@LarssonMarty Är det hat? Att diskutera omfördelning?
Visa på X →479
inlägg
@AktieManikern Är det inte bättre du gör nåt annat än att följa mig på X
Visa på X →Produktiviteten har inte ökat hos matjättar o storbanker, hårt arbete ligger inte bakom elbolagens vinster. Den enda ”innovation” dom bidragit med i kristider är att höja priserna. Vill vi ha en modern högproduktiv ekonomi så måste vi sluta curla miljardärerna.
Visa på X →@AktieManikern @BenjaminDousa @svtnyheter Är din toppgrej att reta mig för att jag inte är stockholmare o sa fel om tullarna? Skulle sagt Lidingö, Danderyd istället. Gör det nån skillnad i sak?
Visa på X →”Se fanskapet ida Gabrielsson sitta i arbetsläger” för att V menar att miljardärerna inte ska få frisedel när resten av samhället gör sin plikt. Jag kommer från en familj med ”hårt arbetande människor” o har jobbat sen jag gick ut gymnasiet. I riksdagen har jag suttit sedan 2018. Men antar att butiksanställda, städerskor, industriarbetare o barnskötare inte duger för Frick. Utan vårt arbete inga miljardärer. Vi har ett krig i närområdet, frågan är om det är vanliga löntagare som ska få betala igen, eller om det som i många andra länder, är just dom som blivit rika under krisåren, som får bidra. Att gapa om ”stöld” är ju bara larvigt. Vad är ditt alternativ? Nedlagd välfärd o försvar? Om nej, så behöver man finansiera det.
Visa på X →@swetorn Vad menar du?
Visa på X →@BenjaminDousa har gett upp om en ny mandatperiod, så istället för att bistå utsatta i världen, är han i @svtnyheter o skyddar utsatta miljardärer från V. Fattar han behöver nytt gig, men SVT har väl ingen skyldighet att låta ministern, hitta på, som en MUF:are i en skoldebatt?
Visa på X →@adamdanieli Ja vi driver miljardärskatt men inte fastighetsskatt o återinförd förmögenhetsskatt. Så visst kan vi diskutera just den?
Visa på X →Högern verkar ha noll självförtroende kvar, man vågar inte debattera skatter som V faktiskt driver. Istället hittar man på. Men jag är ledsen, ni bestämmer ju inte vad V tänker driva i förhandlingarna, det gör V. I budgettabellen för i år finns flera konkreta exempel. Fegisar?
Visa på X →@susannasilfver V förslår inte fastighetsskatten o inte heller förmögenhetskatten i år eller framåt. Varför lyfter du inte skatterna vi föreslår istället? Desperat?
Visa på X →Gud högern är så desperata att det inte ens räcker att ange dom skatter som V faktiskt föreslår. V driver inte fastighetsskatten, inte heller förmögenhetskatten, varför lyfter ni inte skatter vi föreslår?
Visa på X →Hur kan svensk höger vara så ointresserad av att öka svensk produktivitet o konkurrenskraft? Givetvis finns det miljardärer som tillkommer även idag o bidrar med verksamhet som ger hög produktivitet. Men produktiviteten i Sverige har inte ökat i paritet med antal miljardärer. Eftersom flera av dessa bygger sin förmögenhet på ränta på ränta, spekulation i fastigheter mm. Om inte svensk höger var så ideologiskt förblindade skulle vi utifrån nationalekonomisk forskning kunna genomföra en bred överenskommelse om skatter, som skulle gynna tillväxten, jämlikheten, öka produktiviteten o stärka svensk konkurrenskraft. Istället vill man larva sig o föreslå sånt som ”1000 miljardärer”
Visa på X →@adamdanieli Jag vet att det finns sådana exempel, men dessa är ju inte anledningen till att miljardärerna fördubblats?
Visa på X →@Utdelningsjgar2 Den är ju tänkt enbart för miljardärer i så fall?
Visa på X →@FawAzzat Vad vet du vad jag har gjort?
Visa på X →Att vi fördubblat antalet miljardärer i Sverige, handlar inte främst om att produktiviteten ökat, utan om att förmögenheter växt o koncentrerats till några få. Det som dom flesta ekonomer menar att ligger till grund för att Sverige på relativt kort tid gått om USA och Indien, är låg ränta, spekulation, passivt kapital o en avreglerad fastighetsmarknad. Visst finns det andra, mer produktiva verksamheter som startats, även under senare tid, men anledningen till att Sverige toppar är denna. Exemplen på produktiva miljardärer är flera av dom från en helt annan tid, företag som startades i ett annat Sverige, för decennier sedan. Produktivitet, i ovationer o människors arbete är det som får ekonomin att växa, inte spekulationer i fastighetsbranschen, det kan ge fler miljardärer men för samhällsekonomin är det inte nåt att hänga i julgranen.
Visa på X →@Utdelningsjgar2 Du tar ju inte upp nån som blivit miljardär nu?
Visa på X →@NotZeilon Till skillnad mot Kamprad har dagens nya miljardärer ofta gjort sig pengarna genom spekulationer? Det jämlika Sverige byggde fler innovativa, produktiva miljardärer än dagens.
Visa på X →@jonsson_henrik Din ”kompis” Molgan?
Visa på X →Dessa är inga ”vänsterekonomer”, varför är svensk politisk höger så efter i utvecklingen o den ekonomiska vetenskapen? https://omni.se/ekonomer-sagar-l-s-plan-for-miljardarer-sverige-ar-redan-ett-skatteparadis/a/d4v2VJ
Visa på X →@Investeraren Vi har starkare förmögenhetskoncentration än usa ja. Givetvis är ”flest” i förhållande till folkmängd. Annars skulle man ju aldrig kunna jämföra länder i någonting?
Visa på X →Och därför har han inte ens fixat arbetslösheten? Regeringskansliet borde börja jobba dom med, eller ännu bättre, vi säger upp dom!
Visa på X →Nooshi är briljant i debatten om miljardärerna! http://www.sverigesradio.se/artikel/l-vill-dubbla-antalet-miljardarer
Visa på X →Det finns inte en chans att jobba sig till att bli miljardär, vet inte L det? Att födas i rätt familj, låta kapital växa genom spekulationer i fastighetsbranschen, medan man sippar på drinken utanför villan på Solsidan, är mycket mer framgångsrikt.
Visa på X →Sverige har nästan flest miljardärer i världen, arbetslösheten är samtidigt skyhög o tillväxten låg. Rekordmånga barn vräks, vi har fördubblat fattigdomen o sjukvården går på knäna. När ska svensk höger vakna ur sin Törnrosasömn?
Visa på X →