →@Pedrito_Inzaghi 😂
Visa på X →@MortarionX @FrHaJo Menar inte du det?
Visa på X →@JTvill30 @FrHaJo ♥️
Visa på X →om V-kravet handlade om nej till C i regering hade Payam kanske haft en relevant spaning. Men V-kravet är ju inte det. Vår krav är ju V i regering om vårt stöd krävs. Det gör alltså varken från eller till för oss om S går fram själva, eller ihop med MP o C. Vi föredrar tvärtom att alla som behövs för majoritet sitter i regeringen. Pga mindre kaos.
Visa på X →Vilket brott mot dom liberala ”idealen”, höjd skatt på ISK, där går Liberalernas gräns!
Visa på X →@Greayer @IdaKarlbom @SMohamsson Just nu är ju C större dvs har fler mandat än MP i riksdagen. Eller kanske fattade dig fel
Visa på X →@Greayer @IdaKarlbom @SMohamsson Fattade 😊
Visa på X →Till skillnad mot C går vi bara framåt. Inte i cirklar. Att kräva regeringsinflytande med ett år kvar av mandatperioden är inte min grej. Nu har vi varit tydliga sen 2021. Så S vet vad som gäller. 2021 gick det inte heller att regera, S/MP-budgeten föll o ännu en regeringsbildning fick genomföras, pga C röstade ned sin egen statsministerkandidats budget, som dom själva dessutom förhandlat. Dvs det går inte att regera ett land på ett redigt sätt med 30 procent av väljarstödet. Det gick inte 2021/2022 o det går inte heller framåt. Dessutom måste man ju stå för det man sagt. Så är det bara. Vargen kommer är inget alternativ. Kongressbeslutet gäller. Vi blockerar inte C om dom behövs. Behövs V o C får C välja på att utlysa extra val efter att inte kunnat ingå i någon existerande majoritet, eller acceptera valresultatet o äta upp också den vänstra skon. Röstar fler V kan vi få en riktig vänsterregering.
Visa på X →@nyahamnen Är det SD-snubben bredvid?
Visa på X →