@nickefik @dansonesson Vi har inget förslag i tabell, men vi vill utreda en skatt på lyxvillor eftersom vi anser att det är orimligt att nån med ett hus i Norrlands inland betalar samma som nån med villa på solsidan
Visa på X →479
inlägg
Det som är ”budgeten” är det vi föreslår i tabell eller vad menar du? Vi har ingen höjd egendomsskatt i tabell. Vi har dock som jag skrivit hela tiden här, föreslagit att utreda en skatt på dom dyraste villorna, eftersom det är orimligt att nån med ett hus i Norrlands inland betalar samma som den med hus på solsidan.
Visa på X →@Pandersson21 @dansonesson Titta i tabellen? V föreslår ingen fastighetsskatt öht o vi vill inte ”återinför fastighetsskatten” vi vill ”utreda” skatt på lyxvillor
Visa på X →Om du tittar i tabellen så har vi inget förslag på nån egendomsskatt, dock vill vi utreda en skatt på dom dyraste villorna, det är inte ”återinförd fastighetsskatt” vi har inget förslag i budgeten, att den som har en lyxvilla på solsidan ska betala mer än den med ett hus i Norrlands inland vill vi utreda.
Visa på X →@dansonesson Kolla tabellen, vi föreslår ingen sådan skatt. Vi vill utreda en skatt på dom dyraste villorna, men det har vi inte lagt fram skarpt.
Visa på X →Den har vi inte föreslagit heller, och det har vi inte gjort på länge, eftersom den fungerade ganska dåligt, såsom den var utformat, den tog heller inte in särskilt mycket till statskassan. Vi föreslår i vår budget i år ingen sk egendomsskatt dvs skatt på förmögenheter. I valet driver vi att utreda miljardärskatt. Sverige har lägre skatter för mycket förmögna såsom miljardärer, under EU-genomsnittet, skatt på löneinkomster är mycket högre än på inkomster från kapital. Förmögenhetskoncentrationen ligger Sverige i topp i, men vi ligger dåligt till gällande sysselsättning o tillväxt. Det är inte genom att dom som är superrika sliter hårt, arbetar eller är innovativa dom allra största rikedomarna skapas i dom flesta fall i Sverige, utan främst genom passivt ägande o arv. Förmögenhetskoncentrationen har ökat kraftigt under en period. Det är många experter överens om, även flera miljardärer har i den internationella debatten menat att man måste göra nåt o att dom kan bidra mer. I vår budget i år, föreslår vi dock andra skatter i tabell. Vi vill återta några av dom skatter regeringen avskaffat på vinster från kapitalinkomster o trappan i jobbskatteavdraget som främst ger pengar till den med en lön på 120.000. Dessutom har vi tex inte breda skattesubventioner/branschstöd så som halverad arbetsgivaravgift för unga, då tex regeringens finanspolitiska råd slagit fast gång efter gång att det är ineffektivt o dyrt. Detsamma gäller RUT-avdraget som främst nyttjas av dom men högre inkomster o den största delen går till individer boende i kommuner med många höginkomsttagare såsom Danderyd. Finanspolitiska rådet mfl har konstaterat att RUT-avdraget är ineffektivt o dyrt som jobbåtgärd. Sänkta arbetsgivaravgifter skapar inga fler jobb o pengarna går i stor utsträckning till arbetsgivare som redan har många unga anställda, såsom snabbmatskedjor som McDonald’s. Vill du att ekonomin växer o fler jobb tillkommer är det bättre att ge barnfamiljer mer pengar i plånboken så att deras köpkraft stärks, det är klassisk konjunkturpolitik.
Visa på X →Istället för den platta skatten/avgiften vi har idag när alla betalar samma, vill vi utreda en mer progressiv skatt som enbart skulle omfatta lyxvillor, det skulle enbart gälla några fåtal procent av hushållen. Varför ska nån med lyxvilla på solsidan betala samma som nån med ett hus i Norrlands inland? Ekonomer från höger till vänster förordar den typen av skatt eftersom den är mycket träffsäker, dessutom vill vi komplettera med en gräns, så att den med lägre inkomst inte drabbas även om den av nån anledning skulle äga en fastighet som skjutit i värde.
Visa på X →@Svempamannen Motioner om utredningar är inte samma sak som att föreslå ”återinförd fastighetsskatt” det är jag som gör vår budget o i den finns inget förslag om fastighetsskatt. Varför fokuserar ni istället inte på det vi faktiskt föreslår för? Finns flera skatter att debattera.
Visa på X →@Anna1849 Det är jag som gör vår budgetmotion så det stämmer inte att vi föreslår att återinföra fastighetsskatten. Ta en skatt vi föreslår skarpt istället för att hitta på.
Visa på X →@dansonesson Från vilket år har du hämtat citatet? Det är jag som gör motionen och vi har inget förslag om återinförd fastighetsskatt
Visa på X →@MarlenesBlogg Det är jag som gjort vår budgetmotion, och vi har inget förslag om att återinföra fastighetsskatten. Det är väl bättre att ta en skatt vi faktiskt föreslår?
Visa på X →@peter_erixon Vi vill sänka skatten för alla som tjänar under 50.000
Visa på X →@BoLagerkvist Ja i förra valet lyfte vi att utreda en skatt på dyrare villor. Men det finns inget sådant förslag i vår budgetmotion.
Visa på X →@vitmjolk507 Det är jag dom gör när budgetmotion så det stämmer inte. Vi vill utreda en skatt på lyxvillor men har inget förslag i budgeten om det
Visa på X →@TFren2022 Haha det är jag som gör vår budgetmotion, du kan inte lägga ett AI-svar som argument till mig? Vi har inget aktuellt förslag i budgeten om någon av dessa skatter
Visa på X →Det är jag som gör o lägger fram den budgeten, så nej. Om du menar att vi vill utreda en skatt på lyxvillor, istället för den platta skatt som alla får betala så absolut. Men när man diskuterar varandras förslag är det i tabellen man söker. Endast där finns skarpa förslag på utformade skatter
Visa på X →@olleAlbins ? Det är väl moderaten som är lite tokig, inte jag som snackar
Visa på X →@Mats70050718 Det är inte vår budget utan förslag om utredningar mm. I vår budget föreslår vi inget sådant. En översyn av hela skattesystemet förordar dom flesta partier. Att utreda en skatt på några procent av landets lyxvillor, är inte att föreslå att införa en fastighetsskatt.
Visa på X →@EddieMeduza10 Det är jag som förslår det i så fall, så jo det har jag.
Visa på X →Wow! Inte ens jag visste att nåt Vänsterparti föreslagit detta? Alltså när man försökt allt annat hittar man helt enkelt på eller vad?
Visa på X →@beckmansasikter Wow vilket parti har lovat det?!?
Visa på X →Varför ställer högern upp i val när dom inte tror på politiken som verktyg? vi kan bygga billigare, men då måste politiken agera.
Visa på X →@BrunduChristian ”Genomsnittet” är mycket kreativt uträknat 😂. Men visst, ska vi sätta taket till 500.000 också? Annars går ju största delen av pengarna så som det gjorde i år, till Danderyd o till dom som har mer än ”fribeloppet”
Visa på X →Konkurrens hyllas enbart av högern när den innebär att vi människor konkurrerar med varandra, inte när bolag/banker/matjättar pressas. Högern vill avreglera bostadsmarknaden av samma anledning som man vill avreglera arbetsmarknaden. För att vi ska buda över och under varandra, så att lönen blir lägre o hyran högre. Med ”Dysfunktionella marknader” avser man inte oligopolliknande strukturerna på mat o bankmarknaden. Där behövs inga fler aktörer för det skulle ju sänka priserna. Den sunda ”konkurrensen” är man helt ointresserad av o om en eller ett fåtal aktör tar över hela marknaden o därmed kan sätta vilka priser som helst. Den partipolitiska högern och Timbro står ganska ensamma i uppfattningen om att det som behövs är ytterligare avregleringar. Produktivitetskommissionen som leddes av en fd Moderat föreslår återreglering av järnvägen o sjukvården. Få är så ideologiskt förblindade att dom inte ser vad ”avregleringarna” inneburit och oberoende experter pekar ut illa fungerande privata marknader som orsak till hög inflation/priser/övervinster. När ska svensk höger börja sätta det som faktiskt funkar före det dom lärt sig i MUF? Tror det skulle bidra i opinionen,
Visa på X →Högern gillar enbart konkurrens när det är vi människor som ska konkurrera med varandra, därför vill dom avreglera hyresmarknaden istället för att bygga bort bostadsbristen. Därför är lönedumpning o permanent hög arbetslöshet den modell dom föredrar. Så lönerna hålls nere o vinsterna kan öka. När alla oberoende expertinstanser slår fast att matmarknaden i Sverige har ”oligopolliknande strukturer” kämpar Timbo med näbbar o klor MOT förslag om ökad konkurrens, dvs det som skulle ge lägre priser till kunderna. Priserna på EU:s elmarknad har man inga problem med att dom ruinerar svenska hushåll o hämmar industrin, upp till kamp för elbolagen! Bankerna kan få fortsätta ÖKA sina vinster på bolånekundernas bekostnad samtidigt som storleken på reallönesänkningarna knappt går att hitta motsvarighet till i modern tid. Vill man pressa bankerna att sänka räntan o öka konkurrensenmed hjälp av tex SBAB? Skulle inte tro det. Och fastighetsägarnas egna kamporganisationTimbro kämpar vidare för marknadshyror! Redan idag står nya lägenheter tomma här i Nacka pga dom är för dyra! Givetvis måste man ge sig på kärnan, dvs bostadsbristen, inte höja hyrorna o fastighetsägarnas vinst. Men det vill inte Timbo för det minskar möjligheten att trissa upp priserna för fastighetsägarna. Statskassan används idag i stora delar för att kompensera för upptrissade kostnader på el, boende o matmarknaden. Eftersom bopriserna är så höga måste vi kompensera med ränteavdrag, bostadsbidrag/tillägg(som ändå är för lågt), Regeringens absolut dyraste reform, sänkt matmoms är otillräcklig, o kommer inte hålla nere priserna i längden. Det är staten och kapitalet idag, o skattebetalarna är förlorarna. Vill man spara pengar för medborgarna måste man hantera dom strukturproblem som trissar upp priser/hyror, och det som håller löner nere. Idag går statens ”transfereringar” uppåt istället för att jämna ut, och stora delar av statens kostnader handlar om att först subventionera och sedan hantera konsekvenserna av illa fungerande marknaders övervinster. Boendekostnaderna utgör en mycket större andel av inkomsten än mat, kläder går inte ens att jämföra. Ett fast tryggt boende är helt grundläggande för ett gott liv, det inser ju dom flesta. Självklart blir det inte fler sådana om priserna/hyrorna höjs ännu mer.
Visa på X →