Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Ida Gabrielsson

Vänsterpartiet

@idagabrielsson (X)

479

inlägg

Sverige har nästan flest miljardärer i världen, arbetslösheten är samtidigt skyhög o tillväxten låg. Rekordmånga barn vräks, vi har fördubblat fattigdomen o sjukvården går på knäna. När ska svensk höger vakna ur sin Törnrosasömn?

Visa på X

@etarnvik @SMohamsson V sänker skatten för alla som tjänar under 50.000 men höjer den för miljardärerna

Visa på X

Sverige som ”skatteparadis” är väl det enda vallöfte L skulle kunna infria, eftersom Sverige REDAN är ett skatteparadis för dom rikaste. Vi toppar Indien och USA i förmögenhetskoncentration. Vi har INGEN skatt på rikedomar (sk egendomskatt) i Sverige, till skillnad mot våra grannländer o länder i EU. Samtidigt har fattigdomen fördubblats under Tidö-styret, så frågan som måste ställas till Simona, hur tycker du att det går att ”bekämpa”? Åkeson drar Laffer-kurvan i partiledardebatten Och nu är L här med sitt ”bidrag”. Det är hål i huvudet på svensk höger. Dom släpper aldrig sina dogmers hur mycket bevis som än får. För varför har då en låg a-kassa, o en trasig sjukförsäkring? Skulle fler miljardärer automatiskt leda till bättre välfärd, skulle ju vår bästa tid vara nu, eller ? Den svenska modellen har vänts upp o ned, statens transfereringar går idag uppåt. Det här är ingen ”vänsteråsikt” det är fakta. Riskapitalister på Wall Street varnar för Sverige eftersom samhällen som slits isär skapar oro. sänkta skatter som högern skamlöst säljer in som ”självfinansierade” ökar inte produktiviteten. Det är rent slöseri o att ducka för jobbfrågan med ineffektiva branschstöd så som sänkta arbetsgivaravgifter för ALLA unga, det hamnar i fickan på restaurangkedjor som McDonald’s. Det bidrar inte till produktivitet, så är dom bara ideologiskt förblindade helt enkelt? Girighet o spekulation, passivt kapital som ökar i värde på fastighetsmarknaden ger inte fler jobb. Att Iljan Batlan köper fastigheter av det offentliga för att sedan hyr ut dom dyrt tillbaks, bidrar inte till en produktivitetsökning. Höga priser på mat o bolån skapar bara vinster för bank o matjättars ägare. Vi andra blir fattigare. Innovation o ökad produktion ska uppmuntras.. Många av miljardärerna har skapat sitt kapital på helt andra sätt. Visst finns det verksamheter som bidragit, men varför skulle dessa ”fly landet” för att Sverige blev mer som andra länder. Det finns stora internationella upprop där miljardärer menar att dom bör bidra mer. Dessutom är det politikens jobb att fördela bördorna. Dom vanliga hushållen har stretat på o tagit ett enormt ansvar för Sverige i krisen o med kriget i närområdet. Nu ska försvaret byggas ut, ska vi slippa dra ned på välfärden måste dom superrika ta sin del av ansvaret, inte hota med att fly landet? Ska Sverige bli starkare måste mer av BNP användas till tex bostadsbyggande o starkare socialförsäkringar. Regeringens egen Produktivitetskommission som leddes av en moderat har kommit fram till att vi behöver ta tillbaka kontrollen över järnvägen o sjukvården. Svenskt näringsliv menar att staten måste underhålla o investera mer i infrastruktur. Regeringens finanspolitiska råd har slagit fast att vägen där ”incitament” till arbete skapas genom tex sänkt a-kassa är ”uttömd” ändå sänker regeringen a-kassan mitt i djupaste lågkonjunktur. Investeringar o arbete bygger välstånd. Fördelningen av välståndet kan se till att hela samhället får del av kakan. Vi har dubblat antalet miljardärer i Sverige, samtidigt har tillväxten varit låg. Den strukturella arbetslösheten har inte rubbats under decennier. Grupper har blivit fattigare o välfärden sämre. Om ekonomin växer, vi producerar mer o arbetar fler timmar, ska vi ha råd med välfärd till folket. Hur vi omfördelar o vad staten använder medlen till är nyckeln. Skattesänkningarna som gjorts i Sverige har inte lett till mer pengar in, hur högern än vill låtsas med sina ”dynamiska effekter”, socialförsäkringsystemen är tömda på hundratals miljarder, det är alltså löntagarna som finansierar skattesänkningarna med sämre försäkringar. Det är därför det ”inte finns” pengar att höja pensionerna. Svensk höger, är som kalvar på grönbete, dom verkar knappt tro det är sant att dom vunnit o att det faktiskt är dom som regerar. När poletten trillat ned går dom banans för att hinna göra så mycket som möjligt av det dom lärt sig på Timbro, innan det är för sent!

Visa på X

Sverige ligger under OECD o EU-snittet när det kommer till skatter som miljardärer betalar på sin förmögenhet. Vi har idag ingen sådan skatt. Nu får dom rika börja bidra!

Visa på X

L ska bekämpa fattigdomen genom att superrika fortsatt får frisedel, sverige har fördubblat antalet miljardärer o Tidö har då också lyckats fördubbla antalet fattiga. Så jag frågar @SMohamsson hur tycker du att det går? Förmögenhetskoncentration i Sverige ligger i topp, vi är redan idag ett skatteparadis för rika, till skillnad mot andra länder har vi ju INGA skatter som riktigt förmögna betalar. Andra länder finansierar inte hela socialförsäkringarna via skatter, bla därför kan deras totala skattekvot vara lägre. Omfattande skattesänkningar ökar inte produktiviteten. Är man inte helt ideologiskt förblindad så begriper man det.

Visa på X

Snälla stäng ned internet om ”kampanjen” ska va såhär t september jag dör! Team-hulkens nivå är så pinsam att den borde genera en mindre trollfabrik. Stora stygga vargen klär liksom inte i snöflingekostym.

Visa på X

@Peter_Freij Hårt arbetande människor med lyxvilla på solsidan kan väl få betala lite mer än hårt arbetande människor med en kåk i Norrlands inland, eller?

Visa på X

@philipsemmler Nej vi vill inte återinföra fastighetsskatten, vi vill utreda en skatt på villor med ett värde över 13 milj

Visa på X

M vill chockhöja hyrorna genom marknadshyror, bankerna ska få fortsätta skinna hårt arbetande människor genom höga bolåneräntor. Rekordmånga barn vräks i Sverige 2026 o marginalerna är utraderade i breda grupper. Det är Tidö som jagar folk från hus o hem.

Visa på X

Idag är det Tidös ”kampanjdag” om fastighetsskatten. V föreslår en utredning om hur den som äger en villa med ett värde från 13 milj o uppåt skulle kunna bidra lite mer. Ingen med bostadsrätt skulle omfattas. Är det här Tidö:s strategi i valspurten då vinner vi på walkover!

Visa på X

Tidö verkar inte våga sig utanför X-garderoben, när vi knackar dörr, skickar dom en tweet o blir direkt peppad av en hel armé anonyma konton. Chocken på valdagen när det går upp för dom att trollkonton inte ger fler röster i vallokalen.

Visa på X

@johanpaccamonti Nej V vill utreda en skatt som enbart omfattar villor ej bostadsrätter, med ett startvärde på 13 milj o sen uppåt.

Visa på X

Du får nog betala! Trots mexitegel. Antar att placeringen/marken är det ”lyxiga” om du äger en villa som är topp 3 procent. Vill man veta vad V föreslår o inte bara hitta på så står det i motionen att vi vill ”utreda skatt på dyraste sk småhusen” med ett värde från 13 milj o uppåt. Ingen ”återinförd” fastighetsskatt o bostadsrätter omfattas inte.

Visa på X

@NordvallThomas Om ni läst självs motionen istället för att hitta på så hade ni vetat. Ingen med bostadsrätt omfattas av utredningen, utan villor med ett värde från 13 milj o uppåt. Alltså en liten andel av hushållen.

Visa på X

Nej eftersom det inte finns nåt förslag så blir det svårt. När man utreder förslag så gör man det brett, vi vill utreda en skatt för värden fråb 13 milj o uppåt. Tanken är att en liten andel av husägarna ska omfattas o att det ska göras skillnad på att ha hus i Norrlands inland o solsidan. Den med bostadsrätt ska inte omfattas. Dvs utredningen vi föreslår är en helt annat skatt än tidigare skatt

Visa på X

@grodan74boll Vad menar du? Den med låg inkomst undantas. Ingen med låg inkomst sparar ihop till det

Visa på X

V har i vår budget inte lagt förslag om ”återinförd fastighetsskatt” ändå vevar Tidö-ministrarna det. V har ett förslag om att i framtiden utreda en skatt på dom dyraste villorna, för idag får den med ett hus i Norrlands inland betala samma som den med en lyxvilla på solsidan. Jag tror Tidö är desperata, dom hoppas på ett mirakel i opinionen o leker därför att det är 2010. Tackar Reinfeld o tar fram ordbingo. V har många andra skatter i tabell, lyft nån av dom. Det är dessutom 2026 o dom flesta anser att vanliga hushåll inte är dom som ska bidra mer framåt, det måste dom med det största kapitalet göra. Istället?

Visa på X

@KatarinaWm @dansonesson Hej! Vi har inget sånt förslag i vår budgettabell, men vi vill utreda en skatt på dom dyraste villorna, så att den med en villa på solsidan får betala mer än den med ett hus i Norrlands inland. Det är inte en ”återinförd fastighetsskatt”

Visa på X

@kalle37an @dansonesson Vi vill utreda en skatt på dom lyxigaste villorna, det som är förslagen i budgeten är det som ligger i tabell o där har vi inget sånt

Visa på X