Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Ida Gabrielsson

Vänsterpartiet

@idagabrielsson (X)

479

inlägg

Gunnar Sträng är här nåt slags försök till mobbing av mig? Poletten trillade ned när jag insåg det va samma killen som mobbade Svegfors som va i farten igen. utöver att han verkar ha noll koll på märket, oljekrisen mm, så verkar han inte haja vem som är/var poppis.

Visa på X

@5lappar @AnderssonUlla Wow! Jättebra men mitt jobb är ju att förändra med politik. Om tipsa är ditt jobb verkar det inte gått så bra eftersom endast 3 procent av spararna har över 2 milj. Så vad är det du argumenterar för? Att det bara är 1-3 procent av befolkningen som fortsatt ska gynnas?

Visa på X

Tidö kämpar hårt för dom 3-4 procent av ISK-spararna som har över 2 milj. Låt dessa placera sitt överskott själva, så lämnar vi ISK till småspararna! Vad är problemet med det?

Visa på X

@EC0RREN 3-4 procent har över 2 miljoner? Men innehar 60 procent av totala kapitalet på isk. Sätt ett tak på 2 milj o värna isk till just småspararna.

Visa på X

@Utdelningsjgar2 Inte genom sänkta kapitalskatter iaf eftersom få arbetare skulle vinna på det

Visa på X

@Utdelningsjgar2 Hur tänker du nu, det är ju inte V som styr o bidrar till skillnader som gör löntagare fattiga. Vad tycker du att jag skulle ha gett för tips? Jag vill ändra politiskt för att arbetare ska ha det bättre. Det kan jag göra förs i höst.

Visa på X

Suck, faktiskt bara helt obegriplig. Kan inte Timbro-snubbar läsa på lite först innan dom svingar? På 70-talet i samband med den ekonomiska krisen blev det just en ”pris o lönespiral”, nu finns istället märket för att skydda mot detta. När inflationen drivs av utbudsbrist o höga priser istället för främst hög efterfrågan o ”överhettning” är riksbankens räntevapen inte lika effektivt. Därför har Riksbanken, såväl som internationella ekonomiska institut, ekonomiska experter, Konkurrensverket mfl på olika sätt diskuterat hur man kan komma åt ”prisättningsbeteendet” hos delar av näringslivet. Eftersom illa funderande marknader innebar att dessa inte tog sin del av ansvaret o därför fortsatte priserna/inflationen att öka, trots insatser. Det råder enighet om att detta bör man tillse genom tex ökad konkurrens o andra strukturreformer som ligger utanför penningpolitikens område. Just för att skydda mot att märket undergrävs o att vi återigen hamnar i pris o lönespiraler, för den ekonomiska stabilitetens skull, kan inte delar av näringslivet låta bli att ta ansvar. Eftersom då är vi tillbaka till 70-talet igen. Men snubbarna på Timbo vevar hellre än dom tänker?

Visa på X

Märket infördes ju just för att skydda mot pris o lönespiraler, såsom skedde just på 70-talet. Så vad menar du, jag argumenterar ju för att behålla märket. Dvs motsatsen till det du skriver. En efterfrågedriven inflation har penningpolitiken enklare att hantera, än dagens utbudsdrivna. Det inser alla, såväl riksbanken som internationella organ och ekonomiska experter. Om det råder det väl ingen tvivel? Att det krävs strukturreformer för att öka konkurrensen och pressa ned priserna på marknader som inte fungerar råder det också stor samsyn kring. Inflationen skenade pga utbudsbrist o höga priser, inte pga onormalt hög efterfrågan. Det behövs fler verktyg framåt om vi ska komma åt den typen av ”prissättningsbeteende” som Riksbanken beskriver. Annars tror jag att vi åter igen riskerar att hamna i pris o lånespiraler o att märket undergrävs. Så vad är det du menar är 70-tal med min analys?

Visa på X

@Terrordog4 Öka köpkraften har man misslyckats totalt med, man har prioriterat dom hushåll med absolut högst inkomst, alla ekonomer är överens om att det är en misslyckad konjunkturpolitik.

Visa på X

Hur länge har V sagt detta? Och varför har regeringen gjort det precis motsatta, låtit elbolagen o EU-reglerna chockhöja elpriserna. Minns hur förra valrörelsen enbart handlade om kraftslag, istället för det V lyfte, prissättningen på EU:s elmarknad o fokus på Sverige priser, hushållen o industrin i Sverige. Nu hoppas jag att vi får en ärligare diskussion där alla kort läggs på bordet i valet 2026. Så kanske vi äntligen kan få låga elpriser, oavsett kraftslag.

Visa på X

@Terrordog4 Nej främst pga EU:s elmarknad o kablarna. Precis det V har sagt säger ju Ebba B idag när hon äntligen ”pausar” dessa

Visa på X

@torelul Budgeten som gick igenom var Tidös, dvs det var Tidös ekonomiska politik o prioriteringar som gällde även det året

Visa på X

Den viktigaste poängen framåt är dock att en inflation som drivs upp av minskat utbud och övervinster/priser är omöjlig att få bukt med genom Riksbankens styrränta, löntagarna tog ansvar genom märket för att skydda mot pris o lönespiral, men delar av näringslivet tog inte det ansvaret o därför sänktes reallönerna även med historiska mått, extremt mycket denna gång. Regeringen valde att dumpa krisen på löntagarna o har inte heller agerat framåt för att säkra svensk ekonomi o svenska löntagare för ytterligare smällar. Vi måste göra något åt illa fungerande marknader såsom bank, el o matmarknaden om vi framåt ska skydda löntagarna och svensk ekonomisk stabilitet. Det finns idag inga verktyg införda för att hantera smällen när ytterligare kriser slår till. Om ekonomin inte växer, sysselsättningen inte ökar och endast hushållen tar ansvar i kriser, kommer löntagarna inte kunna hålla på märket i längden o den modell vi har för att bibehålla stabiliteten sätts ur spel. Detta borde fler än vänstern inse.

Visa på X

Tidö: ”S fick inte ens igenom sin budget höhö”, samtidigt i Tidö: ”sen vi tog över med vår budget har allt blivit toppenbra” o visar upp hittepåberäkningar o jämför mot det sista året med S-regeringen, dvs just det året Tidö-budgeten ju faktiskt gick igenom. Hur ska ni ha det?

Visa på X

Statsministern är stor i orden men liten på jorden. Regeringen har som Titanic, kört rakt in i isberget o inte fixat livbåtar åt dom under däck. Kaptenen har lämnat skutan o står vid strandkanten med löftet om 5000 i månaden till den som kliver på igen.

Visa på X

@silfverbahne @strombergmikael @svtnyheter Du menar C o tidigare L? För övrigt gällde tyvärr SD o M-budgeten hela det året innan, eftersom den vann i riksdagen.

Visa på X

Det är nästan omöjligt. Folk som haft tur o köpt en bostad billigt som ökat i värde ser det som sin ”pensionsfond”, det är ju det som är så orättvist, att kapitalvinster beskattas mycket lägre än löneinkomster, och isk över 2 milj ännu lägre. Jag har haft pensionspngest sedan jag blev tonåring. Jag har tidigare försökt spara lite, men det har varierat beroende på min inkomst. Jag sitter i pensionsgruppen och V har flera förslag på hur man snabbt kan höja pensionerna. Förhoppningsvis kan vi skapa ett tryck så V får gehör. Jag är ledsen för att jag inte har nåt supertips, båda mina föräldrar har också jobbat hela liven i arbetaryrken o har idag det tufft ställt. Jag ska göra vad jag kan för att ändra o höja pensionen, mer än så kan jag inte säga.

Visa på X

Nej? Det är 3 procent av spararna som har över 2 milj. Så tror du får spara några generationer innan du kommer upp till det. Och det är ju bara 3 procent då kan du ju inte tro det är många? Dessa ska också enbart enligt vårt förslag betala samma skatt på kapitalvinster som andra redan gör idag.

Visa på X

Helt fel du ska ha hög pension, och har du nu 2 miljoner? Har du över 2 miljoner, dvs du tillhör 3 procent av spararna i befolkningen, då är det fortfarande bara så att vinster på kapital som görs utöver 2 milj beskatta som det görs idag med vinst skatt på kapitalinkomster. Tror inte min pension kommer va hög heller, fattar ångesten o att man sparar, det gör jag med o mina föräldrar, men ingen av oss har över 2 miljoner årligen på isk

Visa på X